۱۱ خطای رانندگی که به خودرو آسیب میزند
انجام برخی اقدامات و ترک عادات اشتباه در رانندگی میتواند به افزایش عمر موثر خودرو کمک قابل توجهی کند.
خبرگزاری تسنیم: برخی اقدامات از سوی رانندگان در حین رانندگی صورت می گیرد که متوقف و ترک کردن آنها میتواند به افزایش کیفیت خودرو کمک بسزایی کند. در ادامه به برخی از این موارد اشاره شده است.
۱- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها
این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد می کند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.
۲ - بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن
کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی میشود.
۳ - عدم تعویض به موقع روغن گیربکس
واسکازین نیز مانند روغن های دیگر نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس، سلامت گیربکس و…میشود کیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد.
۴ - تعویض یکبار در میان فیلتر روغن
گاهی دیده شده که افراد فیلتر روغن را یک بار در میان تعویض میکنند و اکثرا همین افراد از فیلترهای با کیفیت پایین استفاده میکنند.ابن کار باعث میشود فیلتر عمل تصویه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسیبهای جدی به موتور اتومبیل میشود که بعدا متوجه میشویم اگر هربار فیلتر را عوض میکردیم و فیلتر مناسب جایگزین میکردیم چقدر از هزینه تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری میشد.
۵ - درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی
این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد میآورد درجا کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز می شود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کارکند سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد.
۶ - پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از کولر در اتوبان
چندی پیش یک آزمایش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشان داد اگر یک اتومبیل در اتوبان کولرش روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن ۴۰ درصد باز است کمتر است.
۷ - خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک
این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ و گیربکس و.. می شود.
۸ - گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو
این کار خود باعث این میشود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده میشود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده میشود خود باعث دیرتر ایستادن خودرو میشود بهترین کار این است که ترمز را فشار داده وقبل از اینکه خودرو به لرزش بی افتد کلاچ را بگیریم.
۹- با سرعت پایین در لاین سرعت حرکت کردن و بالعکس
بسیار دیده شده که رانندگانی با سرعتهای بسیار پایین در لاین سرعت حرکت می کنند و در عوض رانندگانی با سرعتهای زیاد در لاین های کناری حرکت میکنند که هر دو باعث ایجاد خطرات جبران ناپذیری میشوند.
۱۰ - ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور
این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور و واتر پمپ و موتور میشود و بسیار دیده شده که حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده. بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگذاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بیشتر شود آب سالم تر میشود فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن رسوبات در انتهای ظرف است پس از ریخت ته آب به داخل رادیاتور خود داری کنید البته مایع های آماده هم در بازار وجود دارد که البته روش اول قابل اطمینان تر است.
۱۱ - ریختن آب لوله کشی داخل منبع شیشه شور
این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع، شلنگها، نازل و پمپ آب آن میشود برای تامین این آب هم میتوان از روش بالا استفاده کرد البته همانطور که اشاره شد مایعهای آماده هم در بازار وجود دارد.
نظر کاربران
خبرگزاری تسنیم اگر واقعا به دنبال ضرر نرسیدن و متحمل نشدن مخارج بالا در جهت خودروهای ملت دارد باید به چند نکته عمیق تر بنگرد اول اینکه خواهان بالا بردن کیفیت و قطعات مرغوب در استفاده خودرو سازان و مطالبات استانداردی و ایمنی واقعی خودروها و جلوگیری از روند تصفیه چندباره روغن های سوخته اتومبیل ها و نظارت و دقت فراوانتر در صنعت خودرو سازی را پیگیر شود و از آزمایشگاه های خودرو سازان در جهت بالا بردن کیفیت و سرعت و بازدید و کنترل کیفی نهایی قطعات مستند سازی نماید!!!در ضمن در موقع توقف باید از دو پدال ترمز و کلاچ همزمان استفاده کرد چرا که ملت مثل تسنیمی ها خودروی دنده اتومات ندارند!!!
خدایی عرض میکنم، شما ماشین تو این عکس میبینین که ما بخوایم با این ماشینا اینکارارو انجام بدیم ؟ به والله شما به اینها میگین ماشین؟ اگه تمام اینکارارو هم بکنیم ماشین ایرانی کاره خودشو میکنه و سره موقع خودش جام میکنه چون اینو خوده شرکت برنامه ریزی کرده .چقدر نمای خیابان زشت شده با عکس بالا با وجود این ماشینهای حلبی زشت قدیمی .اینارو واسه آقازاده ها گفتن و پورشه سوارا نه ما که پول عوض کردن روغن نداریم میزاریم تا روغنش بگنده بعد عوض کنیم با قرضو قوله
در خصوص بند ۱۰ و ۱۱ ببینید بدن انسان با این رسوبات چقدر آسیب میبیند...
پاسخ ها
این رسوبات بر خلاف تصور عموم اصلا جذب بدن نمیشن و از طریق روده دفع میشن به جز یه مقدار کم که برای بدن لازمه
دلیل سنگ کلیه هم به هیچ وجه این رسوبات نیست
تمام گفته های شما متین و درست است....اما کیفیت خودروهای وطنی حتی در مقایسه با دهه هشتاد بسیار پایی آمده است...بدنه های کاغدی برای سوخت کمتر...گیربکس های بسیار نا مرغوب و غیر استاندارد....و.....