باید ساعت آموزشی و کتب درسی را کاهش دهیم
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه «برای رهایی از بار آموزشزدگی، کاهش ساعات آموزشی و کتب درسی را باید در دستور کار خود قرار دهیم»، گفت: ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت آموزش از اول ابتدایی تا پایه دوازدهم داریم، در حالی که میانگین جهانی ۸ هزار ساعت است.
ایسنا: معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه «برای رهایی از بار آموزشزدگی، کاهش ساعات آموزشی و کتب درسی را باید در دستور کار خود قرار دهیم»، گفت: ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت آموزش از اول ابتدایی تا پایه دوازدهم داریم، در حالی که میانگین جهانی ۸ هزار ساعت است.
به گزارش ایسنا، سیدجواد حسینی امروز در نشستی با عنوان «بررسی جامعهشناختی بحرانهای آموزش و پرورش در ایران» که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: قرن بیستم یا اوایل قرن بیستم، قرن انقلابهای تربیتی نامیده میشود. در این قرن فنر انتظارات و تقاضا برای آموزش رها شد و جامعه به مرحلهای رسید که احساس شد نیازمند نیروهای متخصص است؛ بنابراین در قرن بیستم نظریهپردازان بیشتر به نقش آموزش و پرورش در توسعه و کارکردهای مثبت آن میاندیشیدند.
وی در خصوص نظریه سرمایه انسانی، گفت: اصل نظریه سرمایه انسانی این است که در جامعه منابع انسانی را به سرمایه انسانی تبدیل کنیم. آموزش و پرورش باید تدابیری بیاندیشد تا این منابع به سرمایه انسانی تبدیل شود. سرمایه انسانی پنج نوع سرمایه دیگر را تولید و بازتولید میکند. اگر نظامهای آموزش و پرورش این سرمایه را رشد دهند، سایر سرمایهها را نیز تولید و بازتولید میکنند.
حسینی افزود: ۵۰ سال مطالعه نظریهپردازان سرمایه انسانی چند دستاورد داشت؛ یک مورد اینکه ما باید پربازدهترین نوع سرمایهگذاری را سرمایه انسانی بدانیم. چند کشور از جمله مالزی، سنگاپور، کره جنوبی، ژاپن و فنلاند در طول ۲۰ سال بیشتر به این سرمایه توجه داشتند، در نتیجه رفاه ۴.۵ درصد رشد کرد و رشد اقتصادی نیز اتفاق افتاد. در این دوره وقتی از آموزش و پرورش صحبت میشود، به معنی تمرکز بر افزایش دانش، اطلاعات، انسجامبخشی، وفاق اجتماعی، فرایند تخصیص و گزینش نیروی انسانی، نوآوری و خلاقیت، عدالت و تعادل طبقاتی است.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: سالهای دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی بخشی از این کارکردها زیر تیغ نقادی اندیشمندان پیرامون آموزش و پرورش قرار گرفت. این انتقادات در سه بخش قابل مطالعه است که آموزش و پرورش کنونی جامعه ایران نیز از این سه چالش و انتقاد رنج میبرد؛ اول اینکه قرار بود آموزش و پرورش باعث ایجاد نوآوری، تفکر خلاق، تفکر انتقادی و تفکر واگرا باشد.
وی ادامه داد: منتقدان این سخن را میگفتند که آموزش و پرورش در انجام این رسالتها توفیق ندارد. آنها معتقد بودند که آموزش و پرورش حافظهمحور، بانک مانند و صندوقچه شده، محتوای کتابهای تدریس، شیوههای تدریس، مدیریت مدرسه و شیوه اداری در آموزش و پرورش مشکل دارد. آموزش کنکورمحور، تستمحور و آزمونزده شده که باعث میشود خلاقیت و نوآوری رشد پیدا نکند. بر اساس سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت تکساحتی شده، در حالی که باید تمامساحتی باشد.
آموزش تکساحتی خلاقیت را از بین میبرد
حسینی گفت: در دوره سرپرستی وزارت آموزش و پرورش اولین موردی که برای اصلاح برخورد کردم، نظام آموزشزده و فشرده بود و بار سنگین آموزش که کمر نظام تعلیم و تربیت را خم کرده است. ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت آموزش از اول ابتدایی تا دوازدهم وجود دارد، در حالی که میانگین جهانی ۸ هزار ساعت است و به این میزان ساعت آموزش نیز انتقاد دارند. این بار سنگین آموزشزدگی تکساحته ضمن از بین بردن خلاقیت و نوآوری، هزینههای زیادی را به نظام آموزش و پرورش تحمیل میکند.
تنها ۱.۴ درصد اعتبارات آموزش و پرورش برای کیفیتبخشی استفاده میشود
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 98.6 درصد از اعتبارات آموزش و پرورش به حقوق و مزایای پرسنل اختصاص دارد، عنوان کرد: تنها ۱.۴ درصد اعتبارات برای کیفیتبخشی باقی میماند که اگر کمبود بودجه داشته باشیم، باید از این مقدار کم کنیم. باید تلاش کنیم آموزش و پرورش را از زیر بار سنگین آموزشزدگی که خلاقیت، نوآوری و تفکر انتقادی و واگرا را از بین میبرد، نحات دهیم. تعلیم و تربیت تکساحتی، جامعه و انسان تک ساحتی را شکل میدهد.
کاهش ساعت آموزشی و کتب درسی را باید در دستور کار قرار دهیم
وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش و مدارس جعبه سیاه جامعه هستند، نمیتوان جامعه را نگه داشت تا آموزش و پرورش را درست کرد که بعد جامعه درست شود، هرچه امروز در جامعه میگذرد، از دیروز مدارس است و هرچه در آینده خواهد گذشت، از امروز مدارس است. برای رهایی از بار آموزشزدگی، کاهش ساعات آموزشی و کتب درسی را باید در دستور کار خود قرار داد. ساعت آموزشی باید به کمتر از ۸ هزار کاهش یابد. نظام ارزشیابی تعلیم و تربیت نباید آموزشمحور باشد. سرنوشت دانشآموز بعد از ۱۲ سال در ایستگاهی به نام کنکور رقم میخورد، در نتیجه آموزشزدگی اتفاق میافتد.
بخشنامههای زیاد، خلاقیت مدیر مدرسه را از بین میبرد
حسینی اضافه کرد: توجه به روشهای نوین یاددهی و یادگیری، تطبیق کتابهای درسی با نیازهای خلاقانه، نوآورانه و هستیشناسی نه انتزاعی و تمرکززدایی از دامن متمرکز نظام تعلیم و تربیت که این تمرکز خلاقیتکش است، از دیگر موارد است. بخشنامههای زیاد موجب میشود که مدیر مدرسه خلاق نباشد. تمرکززدایی و مدرسهمحوری دو راهکار مفید برای این مشکل است. مدرسهمحوری را باید ملاک عمل قرار دهیم، من طرح مدرسهمحورانه را طراحی کردم که به زودی اجرا میشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه چالش دوم غلبه رویکرد نظری، ذهنی و حافظهای بر رویکرد مهارتی، کاربردی و عملی است، تصریح کرد: مدرسه دیگر مدرسه زندگی نیست. آموزشهای نظری و دوری از آموزشهای کاربردی یک مشکل بوده که من نام آن را آموزش و پرورش مکانیکی در مقابل آموزش و پرورش ارگانیکی گذاشتم. آموزش و پرورش مکانیکی به صورت صندوقچهای، مغزمحور وحافظهمحور است و نیروی ذهنی را پرورش میدهد، در حالی که آموزش و پرورش ارگانیکی مسالهمحور است. باید به این سبک حرکت کنیم. امروز کتابهای زیادی در مرگ مدرسه نوشته میشود.
مدارس غیردولتی موجب تثبیت و تشدید نابرابریها میشود
وی بیان کرد: سومین انتقاد به نظام آموزش و پرورش این بوده که یکی از کارکردهای نظامهای تعلیم و تربیت تحرک طبقاتی ارزان و سریع است. نظامهای تعلیم و تربیت بهترین راه برای تحرک طبقانی، کاهش فاصله طبقاتی و عدالت آموزشی است. منتقدان بیان کردند که نظامهای تعلیم و تربیت این کارکرد مهم را محقق نمیسازند. نظامهای آموزشی و مدرسهای در سطح نظام اجتماعی، نابرابریهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بیرون از مدرسه را در داخل مدرسه تثبیت، تشدید و از همه بدتر تشریع میکنند. در جامعه ایران رشد مدارس غیر دولتی موجب این تثبیت، تشدید و تشریع میشود.
حسینی افزود: ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دانشآموز در قالب ۱۶ هزار مدارس غیردولتی تحصیل میکنند. ۱۰درصد مدارس، خاص و ۹۰ درصد دیگر معمولی و دولتی هستند که کیفیت به صورت بایسته و شایسته وجود ندارد. ۹۰ درصد مدارس لازم التوجه و ۱۰ درصد دیگر قابل توجه هستند. در کنکور رتبههای زیر 100 وضعیت بومی، عدم تعادل منطقهای و عدم تعادل مدرسهای به شدت خود را نشان داده است. در نمرات آزمون تیمز و پرلز رتبه ما زیر ۵۰۰ بوده و فاصله فقیر و غنی زیاد است. نظام بودجهریزی آموزش و پرورش اساسا مشکل دارد که باید اصلاح شود. نظام تامین نیروی انسانی ما نیز مشکل دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در ۱۰سال پیش ۱۶۰ هزار شبه معلم وارد نظام آموزش و پرورش شدند. در دولت سیاستگذاری انجام شد مبنی بر اینکه نیروی انسانی جز از دانشگاه تربیت معلم و دانشگاه دولتی گرفته نشود. توزیع نیروی انسانی نیز نامناسب است. این توزیع نامناسب ۵۵ هزار نیروی مازاد و ۵۵ هزار نیروی مورد نیاز را رقم زده است. برای حل این مشکل نظام آمایش سرزمین نیروی انسانی را بر اساس جنس، بوم، رشته و مقطع ایجاد کرده و طرح جذب نیروی انسانی از بوم، برای بوم، در بوم را ایجاد نمودیم تا بر این بیعدالتیها غلبه پیدا کنیم.
وی ادامه داد: باید مدارس خود را از جهت برچیده شدن مدارس کوچک و راهاندازی مدارس بزرگ، کاهش تنوع مدارس و ارزیابی و رتبهبندی مدارس ساماندهی کنیم. ۲۴ نوع مدرسه داریم که به ارتقاء کیفیت و عدالت اجتماعی ضربه میزند. من نظام بودجهریزی مبتنی بر عدالت عمودی را نوشتم تا نظام بودجهریزی اصلاح شود. در نظام تامین منابع مالی نیز باید اصلاح صورت گیرد.
حسینی خاطرنشان کرد: این آموزش و پرورش کیفیت یافته باید ۲۰ تا ۲۵ درصد بودجه کشور را به خود اختصاص ددهد، دولت در این خصوص تلاش کرده و تازه به ۱۳ درصد رسیده است. سهم آموزش و پرورش از GDP باید ۶ تا ۷ درصد باشد که اکنون به ۱.۵ درصد رسیده است. مشارکتها باید توسعه یابد و دیوار بین مدارس و جامعه از بین برود. ظرفیتهای درونی نظام تعلیم و تربیت باید آزاد شود، قطعا آموزش و پرورش از آموزش عالی بیشتر به قانون خاص نیاز دارد که این کار را انجام خواهیم داد تا فضای درونی آموزش و پرورش آزاد شود. تبدیل نگاه جامعه و برنامهریزان به نگاه غالب در آموزش و پرورش باید اتفاق بیافتد.
لازم نیست نمایندگان کاری برای آموزش و پرورش انجام دهند
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز باید آموزش و پرورش به مثابه روز اول مهر شود که همه آن را لمس میکنند. آموزش و پرورش باید گفتمان اول جامعه شود که اگر این اتفاق نیافتد، روی توسعه را نمیبینیم. آموزش و پرورش باید خود را از زیر بار سیاستزدگی نجات دهد. لازم نیست نمایندگان کاری برای آموزش و پرورش انجام دهند، بهتر است کارهایی را انجام ندهند. کاهش مداخلات بیرونی، استقرار نظام جامع بهبود عملکرد، توسعه فرهنگسازی مشارکت، نظام رتبهبندی معلمان و سازمان سنجش معلمان میتواند در جهت ارتقاء عدالت و کیفیت به آموزش و پرورش کمک کند.
نظر کاربران
تو کشور ما همه رئیس هستن همه نظر میدن کی به کیه
پاسخ ها
به نظر من تمام منظور مسولین مفهوم مخالف داره و فقط به دلیل کاهش هزینه دولت در آموزش و پرورش داره می گوید و گرنه کیفیت آموزش به دلیل نبود برنامه ریزی و دزدی و کسری ۴۰ ساله بودجه آموزش و پرورش ، و سوق دادن مردم به مدارس انتفاعی خصوصی مدیران آموزش و پرورش دزد میباشد ، وضعیت آموزش طبقاتی و از زمان ابتدای قاجار و تاسیس دارالفنون هم بدتر شده است
این همونی نیست که مدتی پیش گفت:
نظام آموزشی ما اینقد افتضاح که بچه ها از روزهای تعطیلی مدرسه خوشحال میشن!؟
چه عجب!!!! امیدوارم زودترعملی بشه
دانش آموزان ودانشجویان ایرانی بیسوادی بودن از این هم بیسواد تر میشوند
کاملا درسته، احسنت، این همه بچه ها و خود ما رفتیم مدرسه چی شد،؟ هفت صبح تا ظهر نه خوابی نه آرامشی، بعضا پر از اضطراب
پاسخ ها
شما هنوزم خوابی
البته که نسل بی سواد و بی دانش بیشتر بدرد میخوره چرا که نه
پاسخ ها
آره دیگه. اینا فقط نیرو برای جنگ احتیاج دارن. سواد به چه دردشون می خوره
چقد جناب اقای سید جواد حسینی فردی متدین باسواد و انسانی عالی هستن کاش ایشون وزیر اموزش و پرورش میشدند ...واقعا حیف
پاسخ ها
کسیرو که از نزدیک نمیشناسی بر اساس حرافی های قضاوت نکن یک نمونه اش اعتراضات خیابانی فرهنگیان سال93و94 در اعتراض به اوضاع مدارس و معلمان ومسوولان امورش و پرورش و بودجه ... که ایشان هم مدیر کل مورس و پرورش خراسان بود چکار کرد?
160هزار شبه معلم ! این شبه به چه صورته. شما درخواست نیرو با مدرک مرتبط کردین . واز تحصیل کرده های دانشگاه های دیگه نیرو خواستین . و اون ها هم اومدن آزمون دادن و مراحل گزینشی رو طی کردن. ( در ضمن بنظرم بار علمی اونا از تحصیل کرده های دانشگاه فرهنگیان بیشتر هم نباشه کمتر هم نیست )
این حرفها قشنگه ولی تا عمل خیلی فاصله هست!
این حرفها قشنگه ولی تا عمل خیلی فاصله هست!
پاسخ ها
کجاش قشنگه
گل بود به سبزه نیز آراسته شد
همینجوریش کیفیت آموزشی خراب هست، بیزحمت بدترش نکنین
پاسخ ها
یکی نبود بگه نادان امورش و پرورش بی مایه فطیره به یک مدرسه چند صد نفره با کلی هزینه در یک سال پشیزی بودجه نمیدین انتظار کیفیت اموزشی هم دارین امکانات بسیاری مدارس از اول انقلاب کمترهم شده اصلا خودت در خراسان چند سال میوول بودی جز سیاست بازی چکار کردی
اصلا یه مدرک بدین برن خونهاشون بشینن مدرسه تعطیل کی به کیه
مزخرف ترین سیستم آموزشی رو داریم بچه ها رو بیزار کردن از تحصیل ...
کشور های دیگه خیلی از درس های ما را ندارند
دنبال افزایش کیفیت آموزشی باید رفت وگرنه مقایسه ارقام کارساز نیست.دانش آموزدر کشورما حداکثر ۳ساعت ونیم د ر اختیار سیستم آموزش و پرورش است
آموزش وپرورش باید پاسخگوی این باشد ۲۱ساعت ونیم بقیه عمر روزانه دانش آموزش کجا میگذرد؟ حالا اضافه نمائید :بیش از نیمی از۳۶۵ روز کاری کشور به دلایل گوناگون مثل آلودگی هوا سرما گرما بین التعطیلین سه ماه تابستان یکماه عیدو مناسبتهای عمدتا" غیر ضرورکه کشور در خاموشی کاری مطلق بسر میبرد . بعد ادعای همترازی با قدرتهای جهانی داریم.!
چرا وقتی هیچ غلطی در مورد رتبه بندی انجام نمیدهید الکی وراجی میکنید و تلویزیون هم مثل کلاغ بی چاک دهن پخش میکند
سی سال فریادزدیم سا
عات اموزشی زیاداست تازه اقایان باور کردند حتما سی سال دیگرمی فهمند چگونه عملیاتی کنند،پس این نسل سوخته راچه کسی جواب میدهد؟ اگرقیامتی هست که هست منه معلم طلب حق خواهم کرد
مطالب درسی را از میان مطالب کاربردی و لازم برای زندگی این روزگار انتخاب کنید ماتریس انتگرال اتحاد مزدوج سهمی هزلولی و... کجای زندگی میلیونها دانشآموزی که مجبور به تحصیلشان شدند به کار میآیند ؟
در عوض دریغ از آموزش کنترل خشم ، ارتباط با دیگران و ...
کم خالی ببند
نظراتش خوبه ولی از نیتش خبر نداریم....
چطور اصلا،مردم عادی درس نخونن.و امل،بمونند.اینجوری دیگه شما هرچی بگی،چشم بسته قبول میکنن.
لعنت بر روسیه
باز بودجه کم آوردن کاغذ و نوشت افزار کم اوردن فرهنگ مردم را تضعیف میکنن
از حقوق ایرانی کم میکنن به سوریه یمن عراق لبنان صرف بکنن .
برای من مبهمه واقعا بعد از گذشت بیش از سی سال از جنگ چرا هنوز مداس شاهد وجود دارند!!؟
چه احمقانه ...دیگه مملگت واقعا تو دست بیسوادهاست .....