بدهی ۳۰هزار میلیاردی سایپا و ایرانخودرو
نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: شرکتهای سایپا و ایرانخودرو علاوه بر بدهی ۳۰ هزار میلیاردی به بانکها در اجرای تعهداتشان به مشتریان تأخیر داشتند که در این میان تعهدات ایران خودرو ۴۰۰ هزار دستگاه و سایپا ۵۴۰ هزار دستگاه است.
خبرگزاری فارس: امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: در جلسه امروز گزارش کمیسیون در رابطه با عدم اجرای تعهدات شرکتهای سایپا و ایرانخودرو در قبال مشتریان و مسائل مربوط به این دو شرکت با حضور معاون وزیر صنعت و مدیران عامل این دو شرکت خودروسازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی افزود: در این جلسه گزارشی در قالب ۴۳ آیتم برای آخرین بار مطرح شد تا خودروسازان اگر نکتهای دارند مطرح کنند تا پس از این جلسه گزارش جمعبندی و برای قرائت در صحن علنی مجلس به هیأت رئیسه ارسال شود.
نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: در نهایت بنا شد تا خودروسازان و وزارت صنعت نقطه نظرات خود را ظرف ۱۰ روز به کمیسیون ارائه کننتد و پس از آن گزارش در کمیسیون جمعبندی و به هیأت رئیسه ارسال شود.
خجسته خاطرنشان کرد: بیشتر آیتمهای این گزارش مربوط به عدم اجرای خودروسازان نسبت به مشتریان بود و براساس این گزارش کلیه معوقات و تعهدات تا سال 98 خودروسازان همچنان به قوت خود باقی است و خودروسازان به هیچ یک از تعهدات خود در سال جاری عمل نکردند.
وی افزود: در کمیسیون این بحث مطرح شد که مبالغی که از مردم تحت عنوان پیشفروش خودرو توسط خودروسازان اخذ شده به کجا رفته و در کجا هزینه شده که خودروسازان در پاسخ عنوان کردند برای مسائل مالی همچون هزینههای مربوط به پرسنل و... هزینه شده است که این مسئله با واکنش اعضای کمیسیون همراه شد و اعضای کمیسیون عنوان کردند که هزینههای خودروسازی نباید روی قیمت خودرو سرشکن شوند و مردم متحمل پرداخت این هزینه شوند.
نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: در این جلسه خودروسازان عنوان کردند سرمایهگذاریهایی که در خارج از ایران توسط این شرکتها انجام شده تنها برای آنها هزینه به همراه دارد. به عنوان مثال ایران خودرو در کشور سنگال حدود 100 میلیون دلار سرمایهگذاری داشته که این سرمایهگذاری هیچ تولید و هیچ سود و منفعتی برای این شرکت به همراه ندارد و حتی برای ایران خودرو متحمل هزینههای مالی نیز هست و این هزینهها روی خودروهای تولیدی سرشکن میشود و همین مسئله باعث میشود قیمت خودرو بالا برود که این مسئله مورد ایراد و اشکال اعضای کمیسیون قرار گرفت.
خجسته خاطرنشان کرد: مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد که خودروهایی که در انبارهای این شرکت بوده 180 هزار دستگاه بوده است که الان به 90 هزار دستگاه کاهش پیدا کرده و این در شرایطی است که ایرانخودرو در حال حاضر برای 400 هزار خودرو تعهدات معوق دارد که باید به مردم تحویل دهد.
وی افزود: در رابطه با شرکت سایپا نیز این شرکت 12 هزار میلیارد تومان بدهی تسهیلات به بانکها داشته و همچنین این شرکت 16 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد.
نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: شرکت سایپا 540 هزار دستگاه خودرو پیشفروش داشته که 300 هزار دستگاه آن معوق است و 240 هزار دستگاه را هم که در سال 98 پیشفروش کرده هنوز به قوت خود باقی است و به تعهداتش در قبال هیچ یک از این خودروهای پیشفروش شده عمل نکرده است.
خجسته خاطرنشان کرد: شرکت سایپا 50 میلیون دلار از دولت طلب دارد که نمیتواند این مطالبات را وصول کند و در حال حاضر زیان این شرکت از سرمایهاش بیشتر است و جالب اینجا است که مدیرعامل شرکت سایپا تقصیر را به گردن شورای رقابت میاندازد و میگوید که زیانهایی که به شرکت سایپا تحمیل شده باعث و بانی آن شورای رقابت است.
وی افزود: شرکتهای خودروسازی سایپا و ایرانخودرو پیش از این وعده داده بودند که تا 25 آذرماه سال 97 تمام تعهداتششان را بهروز کنند که تا کنون این کار انجام نشده است.
نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: تشکیل شرکتهای اقماری در هیأت مدیره خودروسازان از دیگر موارد ذکر شده در این گزارش است که این شرکتهای اقماری فقط هزینه مالی برای سایپا و ایران خودرو به همراه دارد و هیچگونه تولید و سودی برای این شرکتها به همراه نداشته و فقط پاداش و حقوق در این شرکتها اقماری پرداخت میشده است.
خجسته خاطرنشان کرد: علاوه بر این از دیگر موارد ذکر شده در گزارش خرید قطعه از برخی از قطعهسازان به صورت انحصاری انجام شده است و از سوی دیگر این و شرکت خودروسازی حدود 20 هزار میلیارد تومان به قطعهسازان بدهکار هستند.
وی افزود: همچنین در این گزارش آمده دو شرکت سایپا و ایران خودرو دارای زیان انباشته هستند که زیان انباشته سایپا 16 هزار میلیارد تومان است و مدیرعامل سایپا این مسئله را به گردن شورای رقابت انداخت و عنوان کرد که شورای رقابت باعث شده تا 18 هزار میلیارد تومان به ما ضرر وارد شود.
نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: موضوع دیگر پرداختهای تبعیضآمیز به برخی قطعهسازان است که برخی از قطعهسازان مطالبات خود را دریافت کردهاند و برخی قطعهسازان دیگر هنوز نتوانستند مطالبات خود را از خودروسازان دریافت کنند.
خجسته خاطرنشان کرد: علاوه بر این اقساط تسهیلات بانکها به موقع پرداخت نشده و شرکتهای سایپا و ایرانخودرو بیش از 30 هزار میلیارد تومان به بانکها بدهکار هستند.
نظر کاربران
بدهی که از جیب ملت میکشن بیرون
پاسخ ها
دزدی هایی که تو این دو شرکت میشه اظهر من الشمسه. ولی نمیدونم این نهادهای نظارتی چکاره هستن و چکار میکنن؟
شما چرا مدام بدهی ایران خودرو و یایپارا اعلاممیکنید
بهتر نیست بگوئید این بدهی در جیب کدام مدیران رفته است
نترس بگو ماهستیم
خانه مسعولان را بگرد یک ۳۰ میلیارد پیدا میشود
خخخخخ .... اینا چه غلطی میکردند این همه سال !!! با این تولیدات مسخره و بی کیفیت و گرون و آشغال
پاسخ ها
فقط دزدی
من 4 سال مدیر مالی یکی از شرکتهای ایرانخودرو بودم جلوی دزدی مدیران را گرفتم اخراجم کردن
هر دوتا کارخونه رو تعطیل کنن مردم راحت بشن
ماشالله صبح تا شب مردم رو تلکه میکنن تازه بدهکار هم هستن ؟
دستشون با دولت مجلس و شورای رقابت تو کاسه ابگوشته بخوربخور
بابا هردو شرکت را تعطیل کنید.ما هم خوشحال می شیم.
باز گروون کنید.
از بس دزدی می کنن
در این دوتا گاری سازو گل بگیرن همه راحت شن
دیگه پول نفت هم نیست که بدون حساب و کتاب به خودروسازان بی خاصیت تزریق شودو این دور باطل ادامه یابد.
حالا وقشه بگن ورشکست شدن و باید خصوصی بشه ایران خودرو و سایپا .بعد هم مزایده میزارن 150 هزار تومن . 50 هزار تومن نقد الباقی هم بعدان طی 5 قسط 20 هزار تومنی .تمام ایران سرای من است .
ایناکه.ماشین.بیست ملیونی رادادن شصدملیون زررکجابود تمام پولهاراخودشون دوزدیدنه
تا زمانی که قوانین پویا نداشته باشیم و هربخشی خود را تافته جدا بافته و مدعی مجزا شمردن خود از راس همین آش و کاسه در تمام امور بخش ها به زودی سر به فوران میزند!!!خودرو سازان در قبال وام هایی با پرداخت سود بالا و عدم سرمایه مکفی و تقسیم سود حاصل از فروش بین بخش های نامرتبط به خودرو سازی موجب پایین آمدن سطح کیفی محصولات و بالا رفتن قیمت و کنترل بازار رانتی و واسطه گری و عدم استانداردهای تولیدی و بازی با جان ملت را درپی داشته!!!
خدایا خانه و کاشانه این خودرو سازان بی وجدان و گرانفروش را روی سرشان خراب کن
اخه این کارها دیگه چی بوده که ادامه پیدا کرده اصلا این دوتا خودروسازی رو زیر خاک کنید گل بزنید مردم ازشون راحت شن اونهمه ضرر مال اونهمه ضررهای جانی با این بیکیفیتی اخه چقدر ضرر به مملکت و جان و مال مردم میزنید تا ۵۰ هزار نفر برن سر کار فقط سالی ۱۲ هزار نفر داریم کشته میدیم بغیر از خسارتهای نقض عضو و مالی
چرا تعطیلشون نمیکنید
فقط ضرر ضرر باززم حمایتشون کنید
مدیر عاملان و هییت مدیره این شرکت ها رو باید به جرم مفسد اقتصادی دستگیر و محاکمه کنند که با این همه سود از فروش خودرو بازم بدهکارند پس این پولها کجا رفته
معلوم نیست با این همه حمایت و تسهیلا ت دولت چکار کردن اخرش هم سر از کانادا درمیارند
بعد از این همه کمک و حمایت دولت و بازار بی رقیب بدهی هم بالا اوردند
تعرفه بالای واردات خودرو مردم و دولت را بازیچه دست خودرو سازان کرده که همه امکانات دولت را نابود کردند
وقتی با این همه کمک دولت و بازار بی رقیب نمیتوانند نیاز مردم را تامین کنند باید برای تامین نیاز مردم تعرفه واردات صفر شود
این هم نتیجه ضعف مدیریت
جاروجنجال الکی راه انداختن،سایپا وایران خودروپولشون رو توکشورهای دیگه سرمایهگذاری کردند سرملتودارن شیره میمالن. شمانماینده مردم نیستیدنامردا.
بازهم بگویید تحریم کاغذ پاره است تحریم ایران را فلج کرده به مردم حقیقت را بگویید چرا این همه دروغ میگویی خلک بر سرتون تعطیک بکنید دولت واردات را ازاد بکند بدون تعرفه
خدا لعنت کنند مرده و زنده 2 خودرو داخلی سایپا و ایران خودرو را برای دزدی و صد نوع گنده کاری خود میروند در کشورهای ندار و گدا گشنه شرکت میزنند خوب معلوم است ضرر میدهد حال باید با بی وجدانی و پستی بگویند باید ضرر از مردم گرفتار و بدبخت خو دمان بگیریم تو را خون حسین (ع ) نباید این خائنین و دزدان را به میخ کشید و اعدام کرد
تعرفه بالای واردات خودرو باعث ضعف خودروسازیها در رقابت جهانی و تولید محصول باکیفیت شده
این هم نتیجه بازار انحصاری
بدهي هاي ايران خودرو بدهي ساخت خودرو نيست بدهي هاي ريخت پاش ها و بخور بخور هاي مديران و فساد انها است و چون شركت دولتي است و ميدانند دولت مجبور به كمك مالي هست اين بدهي ها را بوجود مي آورند ....!!!!
آخر دزدی همینه ......
کمتربه مدیران تون حقوق وپاداش بالا بدین ازش کم میشه