۹۱۵۲۰۷
۱ نظر
۵۰۱۴
۱ نظر
۵۰۱۴
پ

۴۸درصد کنکوری ها امسال انتخاب رشته نکردند

عضو پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه ۴۸ درصد کنکوری ها امسال انتخاب رشته نکردند، گفت: تا زمانی که تقاضا برای آموزش عالی زیاد است حذف کنکور امکانپذیر نیست و شاید نگاه درستی هم نباشد.

ایسنا: دکتر محمد خادمی، عضو پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری در نشست تخصصی کنکور؛ چالش ها و راهبردها که عصر امروز در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، با بیان اینکه نظام سنجش و پذیرش در کنکور نداریم و کلمه نظام شایسته به کار بردن در این زمینه نیست، گفت: واقعیت این است که جدایی سنجش از پذیرش به معنای نداشتن نظام است.

وی در ادامه با انتقاد از عدم به کارگیری گزینش در نظام سنجش و پذیرش با طرح چند سوال اظهار کرد: گزینش در کدام قسمت نظام سنجش و پذیرش است که عنوان نظام سنجش، گزینش و پذیرش را بر آن بگذاریم؟ نقش آموزش و پرورش کجاست؟ سیستمی که ۱۲ سال یک دانش آموز را در خود جای می دهد در کدام قسمت نظام سنجش و پذیرش جای دارد؟

۴۸درصد کنکوری ها امسال انتخاب رشته نکردند

خادمی همچنین با بیان اینکه در پذیرش و گزینش با بازار تقاضای اجتماعی برای آموزش عالی و بازار عرضه مواجه هستیم افزود: تا زمانی که تقاضا برای آموزش عالی زیاد است حذف کنکور امکانپذیر نیست و شاید نگاه درستی هم نباشد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی توازنی بین عرضه و تقاضا برای آموزش عالی نباشد کنکور بهترین راهکار است. تغییر باید در بازار تقاضا صورت بگیرد؛ به عنوان مثال، در آلمان ۴۹ درصد دانش آموختگان مدارس به سمت دانشگاه می روند و ۵۱ درصد دانشگاه را انتخاب نمی کنند.

عضو پژوهشکده فناوری ریاست جمهوری گفت: در نظام آموزش عالی ایران ۹۵ درصد دانش آموزان به سمت کنکور می آیند و تغییرات باید در این ناحیه اعمال شود.

وی با بیان اینکه در کنکور امسال ۴۸ درصد کنکوری ها انتخاب رشته نکردند ادامه داد: تمام داوطلبان به دنبال اشتغال هستند اما چرا همین داوطلبان پشت رشته های پزشکی مانده‌اند؟ چون در پزشکی شغل تامین است.

خادمی بر شفافیت نظام اطلاعاتی کنکور تاکید کرد و گفت: سازمان سنجش آموزش کشور باید اطلاعاتی در مورد انتخاب رشته در اختیار داوطلبان قرار دهد. به عنوان مثال، آیا داوطلبی با معدل ۹ می تواند صاحب رتبه ۱۰۰ شود؟ همین مسئله را یک کارشناس موسسه کنکوری در صدا و سیما به داوطلبان اعلام و تاکید کرد که آنها با معدل ۹ می توانند رتبه ۱۰۰ کنکور را به دست بیاورند که این مسئله ناشی از عدم آگاهی خانواده ها و داوطلبان و نبود شفایت در خصوص انتخاب رشته و نحوه ورود به دانشگاه است.

عضو پژوهشکده فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: بدون آزمون شدن ۸۵ درصد پذیرش ها در رشته ها افتخار نیست چرا که حتی یک رشته پزشکی هم در این پذیرش ها حضور نداشت.

به گفته خادمی، ۶۵۰ هزار نفر پشت کنکور تجربی هستند اما حتی یک رشته از تجربی در پذیرش بدون آزمون نیست؛ این وضعیت حتی در علوم ریاضی هم بدتر است. بنابراین وقتی نظام حقوق و دستمزد مشخص نیست داوطلبان کنکور به این سمت حرکت می کنند.

وی با ذکر مثالی دیگر اظهار داشت: داوطلبی سال ۸۶ با رتبه سه هزار فیزیک دانشگاه شیراز قبول نمی شد اما در سال ۹۶ با رتبه ۶۸ هزار فیزیک قبول می شود؛ چون اقبال به این رشته ها کاهش یافته است.

خادمی خاطرنشان کرد: در آزمون های ایران، هنجار به جای ملاک اهمیت دارد و با مقایسه تراز داوطلبان کنکورهای ۸۵ و ۹۶ به این نتیجه می رسیم که افراد در کنکور ۹۶ حتی با نمره منفی هم پذیرفته شده‌اند.

عضو پژوهشکده فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه کنکور عدالت نیست، تاکید کرد: وقتی فرد ۱۲ سال درس می خواند اما سرنوشتش در چهار ساعت رقم می خورد چه عدالتی در کنکور وجود دارد؟ آزمونی که بازشناسی کند عدالت نیست.

وی آزمون را یک ابزار دانست و گفت: مسئله ای به نام سوابق تحصیلی و پذیرش بر اساس معدل را عَلَم کرده ایم که معیار قبولی را تنها معدل می داند و ضرایب دروس در زیر گروه ها مهم نیست، در حالی که دانش آموزی با نمره ۱۹ در ریاضی معدل ۱۲ دارد.

خادمی این نکته را هم یادآور شد که برخی مولفه ها مانند اشتغال تاثیر مستقیمی روی پذیرش و گزینش متقاضیان ورود به دانشگاه دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    طرف طوری اظهار نظر کرده که انگار ایران اولین مملکت توی دنیاست که نظام اموزشی و دانشگاه و سیستم درجه گذاری علمی و ِِ.... داره و برای اولین بار در دنیا داره مسیر پیشرفت اجتماعی ذو تجربه میکنه بابا بیسواد عزیز من که از المان سمپل میاری سیستمهای اموزشی و درجه گذاری علمی توی دنیا بسیار ساده و بسیار کارامده و توی اکثر کشورهای دنیا تقریبا مشابهه و یه مجموعه بسیار دقیق در ارتباط تنگاتنگ بین بازار کار (فعالیتهای واقعی درامدزا)و دانشگاهها و کالجها و مراکز قانونگذاری و ارگانهای کنترلی اجتماعی مانند اصناف. هست اگه شماها نمیدونید مشکل از خودتونه برید قبل از حرف مفت زدن کمی دنیا رو با چشم باز و خریدار نگاه کنید و یاد بگیرید

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج