جزئیات بدهی ۲۲هزار میلیاردی خودروسازان
مجموع مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان میرسد.
ایرنا به نقل از رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی نوشت: مجموع مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان میرسد.
«محمدرضا نجفی منش» در پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: مجموع شاغلان زنجیره قطعهسازی حدود ۵۵۰ هزار نفر هستند که ۲۸۰ هزار نفر از آنها در سه موج بیکاری، تعدیل یا تعلیق شدهاند.
رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی افزود: بخشی از نیروهای تعلیقشده با تزریق چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات پایان سال ۹۷، به طور موقت به کار بازگشتند که متاسفانه از ابتدای امسال دوباره به مرور شاهد تعلیق مجدد آنها بودهایم.
وی ادامه داد: از حدود ۱۲۰۰ قطعهساز رسمی فعال در ردههای ۱، ۲ و ۳ تقریبا ۴۰۰ واحد تعطیل و نیمه تعطیل شدهاند. اصلاح قیمتهای فروش قطعات علیرغم افزایشهای چندباره قیمتهای مواد اولیه و نهادهای تولید به موقع انجام نمیشود؛ بنابراین در سال ۹۸ قطعهسازان با زیان قابل توجهی روبرو هستند.
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران خاطرنشان کرد: کسری نقدینگی قطعهسازان ناشی از افزایش قیمت نهادههای تولید به منظور تحقق برنامه سال ۹۸ اعلامی وزارت صنعت، معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان است که محلی برای تامین آن مشخص نیست.
نجفی منش ادامه داد: کل مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان بالغ شده که مطالبات معوق به بیش از ۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. هنوز بسیاری از تعدیل قیمتهای قطعات سال ۹۸ محاسبه نشده و در حسابهای فیمابین عمل نشده است.
وی با بیان اینکه ارزش روز داراییهای قطعهسازان کشور در ردههای ۱ و ۲ و ۳ بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است، اضافه کرد: ارزش روز داراییهای خودروسازان کشور بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است. جمع داراییهای صنعت خودرو نیز حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان می شود.
به گفته نجفی منش کل اشتغال مستقیم صنعت خودرو حدود ۷۰۰ هزار نفر شامل ۵۵۰ هزار نفر اشتغال قطعهسازان و ۱۵۰ هزار نفر اشتغال خودروسازان میشود.
وی بیان کرد: تعداد ۱۶۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان به ارزش بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان از مجموع دارایی قطعهسازان، خودروسازان و مردم راکد و بلوکه مانده است.
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است با ادامه روند فعلی، برنامه تولید سال ۹۸ محقق نشده و تعهدات تحویل خودرو به مردم، بیشتر معوق میشود.
نجفی منش ادامه داد: تعداد زیادی از مدیران شرکتهای قطعهسازی دچار بحران ورشکستگی، پیگرد قانونی، بدهیهای زیاد و زندان و محکومیت و ... میشوند و عملکرد جمع زیادی از کارآفرینان کشور عملا متوقف میشود. در این شرایط به جای توسعه، بیشتر شاهد اضمحلال واحدها خواهیم بود.
وی همچنین اعلام کرد: متاسفانه امروز خودروسازان جمعا ۳۰ هزار میلیارد تومان و قطعهسازان حدود ۱۵ میلیارد تومان زیان انباشته دارند. سرمایهگذاری لازم برای اشتغال جدید صنعتی برای ۲۸۰ هزار کارگر بیکار فعلی زنجیره تامین خودرو با احتساب بیش از ۵۰۰ میلیون تومان هر شغل، معادل ۱۵۰ هزار ملیارد تومان خواهد بود. در صورت ادامه این روندحجم سرمایه مورد نیاز هر روز بیشتر خواهد شد.
رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی در پایان گفت: در صورت بیکاری ۵۵۰ هزار نفر کارکنان قطعهسازان تا زمان ایجاد شغل جدید سالانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری باید به آنها پرداخت شود و علاوه بر این، حدود چهار هزار میلیارد تومان هم از درآمد سازمان تامین اجتماعی بابت عدم وصول بیمه حقوق کارکنان کسر میشد و جمعا تراز سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴ هزار میلیارد تومان منفی خواهد شد. همچنین حدود هزار میلیارد تومان مالیات از حقوق از کف خزانه دولت میرود و مالیات بر ارزش افزوده و درآمد هم به دلیل تعطیلی کارخانجات وصول نخواهد شد.
نظر کاربران
با افزایش چندبرابری قیمت خودرو وقطعات که از پارسال تا الان شاهد بودیم دیگه زیان چیه...یکم از سودرو واسه پرداخت مطالباتشون بزارن کنار..مردم چه گناهی کردن با جونشون بازی میشه با این خودروی بی کیفیت تازه چند برابر میزان واقعی پول هم باس بدن
امان از پول حروم که الحمدلله بی برکته!
ان شالله نابود بشن چقدر دستهای اینا تو خون مردم اغوشت شده ..خدایا بزرگی و جای حق نشستی نوکرتم
با وجود تعرفه بالای واردات خودرو و بازار انحصلری خودرو سازان ضرر میدهند معلوم نیست چکا ر میکنند
خودرو سازان با باج دادن تا حالا خودشون رو نگه داشتند پول باج رو هم می خواهند از جیب مردم در بیارند
ینی هر چقد حساب میکنی میبینی که راحت دارن میخورن از بیت المال و جیب مردم.
جالبه دولت بی عرضه هیچی نمیگه.هرجای دنیا بود علاوه بر مهرموم کردن این شرکتها دادگاهیشونم میکردن.
اسلام مشکل داره یا اینا مشکل دارن یا ما مسلمون نیستیم؟؟؟
آره عاقبت خودروسازان باید این بود
مگه ده دوازده سال پیش قرار نبود قطعه سازان خودکفا بشن البته با وامی که دولت میداد
چکار کردید رفتید قطعه بنجول رو از چین ولرد کردید و گفتید خودمان ساختیم
ما هم ساده
آره عاقبت خودروسازان باید این بود
مگه ده دوازده سال پیش قرار نبود قطعه سازان خودکفا بشن البته با وامی که دولت میداد
چکار کردید رفتید قطعه بنجول رو از چین ولرد کردید و گفتید خودمان ساختیم
ما هم ساده
یعنی خاک بر سر شما که با این قیمت بالای خودرو باز هم زیان ده هستین
خودروسازان ورشکسته شده اند و برای جلوگیری از تولید کالاهای بی کیفیت باید فوراً تعطیل شوند.و کارکنان آنها به سایر وزارتخانهها منتقل شوند.
باوجود حمایتهای دولت و بازار بی رقیب خودرو سازان نمتوانند خودروسازی را اداره کنند معلوم نیست پولها صرف چه میشود ...اختلاص یا .....
در خودرو سازی کل ساختار باید نابود بشه چون.....اصلاح پذیر نیست ، تمام اجزا و مولکولها ، الوده هستند .
مجددا قیمت پراید را به صدمیلیون تومان افزایش دهید نگران نباشید ملت بابصیرت باهجوم به نمایندگیها نقدینگی تان را جبران میکنند قطعه فروشان مونتاژ کار
اقا این خودروسازان و خانواده خودشون از ماشینهای خارجی استفاده می کنند پراید را برای مردم میسازند تا بمیرند بدهکار هم هستند پول قطعه ساز را ندادند تازه باز هم از مردم و دولت طلبکارند ماشین را که از اینا میخری باید ازاول با تعمیرکارها به
دنبال رفع نواقص باشی
پراید ۱۰ تومنی را دارن ۶۰ تومن می فروشن کجا زرر گردن ...حتما اختلاس بیشتر از این بوده ..