پولهای میلیاردی سینما در جیب حلقههای خاص
رواج سبک زندگی لاکچری در بخشی از جامعه هنری که ناشی از ورود پولهای مشکوک به هنر است، اسباب نگرانی بسیاری از اهالی هنر و کارشناسان هنری را فراهم کرده است.
جوان آنلاین: مسئله ثروت نیست بلکه مسئله پولدار شدن یک باره در نتیجه اتفاقات مشکوک است که باعث ایجاد حس تبعیض در بدنه خالص جامعه هنرمندان است یعنی همان هنرمندانی که ذرهای پول شبههدار وارد حساب خود نکردهاند.
میلیاردرهای سینما تکخوری نکنند!
ابوالفضل جلیلی در گفتگو با «جوان» با انتقاد از رسوخ بریز و بپاشهای میلیاردی در عرصه هنر گفت:ای کاش این بریز و بپاشها مجالی میشد برای آنکه مشکلات معیشتی اهالی سینما از بین برود، ولی مشکل آنجاست که این بودجههای میلیاردی فقط و فقط در حلقههای خاص وارد و خرج میشود.
کارگردان «ابجد» و «دان» ادامه داد: اینکه چرا سرمایههای مشکوک وارد سینما شدهاند را سیاستگذاران سینمایی باید پیگیری کنند، ولی این را میدانم که رؤسای سینما اگر بتوانند شرایطی را فراهم آورند که میلیاردرهای سینما تنها نخورند و بخشی از عایدیشان صرف کمک به بهبود معیشت ازکارافتادگان شود قطعا اوضاع قابل تحملتر خواهد شد.
ابوالفضل جلیلی افزود: خودم جزو فیلمسازانی بودهام که همواره با مشکل سرمایه تولیداتم را فراهم کردهام ولی سراغ سرمایههای بیهویت نرفتهام، حتی بارها شده که پیشنهاداتی از سوی برخی نهادها برای کار داشتهام و به رغم مدتها دوندگی به جایی نرسیدهام، به عنوان مثال اخیراً برای یک سازمان منطقه آزاد دو سال تمام کار کردم و بعد از دو سال گفتند قرارداد لغو شده است. این اتفاقات را بگذارید کنار ورود سرمایههای میلیاردی به سینما و به من بگویید باید چه حسی داشت.
خیلیها در سینما و تلویزیون از جیب میخورند
ابوالفضل جلیلی درباره اوضاع اقتصادی بدنه سینماگران گفت: خودم با این گرانی ها، سه سال است از جیب میخورم و میدانم بسیاری از سالمندان سینما و تلویزیون هم وضع خوبی ندارند و واقعاً حقشان نیست که این قدر ریاضت بکشند.
متأسفانه صنفی هم نداریم که حداقل یک بیمه بیکاری برایمان تدارک دیده باشد تا موقع بیکاری به کمک بیاید.
جلیلی خاطرنشان کرد: آنهایی که مسئول هستند و برای مردم برنامهریزی میکنند باید به فکر مردم باشند. چه خوب میشود اگر رسانههای جمعی مثل رادیو و تلویزیون درباره این فشارهای اقتصادی و آن سرمایههای میلیاردی بیشتر و بیشتر حرف بزنند. تلویزیون باید برای تبیین مشکلات اقتصادی به موقع ورود کند.
کارگردان «گال» تأکید کرد: رسانه خوب رسانهای است که بهروز باشد و حتی بهتر است که آیندهنگر نیز باشد و این نشان از قدرت یک رسانه را میدهد که میتواند آینده را نیز تا حدودی پیش بینی کند و برای آن برنامهریزی کرده باشد ولی کدام فیلم یا سریالی دیدهاید که درباره عقبه سرمایهگذاران نورسی که یک شبه پولدار شدهاند راستگویی کند؟
ابوالفضل جلیلی تأکید کرد: کشف منشأ پولهای میلیاردی در کنار دعوت به همدلی مردم میتواند مقداری هم که شده فضا را تلطیف کند ولی این اتفاق کمتر رخ میدهد. مگر بزرگان دین نگفتهاند کاخی بنا نمیشود مگر آنکه بهایش کوخنشینی گروهی دیگر باشد پس چرا نباید کاخنشینان را مجبور کرد به دستگیری کوخنشینان.
رسانهها سرمایههای کثیف را معرفی کنند
کارگردان «حافظ» با اشاره به کارکرد رسانههای جدید در افشای سرمایههای مشکوک بیان داشت: بارها شده که خبر این برجسازیها و کوهخواریها و ویلاسازیها و قطع جنگلها از طریق ویدئوها یا عکسهای آماتوری شهروندان در فضای مجازی آشکار شده است، این یعنی آنکه مردم خودشان رسانه خودشان هستند و به دنبال استفاده از این فضا برای تعیین هویت سرمایههای مشکوکند.
در این شرایط وظیفه سینما و تلویزیون چیست؟ اینکه این اخبار را با تحلیلهای راهبردی در قالب فیلم و سریالهای پیشرو به مخاطب ارائه کنند نه آنکه به بازنشر اخبار شهروندان بپردازند.
ابوالفضل جلیلی اظهار داشت: در موضوع پیگیری منشأ سرمایههای میلیاردی رسانهها بازوی فرهنگی سیاستگذاران هستند، یعنی سیاستگذاران باید اقدامات عملیاتی برای شناسایی سرمایههای ناپاک انجام دهند و رسانههـای جمعی هم از طریق راهبردهای عمیق یاریرسان سیاستگـذاران در این زمینه باشند.
نظر کاربران
اصلا مشکل اینجاست که صدا وسیما مثل خیلی از سازمان های دیگه به جای خلق ثروت و تولید از دولت و بیت المال پول میگرند و خرج میکنند این خودش باعث فساد در هر سیستمی است.