تاکسیاینترنتیها در تعیین قیمت بیانصافی نکنند
مشاور اجتماعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه دستورالعمل نظارت بر مسافربرهای اینترنتی در کنار محدودیتها، امتیازاتی را هم برای این شرکتها در نظر گرفته است گفت: اگر مجموع هزینهها و فایدههای دستورالعمل جدید را در نظر بگیریم، هزینهها برای شرکتهای متولی تاکسیهای اینترنتی کاهش یافته و بهطور طبیعی نباید افزایشی در کرایههای آنها اعمال شود.
خبرگزاری ایسنا: مشاور اجتماعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه دستورالعمل نظارت بر مسافربرهای اینترنتی در کنار محدودیتها، امتیازاتی را هم برای این شرکتها در نظر گرفته است گفت: اگر مجموع هزینهها و فایدههای دستورالعمل جدید را در نظر بگیریم، هزینهها برای شرکتهای متولی تاکسیهای اینترنتی کاهش یافته و بهطور طبیعی نباید افزایشی در کرایههای آنها اعمال شود.
علی پیرحسینلو افزود: مهمترین نکته دستورالعمل در این باره این است که هم اختیار تعیین نرخ کرایه و هم مسئولیت پاسخگویی در قبال آن و هرگونه نقص و مشکل و خسارت احتمالی با شرکتهای ارائهدهنده خدمات هوشمند حمل مسافر است.
وی با اشاره به اینکه شهرداری هم قرار نیست برای این شرکتها تعیین قیمت کند، افزود: در عمل تنها قیدی که در این زمینه مطرح شده، این است که اگر هزینه سفر به علت شرایط خاص، بالاتر از سقف تعرفه مصوب برای تاکسی تلفنی باشد، قبل از انجام سفر باید از طریق اپلیکیشن به مسافر اعلام شود.
مشاور معاون ترافیک شهردار تهران در عین حال با اشاره به اینکه اختیار تعیین قیمت نباید به افزایش غیرمنصفانه قیمتها بینجامد، خاطرنشان کرد: در ماههای گذشته متاسفانه شاهد آن بودیم که شرکتهای تاکسیهای اینترنتی کرایهها را حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش دادند و حتی یکی از شرکتها درصد کمیسیون خود را نیز از ۱۳ درصد به ۱۵ درصد افزایش داد؛ این وضعیت باعث نارضایتی بسیاری از رانندگان و مسافران شد و انتظار میرود شرکتها در این باره منصفانه عمل کنند.
پیرحسینلو در ادامه گفت: پس از مطرح شدن تصویب و ابلاغ دستورالعمل نیز برخی افراد از افزایش قیمت در سامانههای تاکسیرانی اینترنتی صحبت کردند. چنین کاری اوج بیانصافی در حق مسافر و راننده است، چرا که این دستورالعمل در واقع با معاف کردن شرکتها از مالیات بر ارزش افزوده و همچنین با در نظر گرفتن امتیازات دیگری مثل سهمیه طرح ترافیک، حمل و نقل عمومی تلقی شدن و از همه مهمتر رسمیت یافتن و قانونی شدن فعالیت تاکسیهای اینترنتی، در مجموع هزینهها را برای این شرکتها کاهش داده است.
وی در ادامه با ذکر مثالی در این باره گفت: الان اگر کرایه یک سفر ۱۰ هزار تومان باشد، شرکتی که تا سال قبل ۱۳۰۰ تومان کمیسیون میگرفته و امسال ۱۵۰۰ تومان میگیرد، همین حالا دارد ۱۳۵ تومان را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده میدهد. دستورالعمل میگوید به جای ۱۳۵ تومان مالیات، باید ۲۰۰ تومان به عنوان عوارض برای توسعه حمل و نقل عمومی بدهند. حتی به فرض که موضوع مالیات بر ارزش افزوده هم حل نشد، هزینه این شرکتها از کرایه فرضی ۱۰ هزار تومانی میشود همان ۱۳۵ تومان، به علاوه ۱۵۰ تومان عوارض توسعه حمل و نقل عمومی؛ یعنی در مجموع ۲۸۵ تومان میشود.
پیرحسینلو تاکید کرد: اگر دقت کنید، کل بحث سر ۶۵ تومان افزایش در حالت اول، یا ۸۵ تومان در حالت دوم است. آن هم در حالی که فقط سهمیه طرح ترافیک به تنهایی، آن افزایش را چند برابر در این طرف جبران میکند. اینکه شرکتهای تاکسیرانی اینترنتی بخواهند به بهانه این دستورالعمل صحبت از افزایش کرایهها کنند، قطعا بیانصافی در حق مسافران و رانندگان است و روا نیست.
مشاور معاون شهردار تهران در پایان گفت: ما صمیمانه از شرکتهای تاکسی اینترنتی میخواهیم که در ادامه مذاکرات و تفاهمهای دو سال اخیر، با روند ضابطهمندی فعالیتهای این حوزه همراه شوند و مطمئن باشند که اگر آنها قواعد مربوط به آلایندگی، فرسودگی و همچنین ابعاد ترافیکی فعالیت خود را رعایت کنند، شهرداری هم پشتیبان تمامعیار همه استارتآپها و پلتفرمهایی خواهد بود که زیست شهری را برای شهروندان آسانتر و ارزانتر میسازند.
نظر کاربران
فشار نیات بهت!!! ازشون میخوای فقط؟؟؟ اونام میگن چشم
پاسخ ها
از زمانی که اسنپ آمد تاکسی ها در خیابان ولگردی میکنند
هیچ مسافری رقبت نمیکند سوار تاکسی شود
هم کرایه چند برابر است و هم برخورد راننده خیلی زننده است
الان کرایه اینگونه تاکسی ها در خیلی از مسیرها گرانتر از دربست گرفتن است
پاسخ ها
ممکن یکیش را اعلام کنی ساعت درخواستت اسنپت را بگی که همه بدانند
حسین چرا دروغ میگی؟؟؟چی گیرت میاد؟؟؟
شما که انقدر به درد مردم میرسی لطفا یه هفته از پشت میزت بیا بیرون برو اسنپ کار کن ببین با این کرایه ببین میتونی شب با دو کیلو سیب زمینی پیاز بری خونت بعد بگو
پاسخ ها
درود بر شرفت کاربر صالحی
قیمت اسنپ از آژانس گرانتر .من یکسال که ازش استفاده نکرد .مشتری پیدا کرد ...
درود بر تاکسی های اینترانتی
مرگ بر دشمنان تاکسی اینترانتی
از زمانی که ماآمدیم تاکسی رانی در کما است خخخخخخخخ
پاسخ ها
تاکسیرانی پوسیده
منظورتان چیست همینطوری در حق راننده ها بی انصافی میشود دیگر از این هم پایین تر مگر راننده تاکسی تو مملکت خراب شده زندگی نمیکنند همیشه طبقه پایین باید زیر پا له شوند
یکی باید به خودتون بگه ( شهرداری ) کدوم سهمیه ترافیک ما که هر روز داریم هزینه ورود به طرح رو تمام و کمال به شهرداری پرداخت میکنیم . یه آ دم حسابی تو این شهرداری پیدا نمیشه که بیاد راست حرف بزنه . بابا هیچ سهمیه ای بابت طرح ندادین چرا به مردم دروغ میگن ؟
یه تاکتیک معمولی هست تو ایران این مسئله ، اول ارزون نشون میدن بعد تلافی می کنن
ببخشید در حالت دوم ۱۵۰ تومان افزایش میشه نه ۸۵ تومان !
چرا چرت و پرت میگی از میرداماد تا جنت آباد
10500 تومان که 8900 تومان برای راننده است افزایش یافته؟ با تعویض روعن 130000 تومانی ،گاز کولر 300000 تومانی، لاستیک جفتی 550000 تا راننده اسنپ و تپسی نشوید هرگز نخواهید فهمید....
واقعااوج بی انصافیه،کرایه اسنپ بعدازکسرکمسیون وسوخ واستهلاک ماشینواینترنت وصدمات روحی. اننده ودهامورداسترس وووو. ببین دریک سفر 100000تومانی چقدربرای راننده میمونه?
اولا تاكسيهاي مفت بر اسمشونه ِنه تاكسي اينترنتي کرایه از این پایین تر .و همين كه مسافرو ميبرن كه اونا نخوان ماشين بيارن بيرون يه كمكه .بعدم اگه بحث 60 تومن یا 80 ناقابله شهرداری که همه جا هاپولی میکونه این یه مورد بی ارزشو بیخیال بشه .
آقا ما نخوایم شهرداری پشتیبانی ما رو کنه کیو باید ببینیم