چرا خودرو یک شب گران و دوباره ارزان شد؟
هفته ای که به پایان رسید شوک کوتاه مدت افزایش ۵ میلیونی برخی خودروها و همچنین بازگشت نرخها به فضای مجازی را تجربه کرد.
خبرآنلاین: هفته ای که به پایان رسید شوک کوتاه مدت افزایش ۵ میلیونی برخی خودروها و همچنین بازگشت نرخها به فضای مجازی را تجربه کرد.
یک تلنگر کافی است تا بازار خودرو به التهاب گذشته بازگردد؛ سوداگری و افزایش ناگهانی قیمتها معمولاً توسط دلالها رخ میدهد اما روز سه شنبه هفته جاری، اطلاعیه فروش یکی از دو غول بزرگ خودروسازی ایران، اتفاق مشابهی رقم زد.
در دعوت نامه ایران خودرو که جزییات پیش فروش یکماهه تعدادی از محصولات را در خود داشت، قیمت کارخانهای ۴ خودروی عرضه شده حدود ۵ تا ۸ میلیون تومان افزایش پیدا کرده بود؛ مثلاً قیمت پژو پارس از ۷۸ میلیون تومان به ۸۶ میلیون تومان و قیمت پژو ۲۰۶ صندوقدار با ۷ میلیون تومان رشد به حدود ۸۸ میلیون تومان رسیده بود.
بازتاب رسانهای این قیمتها در کنار بازگشت نرخها به سایتهای خرید و فروش خودرو باعث شد نه تنها روند نزولی قیمتها که تقریباً از دو ماه پیش شروع شده است، متوقف شود بلکه روند صعودی هم به خود بگیرد.
فقط در یک نمونه قیمت بازار هر دستگاه ۲۰۶ تیپ ۵ به یکباره ۵ میلیون تومان رشد کرد و به حدود ۹۷ میلیون تومان رسید در حالیکه طی هفته قبل از آن با کاهش ۲ میلیون تومانی روبرو شده بود.
خودروسازها پیش از این گفته بودند قیمتهای بازار تا رسیدن به قیمت کارخانه پایین میآید اما افزایش ناگهانی قیمت چند محصول توسط خودروسازها این زمزمه را تقویت کرد که شاید قرار است با تغییر اعداد، سریعتر به این هدف برسند.
منشأ این فرضیه را میتوان در اظهارنظرهای برخی کارشناسان جست که مدعیاند: «تعداد قابل توجهی از ذینفعان خریداران خودروهای داخلی، مدیران میانی خودروسازان بزرگ هستند. آنها شبکه غیرمنسجم فساد شدهاند.» وجود طرحهای متعدد پیش فروش هم محل بحث عدهای از فعالان بازار خودرو قرار گرفت؛ در طرحهای مدت دار، ابتدا مبلغی حدود یک چهارم تا یک سوم قیمت نهایی خودرو گرفته و در هنگام تحویل محصول، بقیه پول دریافت میشود.
اما در طرحهای فوری تقریباً عمده مبلغ کلی دریافت میشود و معمولاً فعالان بازار در این طرحها شرکت میکنند. همین مساله این زمزمه را هم بر زبان برخی از فعالان بازار انداخت که شاید تصور رسانهای شدن افزایش قیمتها در سطح گسترده نمیرفت.
این شرایط باعث شد تا چند دقیقه مانده به پایان روز سه شنبه، اطلاعیه تکذیب افزایش قیمت توسط ایران خودرو منتشر شود و علت تغییر قیمتها، ایراد نرم افزاری اعلام شود. هرچند این اطلاعیه بار دیگر باعث افت قیمتها در بازار در روز چهارشنبه شد اما وزیر صمت دستور رسیدگی به موضوع را داده است.
رضا رحمانی گفته است: «به سازمان حمایت دستور دادم موضوع را بررسی کند تا ببیند واقعاً اشتباه سیستمی بوده یا تصمیمی پشت آن بوده است. حتماً اگر برخلاف مصوبات تصمیم به افزایش قیمت داشتند برخورد میکنم و اگر اشتباه سیستمی هم باشد باز هم بررسی میکنیم چرا که ما هیچ مصوبهای برای فزایش قیمت نداشتیم.»
خودروسازها مدتهاست که از عدم تعدیل مناسب قیمت کارخانه محصولاتشان ناراضیاند. آمارهای وزارت صمت هم نشان میدهد تولید خودروسازها در سه ماهه نخست ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۱ درصد کاهش داشته است.
کاهش تولید، بحران خرید و فروش و قیمتها باعث شده خودروسازها بدهی سنگین ۲۲ هزار میلیاردتومانی به قطعه سازها پیدا کنند که نسبت به بهمن سال گذشته حدود ۱۰ درصد هم بیشتر شده است. دولت اعلام کرده جلوی افزایش قیمت بازار خودرو میایستد؛ خرداد امسال اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور به وزارت صمت دستور داده بود «کاهش قیمت خودرو را از طریق حذف رانت برای گروهها و افراد خاص و نیز افزایش تولید و ساماندهی تقاضای واقعی دنبال کند.»
نظر کاربران
کو خریدار در معرض ورشکستگی هستین جرات ندارین رسانه ایش کنین
بخاطر اینکه مدیران ومسولان خوب و کاربلدی داریم
بخاطر اینکه مافیای خودرو درایران نتونه تشکیل بشه
خخخخخخخخخخخخخخخههههه
.دناپلاس ۷۶ میلیون بود قیمت کارخونه،الان ۱۲۰ میلیون اعلام کردن!!!! واقعا تاسف باره، من ک یک سال ثبت نام کردم و پول ریختم حالا با افزایش این چنینی ، ثبت نامم بی ارزش میشه ، کلاهبرداری تو روز روشن!!
چقدر ارزان شده ؟ پنجاه درصد ؟یابیشتر؟
ملت دانا == بهترین ماشین و خدمات برای کل ملت
بی عرضگی مسعولین دزد.
چون اینجا مهد حرام خوارانه
علاجش سنکسار کردن مدیر ایران خر رو وسیپاند است
چرا قیمت خودرو و مسکن و...... در دولت پر مدعای اصلاحطلب چند برابر شده ؟؟!!!؟؟؟؟؟؟؟؟!؟؟؟
دولت یه مملکت به این بزرگی جلوی 2 تا کارخونه خودروسازی رو که اونهم زیر نظر خودش اداره میشن رو نمیتونه بگیره. چه بازی ای 2 ساله سر مردم درآوردین. ببینین از بغل این 2 شرکت چه کسانی سود میبرن که خود دولت هم نشسته و فقط نگاه میکنه
سلام و درود
کلا همه چی بهم ریخته هست .
هر کسی هر جور که بتونه به نفع خودش عمل می کنه
نمونش همین افزایش و کاهش قیمت
باعث شد بازار واکنش نشون بده از اون حالت کاهشی خارج بشه
بره به سمت افزایش
یکمی دقت کنیم تو بازار سکه و طلا هم خیلی ها زور میزنن جلوی کاهش رو بگیرن.
یک جوری صحبت میکنند انگار خودرو سازی مال منه آقا خودرو سازی دولتیه جوک نگین تورو خدا خودشون به خودشون تشر پرت میکنند
قیمت واقعی پراید 5 ملیون وقیمت واقعی 206 مبلغ 9 ملیون وبقیه هم همینطور است
دلیل فساد گسترده مدیران و مسعولین است
ربطی به هیچ چیز هم ندارد
چرا فقط گرانی خودرو اهمیت پیدا کرده. و پیگیری می شود ولی. تورم در لوازم خانگی و لبنیات و مرغ و گوشت و....بی اهمیت شده.
خودرو سازان ضعف مدیریت خود و عدم سود دهی را می خواهند با کران فروشی جبران کنند
خودرو سازان با انبار کردن خودرو ها قیمت را بالا برده اند
ضررهای خودرو سازان به خاطر مدیریت ضعیف و باند بازی است
خودرو های ایران در طول سالهای اخیر بجای افزایش کیفیت و استاندارد فقط افزایش قیمت و کاههش اپشن داشتند
بازار انحصاری و بی رقیب باعث سو استفاده خودرو سازان شده و این انحصار باید توسط دولت با واردات خودرو کارکرده شکسته شود
خودرو سازان با کم فروشی و انبار کردن خودرو ها قیمت را بالا برده اند باید دولت با ازاد کردن واردات خودرو کارکرده و کاهش تعرفه جلو این سو استفاده رابگیرد
ساخت باخت دلالان با مسئولان مربوطه.واقعا خجالت هم چیز خوبیست #قوه قضائیه ورود کند.
چون این دو شرکت مردم رو خوب شناختن گرون میکنن مردم بهتر میخرن خلایق هرچه لایق
چرا میگین دلال
دلال خودشونن
کی ماشینها روقبل تحریم انبار کرد وبه بازار نداد تا گرون شه
کی بدقولی وبه بهونه کمبود قطعه ازعرضه به موقع جلوگیری وباعث هیجانی شدن بازار شد
همشون خود کارخونه ها بودن مدیران خودرو که قبلش اقساطی بدون سود میداد الان بدون توجه به اخطار داره هرماه درصد بالا میبره وشده تو9ماه3 برابر
این دوشرکت ایرانی هم از عرضه خود داری و قیمتها رو که بالا میبرن یهو قطعه جور میشه