علمالهدی: ترویجِ با تحکمِ حجاب، غلط است
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی حجاب را یکی از خطیر ترین و حساس ترین مسایل جامعه اسلامی دانست و بر تبیین جایگاه حجاب و عفاف از دیدگاه اسلام تاکید کرد.
ایرنا: آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی روز شنبه در نشست علمی تبیین مدل مفهومی عفاف و حجاب افزود: در مسئله حجاب از منظر علمی، جامعه شناسی و روانشناسی شاید تحقیقات لازم و ضروری باشد اما در فقه اسلامی یک مسئله قطعی است که در اصل وجود و ضرورت آن بین علما اختلاف نظر و تردید وجود ندارد.
وی اظهار داشت: در مورد حدود حجاب نیز استفتاهایی از فتواهای رهبر معظم انقلاب و دیگر علما وجود دارد که در این زمینه هم اختلافی مطرح نیست و زن مسلمان هرچه پوشیده تر باشد بهتر است.
وی گفت: فقط در زمینه حجاب اضطراری (حداقل حجاب لازم) برای بانوان که به عنوان مثال در خارج از خانه شاغل هستند چند بحث مطرح است، در روایت ام سلمه از تفسیر سوره احزاب آمده است که پیامبر اکرم (ص) از به سر انداختن عباهای سیاه توسط زنان انصار به نحوی که هیچیک از اعضای بدنشان مشخص نبود، اظهار خشنودی و خرسندی فرمودند که اگر ما این حجاب را مد نظر داشته باشیم هنوز با آن خیلی فاصله داریم.
آیت الله علم الهدی افزود: اگر ما بتوانیم اندازه و حدود حجاب اضطراری را تشخیص دهیم دیگر بحثی در زمینه حجاب نمی ماند و اغلب در تشخیص موضوع اختلاف پیش میآید مانند اینکه برخی میگویند داخل خودرو حریم خصوصی است در حالی که اگر ماشین در خانه و در توقفگاه باشد حریم خصوصی است ولی آیا اگر همین ماشین در خیابان ها و معابر عمومی و در معرض دید عموم باشد باز هم حریم خصوصی است؟ یا اینکه اگر کسی خواست اتاق خواب خصوصی خود را با دیوارهای شیشه ای در سر چهار راه یا میدان شهر بگذارد آیا باز هم میتوان گفت حریم خصوصی است؟
وی اظهار داشت: حل مسئله حجاب جز با کار منطقی، استدلالی و اندیشه ورزی و فرهنگ سازی میسر نیست و اگر بخواهیم با تحکم حجاب را در جامعه ترویج کنیم غلط است و امکان ندارد زیرا این مسئله راه منطقی و فرهنگی دارد، اما بد حجابی مسئله دیگری است، توهین به جامعه ای است که در راه احیای ارزشهای اسلامی شهیدان گرانقدر تقدیم کرده، دهن کجی به اسلام، پیامبر (ص) و ارزشهای اسلامی است و یک شبیخون فرهنگی است که باید با آن مقابله کنیم.
وی گفت: این امر پدافند فرهنگی می خواهدکه مراحل این پدافند فرهنگی از تذکر ناهیان امر به معروف و نهی از منکر تا برخوردهای قضایی را در بر میگیرد، اما خود مسئله حجاب اراده ای آگاهانه از سر استدلال و منبعث از فکر و دل در کنار ایمان به فرامین دین مقدس اسلام است.
عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث نیز در این نشست گفت: مجموعه فعالیت های ما در مورد حجاب پس از انقلاب فراز و فرودهایی داشته است و از نظر ما بر اساس بررسیهای متعدد ریشه بد حجابی در خود حجاب نیست و ریشه آن در عفاف و اقناع مخاطبان است.
حجت الاسلام عباس پسندیده افزود: الزام بدون اقناع نمی تواند پایدار باشد. آیا به فرزندان خود در این زمینه آموزش داده ایم؟ در مقابله با مسائل نو پدید و وسایل ارتباطی نوین و پرسش های نوین چه باید بکنند؟
وی اظهار داشت: در این زمینه دو راهکار وجود دارد اول اینکه به کلی این راه ها مسدود شود که مورد تأیید آموزه های قرآنی نیست و قرآن راه گشودگی عاقلانه بر اساس منطق و فطرت را مد نظر دارد و یک سری زیر ساختها وجود دارد که ما در گذشته با آنها نپرداختهایم.
وی گفت: در مفهوم عفاف ترکیبی از بازدارندگی و بسندگی است اما باید دید که ما مهار و کنترل غرایض جنسی را در کودکان و نوجوانان آموزش دادهایم، کدام پدر و مادر مهار نفس را به فرزندان آموزش داده اند؟ بچه هایی که در سیستم تربیتی امروز رشد می کنند پدر و مادر هر چه را که بخواهند برای آنها تهیه میکنند این چنین افرادی وقتی به سن بلوغ می رسند نمیتوانند شهوت و غرایض جنسی خود را کنترل کنند.
حجت الاسلام پسندیده افزود: اقناع حرف اول را در رعایت عفاف می زند و حجاب یکی از مسائل کمک کننده به عفاف است که باید به درستی از آن تعریف تفکیکی داشته باشیم.
دکتر مجید کافی دکترای جامعه شناسی نیز در این نشست گفت: ما در بحث عفاف باید آسیب هایی را شناسایی کنیم، در تعریف عفاف به معنای بازدارندگی نباید فقط به بازدارندگی فردی توجه کرد و از افراد خواست که رفتار خود را کنترل کنند، باید جامعه ای ایجاد کنیم که باز دارنده باشد و عفت فردی، جمعی و اجتماعی را مد نظر داشته باشیم.
وی افزود: در گذشته برای ایجاد عفاف اجتماعی بیشتر به سوی توجه به حجاب رفتیم و از بحث تئوریک عفاف غافل ماندیم تکلیف حوزه های عمومی را مشخص نکردیم و از طریق نظامی و انتظامی ورود کردیم.
وی اظهار داشت: در زمینه فرهنگ سازی و دانش افزایی کار نکردیم و این جاست که میبینیم اگر الزام برداشته شود آن رفتار دیگر محقق نمیشود. عفاف درونی و حجاب بیرونی است اگر بخواهیم حجاب محقق شود باید عفاف محقق شود و در این زمینه نیازمند همکاری علمای علم اخلاق با فقیهان هستیم.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: این ستاد ۱۵ منکر اساسی را از بین صد منکر در استان شناسایی کرده که در سه مورد آن به تهیه فرایند رفع ریشه منکر رسیدیم که یک مورد آن تهیه کتاب فتواهای علما و مجتهدین در باره ترا جنسی ها در حال تدوین است.
وی افزود: علاوه بر آن تاکنون ۱۰ کتاب با مضامین حجاب و عفاف در استان به چاپ رسیده که یکی از آنها به چاپ سوم نیز رسیده است و دیگری تألیف و چاپ کتاب آموزش ضابطان امر به معروف و نهی از منکر است که با همکاری دادستانی و ستاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شده و در همه کشور تدریس میشود.
نظر کاربران
به فرمايشات ايت الله جنبه عمل بپوشانييد سرسرى نگاه نكنيد جاييكه خوب متوجه نيستيد توضيح بخواهيد هرچند من يك مورد توضيح خواستم متاسفانه جواب نگرفتم كه : ايت الله علم الهدى درست است يا اعلم الهدى ؟ چون اين دو كلمه دو معنى متفاوت دارد.