تهرانِ جذاب، خیابانهای پایتخت هوشمند میشود
خیابان کامل اگرچه این روزها بهعنوان یک واژه نو در ادبیات شهری پایتخت مطرح میشود، اما سابقه ۲۷-۲۶ سالهای در جهان دارد و از سال ۱۹۹۳ به یک واژه عمومی تبدیل شده است. در برخی شهرهای بزرگ همچون لندن البته این خیابانها را «سالم» هم مینامند.
روزنامه ایران: خیابان کامل اگرچه این روزها بهعنوان یک واژه نو در ادبیات شهری پایتخت مطرح میشود، اما سابقه ۲۷-۲۶ سالهای در جهان دارد و از سال ۱۹۹۳ به یک واژه عمومی تبدیل شده است. در برخی شهرهای بزرگ همچون لندن البته این خیابانها را «سالم» هم مینامند.
خیابان کامل تنها به ترددها توجه نمیکند، ایست در فضای شلوغ شهری و لذت بردن از پیرایهها و ارائههای شهر شاید مهمترین نگاه انسانی خیابان کامل به شهر باشد. خیابانی که میخواهد به عابران، فرصت قدم زدن در پیاده روهای وسیع را بدهد و همچون گذشته ازغلبه آهن بر شهر کم کند.
افشین خضرلو اقدم، دبیر کمیته پیگیری و پیادهسازی tod (توسعه بر مبنای حملونقل انبوهبر) از ویژگیهای خیابان کامل میگوید:
* خیابان کامل برای استفاده از هر 4 مد حمل و نقل یعنی پیاده، دوچرخه، سواره و عمومی طراحی شده است. درحال حاضر اغلب خیابانهای تهران درقلمرو سوارههاست.
* عرض پیادهرو در خیابان کامل 4 متر است، درحالی که هماکنون عرض پیاده روهای تهران در معابر شریانی و مهمی همچون خیابان مطهری یک و نیم متر است.
* در خیابان کامل، خیابانها بهعنوان مهمترین فضای عمومی شهر در نظر گرفته میشود و هر آنچه فضای عمومی بخواهد، مثل نشستن، ملاقات، گپ زدن، استراحت و روزنامه خواندن، عرضه میکند.
* در تهران 200 تا 230 معبر قابلیت تبدیل شدن به خیابان کامل را دارند، اما در برنامه توسعه 110 خیابان از جمله مطهری و ولیعصر پیشبینی شده است.
* براساس برنامه سوم توسعه شهرداری تهران که به تصویب شورای شهر رسیده است، هر سال در 22 منطقه تهران یک معبر که ویژگیهای لازم را دارد، کامل میشود و در سال دوم یک خیابان به دو خیابان افزایش مییابد.
* خیابان کامل را نه مهندسین ترافیک که معماران منظر طراحی میکنند. هر خیابان مانند پارک باید حتماً سند منظر داشته باشد.
* در خیابان کامل «سایه» نقش حیاتی دارد. هر خیابان دارای نقشههای 5 ساله سایه است، براین اساس درخت نقش حیاتی دارد.
* مبلمان در خیابان کامل هر 25 متر جانمایی شده است. صندلیها در فواصل مشخص به گونهای طراحی شده تا دسترسی پیادهها به آنها راحت باشد.
* در هر 25 متر یک سطل زباله و نه مخزن زباله! قرار میگیرد.
* با حذف جویها و حفر چاههای جذبی در زیر خیابان کامل، روانآبها به جای هدر رفت و حمل زباله و ایجاد بوی بد به سفرههای آب زیر زمینی هدایت میشوند و از این طریق سفرههای آب زیرزمینی هم سیراب میشود.
* در خیابان کامل جای ویژهای برای پارک خودروها پیشبینی شده تا چشمانداز بصری خط آهن خودروها حذف شود و خیابان، پیاده پسندتر شود.
* فضاهای خالی بیش از 30 متر در خیابان کامل در هر نقطه تبدیل به پلازای کوچک خیابانی میشود. پلازاها میتوانند محلی برای قرارهای ملاقات و استراحت عابران با منظرههای زیبای خود باشند.
* امروز روشنایی معابر به سمت خیابانها طراحی شده، بههمین دلیل عابران پیاده بویژه در نیمههای شب، نمی توانند با خیال آسوده در پیادهروها قدم بزنند، در خیابان کامل برای امنیت و فعال بودن بیشترپیادهروها، روشنایی جداگانهای برای آنها طراحی خواهد شد.
* خیابان کامل با داشتن فضای سبز، المانهای آبنما و زیباییهای بصری، قلمرو پیاده را به یک فضای دوست داشتنی تبدیل میکند.درسند معماری منظر خیابان المانهای خاصی برای خیابان در نظر گرفته شده تا عابران مکث کنند، کتاب بخوانند، عکاسی کنند و لذت ببرند.
* خیابان کامل از سرعت زندگی میکاهد و بهدنبال ایجاد یک زندگی انسانی در شهر است.
* خیابان کامل میل به بسته شدن دارد، هر چیزی را که تولید میکند به مصرف میرساند. براین اساس از انرژی خورشید برای روشنایی خود استفاده میکند.
* در خیابان کامل پمپ الکتریک مثل پمپ بنزین برای شارژ موتور یا خودرو نصب خواهد شد.
* در تهران خیابان جدید ساخته نمیشود. خیابانهای فعلی و قدیمی که قابلیت دارند، میتوانند به خیابان کامل تبدیل شوند، درست همانند شهرهای قدیمی دنیا که 500 تا 700 سالهاند و خیابانهایشان را «کامل» کردهاند.
* همه پلهای عابر پیاده در خیابان کامل حذف میشود. اجرای روگذر و زیرگذر هم ممنوع است، به جای آن هر 150 متر یک سامانه عبور عرضی روی زمین ایجاد میشود تا همانطور که ایمنی عابران در طول پیادهروها حفظ میشود در عرض معبر هم امن باشد.
* در خیابان کامل تردد خودروها محدود نمیشود، اما قطعاً از لاین خیابان برای سوارهها کم خواهد شد و سرعت کاهش مییابد.
* هر خیابانی نمیتواند کامل شود و همه خیابانهای کامل در تهران یکدست نخواهد بود. اما خیابانهای پهن با بیش از 25 متر عرض بهترین گزینه برای کامل شدن هستند، هرچند خیابانهای با عرض کمتر هم میتوانند به این طرح بپیوندند.
* هنوز خیابانهای کامل در تهران شناسایی نشدهاند. به محض ابلاغ دستورالعمل، خیابانهایی که این ویژگیها را دارند، پیشنهاد میشوند.
* با توجه به وضعیت هر خیابان، هزینه و زمان اجرای طرح متفاوت خواهد بود. برای اجرای طرح به آسفالت خیابانها دست زده نمیشود. اما کار زمان بر خواهد بود.
* سرمایهگذاران بخش خصوصی بهترین گزینه برای تأمین منابع مالی اجرای طرح هستند. آنها میتوانند رونق اقتصادی خیابان را برگردانند.
* خیابان کامل خیابان هوشمند خواهد بود و با شهروندان حرف میزند. بنابراین علاوه بر اینکه آمار دقیقی از ترددها و فعالیتهای هر چهار مد دارد، در پدافند غیرعامل و ارائه خدمات هم پیشتاز خواهد بود. هر زمان خطری مثل زلزله و سیل شهروندان را تهدید کند، خیابان به آنها اطلاع میدهد و اگر شهروندی نیاز به اطلاعات داشته باشد، مثلاً نزدیکترین خیاطی یا آرایشگاه را به آنها معرفی میکند.
* پیادهروهای خیابان کامل در هر 500 متر به یک سرویس بهداشتی سیار مجهز میشود.
نظر کاربران
وای چه قشنگ!
ایشالا اجراشم به همین قشنگی باشه
پاسخ ها
هر شهر رو مردمش مدرن می کنند مردم بی فرهنگی که ابتدایی ترین اصول شهرنشینی حتی انسانیت رو نمی دونند همین دهات تهران هم از سرشون زیاده
طرف از بندر عباس اومده تهران حس تهرونی بودن داره:) بیشتر مهاجرین قدیمی تهران ترک ها و شمالی ها هستند .تو چی میگی این وسط؟
یه دوره هجوم آوردند تهران حالا میخوان هجوم بیارند و منتقل بشن شمال نمی تونن حرصشون در اومده
بیخود نیست وضع فرهنگی کشور وخیمه چون یه مشت غربتی مدام در حال مهاجرت به مناطقی هستند که هیچ ربطی بهشون نداره
سوء مدیریت دولتهای هاشمی و خاتمی چنین جمعیت وحشتناکی را بر تهران تحمیل کرد
تهران جذاب تیتر باکلاسی
کاش اینا که میامدن تهران از شهر های دیگه دائمی نمیموندن انقدر شلوغ ترافیک بشه اونا که میگن چرا مسافر میره شمال دوروزه میان بعضی تازه روزیتون رو میدن دائمی نمیان مثل خودتون تهران رو گند زدین توش
پاسخ ها
با ای کاش و ایشالا که شهر و کشور رو مدیریت نمی کنن
همه جای دنیا بحث مهاجرت تابع فاکتورهای خاص اقتصادی و رفاهیه
چه ربطی به مسافرت 2 روزه شمال داره که برای تفریحه
من مادرم تهرانیه که اجدادش از طالقان اونجا اومده بودن و پدرم شهرستان، بعد ازدواج اومدن شهرستان و خودم شهرستان به دنیا اومدم و بزرگ شدم
ولی یک سری دوستانی که خودشان از شهرستانهایی که حالا اسم نمیارم حساسیت ایجاد نشه اومد اونجا و نسل بعد شدن تهرانی (بگذریم انگار تهرانی بودن فی نفسه ارزشه!) یا پدرشون ارتشی بود و اونجا متولد شدن از سایرین درخواست میکنن شهرو تخلیه کنن
اگه امکانات بقیه شهرها مثل تهران بود چرا مردم باید هجوم میاوردن؟
واقعا
بیچاره الکن حتی نمی تونه یه جمله درست بنویسه
تهران یه دهات بزرگه
عقده هاتو خالی نکن روستایی
هیچ غربتی بیابان نشینی روزی ما رو نمیده.تهران برای مدرن شدن و شهری شدن اول باید روستایی ها رو از خودش دور کنه که فکر می کنند وول زدن در تهران آدمشون کرده!
غرتبی های از منتهی الیه جنوبی کشور و قبیله های دوردست وارد تهران شدند و فکر می کنند تهرونی شدند ولی در واقع همان روستایی هایی هستند که نه محیط زیست حالیشون میشه نه شهرنشینی
بعه غربتی ها پیشنهاد میشه برای یادگیری اصول ابتدایی شهرنشینی اول از همه قوانین رانندگی یاد بگیرند و زباله نریزند
مورد دومی که غربتهای باید یاد بگیرند فرهنگ آپارتمان نشینیه.مثلا در آپارتمان نباید مناسک قبیله ای تون رو اجرا کنید .تمبک زدن جیغ کشیدن دسته جمعی و آهنگ رو تا ته بلند کردن کار بدیه
مورد سومی که غربتیهای در حال شهری شدن باید یاد بگیرند هجوم نبردن هر آخر هفته به شماله.در شمال ایران چندین میلیون انسان زندگی می کنند و هجوم شما زندگیشونو مختل میکنه .باید بالاخره اینو درک کنید
اقا بخدا جمعه ساعت سه صبح يه مسافر صداي ضبط ماشينش رو زياد کرده بود و داشت لذت ميبرد در حالي که برادر زاده هفت ماهه من خواب بود . اگه ميخواستم بزنمش قطعا بايد جنازه ش از شمال خارج ميشد . اگه بزنيم اين بي فرهنگا رو ميگيد شماليا بد هستن دسته جمعي مارو ميزنن نژاد پرستن اگه نزنيم خودتون شعور رو رعايت نميکنيد بابا بخدا مشکل با مسافر نيست مشکل با رعايت نکردن اسايش مردمه مگه من بايد بخاطر سفر شما بيخواب بشم شما جاي ما باشيد چکار ميکنيد؟ لطفا سانسور نکن بزار بدونن اشتباه از خودشونه يکم خودشونو تغيير بدن
13.47
جدیدن چقدر چرت پرت میگی کم دروغ بگو بپا کتک نخوری نمیخواد بزنی سه نیمه شب داد میزد من مسافرم حتما همسایه ات بوده یا ترانه مسافر روگوش میداده سوتی
کی خونده بود تهران جذاب تهران زیبا رو گشتم
برو بابا حال نداری!
خخخخخخخخخخخخخخ
به جا اینکارا به فکر آلودگی هواش باشید
هر خانواده یک خودرو کافیه نه هر کارت ملی خودرو ثبت نام کنند تک سر نشین یعنی چی هر کی یه ماشین سوار میشه مترو اتوبوس سوار بشین
پاسخ ها
بله، به شرطی که اتوبوس هیچ سرنشن ایستاده نداشته باشه
همانطور که شما و قانون انقدر دقیق هستید و متخلف از آیین نامه رانندگی جریمه میشه
همون آیین نامه سرنشین ایستاده رو به رسمیت نمی پذیره مگر برای چهارپایان
در مورد بخش اول هم پاسخ دارم ولی در این مقال! نمیگنجد
زیست شبانه مهمتره چند اداره بانک باید شبانه بشن بار شلوغی ترافیک روز کم بشه دیگه جای تردد نیست هوا آلوده است
بزک نمیر بهار میاد
کمبوزه با خیار میاد
یک پروژه به پروژه های اختلاس پرور و مجهول الفرجام اضافه شد
همانند آزاد راه تهران شمال
علی برکت الله
پاسخ ها
کاملا موافقم
ایشالا که آزاد راه تهران شمال هرگز افتتاح نشه و عمر حقیر مهاجم ها به شمال در ترافیک هدر بشه
این طرح های بی حساب و کتاب فقط ترافیک را افزایش میده. شهرداری به جای ساخت پارکینگ بیشتر؛ فقط داره فضای خیابانها را تنگ و تنگ تر میکنه. همه جای دنیا به فکر بزرگ کردن خیابان هستن اینجا تنگ تر می کنن.
خیلی رویایی است امیدوارم که بتوانند این استانداردها را اجرا کنند
شما كثافت و ترافيك و دود و درستش كنيد هوشمندي پيش كشتون
وانت پیکان چی میگه توی تهران هوشمند؟
زرشک موتور از رومون رد میشه
از کیسه بقیه کشور
پاسخ ها
مثل همیشه پول نفت خوزستان، درآمد بندر چابهار ، درآمد نفت و خاویار خزر، معادن کرمان تو جیب تهران
میدونی دولت چقدر به شهرداری تهران بدهکار که خرج کل مردم ایران شده!!!!!!
بی خودی بین ملت تفرقه ننداز
هزینه شهر تهران را شهرداری از حلقوم مردم تهران می پردازد
از آمریکا برای خودت یه چرتی می گی
۲:۲۲
میدونی شهرداری تهران چقدر تخریب محیط زیست تخلف بخور بخور استخدام بی قاعده که یه چشمه اش برادر میترا استاد بود و داشته ؟
غربتیها در دهات بزرگ تهران ساکن شدند و فکر می کنند صرف جاگیری در تهران اینها رو آدم کرده
منفی اشتباهی
۸:۰۱
از حلقوم مردم تهران اون مردم تهرانی که میفرمایی اکثرا شهرستانیهایی هستن که بخاطر کار و نبودامکانات تو شهرهاشون مجبور شدن بیان اگر درآمدهای هر استان برای همون استان خرج میشد کسی تهران نمیومد ایران یعنی تهران میبینم روزی رو که این ظلم و بی عدالتی باعث جدایی غرب و شمال و جنوب ایران بشه شما بمونید و اشرف غنی که الان مشهد و در آینده تهران و قریه هراتش می بینه
آفتابه لگن هفت دست شام وناهار هیچی
دوباره وعده و دروغ
همینجوری درگیر ترافیک سنگین هستیم با این طرح چه افتضاحی میشه خدا میدونه خودرو زیاد شده باید فکر این رو بکنید
حتما هزینه هوشمند شدن خیابان ها را از جیب ملت می خواهید تامین کنید شما اجازه ساخت وساز بدون پارکینگ ندهید که ملت ماشین های خود را در کوچه و معابر پارک کنند هوشمند شدن پیشکش خودتون!!!
پاسخ ها
دقیقا
الان توی منطقه هروی شهرداری پول می گیره بیشتر پارکینگ ها شده مکانیکی
خدا را شکر کسی هم ککش نمی گزه
اینا که جلو تیبا رو کفی تریلی نشستن کین؟ :))
ان شاء الله این پروژه 120 سال بعد به اتمام میرسه
حتما حتما
تهران دوست داشتنی بااون ادمای جور واجور و دود ترافیک وگرونش
شما همینطوریش بی توجه به ظرفیت خیابانها دارید ماشین میریزید توشون، حالا چطوری میخواهید ظرفیت همین خیابونهای موجود رو هم چند لاین کم کنید ضمن اینکه قصد ندارید ارابه سازیتون رو هم کاهش بدید؟
اون کشورهایی که میبینید ، همه اقدامات مفیدشون زنجیروار به هم متصله
هرچي بودجه ست خرج تهرانيا ميشه بازم بيشترين جرم و جنايت رو دارن
پاسخ ها
چرت نگو نه اندازه شمال
هر کی میره مسافرت دو روزه برمیگرده شماها از دهات تون میاید دیگه میمونین تهران همیشه وپشتش هم بد میگین تازه طبیعت هم داغون کردین زبونتون هم درازه
برعکس میگی شمال خصوصا مازندران
حسود هرگز نیاسود
اگه مسافر ميومد دوروزه برميگشت هرگز جنگ قومي نميشد در اينکه تهراني بايد نابود بشه تا ايران رو نابود نکرده شکي نيست
تهراني بايد نابود بشه تا ايران رو نابود نکرده همه ايران اسطوره وطن پرست داشتن بجز تهران
همين شمالي ها اگه نبودن همين ميرزا کوچک ها اگه نبودن الان همتون توي تهران داشتين روسي صحبت و حتي کامنت ميزاشتين مشکل اينه که تهراني نمک نشناسه نه تنها به شمال بلکه حتي نسبت به جنوب
همين شمالي ها اگه نبودن همين ميرزا کوچک ها اگه نبودن الان همتون توي تهران داشتين روسي صحبت و حتي کامنت ميزاشتين مشکل اينه که تهراني نمک نشناسه نه تنها به شمال بلکه حتي نسبت به جنوب
اگرم يجا ميرفتن مسافرتشون دوروزه بود هرگز با هيچ قومي مشکل پيدا نميکردن شما ميخواين از پول شمال استفاده کنيد شمال رو بخريد البته تهراني که اصالت نداره اصلا تهراني وجود نداشته يهو بوجود اومده
اگرم يجا ميرفتن مسافرتشون دوروزه بود هرگز با هيچ قومي مشکل پيدا نميکردن شما ميخواين از پول شمال استفاده کنيد شمال رو بخريد البته تهراني که اصالت نداره اصلا تهراني وجود نداشته يهو بوجود اومده
لابد دهاتیهایی که تو تهران اجتماع کردند شعور و فرهنگ دارند که وقتی میگن شمال گنجایش این همه مسافرو نداره باز هر آخر هفته هجوم میارند و همه جنگلها رو ویلا کردند؟
عقل که نباشه کامنتهای فله ای و احمقانه میذارند
الان بی فرهنگ های حسود عصبانی میشن از جذابیت شهرمون
پاسخ ها
بی فرهنگی اصلا بعیده بدونی چیه وگرنه از هجوم زامبی وار به شمال حمایت نمی کردی
راستی شهر تو مگه بندر عباس نبود؟
تهران شیراز کیش قشم اصفهان یزد کاشان بندر عباس بعد به ترتیب تهش مازندران
پاسخ ها
مازندران آدم توش نره بهتره خرسا و سگا و کلا محیط زیست سالم میمونه
پس چرا شما انقدر میرید توش چه عقده ای داری تو از مازندران و شمال
بیچاره عقده هاشم خالی نمیشه بدجور سوخته تو مازندران.ولی باز مجبوره هر آخر هفته بره.خدا هیشکی رو بی عقل و شعور نکنه:))
پروژه جدید برای رانت و اختلاس جدید......
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
خ خ خ شما موشهايي كه اندازه گربه شده اند و كه ما هر روز ملاقات ميكنيم و نميتونيد جمعش كنيد ...!!!!
نكنه اين ها هم جزئي از جذابيت هاي پايتخت هستند ؟؟؟؟
تو رو خدا اين موشها رو جمع نكنيد چون خيلي به شهر جذابيت داده
زنگ اسم و فامیل تموم شد ،
زنگ بعدی ، نقاشی
مثلن خیایابن ناصرخسرو خیابان کامل شده موتورسیکلتها را که امنیت روحی و روانی و حتا تو مغازه هم باهات میایند چکار میخواهی بکنی اول به موتورسیکلها را سامان بده که عابر پیاده نیست عابر موتورسیکلت هست .با موتور سیکلت ها هیچ جا نتیج نمیگیرید
این یارو ترامپ و گیلک و زن شمالی که ظاهرا یکین
از چی انقدر میسوزن ،بدبختا جگرشون آتیش گرفته خاموشم نمیشه..انقدر میرید شمال به اینا فخر فروختین
که طفلیا اینجوری شدن ادم دلش میسوزه
چقدرم به تهران حسودی میکنن ،اخی
پاسخ ها
دقیقا دیدی
خوشم مياد بينام پيام ميزاري پشت هم ينفري ده تا کامنت ميزاري هميشه هم زير کامنت خودت از لفظ دقيقا براي جواب به خودت استفاده ميکني خخخخ حداقل يکم تغيير بده ساعتا رو هم عوض کن انقد نسوزي
تمام شهرای ایران چون به تهران حسادت میکنن
در مورد کامنت های مثبت در مورد تهران منفی میدن
به توهین در مورد تهران مثبت میدن
فلک زده ها
پاسخ ها
دقیقا