ادایِ دین فرزند خلبان فانتوم به تکاوران
حامد صقیری، آهنگساز «سروها ایستاده میمیرند»، ضبط و اجرای این اثر موسیقایی را ادای دین به تکاوران نیروی دریایی ارتش دانست که نقش آنان در نبرد خرمشهر به درستی دیده و روایت نشده است.
خبرآنلاین: اثر موسیقایی «سروها ایستاده میمیرند» با آهنگسازی حامد صقیری و همراهی ارکستر سازهای ایرانی شاهو، شب گذشته (پنجشنبه ۴ مهر) در تالار وحدت اجرا شد.
«سروها ایستاده میمیرند» با نگاه به نبرد خرمشهر و دلارویهای تکاوران نیروی دریایی، ضبط و اجرا شده است. این اثر اقتباسی است از خاطرات ناخدا یکم تکاور، هوشنگ صمدی، که در قالبی موسیقیایی باز روایت شده است.
این اجرا با رهبری حامد صقیری و با حضور سیدمجتبی حسینی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، امیر دریادار حسین خانزادی (فرمانده نیروی دریایی ارتش)، دریادار حبیبالله سیاری (معاون هماهنگکننده ارتش)، مهدی افضلی (مدیرعامل بنیاد فرهنگی، هنری رودکی)، ناخدا یکم تکاور، هوشنگ صمدی و جمعی دیگر از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی روی صحنه رفت.
حامد صقیری، آهنگساز «سروها ایستاده میمیرند» در باره شکلگیری این اثر گفت: «از حدود ۲ سال پیش مراحل نوشتن پارتیتور کار را آغاز کردم. این اثر براساس برداشتهای شخصی من از خاطرات و صحبتهای ناخدا یکم تکاور، هوشنگ صمدی، فرمانده تکاوران دریایی ارتش در نبرد خرمشهر، نوشته و تنظیم شده است.»
وی افزود: «من فرزند یک خلبان جنگنده فانتوم ارتش ایران هستم که در دوران هشت سال جنگ تحمیلی با تمام وجود لحظات بحرانی نبرد نابرابر ایران و عراق را لمس کرده و میدانم چه اتفاقاتی در این سالها افتاده است. از سوی دیگر این موضوع را هم متذکر میشوم که در این دوران برخی از روایتها، دستخوش تغییرات سلیقهای شدهاند. موضوعی که در این اثر برایم از اهمیت ویژهای برخوردار بود، این است که بتوانم بدون حذف و اضافه روایتی از نبرد خرمشهر را از نگاه یک ایرانی به زبان موسیقی به شنونده و بیننده ارائه دهم.»
این آهنگساز تاکید کرد: « این اثر به هیچ عنوان سفارشی ساخته نشده است. ترجیح میدهم مشکلات مالی و پشتیبانی را بپذیرم اما بتوانم روایت شخصی خودم از رویداد مهمی چون نبرد خرمشهر را برای مخاطب روایت کنم. این اثر در واقع یک قطعه ۴۰ دقیقهای بلند است که دارای بخش های مختلف و گوناگون است.»
در ضبط و اجرای «سروها ایستاده میمیرند»، بیش از ۵۰ نوازنده به نواختن سازهای ایرانی همچون دیوان، بوزوک، نی، کمانچه شش سیم، کمانچه و قیچک آلتو، کمانچه و قیچک بم، چنگ ایرانی، رباب، بربط پوستی، تار و بم تار، سنتور و سنتور بم، قانون، سنج و دمام، نقاره قشقایی، دف، دایره، ضرب زورخانه و ... پرداختهاند.
نظر کاربران
دمت گرم شاید فرزندان ارتشیها جسارت داشته باشند از حقوق پدرانشان در زمان جنگ ۸ساله دفاع نمایند