ماه آینده قیمت خودرو سقوط میکند؟
بازار خودرو سال گذشته در کمتر از چند ماه افزایش جهشی قیمت را تجربه کرد که این امر سبب سودجویی دلالان شد.
باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: بازار خودرو سال گذشته در کمتر از چند ماه افزایش جهشی قیمت را تجربه کرد که این امر سبب سودجویی دلالان شد.
در سال ۹۷ که به یکباره فنر قیمت خودرو در رفت، دنیا به کام دلالان شد و این بازار در کمتر از چند ماه به صورت سرسام آوری افزایش قیمت را تجربه کرد. این گرانی ها دلایل مختلفی داشت، از تاثیر تحریم ها بر واردات مواد اولیه خودرو سازان و توزیع نامناسب خودرو تا روی آوردن سرمایه های مردمی و دلالان برای کسب سود از این بازار.
اما به عقیده کارشناسان عمدهترین دلایل آغاز آشفتگی بازار خودرو، محدودیت در عرضه از سوی شرکتهای خودروسازی، بازگشت دلالان به بازار و نبود نظارت دستگاههای ذیربط است؛ سه راس یک مثلث که سبب شد بازار خودرو از حالت عادی خارج و در جاده بیثباتی حرکت کند.
برنامه ۲ ساله دولت برای اصلاح صنعت خودرو
رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره صنعت خودرو می گوید: این صنعت مانند بخش های دیگر اقتصاد، مشکلاتی دارد. وضعیت فعلی خودرو در شان ملت ایران نیست اما نباید صنعت خودروسازی را تعطیل کرد.
رحمانی ادامه داد: اینگونه نیست که از صنعت خودرو حمایت ویژه ای داشته باشیم بلکه این صنعت هم مانند دیگر صنایع است و ما وظیفه داریم از همه حوزه ها حمایت کنیم تا تولید، رونق بگیرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: طرح ساماندهی خودرو در حال انجام است و هدف ما اینست که از وضع موجود به شرایطی برسیم که در شان ملت ایران باشد اما این امر به گذشت زمان نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه اکنون دو قیمت تمام شده برای خودرو یعنی قیمت محاسباتی و قیمت بازار داریم، اضافه کرد: به علت نوسانات حوزه کلان اقتصادی مانند ارز و جنبه های روانی ، برخی تقاضاها در این بازار برای حفظ ارزش پول به طور غیرواقعی ایجاد شده است.
رحمانی افزود: از ابتدای امسال تا کنون ۶ میلیون تقاضای خرید خودرو داشتیم در حالی که کل تولید خودرو، در سال، یک میلیون دستگاه است.
وی درباره نتایج قیمت گذاری خودرو بر مبنای ۵ درصد زیر حاشیه بازار گفت: خودرو از آبان تا اسفند پارسال تاکنون ۵ تا ۱۵ درصد کاهش قیمت داشت و از اسفند پارسال با موج دوم افزایش قیمت مواجه شدیم، اما اکنون این روند کاهشی شده است.
۲۰ هزار خودرو بزودی وارد بازار میشود/ تمرکز وزارت صمت بر تکمیل خودروهای ناقص
فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت در گفت و گویی،میزان اشتغال مستقیم در صنعت را ۳.۵ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: هدف گذاری سالانه در زمینه صادرات و واردات منجر به افزایش تولید، ارتقا ظرفیت واحدهای جدید و توسعه اشتغال میشود.
وی از عرضه ۲۰ هزار خودرو باقی مانده در کف ۲ کارخانه بزرگ خودروسازی کشور طی ۲ مرحله در روزهای آینده خبر داد.
مقیمی بیان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت بر تکمیل و کاهش محصولات ناقص متمرکز شده است. طبق برنامه ریزیهای انجام شده محصولات تولیدی باید به طور مستقیم قابلیت تجاری داشته باشند.
معاون وزیر صمت درباره آخرین وضع خودروهای دپو شده در پارکینگها بعلت نبود قطعات افزود: تولید انبوه بخشی از قطعات مورد نیاز این خودروها را به تولیدکنندگان داخلی سفارش داده ایم و قطعات الکترونیکی را وارد میکنیم.
مقیمی در پایان درباره امکان کاهش قیمت خودرو گفت: قیمت خودرو به عوامل متعدی بستگی دارد، اما در شرایط کنونی افزایش عرضه محصولات کف پارکینگها به روند کاهش قیمت خودرو کمک میکند.
تسریع تکمیل خودرو های ناقص / افت قیمت خودرو در راه است
هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در گفت و گویی، در خصوص وضعیت بازار خودرو گفت: تولید خودرو در شرکت های داخلی رونق گرفته و با روندی که پیش رو است خودروسازان به زودی خودرو های معوق را در موعد معین تحویل خواهند داد.
یکه زارع با بیان اینکه سیر تکمیل خودرو های ناقص در حال انجام است افزود: تا چند ماه آینده نواقص مختلف الکترونیکی خودرو ها رفع می شود و با توزیع آن ها در بازار قطعا شاهد افت قیمت ها خواهیم بود به طوری که دست دلالان هم از بازار کوتاه شود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ضمن تاکید بر مقدور نبودن داخلی سازی ۱۰۰ درصدی محصول در هیچ یک از خودروسازان جهانی، از مذاکره با برخی شرکتهای دانش بنیان و صنایع دفاع برای تولید قطعات با فن آوری بالا (های تک) خبر داد.
وی با اشاره به اینکه بدون اتکا به پژوی فرانسه از اوایل سال آینده خط تولید انبوه این خودرو به بهره برداری میرسد، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته، پس از طی مراحل تولید آزمایشی، این محصول در اوایل سال آینده با ظرفیت اولیه ۱۰ هزار دستگاه در سال به تولید انبوه خواهد رسید و در ادامه به ۱۰۰ هزار دستگاه و در نهایت سالانه ۲۵۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
سازمان استاندارد قبول کند، خودروهای معیوب را تحویل میدهیم
محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی گفت: یک خودرو از سه هزار و ۳۰۰ قطعه تشکیل شده است و اگر یک قطعه هم روی آن نباشد به عنوان خودروی معیوب شناخته میشود و قابل تحویل نیست.
وی افزود: برخی از این موارد در حیطه استاندارد خودرو است و اگر سازمان ملی استاندارد مجوز دهد که خودروها بدون قطعاتی که مربوط به ایمنی خودرو نمیشود در مرحله ترخیص قرار گیرند، قطعا خودروسازان در کمترین زمان این اقدام را انجام خواهند داد.
نجفی منش گفت: مشکل اصلی خودروسازان و قطعه سازان، نقدینگی است که قرار بود بانک مرکزی تسهیلاتی به منظور جبران بدهی خودروسازان به قطعه سازان پرداخت کند، اما از ۱۱ هزار میلیارد تومانی که وعدهاش داده شد ۴ هزار میلیارد پرداخت کردند. مابقی قرار بود در قالب ارزی (یورو) پرداخت شود که حتی یک یورو هم پرداخت نشده است.
رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی تصریح کرد: ۲۲ هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازان به قطعه سازان است. خودروسازان به دلیل قیمتهای دستوری شورای رقابت در طول سالهای گذشته ۱۴ هزار میلیارد تومان زیان متحمل شدند و در طول این سالها دولت هیچ کمکی برای جبران این موضوع نکرد در حالی که تکلیف قانونی داریم که اگر دولت بر اساس قیمت گذاری دستوری منجر به زیانی شود باید آن را جبران کند.
تعادل در نظام عرضه و تقاضا با کاهش فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار
مهدی احمدزاده، یکی از فعالان بازار خودرو، در گفت و گویی، با اشاره به لزوم ایجاد توازن در نظام عرضه و تقاضا گفت: تا زمانی که شاهد تعادل در این عرصه نباشیم نمیتوان نسبت به ایجاد آرامش در بازار خودرو به توفیق چندانی نائل شد.
وی افزود: البته نمیتوان این واقعیت را نادیده انگاشت که وضعیت موجود نتیجه سیاست گذاریهای غلطی است که در سالیان گذشته در عرصه خودروسازی کشور صورت گرفته و تا زمانی که شاهد رویکرد صحیح، منطقی و هوشمندانهای در این حوزه نباشیم، رفع مشکلات حوزه خودروسازی مقطعی و کوتاه مدت است و پس از مدتی مجدد شاهد سر باز کردن این زخمها در صنعت مذکور خواهیم بود.
احمدزاده گفت: به هر ترتیب در شرایط موجود، با کاهش فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار، تقاضا نیز منطقی خواهد شد و همین امر به حصول توازن در این بخش مننتهی میشود.
وی در خاتمه یادآوری کرد: با همه انتقاداتی که به حوزه خودروسازی کشور وارد است نباید این واقعیت را نادیده انگاشت که در صورت بروز بحران جدی و پایدار در این صنعت، بسیاری از فرصتهای شغلی مرتبط با این حوزه نابود میشود و این عارضه در شرایط فعلی اقتصادی کشور، مصائب سنگین و جبران ناپذیری را برای افراد و گروههای شاغل در صنعت خودروسازی (بصورت مستقیم و غیر مستقیم) در پی خواهد داشت.
نظر کاربران
ارزش نظردادن هم ندارید
تمام حرف های شما راست است
فعلا چیزی سقوط نمیکنه بالاترم میره اگه دولت بخواد میشه ولی نمیخواد فعلا مردم دارن سقوط میکنن اینو تیتر خبری بزن
فعلا با درایت تبخیر وامید و وزیرجهاد باسوادش وحامی مرغداران فعلا داره قیمت مرغ به ۱۴رسیده و داره میره بالا!؟
بامجوز صادرات دادن حال با امضاطلای ویا قوم خویش وآشنا بازی!؟
واقعا هرچه توسریال گاندو(نه کامل ودست وپاشکسته)در باره بی لیاقتی این دولت گفته شده عین واقیت است!؟
فعلا با درایت تبخیر وامید و وزیرجهاد باسوادش وحامی مرغداران فعلا داره قیمت مرغ به ۱۴رسیده و داره میره بالا!؟
بامجوز صادرات دادن حال با امضاطلای ویا قوم خویش وآشنا بازی!؟
واقعا هرچه توسریال گاندو(نه کامل ودست وپاشکسته)در باره بی لیاقتی این دولت گفته شده عین واقیت است!؟
پاسخ ها
کی که اقدام کنه کاری کنه مردیم به خدا این همه شعار پس چی شد والا به قرآن بچه هم میدونست اینا همش شعاره ولی مردم گول خوردن انتخاب کردن و آینده بچه هاشونو به خوبی تباه کردن خسته نباشید مردم ایران
بزک نمیر بهار میاد
همش دروغ میگن
اگر عاقل باشین میفهمین که این فیمت خودرو نبود که بالا رفت. بلکه ارزش ریال بود که سقوط کرد. الان ارزش خودرو خیلی پایینتر از قیمت منطقی شه. بزودی شاهد افزایش قیمت خودرو تا رسیدن به قیمت به شرایط عادی. منتظر نباشین قیمت خودرو با این ارزش ریال بیاد پایین
پس حتما گرون میشه.هر وقت رب ارزون شد خودرو و غیره هم میشه.با دروغ چیزی ارزون نمیشه.برای خانه های خالی مالیات سنگین ببندید تا اول مسکن و سپس بقیه اقلام ارزان بشود.
بازم وعده وعیدالکی
پاسخ ها
الکی الکی دروغ دروغ الکی الکی دروغ دروغ بازهم نقشه جدید
انشاالله که هرچه زودتر قیمتها سقوط آزاد کند.
برادر این حرفها فایده نداره موج رو شما باید بدی که مدیر یاریس هستی دلال چکارست .امروز بگو ماحساب کردیم پراید مثلا ۲۴میلیون بیشتر نباید قیمت بزارین وکسی بفروشه .ازکارخونه ۵۰تا امروز با این قیمت به مردم عادی بفروش دیگه کسی نمیره بخره بیشتر .اصلا خودروساز ضرر کنه یک ادم پولدارسکته کنه بهتر یا ۵میلیون مردم عادی .خلاصه حرف حرف شماست نه دلال .باید چنتا دلال کشور رو ببرن به مرز ورشکستگی آخه
همه با هم سال 1400 به نوبخت رای خواهیم داد نوبخت سواری خودش پراید 131 مدل 91 دوگانه دستی دور رنگ میباشد
همش ميگوييد سياستگذاري غلط پس اين حقوقهاي هنگفتي كه مسولين ماهانه ميگيرند براي چيست گند به. زندگي ما زده شده زودتر فكري بكنيد اين حرفها هم درست نيست
تا زمانی که تعرفه واردات خودرو مانند بقیه کشور ها نشود چیزی درست نخواهد شد
حرف های مفت وتکراری، حیاکنید از این همه دروغگویی
حرف های مفت وتکراری، حیاکنید از این همه دروغگویی
ای شیرررررر
ای شیرررررر
خودرو باید ارزان وبه قیمتهای بازار جهانی به ملت عرضه گردد ودر روزهای آینده این اتفاق خواهد افتاد دست دولت خودروساز دلال ویک عده سود جو کوتاه خواهد شد
حالا رو ما سقوط نکنه له بشیم
سقوط فا یه نداره آتش بگیره تو سرتون خاکستر بشه الهی
آدم نمیدونه بخنده یا گریه کنه
آقای وزیر لطفا دو واحد فن بیان وچهل واحد فارسی بخون وچند سال تمرین کن تافارسی یاد بگیری وصحبت کنی
اخه شماها کی در شان مردم ایران بودین که بخواین در شان این ملت و بفکر مردم کار و حرف بزنین؟
منظورشون صعوده
حتمابهش میگم
سقوط؟آتش بگیرندبه امید خدا