صنعت خودرو و این همه تیر طعنه!
داود نوروزبیگی کارشناس ارشد رسانه و صنعت در یادداشتی نوشت:عجیب است، اینهمه ناراستی در مواجهه با صنعتی که هم از آن بهره کشی می کنیم، تا منافعمان را تامین کند و هم نمی خواهیمش!
داود نوروزبیگی کارشناس ارشد رسانه و صنعت در یادداشتی در «تابناک» نوشت:عجیب است، اینهمه ناراستی در مواجهه با صنعتی که هم از آن بهره کشی می کنیم، تا منافعمان را تامین کند و هم نمی خواهیمش!
عجیب تر اینکه دایه های دلسوزتر از مادر از سر خودخواهی و خودپسندی فقط آن را برای خودشان می خواهند و اگر به هر حکمی از کفشان رفت، همینها به مرگش رضایت می دهند!
عجایب صنعتی است صنعت خودرو در کشور، دولتها هم حمایتش می کنند و هم شماتتش که «این خودروسازی فشل!» (اظهارنظر اخیر رئیس کل بانک مرکزی)
صنعت خودرو کشور داستان پرآب چشمی دارد! از همان اوان راه اندازی هم اینگونه بود، وقتی راه افتاد، عده ای متهمش کردند به صنعت مونتاژکاری که البته بود، اما مگر چاره ای هم بود؟! مگر می شد از بای بسم الله صنعتگری کرد و بروز هم بود؟ مگر فناوری آن را داشتیم و نکردیم؟
بعدها هم به تیغ تجمل راندیمش و بعدتر که فهمیدیم نیاز اساسی دنیای امروز خانوار است، هی سرکوفت زدیم که چرا از کشورهای صاحب صنعت عقب است. گو اینکه همه چیزمان تراز دنیا شده بود و فقط مانده بود این یکی که همه هوویش بودند! در افت و خیزهای سیاسی با دنیا هم این صنعت کم لگد نخورد! از بی مهری شرکای خارجی و محدودیت های بین المللی که نفس آن را گاهی به شماره می انداخت تا برخی سوء مدیریت ها در کشاکش دعواهای سیاسی داخلی یا سوء تدبیرها در سیاستگذاری صنعتی که در بالا دست مدیریت صنایع کشور قرار داشت. خلاصه اینهمه موجب شد هیبت درشت ظاهریش از درون نحیف و لاغر شود تا رسید به اینجای کار. در همه این سالها هر کس از راه سیاست آمد، گوشتی از این قربانی کند و رفت و بعد هم نه به شکر و قدردانی که در مذمتش کوشید.
برای من که اهل خانه این صنعتم و بیش از ۱۷ سال است، مقیم این خانه و با فراز و فرود آن از نزدیک درگیر و آشنا، دلگیر کننده است، زخم هایی که بر تن آن می بینم، کم مهری هایی که در حقش می شنوم و تماشای سنگ هایی که به جفا بر جانش می نیشیند، توانش را تحلیل می برد و روحش را تکیده می کند.
می شناسم آنهایی را که چهره صنعت خودرو را که از روز نخست تمیز و شسته بود، به برخی مفسده ها آلوده کردند و
بعد در بوق و کرنا که فاسد است! خدا جای حق است، به نامش قسم فاسد نبود، خلاف به عرض رساندند! فرزندان این کشور در کارخانه ها، پاک نیت و پاک طینتند، کج اندیشی و کج کاری ندارند! شاید مهمان های ناخوانده ای دستی به تعرض دراز کرده باشند، نمی دانم؛ اما ذات این صنعت پالوده است، آنها هم که مایه بدنامی این صنعت نامیده می شوند یا اهل این صنعت نبودند یا دسیسه بدخواهان دچارشان کرد.
نیک می دانم که صنعت خودرو وامدار مدیران دلسوز خود هم هست. آنهایی که از جان برای بالندگی این سنگ خورده کوشیدند، هم مهر دیدند و هم بی مهری و اما این دومی بیشتر بود! دریغ که برخی دلسوزان این صنعت که از قضا از توانمندان مدیریت آن نیز بوده اند، طریق عزلت و گوشه نشینی گرفتند و مدیریت صنعت را از کاربلدان و مدیران شایسته ای که سرمایه های آن به شمار می رفتند، تهی کردند. متاسفانه امروز صنعت خودرو دارد از سرمایه انسانی ارزشمند مدیریتی تهی می شود، نکنیم این کارها را!
و اما در اینجا که منم، یعنی گروه صنعتی ایران خودرو فلک چرخید و این گردونه، گوی مدیریت را در دامان یکی از جوانان این ملک انداخت. کسی که پرشور و دلسوز صنعت است و به غایت عاقل! بنابه روحیه و توان جوانی تا دیروقت در کار بسامان کردن امور است، آنهم در سخت ترین شرایط! در هنگامه ای که مدیر قبلی را برده اند و تیرهای طعنه از هر طرف می بارد! در فضای سنگین اتهام! جسارت می خواهد قبول کردن مسئولیت در این شرایط اما مهندس جوان شجاعت تام و تمامی دارد! از طعنه حاسدان ابایی ندارد، چندان که دل به مداهنه کاسبان و مداحان هم نداده است. آرام و بی هیاهو برنامه های خود را پیش می برد. بر سلامت اداری اصرار می ورزد تا دامان این صنعت را از ناپاکی احتمالی بشوید. بر طبل شفافیت می کوبد تا راه بر طاعنان و فاسدان بسته شود. دستانش را به مهر گشوده است تا همه اهل خانه صنعت دست یاریش را به امید ساخت داخل کردن قطعات بفشارند. درهای اینجا را گشوده تا علم و دانشگاه راحت تر از گذشته با صنعت پیوند یابد و اینهمه با این امید است که خودروساز شویم و خودروساز بمانیم.
گامی چند آغاز شده است، از سر بدخواهی و عناد یا بی اطلاعی و منفعت طلبی، سنگ اندازی کردن، زخم زبان زدن و کارشکنی کردن را باید کنار گذاشت، تا این پیاز بنه کند و پا بگیرد تا این صنعت دوباره عضله ببندد و فربه شود. صنعت خودروی کشور، صنعت بزرگی است و نجیب! نه اینکه من بگویم و بزرگ شود، نه اینکه فقط عرض و طولش زیاد باشد، نه سفره ای گسترده است که اشتغال میلیونی این کشور را بر دورش نشانده، کوچکش نخواهیم!
نظر کاربران
قول چند تا ماشین گرفتی خجالت نمی کشید, از پارسال قیمت سه برابر شده. هنوز, طلبکارید, با این ارابه های مرگ
پاسخ ها
تا زمانیکه این دو خودرو ساز دولتی باشد همین است
نه رقابت
نه شکوفایی
نه خلاقیت
فقط مثل دستگاه میایند چند پیچ میبندند و میروند کاری با هیچ چیزی ندارند
صنعت بد ،نبودنش بهتره
کیفیتش خوب نیست
قیمتش رقابت نمیکنه
جون مردما می گیره
بعدم 700درص گمرکی خودرو ،صد راهش کردن را بیفته
بازم جواب نمیده
خون مردم را بابت حیاط خودش کرده تو شیشه
برو ببینید هیوندا همزمان با ما شروع به توسعه کار کرد جایگاه آن چگونه و ما چطور شفا کوچکترین لقب مناسب است. البته صنعت خودرو جیره خوار زیادی پرورش داده است
دیدگاهی کاملا احساسی و بدور از نگاه کارشناسی
چهار دهه از صنعت خودروسازی ایران گذشت و چند خودرو با طراحی و پلتفرم ایرانی ساخته شد؟
اسمی از سمند گفته نشه،چون طراحی اون به هیچ وجه ایرانی نبود به کمک آلمان انجام شد
پراید ساده ترین خودرو ایرانی حقیقتا بعد از این همه سال چه تغییرات کمی و کیفی داده شده البته در جهت بدتر شدن بسیار بوده
سریع گفته میشه میلیونها کارگر که کار میکنند و واقعا این صنعت فقط بخاطر ارتزاق کارگرها سرپا مونده؟!!!
اگر پیشرفت داشتند و به شعور مصرف کننده توهین نمیکردند مشکلی نبود
اگر خوب هست برای ماشینهای دولتی خودروهای رده بالای ایرانی رو استفاده کنند
ماشینهای ایرانی با اکثریت قطعات چین آخه افتخار و دفاع نداره
چه بسیار سالهایی که به اسم حمایت از کارگر،تولید داخلی،شکوفایی صنعت و باقی دروغها با جان و مال مردم بازی کردید
اینچنین اشک تمساح ریختن برای تشکیلات و به اصطلاح صنعت خودرویی که حقیقتا مافیای کثیفی هست ، فقط عوام فریبی هست.
التماس تفکر
چق پاچه خواری آخه،این لنگها اسمشون ماشین نیست
مگر کسانی که هواپیما در ایران ساختند از فضا آمده اند ، نه فرزندان همین سرزمین هستند ولی آنها هدفشان و عزمشان تولید بوده است ولی شما بر خلاف سخنانتان عزم و هدفتان دزدی و احتکار و اختلاس بوده است و گرنه الان جایگاه خودرو سازی اینحا نبود
هر چی گفتی حرف مفت بود و مزخرف
بهره کشی؟؟؟؟؟؟؟؟؟ برای مردم یا مسئولان؟؟؟؟؟؟؟
برای مسئولان بهره کَشی ... برای مردم ، آدم کُشی
صنعتی که خودرو چند دهه پیش را با کیفیتی به مراتب پایین تر و چند برابر قیمت جهانی تو پاچه ملت میکند مستحق نابودی است
حالا نمیشد مثل آدم بنویسین متنو، لحنتون خیلی بیمزه بود
هيچ كدوم از صنائع و وزارت خونه ها و سازمانها پاك نيستند.از جمله خوردو
حیرت انگیزه اینجور از صنعت خودرو دفاع کردن!
مگه ما با هیوندا شروع نکردیم؟!؟
چرا صنعت خودرو ماصنایع دفاعی ما نیست؟!؟
چند هزار نفر دیگه باید سلاخی بشن تا این وضع تموم بشه!؟!؟
پاسخ ها
چون درصنابع دفاعی قیمت مهم نیست ولی در خودرو که مصرف عمومی دارد قیمت باید متناسب باشد.
دنیا دارن ماشین میسازن با قیمت معقول .
اینا که ارابه مرگ ساختن با قیمت نجومی
خودروسازان معمای نظام
حرف دل ما مردم ایران را ریس ناک مرکزی کفت متشکرم اقای همتی
ماشالله چنان شسته و رفته و پاک و منزه است که اگه کسی نداند فکر میکند شرکت تویوتا یا کیا یا بنز آلمان است
اصنعت خودرو ایران وامدار بیش از یک. ملیون کشته شده بر اثر تصادفات در بیست سال و ملیونها نفر اعضای خانواده هاشون هست که داغ عزیزانشان بردلشان مانده است وامدار هزاران ملیارد سرمایه مردمیست که در این تصادفات سرمایه و دارایی و چه بسا زندگی خود را از دست داده اند
خجالت داره از پاکی گفتن درباره صنعت خودرو ایران
اقای کارشناس رسانه و صنعت. خدا شاهده حرفات ارزش خوندن نداره
هر آدم بیسوادی میدونه که صنعت خودرو حداقل در مدیریت در فساد غرق شده است، و بجز ضرر به بیت المال و مردم هیچ کاری انجام نداده است، شمام حتما حقوق بگیر آنجا و هم کاسه مدیرانشون هستید که دارید دفاع میکنید، شما اگه میگفتید ماست سیاه هست حرفتون بیشتر خریدار داشت تا این حرفهای احمقانه
خودروسازها برای نگه داشتن خود. باج میدهند. و. در. عوض خودرو. را. گرانتر. می فروشند
ان شالله که خدا نابودتون کنه
تف به ذات کثیفتون