قطعهسازان: با شورای رقابت مخالف هستیم
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو با بیان اینکه چرا باید قیمت مواد اولیه مورد نیاز قطعهسازان ارزی محاسبه و فروخته شود، گفت: واگذاری سهام دولت در خودروسازان باید به ارزش واقعی و روز انجام شود.
خبرگزاری تسنیم: سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو با بیان اینکه چرا باید قیمت مواد اولیه مورد نیاز قطعهسازان ارزی محاسبه و فروخته شود، گفت: واگذاری سهام دولت در خودروسازان باید به ارزش واقعی و روز انجام شود.
فرهاد به نیا امروز در نشستی خبری با اعلام اینکه سود تسهیلات ۱۱ هزار میلیارد تومانی که هنوز بانک مرکزی آن را پرداخت نکرده ۲۴ درصد و با محاسبه هزینه های جانبی حدود ۲۶.۵ درصد، است، اظهار داشت: با پرداخت مبلغ چهار هزار میلیارد تومان در مرحله نخست که در روزهای پایانی سال ۹۷ رقم خورد، خودروسازان و قطعه سازان فعال شدند، به طوری که تولید هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور از حدود ۴۰۰ دستگاه در روز به دو هزار و ۶۰۰ دستگاه افزایش یافت.
وی افزود: درخصوص هفت هزار میلیارد تومان باقی مانده، ابتدا قرار بود به صورت ارزی پرداخت کنند، اما از آنجایی که ارز به درد بسیاری از قطعه سازان نمیخورد، توافق شد به عده ای ارزی و به عده ای دیگر ریالی پرداخت شود، اما پس از آن بانک مرکزی پرداخت به ارزهای یوان، روپیه، لیر و غیره را مطرح کرد که هزینه های تبدیل برای قطعه سازان به دنبال دارد.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات با اشاره به اینکه در ۳۱ خرداد ماه امسال نیز مهلت پرداخت این تسهیلات به پایان رسیده است، گفت: در نهایت اعلام کردهاند که خودروسازان باید به دنبال منابعی دیگر برای تأمین این پول باشند.
وی به ۱۶۰هزار خودروی ناقص باقی مانده در کف کارخانجات خودروسازی اشاره کرد و افزود: ارزش تقریبی این خودروها هفتهزار میلیارد تومان است که معادل مطالبات سررسید قطعهسازان از خودروسازان است. اگر این خودروها تکمیل و تجاری شده بودند، با احتساب خودروهایی که دلالان و واسطهها در پارکینگها احتکار کردهاند بین ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار خودرو به بازار عرضه میشد که میتوانست در کاهش چشمگیر قیمتها تأثیرگذار باشد.
بهنیا سهم ایرانخودرو و سایپا از خودروهای ناقص باقی مانده در کف کارخانجات را به ترتیب ۹۵هزار دستگاه و ۶۵هزار دستگاه اعلام کرد.
* لزوم تجدید ارزیابی سرمایه خودروسازان
وی با اشاره به سخنان اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص فروش اموال غیرتولیدی خودروسازان و آوردن آن به چرخه تولید گفت: این موضوع دستکم چند ماه زمان خواهد برد و در این مدت بسیاری از قطعهسازان با کاهش تیراژ تولید یا تعدیل نیرو مواجه خواهند شد.
بهنیا همچنین درباره خرید سهام دولتی خودروسازان گفت: در این زمینه، علاوه بر لزوم تجدید ارزیابی سرمایه خودروسازان و دادن سهام به اهل آن، باید اختیارات واقعی مدیران پس از انجام واگذاری مشخص شود.
وی افزود: کنسرسیومی از این انجمن متشکل از بیش از ۳۰ قطعهساز آماده خرید سهام خودروسازان است، اما اعلام میکنیم که قیمتگذاری سهام باید پس از تجدید ارزیابی سرمایه شرکتهای خودروساز انجام شود.
در این نشست خبری بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو نیز در خصوص واگذاری سهام دولت در خودروسازان، گفت: این سهام باید به ارزش روز و واقعی خود واگذار شود و به همین دلیل پیش از هر چیز باید داراییشان مجدداً ارزیابی شود.
*چرا قیمت گذاری مواد اولیه داخلی ارزی است
وی با بیان اینکه به نظر میرسد بار رونق تولید را تولیدکنندگان باید به دوش بکشند، تصریح کرد: ارزانی ارز مربوط به سامانه سنا بود، اما قطعهسازان ارز نیمایی میگیرند؛ این در حالی است که ارز نیمایی در نخستین روزهای ارائه در سامانه ۸۵۰۰تومان قیمت داشت و امروز به حدود ۱۲هزار و ۵۰۰تومان رسیده، بنابراین قیمت ارز مورد استفاده قطعهسازان برخلاف رویه بازار، گران شده است.
بیگلو به طرح این پرسش پرداخت که در این شرایط، چرا باید قیمت مواد اولیه مورد نیاز قطعهسازان از جمله فولاد، مس، آلومینیوم و محصولات پتروشیمی، ارزی محاسبه و فروخته شود، در حالی که از داخل کشور تهیه و تأمین میشود.
وی، با اشاره به شایعه ورود شورای رقابت به قیمتگذاریها نیز گفت: امیدواریم این اتفاق نیفتد، زیرا از سال ۹۰ و با ورود این شورا به مقوله قیمتگذاری، قیمتهای قطعهسازان و خودروسازان سرکوب شد و زیان هنگفتی به این صنایع وارد شد؛ البته اگر شورای رقابت وارد مقوله قیمتگذاری شود باید قیمتهای واقعی و استفاده از فرمولی جدید را در دستور کار خود قرار دهد.
دبیر انجمن قطعه سازان با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ قطعه ساز در خودکفایی ۶۰ درصدی پژو ۳۰۱ نقش دارند،گفت: اکثر قطعات پژو ۳۰۱ قطعات جدید است، به همین دلیل نیازمند قطعات با تکنولوژی جدید است و قطعات مشترک زیادی با خودروهای دیگر ندارد.
وی اضافه کرد: نمونههای اولیه قطعات پژو ۳۰۱ از شهریورماه به خودروسازان تحویل داده میشود تا بررسی و تستهای لازم انجام و پس از تأیید نهایی در بهمن ماه، تولید این خودرو از اسفند امسال آغاز شود.
نظر کاربران
قطعه سازان هم مثل خودروسازهافقط به فکرجیب خودشان هستندوحاضرندفقط پول مفت گیرشان بیادوکلاه مردم بدبخت رابردارند
این مخالفت نشان دهنده راه صحیح انتخاب شورای رقابت هستش آفرین به نمایندگان مجلس فقط برای اجرای اون باید قاطعیت بخرج بدن
منم بودم پشت درهای بسته وزارت صمت با بده بستون خودمونی قیمت تعیین میکردم با شورای رقابت مخالفت میکردم
قطعه بسازید شما یک خاکروبه هم نمیتونیدبسازید
پول مردم را خودرو سازها گرفتند هیچ غلطی نمی کنند .
بسم الله الرحمن الرحین
تولید خودرو داخلی خالی کردن جیب مردم و گرفتن جان آنها با هم است
والسلام علیکوم و رحمه الله
قطعه ساز و خودرو ساز الکی میگن زیان ده هستن هر کدام از آن ها هر روز بزرگ تروچاق تر می شوند و مردم ایران هر روز لاغر وبد بختر می شوند
بفرمایید چیز دیگه ای نمی خواهید ؟؟؟
اگه خودرو ساز داره ضرر می کنه چرا تولید می کنه اجازه بدن واردت خودر ازاد بشه وقتی رقابت باشه قیمت اینا هم درست میشه الان که رقیب ندارن هر جور دوس دارن به مردم ظلم می کنن