۹۱۴۹۵۲
۹ نظر
۵۰۰۸
۹ نظر
۵۰۰۸
پ

پراید به آخر خط رسید

حذف پراید موضوع جدیدی نیست و طی سال‌های گذشته بارها تلاش شده که این خودرو قدیمی از مدار تولید خارج شود. از مشتریان و کارشناسان گرفته تا پلیس و وزیر صنعت، معدن و تجارت، این روزها همه علیه پراید موضع گرفته‌اند و می‌گویند عمر آن به سر رسیده است.

ایرنا نوشت: حذف پراید موضوع جدیدی نیست و طی سال‌های گذشته بارها تلاش شده که این خودرو قدیمی از مدار تولید خارج شود. از مشتریان و کارشناسان گرفته تا پلیس و وزیر صنعت، معدن و تجارت، این روزها همه علیه پراید موضع گرفته‌اند و می‌گویند عمر آن به سر رسیده است؛ اما آیا حذف پراید در شرایط فعلی که صنعت خودرو ایران با مشکلاتی روبه‌رو است شدنی است؟ آیا اگر پراید از خط تولید خارج شود، جایگزینی برای آن در نظر گرفته شده است؟

۹ مهرماه امسال دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن در گفتوگو با یکی از سایتهای خبری از انتخاب جایگزینی برای پراید خبر داد. آرش محبینژاد در این گفتوگو عنوان کرد که قرار است خودرو جدیدی از تلفیق پراید و تیبا تولید شود تا بتواند بعد از بازنشستگی پراید، جای او را پر کند.

پراید به آخر خط رسید

این خبر به سرعت در سایتها دست به دست شد، اما چند ساعت بعد گروه خودروسازی سایپا این خبر را تکذیب کرد. براساس اعلام این شرکت خودروساز، محصولات جدید از چند پلتفرم متفاوت خواهند بود اما خبری از پلتفرم گروه خانواده پراید در ساخت و تولید آنها نیست. زیرا از نظر فنی و تخصصی تولید یک خودرو از تلفیق دو محصول با دو پلتفرم متفاوت، امکانپذیر یا دستکم منطقی نخواهد بود.

دو روی سکه پراید

اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۴ بود که پس از حذف پیکان از خط تولید کارخانه ها، پراید به عنوان ارزانترین خودرو داخلی جای خود را در دل خانواده های ایرانی باز کرد. این محبوبیت به دلیل ارزان بودن پراید ادامه داشت تا اینکه چند سال بعد قیمت خودرو با افزایش سرسام آوری روبه رو شد و پراید نیز از این امر مستثنی نبود.

با حذف خاصیت مثبت قیمت ارزان پراید، به یکباره هجمه ها علیه این خورو از سوی طیف های مختلف آغاز شد. پراید به دلیل کیفیت پایین، در سیبل انتقاد مشتریان، کارشناسان، پلیس، سازمان ملی استاندارد، نمایندگان مجلس و... قرار گرفت. مشتریان از کیفیت پایین قطعات و خرابی های زودهنگام پراید گلایه داشتند.

چندی بعد سازمان ملی استاندارد از قدیمی بودن تکنولوژی پراید و پاسخگو نبودن آن به استانداردهای جدید سخن به میان آورد. در این میان پلیس هم با استناد به سهم بالای پراید در تصادفات آن را ناایمن خواند و نمایندگان مجلس نیز سوار بر این موج، این خودرو را همواره مورد نقد قرار دادند.

اما با وجود انتقادات و برنامهریزی ها بی شمار برای حذف پراید از خطوط تولید، این خودرو تا به امروز دوام آورده و همچنان هم لقب پر تیراژ ترین محصول خودروسازی کشور را یدک می کشد.

آیا پراید ساقط می‌شود؟

ناکامی در حذف پراید از مدار تولید جاده مخصوصی ها، این گمانه زنی را ایجاد کرده است که آیا بالاخره پراید با جاده ها خداحافظی خواهد کرد یا نه؟ وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان حامی همیشگی تولیدکنندگان خودرو، بالاخره بعد از مدت ها در صف منتقدان قرار گرفته و ظاهرا به حذف پراید راضی شده است. وزیر صمت چندی پیش در اظهاراتی عنوان کرد که پراید به آخر عمر خود رسیده است. این جمله وزیر گمانهزنی ها نسبت به اینکه جایگزین پراید کدام ماشین خواهد بود را بیش از پیش بر سر زبان ها انداخت.

در این بین صدای برخی نمایندگان از تعلل در ساخت جایگزین پراید هم درآمد. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اوایل شهریورماه اعلام کرد که خودروسازان موظف هستند با طراحی محصولی ایمن، زمینه توقف خط تولید پراید را فراهم کنند.

به گفته سعید باستانی، بنا بر اظهارات رئیس پلیس راهور مبنی بر اینکه شماره گذاری پراید از سال ۹۹ متوقف خواهد شد، خواستار خروج پراید از خط تولید به مثابه پیکان شد. او درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه توقف خط تولید پراید موجب گرانی خودرو می‌شود، عنوان کرد که این مسائل را همواره مطرح می‌کنند تا از توقف تولید پراید جلوگیری به عمل بیاید، اما این خودرو قطعا باید از رده خارج شود.

شایعه جایگزین پراید

صبح روز نهم شهریورماه امسال، خبری مبنی بر اینکه جایگزین پراید معرفی شد در کانالها و سایت ها دست به دست میشد. خبر را سایت «تجارت نیوز» در گفتوگو با دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن اعلام کرد. در این خبر به نقل از محبینژاد آمده بود: «قرار است خودرو جدیدی که تلفیقی از پراید و تیبا است، جایگزین پراید و به بازار معرفی شود.»
او در پاسخ به این پرسش که پلیس وعده داده سال آینده پراید را شماره‌گذاری نخواهد کرد، آیا پراید پس از توقف تولید گران می‌شود؟ گفت: ما معتقدیم توقف خودرو پراید تا سال آینده امکان‌پذیر نیست؛ تا زمانی که خودرو جایگزین برای پراید از سوی گروه‌های خودروسازی معرفی نشود این خودرو نیز متوقف نخواهد شد. به گفته محبی¬نژاد، این خودرو جدید تلفیقی با تیراژ پراید تولید نخواهد شد و باید در آینده منتظر ارائه برنامه خودروسازان و رونمایی از این خودرو جدید برای جایگزینی پراید بود.

اما این خبر داغ، چند ساعت بعد از انتشار، از سوی شرکت خودروسازی سایپا کذب خوانده شد. براساس اعلام این گروه خودروساز، از نظر فنی و تخصصی تولید یک خودرو از تلفیق دو محصول با دو پلت‌فرم متفاوت منطقی نیست. مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا همچنین اعلام کرد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن که این خبر از وی نقل قول شده، آن را تکذیب کرده و طبق اطلاعیه انجمن، برداشت و استنباط خبرنگار رسانه منتشرکننده از این موضوع اشتباه بوده است.

سایپا همچنین افزود: گروه خودروسازی سایپا پس از تغییرات مدیریتی و براساس رویکردها و راهبردهای جدید خود از ابتدای سال ۹۸ طراحی و تولید محصولات جدید را در دستور کار قرار داده که به‌زودی معرفی خواهند شد. این محصولات کاملاً جدید بوده و ترکیب یا تلفیقی از خودروهای قبلی گروه خودروسازی سایپا نخواهند بود.

هرچه هست، گویا پراید به آخر خط رسیده و رفته رفته باید آماده وداع با خودروسازی ایران باشد و باید منتظر ماند و دید در نهایت چه تصمیمی برای جانشینی آن گرفته خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    خدارو شکر

  • Alirw

    تیبا چی؟
    به اول خط رسید

  • بدون نام

    یه نوع سه چرخه هندی که عراق هم جدیدا از هندیها خریده میتونه جایگزین پراید بشه . بدون شوخی و خیلی جدی . قیمتش یک سوم
    پرایده . پیشرانه آن انجین سیکلت هست و خیلی خیلی کم مصرفه .

  • علیرضا

    من چول خریدن ماشین دارم ولی با این قیمت پول به همچین ماشینی نمیدم ... امید به روزای نزدیک که مردم هم دل بشن و خیلی زود به این نتیجه برسن که یه مدت سختی بکشن ولی برای دومین بار هم دل بشن کل مردم مخصوصا افراد جوان مثل من که یک بار برای همیشه سخن بشن که خرید نکنن واقعا تصمیم بگیرن و تو کمپین راه بندازن واقعا واقعااا نخرن .... نه مث دفعه ی قبل که شرایطی دادن سر مردم کلاه گذاشتن از این اورگان های صنعتو معدن و شورای رقابت هیچ بخاری در نمیاد چون همه شون دستشون تو یه کاسه س با همین پول پراید تو کشورای های دیگه ماشین های میخرن که تو ایران فکرشم نمیکنید که بتونید بخرید ... مردم عزیز واقعا یک مقدار فکر کنن ....ببین چه پول هایی که از ما نمیگیرن و گردن خودشونو کلفت تر میکنن از این عراقی ها کمترین که هم دل نمیشید ....؟؟؟

    پاسخ ها

    • بدون نام

      وروره جادو

  • بدون نام

    تیبا چی چی هست حالا میخوان با پراید تلفیقش کنن. احتمالا میخوان بیشتر کشته بدند.

  • بدون نام

    تا این پراید تمام مردم قشر فقیر از بین نبرد از رده خارج نمی شود .

    پاسخ ها

    • shanjani..

      '''' خدایش بیامرزد ! ''''

  • مهدی

    اگه تولید نشد من یه دونه دارم نگران نباشید.

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج