حذف واسطهها در توزیع لاستیک یارانهای
مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری وزارت کشور از حذف واسطه در توزیع لاستیک یارانهای ناوگان سنگین و نیمه سنگین در ۲۱ استان با اتصال سامانه مدیریت مرکزی حمل و نقل درونشهری (UTCMS) به سامانه جامع تجارت وزارت صمت خبر داد.
ایسنا: مرضیه حصاری گفت: در اوایل سال ۹۷ برخی از اقلام و لوازم یدکی خودروهای درونشهری و برونشهری خصوصاً در بخش سنگین و نیمه سنگین به دلیل نوسانات قیمت ارز افزایش قیمت زیادی پیدا کرد و در بسیاری از موارد نیز رانندگان امکان افزایش نرخ کرایهها را متناسب با افزایش هزینههای خود نداشته و این موضوع نارضایتیهای جدی را به خصوص در بخش برونشهری در پی داشت.
وی افزود: یکی از این مهمترین این اقلام که قیمت آن در بازار سیاه به طرز قابل توجهی افزایش یافت، لاستیک ناوگان سنگین و نیمهسنگین بود. در نتیجه از تیرماه سال گذشته وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت اقداماتی را با همکاری وزارتخانههای راه و شهرسازی و وزارت کشور ، با هدف تأمین لاستیک مورد نیاز بخش حملونقل عمومی با روشهای مناسب و قیمت مصوب آغاز کرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در سامانه جامع تجارت وزارت صمت، اطلاعات تولید و واردات لاستیک ثبت میشود، گفت: در مرحله اول بر اساس نیاز اعلامی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور برای ناوگان درون شهری و سازمان راهداری و حملونقل جادهای برای ناوگان بین شهری، سهمیه متناسب از سوی وزارت صمت برای هر بخش در استانهای مختلف تخصیص می یافت. در بخش درونشهری، شهرداریها میتوانستند در چارچوب ظرفیت تخصیص یافته به استان و مشروط بر وجود لاستیک قابل تحویل، لاستیک مورد نیاز خود را تهیه و بنا به صلاحدید خود بین مالکان ناوگان تقسیم میکردند.
مدیرکل دفتر حمل و نقل سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور اضافه کرد: این فرآیند اعلام نیاز تا تحویل لاستیک، از یک سو بسیار طولانی و زمانبر بود و بعضاً مالکان ناوگان را از دریافت لاستیک مأیوس میکرد و از سوی دیگر نیز امکان نظارت بر فرایند توزیع لاستیک و تحویل عادلانه آن به فرد واجد صلاحیت ممکن نبود. در آن مرحله، لاستیک به میزان بسیار کمتری از نیاز حال حاضر بخش درونشهری به دست مالکان واقعی میرسید.
برای حل این مشکل تصمیم بر این شد تا از طریق اتصال مستقیم و برخط سامانه مدیریت مرکزی حمل و نقل درونشهری (UTCMS) وزارت کشور به سامانه جامع تجارت وزارت صمت و حذف واسطهها و نقشهای اضافی، هم فرآیند توزیع در حداقل زمان ممکن انجام شود و هم لاستیک صرفا به مالک واقعی خودرو که واجد صلاحیت هم هست، برسد.
وی در ادامه تشریح کرد: در این مرحله مالک خودرو دارای پروانه فعالیت مستقیماً درخواست خود را در سامانه وزارت کشور ثبت و برای وی به صورت سیستمی و بدون نیاز به مراجعه حضوری در سامانه حواله لاستیک صادر میشود. مالک خودرو میتواند با در دست داشتن حواله، به نمایندگی فروش لاستیک مشخص شده در سامانه مراجعه و لاستیکها را با قیمت مصوب (که در حواله قید میشود) دریافت کند.
حصاری در ادامه گفت: این طرح از ابتدای خردادماه سالجاری در استان قزوین به صورت پایلوت اجرا شد و پس از بررسی جوانب کار، براساس زمانبندی اعلامی وزارت صنعت، در تیرماه سال جاری در ۱۰ استان البرز، زنجان، مرکزی، همدان، کرمانشاه، گلستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، سمنان و یزد و در مرداد ماه نیز در ۱۰ استان اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان،گیلان ، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد، کرمان، فارس و اصفهان پیادهسازی شد. در حال حاضر مالکان فعال در ۲۱ استان نامبرده، مجوز دسترسی به سامانه و درخواست لاستیک را دارند و قرار است برای باقی استانها نیز تا آخر شهریور دسترسی دریافت حواله ایجاد شود.
وی با بیان اینکه تجربه اخیر تخصیص هدفمند و یکپارچه لاستیک میتواند به عنوان یک نمونه موفق از توزیع کالاهای یارانهای، به سایر اقلام مرتبط در کشور که نیازمند سهمیهبندی هستند نیز تسری یابد، گفت: در این روش توزیع به طور کامل از امکان سوء استفادههای احتمالی در فرآیند توزیع لاستیک مانند گران فروشی، حواله فروشی، پرداخت رشوه و ... پیشگیری شده است.
مدیرکل دفتر حمل و نقل سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در ادامه اضافه کرد: شرط لازم تخصیص لاستیک در بخش درونشهری وجود مجوز فعالیت معتبر از هریک از شهردایهای سراسر کشور است. همچنین بر اساس سهمیه اعلامی از سوی وزارت صمت، ناوگان شهری برای دریافت حواله اولویتبندی میشوند.
اولویت دریافت لاستیک بر اساس اطلاعات پیمایش ثبت شده است که یا بر اساس تجهیزات هوشمند نصب شده بر روی ناوگان (سیپاد) و یا بر اساس اطلاعات اسناد حمل بار شهری ( باربرگ) است. به عبارت دیگر سیستم بدون دخالت انسانی، بر مبنای اطلاعات پیمایش ثبت شده، ناوگان را برای دریافت لاستیک اولویت بندی می کند که این اولویت به صورت پیامکی به مالک ناوگان اطلاع رسانی میشود.
نظر کاربران
شدیم کشور دلالها و واسطه ها , نه جهانی و منطقه ای (عرضه میخواد) بلکه داخلی , یک کالا باید ده دست بچرخه که به دست مصرف کننده برسد (بی عرضگی میخواد) که به وفور داریم .