هزینه تولید خودروی ۴۰۰میلیونی در ایران
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: مدیریت و بهره وری در خودروسازی ما وجود ندارد برای همین است اگر امروز بخواهیم یک خودروی روز دنیا را در کشور تولید کنیم هزینه آن ۸۰۰ میلیون تومان میشود در حالیکه کارخانه اصلی آن را ۴۰۰ میلیون تومان میفروشد و مردم مجبور هستند هزینه این عدم بهره وری و عدم آشنایی با اصول مدیریت در خودروسازی را بپردازند.
خبرگزاری ایلنا: دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: مدیریت و بهره وری در خودروسازی ما وجود ندارد برای همین است اگر امروز بخواهیم یک خودروی روز دنیا را در کشور تولید کنیم هزینه آن ۸۰۰ میلیون تومان میشود در حالیکه کارخانه اصلی آن را ۴۰۰ میلیون تومان میفروشد و مردم مجبور هستند هزینه این عدم بهره وری و عدم آشنایی با اصول مدیریت در خودروسازی را بپردازند.
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص اظهارات قائم مقام بازرگانی وزیر صمت مبنی بر همکاریهای ایران و ترکیه در زمینه تولید خودرو گفت: کاش جناب مدرس خیابانی این را مطرح میکردند که قرار است با کدام برند ترک تولید مشترک داشته باشیم ما که سالهای زیادی است در این حوزه فعالیت میکنیم تا حالا اسم هیچ برند خودروسازی ترک را نشنیدهایم.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۴ برند خودرویی در ترکیه محصولات خود را تولید میکنند که ۸۰ درصد قطعات این خودروها در ترکیه تولید میشود در واقع قطعهسازی ترکیه برای خود یک برند است. ضمن آنکه از هر ۱۴ خودرویی که در این کشور تولید میشود، ۴ خودرو برای بازار داخل و باقی آن صادرات میشود. بر همین اساس صادرات این کشور در حوزه خودرو و قطعات در سال گذشته به ۲۰ میلیارد دلار رسید.
وی در خصوص برندهای ترکیه در صنعت خودروسازی گفت: برند کارسان که یک شرکت دولتی است از مدتها پیش تعطیل شده است و هلدینگ مصطفی کوچ عملا نمایندگی پژو است. شرکت رنو آکای نیز که زیر نظر رنو فعالیت میکند. مدیران ترکیه در سالها قبل برای تولید خودرو تلاش کردند اما وقتی فهمیدند به نتیجه نمیرسند به طور کلی این بحث را رها کردند و به دنبال شریک شدن با شرکتهای مطرح خودروسازی رفتند. برای همین است که امروز ۱۴ برند خودروسازی که ۱۰ برند آن در دنیا اول هستند در این کشور تولید میشود. همین سیاست را نیز روسیه در پیش گرفته است، در زمان اتحاد جماهیر شوروی آنها نیز بر اساس ایدئولوژی که داشتند خودرو داخلی برای بازار انحصاری تولید کردند اما اکنون شرکت لادا با فورد و رنو شریک شده است و محصولات با کیفیتی تولید میکند که علاوه بر بازار داخل صادرات نیز دارند.
دادفر در خصوص هدف مدرس خیابانی در بیان چنین موضوعی گفت: با توجه به اینکه هیچ خودروسازی محلی در ترکیه وجود ندارد شاید منظور ایشان این بوده که از طریق این شرکتها قطعات مورد نیاز را تامین کنند اما بعید است که دولت ترکیه و یا شرکتهای ترک در حالی که تلاش دارند به اتحادیه اروپا وارد شوند چنین ریسکی را انجام دهند و بازار ۲۰ میلیارد دلاری خود را به خطر بیاندازند. اگر هم دولت میخواهد از ترکیه واردات خودرو انجام دهد که این آخر انحصارگرایی است چون بخش خصوصی را از واردات خودرو به بهانه غیرضروری بودن نهی میکنند اما دولت راحت این کار را انجام میدهد.
وی در پاسخ به این سوال که شاید دو کشور به دنبال خلق یک برند جدید هستند، گفت: خودروسازانی که امروز تولید و فروش میلیونی دارند به صرف طراحی زیبا یا امکانات بالا نیست بلکه آنها توانستند در این بازار رقابتی وحشتناک با پایینترین قیمت محصول درجه یک تولید کنند، آنها به هر طریقی که شده قیمت تمام شده محصولات خود را پایین میآورند، سالها تلاش کردند تا در مقابل سایر برندها بازار خود را حفظ کنند پس این کار در ابعاد بینالمللی به راحتی صورت نمیگیرد. ضمن آنکه باید دید آیا دو کشور توانایی این کار را دارند، ترکیه که خودروسازی ندارد و قطعهسازی آن هم تحت لیسانس برندهای دیگر است ما هم به برکت تحریمها، فهمیدیم که چقدر در این حوزه توانایی داریم.
وی با بیان اینکه تحریم یک سری تاثیرات مثبت برای ما داشت، گفت: از جمله اینکه فهمیدیم ظرفیت واقعی صنعت کشور چقدر است، میزان وابستگی و کارهایی که در این ۴۰ ساله انجام دادیم چقدر بوده و اینکه شعارهایی که مدیران دادند و هر روز اعلام میکردند که در فلان بخش خود کفا شدیم چقدر واقعیت داشته است. ما امروز فهمیدیم که در صنعت خودروسازی خوب کار نکردیم، عمیق جلو نرفتیم و خیلی از کارهایی که گفتند انجام شده دروغ بوده است.
دادفر ادامه داد: امروز پس از ۴۰ سال، قطعهساز ما باید به خودروسازی که بازار انحصاری را اختیار دارد اعلام میکرد که از ۲۵۰۰ گروه قطعات خودرو، ۲ هزار قطعه را میتواند در تیراژ بالا تولید کند اما چنین چیزی صورت نگرفت چون فقط دنبال تولید قطعات پراید و پژو ۴۰۵ و پرشیا بوده و اصلا با تکنولوژی روز آشنا نیست. مدیریت و بهرهوری در خودروسازی ما وجود ندارد برای همین است اگر امروز بخواهیم یک خودروی روز را در کشور تولید کنیم هزینه آن ۸۰۰ میلیون میشود در حالیکه کارخانه اصلی آن را ۴۰۰ میلیون میفروشد و مردم مجبور هستند هزینه این عدم بهره وری و عدم آشنایی با اصول مدیریت در خودروسازی را بپردازند.
نظر کاربران
مردم چه گناهی کردن هزینه بی مدیرتی شما رو بدن. نمیتونید جمع کنید و با قیمت واقعیش خودروی باکیفیت وارد کنید. ما چی از عربها کم داریم
معلوم نیست این مافیای خودرو دست کدوم گردن کلفته.. هرچی دلش میخواد میکنه هر کیم هر چی میگه هیچی نمیشه
گرونفروشیتون راتوجیه نکن خواهشا..یک مشت دزدبی سروپاهستین همتون..
پاسخ ها
دقیقا همینطور همشوت دزد و کلاش هستند
ايران خودرو با زير مجموعه هاش 1700 نفر هيت مديره دارد كه اغلب حقوق هاي نجومي هزاران ريخت پاش و ماموريت خارجي دارند تمام اين هزينه ها را به بهاي توليد اضافه ميكنيد بعد به سودكمتر از 100% هم راضي نيستيد ..
ضمنا سالهاست كه به كارگران خودرو سازي هم ديگر نميرسيد نه از نظر حقوق و نه امكانات كارگر بيچاره هم فقط ناظر تفاوت حقوقي خودش و مديرانش است ..از اين سيستم خودرو بيرون نمياد
به زبان ساده تمام صنایع سنگین کشور رو تعطیل کنین تا این اقایون واردات کنن پورسانت بگیرن
یمشت دلال
واردات خودرو را باید ممنوع کنن یا در انحصار وزارت صنایع باشه تا در ازای صادرات کالا خودرو اون کشور وارد بشه
برید از ژاپن خودرو بیارید نمیخواد ۸۰۰میلیون هزبنه کنید ۸۰۰میلبون هم اختلاس کنید ما به همین ماشین های ۱۳هزار دلاری راصی هستیم شما وارد کنید البته چین هم خودرهای خوبی الان داره تولید میکنه با ۶هزار دلار
لعنت خدا بر وروغگویان باد .
عربها ۱۰۰ برابر ما حقوق میگیرند خودرو روز دنیا به قیمت کشور سازنده سوار میشوند نوش جونشون
خاک تو سر بی عرضتون
چرا مردم ایران باید از خودروهای روز دنیا محروم باشند حداقل خودرو کارکرده وارد شود که بهتر از اشغالهای داخلیست
اولین قدم در اصلاح ساختار اقتصادی ایران ، توقف چاپ ریال و حذف سود سپرده بانکی است .