فیاض: پیادهروی اربعین، اعتراض خاموش است
ابراهیم فیاض گفت: پیادهروی اربعین نوعی اعتراض خاموش و صلحطلبانه است که نشان از رویکرد مسالمتآمیز دین اسلام دارد. در نتیجه باید گفت پیادهروی اربعین تبلیغی برای چهره رئوف و رحمانی اسلام و مسلمانان است.
اعتمادآنلاین: ابراهیم فیاض گفت: پیادهروی اربعین نوعی اعتراض خاموش و صلحطلبانه است که نشان از رویکرد مسالمتآمیز دین اسلام دارد. در نتیجه باید گفت پیادهروی اربعین تبلیغی برای چهره رئوف و رحمانی اسلام و مسلمانان است.
ابراهیم فیاض، جامعهشناس، در گفتوگو با اعتمادآنلاین، با اشاره به مراسم پیادهروی اربعین گفت: ویژگی مراسم پیادهروی اربعین این است که نه دستوری است و نه دعوتی. شاخص مفهومی پیادهروی اربعین هم این است که دهه محرم تا عاشورا اتفاقی بر اساس شور است که بعدازظهر عاشورا سکوت حاکم میشود و دستاورد آن سکوت شعور است. به همین دلیل زیارت عاشورا سرتاسر حماسی و شور است و در زیارت اربعین جنبه شعور جدی گرفته میشود.
این جامعهشناس ادامه داد: در واقع نهضت امام حسین ۱۰ روز بر اساس شور یاد میشود و ۴۰ روز با شعور. مسلمانان در اربعین سعی دارند این پیام را بدهند که امام سوم شیعیان اهل صلح و سازش بود نه جنگ. بر همین اساس در پیادهروی و همچنین زیارت اربعین تاکید زیادی بر جنبه شعور و فهم نهضت امام حسین میشود.
فیاض افزود: این را هم باید در نظر داشت که حتی دشمنان حسینابنعلی خودشان هم میدانستند حق با کیست و به همین دلیل اکثریت آنهایی که در میدان کربلا شمشیر کشیدند، بعدازظهر عاشورا پشیمان شدند و صحرای کربلا را ترک کردند و فقط عدهای قلیل برای بردن اسرا به سمت شام ماندند.
این چهره ادامه داد: دین اسلام رویه انتقامگیری ندارد و به همین دلیل در مراسم پیادهروی اربعین شیعه و سنی و حتی مسیحی در کنار هم به مقصد حرم امام حسین حرکت میکنند و مشکلی بینشان پیش نمیآید.
ابراهیم فیاض در پایان سخنانش گفت: پیادهروی اربعین نوعی اعتراض خاموش و صلحطلبانه است که نشان از رویکرد مسالمتآمیز دین اسلام دارد. در نتیجه باید گفت پیادهروی اربعین تبلیغی برای چهره رئوف و رحمانی اسلام و مسلمانان است.
نظر کاربران
سلام فکر کنم ایشان مدرک جامعه شناسی خود را خریدند
باید توجه داشت قشری که به اینگونه مراسم میروند.
هزینه بسیاری دارند.
عشق حسین به معنی عدم مشابهت با دیگر عشق ها دارد.و تکرار شدنی نیست.
شهدای ایران مظلومین همین نگرش سرافرازانه را داشتن.
این قشر از معاش خود میزند.تا آرام جان گیرد.
سخت است یک فضای روحانی را به فضای تبلیغ تبدیل کرد.
این تنها موردی است که انسان بر خود واجب میکند.
جنابعالی با چند نفر مصاحبه کردی که چنین برداشتی از اربعین دارید ?
درست هست چیزی که گفتید ولی شماها چهره اسلام را بیشتر خرابش کردید و مردم را دین گریز
کی گفته
ما که رفتیم به عشق حسین
شاید اگر اعتراضی هم باشد به زورگویی های ظالمین جهان است
بله همه دست بدامن امام شدیم چون هیشکی زورش به روحانی نرسید فقط ابلفضل بادستای بریدش
بله همه دست بدامن امام شدیم چون هیشکی زورش به روحانی نرسید فقط ابلفضل بادستای بریدش