راز گرانی خودرو فاش شد
اظهارات جدید مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران، معادله خودروهای ناقص را مجهولتر کرد.
جام جم آنلاین: از سال گذشته خودروسازان داخلی به بهانه کمبود قطعات، تولید خود را کاهش دادند به طوری که تولید خودرو در سال ۹۷ تقریبا نصف شد. با اینکه خودروسازان میگویند کمبود برخی قطعات پیچیده برقی وهای تک همچون ای. سی. یو و ایربگ دلیل افزایش خودروهای ناقص بوده است، اما برخی مسؤولان غیرخودرویی معتقدند خودروسازان عامدانه محصولاتشان را به بازار عرضه نکردند تا مجوز گرانی را از وزارت صنعت بگیرند.
ماجرای احتکار خودرو واقعیت دارد؟
این افراد، خودروی پراید را مثال میزنند که سایپا تا زمانی که مکلف بود این محصول را با قیمت ۲۲ میلیون تومان به بازار عرضه کند، کمبود قطعه را بهانه میکرد و از عرضه آن خبری نبود؛ اما وقتی مجوز فروش این محصول به قیمت ۳۷ میلیون تومان را گرفت، اقدام به فروش فوری همین محصول کرد. مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران دیروز اعلام کرده طبق بازرسیهای انجامشده از چند خودروسازی متوجه شده که برخی خودروسازان قطعات ساده مانند ضبط، برفپاککن و شیشهبالابر را روی خودرو نصب نمیکنند تا وقتی گرانتر شد بتوانند با قیمت بالاتر در بازار عرضه کنند. محمدعلی اسفنانی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: برخی خودروهای در انبار مانده خودروسازان قطعات ابتدایی ندارند و کارخانجات میتوانند با تحویل این خودروها هم بار خودشان را سبک کنند و هم متقاضیان به محصولشان میرسند.
اما خودروسازان معتقدند اگر موضوع به این سادگیها بود قطعاً این کار را انجام میدادیم. به گفته خودروسازان، قطعاتی که ناقص است مربوط به سیستم ایمنی خودرو است که در داخل تولید نمیشود. اکنون ۱۸۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگهای ایرانخودرو و سایپا خاک میخورد و تولیدکنندگان این محصولات معتقدند تا زمانی که قطعات اصلی این خودروها تأمین نشود اجازه عرضه آن را ندارند. از سوی دیگر سازمان تعزیرات حکومتی میگوید قطعاتی که روی خودروها نصب نشده مربوط به موارد ایمنی نیست. برای روشن شدن موضوع با سازمان تعزیرات حکومتی، انجمن خودروسازان و تولیدکنندگان خودرو صحبت کردیم که در ادامه میخوانید.
۱۸۰ هزار خودروی ناقص داریم
احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان به خبرنگار ما توضیح داد: حدود ۱۸۰ هزار خودرو در کارخانههای بزرگ به دلیل نقص فنی ماندهاند که ۹۰ درصد آنها نیاز به قطعات الکترونیکی وارداتی دارد که مواردی مانند شیشهبالابر و ضبط خودرو هم شامل همین موارد است.
وی با بیان اینکه مردم راضی به دریافت خودروهای ناقص نیستند افزود: حتی اگر خودرویی فاقد ضبط یا شیشهبالابر باشد مردم حاضر به دریافت آن نیستند و در یک زمانی این کار صورت گرفت که انتقادهای زیادی به ما شد، اما بعید است که خودروها در شرایط فعلی همه مشکل ضبط داشته باشند.
دبیر انجمن خودروسازان به ایمنی خودروها اشاره کرد و گفت: زمانی که خودروها فاقد رایانه هستند چطور میتوان به بازار عرضه کرد، این در حالی است که برخی خودروها قطعات ایمنی خودرو ندارند که در هیچ صورتی نمیتوان تحویل داد.
نعمتبخش تصریح کرد: چند ماه پیش خودروسازان را متهم به احتکار کردند، اما آقای سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کردند احتکاری صورت نگرفته و خودروها فاقد قطعات هستند. همچنین باید توجه داشت که در خطوط تولید کارخانهها نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور اغلب حضور دارند و امکان احتکار خودرو وجود ندارد.
محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی به جامجم گفت: یک خودرو از سه هزار و ۳۰۰ قطعه تشکیل میشود و اگر یک قطعه هم روی آن نباشد به عنوان خودروی معیوب شناخته میشود و قابل تحویل نیست. وی افزود: برخی از این موارد در حیطه استاندارد خودرو است و اگر سازمان ملی استاندارد مجوز دهد که خودروها بدون قطعاتی که مربوط به ایمنی خودرو نمیشود در مرحله ترخیص قرار گیرند قطعا خودروسازان در کمترین زمان این اقدام را انجام خواهند داد. نجفی منش به مشکل اصلی قطعه سازان و خودروسازان اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی خودروسازان و قطعه سازان نقدینگی است که قرار بود بانک مرکزی تسهیلاتی به منظور جبران بدهی خودروسازان به قطعه سازان پرداخت کند، اما از ۱۱ هزار میلیارد تومانی که وعدهاش داده شد ۴ هزار میلیارد پرداخت کردند. مابقی قرار بود در قالب ارزی (یورو) پرداخت شود که حتی یک یورو هم پرداخت نشده است.
رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی میزان بدهی خودروسازان به قطعه سازان را اعلام و تصریح کرد: ۲۲ هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازان به قطعه سازان است و خودروسازان به دلیل قیمتهای دستوری شورای رقابت در طول سالهای گذشته ۱۴ هزار میلیارد تومان زیان متحمل شدند و در طول این سالها دولت هیچ کمکی برای جبران این موضوع نکرد در حالی که تکلیف قانونی داریم که اگر دولت بر اساس قیمت گذاری دستوری منجر به زیانی شود باید آن را جبران کند.
تخلف بزرگ خودروسازان
محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران درباره خودروهای فاقد قطعات توضیح داد: در بازدیدهایی که از کارخانجات مختلف خودروسازی داشتیم مشاهده شد خودروهایی که به نام خودروهای معیوب و فاقد قطعات معرفی میشوند اغلب شیشهبالابر و ضبط صوت خودرو ندارند.
وی افزود: آنطور که خودروسازها میگویند قطعات مربوط به ترمز، کامپیوتر (ای. سی. یو) و کیسه هوا برای تحویل در اختیار ندارند، اما طبق بازرسیهای انجامشده مشاهده کردیم قطعاتی که در خودروها نصب نشده متفاوت است که در بسیاری از موارد نبود این قطعات ارتباطی با ایمنی ندارد.
اسفنانی با بیان اینکه برخی خودروها فاقد ضبط هستند، اما به بازار عرضه نمیشوند تصریح کرد: خودروهای موجود در پارکینگ خودروسازیها به دلیل نبود قطعات بسیار ابتدایی ناقص مانده است؛ درواقع خودرویی که دستگاه پخش ندارد ناقص محسوب نمیشود و خودروسازان میتوانند با کسر هزینه این قطعات ابتدایی، خودرو را به مشتری تحویل دهند و فرد قطعه موردنظر را از بازار آزاد تأمین کند.
مدیرکل تعزیرات استان تهران افزود: حرف ما این است که اگر کارخانجات تولیدکننده خودرو قطعه ندارند چطور فروش فوری انجام میدهند. مشخص است خودروها در گذشته تولیدشده و به جای انجام تعهداتشان اقدام به فروش فوری کردند.
وی ادامه داد: اگر کارخانجات قطعه ندارند چطور فروش فوری میگذارند و ابتدا باید خودروهای ثبتنامشده را تحویل دهند تا بازار از التهاب خارج شود و بعد سراغ مواردی مانند فروش فوری بروند.
وی درباره ادعای خودروسازان مبنی بر کمبود قطعه، تاکید کرد: اگر کاهش تولید این شرکتها ناشی از کسری قطعه است تمامی خودروها باید در دو یا حداکثر سه نوع قطعه مشترک مانند کیسه هوا، ای. سی. یو و... نقص داشته باشند این در حالی است که در بازدیدهای بهعملآمده برخی خودروها یک قطعه مانند بالابر شیشه، پخش خودرو و... کم دارند.
اسفنانی ادامه داد: این عملکرد خودروسازان، احتمال اینکه آنها در گذشته خودروهایی سالم و کامل تولید کرده و آنها را انبار کردهاند و حال که قیمت مصوب افزایش پیدا کرده آنها را به بازار عرضه میکنند تقویت میکند؛ این اقدام مصداق بارز احتکار است و در صورت اثبات با آن برخورد میشود.
علیرضا بختآزما مدیر مونتاژ خط تولید ایرانخودرو در گفتوگویی ضمن دعوت از مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران و خبرنگاران برای بازدید از خط تولید و پارکینگ ایرانخودرو تصریح کرد: مدیرعامل ایرانخودرو صریحاً دستور دادند همه گروههای تأمین، تولید، برنامهریزی و سازندگان بر تجاریسازی خودروهای ناقص و تحویل به مشتریان تمرکز کنند که بر این اساس تاکنون بیش از ۳۳ هزار خودرو به مشتریان تحویل شده است.
وی ادامه داد: از ۷ خرداد تا پایان روز کاری ۴ تیرماه ۳۳ هزار و ۴۴ خودروی ناقص تکمیل و تحویل مشتریان شده است و این روند تا بهروزرسانی عرضه و تقاضا ادامه دارد.
بختآزما تاکید کرد: ای. سی. یو (کامپیوتر خودرو)، کیسه هوا و ترمز ضد قفل از جمله مواردی است که خودروهای ایرانخودرو نقص دارند و به محض تأمین این قطعات فرآیند تکمیل و تحویل خودرو به مشتریان انجام میشود.
مدیر مونتاژ خط تولید ایرانخودرو گفت: قطعاتی که خودروهای ایرانخودرو ندارند مربوط به موارد ایمنی است و بدون این قطعات شمارهگذاری خودرو انجام نمیشود.
وی گفت: از مدیرکل تعزیرات حکومتی ایرانخودرو و اصحاب رسانه دعوت میکنیم تا از خط تولید و پارکینگ ایرانخودرو به منظور مشاهده از خودروهایی که فاقد قطعات فنی هستند بازدید کنند تا مردم آگاه باشند در صورت تأمین قطعات خودروها در کمترین زمان به دستشان خواهد رسید.
نظر کاربران
یک سفره ای پهنه آقایون وآقازاده هاشون هم بخوربخور راه انداختند ملت هم به درک
آفرین یه دستو جیغ هورا به این دولت . دولت باید اسمشو از تدبیر و امید بزار دولت دلالان
خودروسازان دزد فقط همین .
ماشین آشغال تولید میکنن بعد قطعه ای خراب هم بشه توی گارانتی هم باشه هیچ کاری نمیکنن
همش فیلم برای سرکار گذاشتن مردم
همه اش حرفه ! کی جرات داره به این مافیای پولدار و پولساز تقریبا دولتی و سیاسی حرفی بزنه ؟ ما از افرادی انتظار برخورد داریم که خودشون از بدنه همین سیاسیون و دولت و اینعا هستند ، پس کلا داستان منتفی است .
شاید روزی برخورد بشود اما آن روز ، روزی است که سهامها را واگذار کردند و کل خودروسازی خصوصی واقعی شد نه خصولتی .
خر خودتون هستید،،، ۱۰۰ درصد هیچ مشکلی نیس جز اینکه صبر کنن پراید رو برسونن به ۷۰ و پژو رو به ۱۰۰ و الی آخر
خب حالاکه علت گرانی خودرو فاش شد . ببینیم چه برخوردی بامحتکران وگران فروشان خودرو میشود
پاسخ ها
در هفته صد بار از این تیترا میزنید
برید بمیرید
اینها نشاتدهنده عدم نظارت و بی تدبیری و بیکفایتی دولتمردان اصلاحطلب حاکم نیست ؟!!!؟؟!؟؟؟؟!؟؟؟؟؟؟!!!؟؟؟؟!!؟؟؟!؟؟؟؟؟؟
تا ما حواسمان به سوریه بود اینها سو استفاده کردند
پاسخ ها
خخخخخخخ
واقعا ديگه غورباقه داره ابوعطا مي خونه
تا.زمانی.که.دوزد.باشد.کاسه. همان.کاسه.آش.هم.همان.آش
ما که تا کنون در خودروسازی روی پای خودمان نیاستادیم وپدرمان ازدست ای عمال در امده تنها را نجات به اتش کشیدن نمایندگیهای این دوکارتل درسراسر کشور است وبادوچرخه ووسایل نقلیه عمومی رفت وامد کنیم
خیر چنین نیست.وقتی یک ملک 45 متری 10 برابر شده وقتی فلز 7 برابر شده.چطور خودرو ساز که یک شرکت صنعتیست بیاید مفت کاری انجام بدهد.
خوب بازم خدا را شکر علت گرونی شفاف شد مسعولین مملکت به گند کشیدن ولی الان علت گرانی خودرو مشخص شد
حمتا پیچ ومهره گران شده خخخخخخخخخخخخ
وقتی یک خودرو ساز میگه ضبط و شیشه بالابر نداریم به یه کور هم بگید خنده اش میگیره.جالب تر اینه بازرسی دنبال چی رفتن .این معلومه زد وبن صورت داده اند تا قیمت خودرو را ببرن بالا.بازرسی بجای این کار بیان برآورد قیمت کنند جمع کل قطعات و دستمزد را بررسی قیمت ماشین مشخص میشه فکر هم نکنم قیمت پراید به بیست میلیون هم برسه.همشون دستش تو همه مردم رو مسخره گیر آورده اند.
ما دولت نداریم نماینده نداریم اگربود این وضع گرانی خودرو واحتکار نبودند چرا اگر همان قطعه خراب بشه دربازار هست اما براخودروسازنیست
تو رو قران فکری بکنید به حاله مردم این ده ساله ارزو به دلم مونده یه پراید سوار شم
گور هفت جد و ابادتان
ان شالله که به سزای عملشون برسن
خر خودتونید ...حرف خودروسازها بیشتر بهانه است . هر آدم کم عقلی هم به ذهنش میرسه که با دو تا یکی کردن خودروهای فاقد لوازم میشه از هر دو یا سه خودرو یکی رو راه انداخت .
پشت پرده تمام گرونيا از خودرو بگير تا ماست از شير بگير تا لوازم خونه تماما سودجويي عده ايي از خدا بي خبر هست
واقعا که یعنی اینقدر ساده ایت خوب قطعات رو مخفی کردن و مخصوصا ناقص گذاشتن این به یک بچه کلاس اولم بگی متوجه میشه خودتون رو دست انداختید یا مردم رو
دمشون گرم خخخخخخ
ولی خدای من، چه رازی! واقعا شوکه شدم.
چندنفرشونو اعدام کنین درست میشه، بیشرفا
وقتی دولت خودمان قدرت برخورد با خودرو سازان خودش را در ایران ندارد !!؟چطور انتظار دارد که خودروسازان اروپایی در ایران ترس از تحریم آمریکا سرمایه گذاری کند!!؟
خاک برسرشون با ماشیناشون.تقصیر خودمونه که این آشغال هارو میخریم
خاک بر سر این دو تا شرکت مونتاژ کننده خودرو کنن.من سوالم اینه همین پژو و پرایدم که وقتی کاپوتشو میزنی بالا همه چیزش چینی اینا ابروی مملکتم بردن
خب لو رفت . حالا تهش که چی ؟؟ هیچی !!
خخخخ دروغگو ها...هیچی دیگه پایین نمیاد
واقعا ما نفهم هستیم یا نویسند متن یا نماینده که میره بازدید تولید خودرو بابا بفهمید خودروسازان پول بیشتری میخوان به جیب بزننددیگه اثبات بازدید نمیخواد اینقدر نه ملتو ونه خودتونو اذیت کنید درشو کاه گل بگیرید بره
تا ریشه درآب است امید ثمری هست
صنعت خودروسازی بزرگترین کلاهبردار دولتی است و قلک آقایون و آقازادهها. خداوند به راه راست هدایتشان کند. اگر با مردم رو راست بودید الان در این مشکلات مردم هم پشتتون بودند ولی افسوس
مشتی انگل خودرو سازی کشور را به دست گرفتن.
دقیقا مثل حیوان رفتار میکنند که هیچ شعور و حتی غریزه انسانی هم ندارند .
مگر خودروسازان از آ سمان آ مده اند اونا هم مجری اوامر بالاتر و صاحبان قدرت هستند ،در ضمن اگر هواست و ثروت ونیروی انسانی خود را صرف خارج کشور کنی ،وضع از این بهتر نمیشه،و تا وقتی فساد در کشور ما ساختاریست وضع ما همینه
اینها رو همه میدانند ولی باید دید چه قدرتهایی و چه دستهایی پشت شرکتهای خودرو سازی وجود مافیایی دارن که به هیچ احدی پاسخ گو نیستن وتو روز روشن به کل دنیا دروغی بس به این بزرگی میگویند واز هیچ کسی باکی ندارن
خب که چی؟ بعدش چی می شه
امروز پس از یکسال خودرو خرید قطعی را تحویل گرفتم.طبق قرارداد.بایستی رینگ الومنیم باشد.ترمز ها ویسکی باشد. که اینگونه تحویل ندادن.ضمن اینکه کمک ها خراب و دزد گیر نصب نیست.
برای تهیه آیت اقلام حدود 6 ملیون هزینه دارد.
اینها به علت شراکت وزارت سمت است در بی کیفیتی و تحویل خودرو.چرا قبل از تحویل بازرسی وجود ندارد.قیمت ها را نجومی کردن تا کسی معترض کمبود ها نشود.آیا قوه قضائیه در این معاملات سراسر کم فروشی دخالت خواهد کرد یا خیر.
چطوره که وقتی قیمت ظالمانه دو برابر شد سریع ثبت نام تحویل فوری داشتند ؟؟؟!! خودروسازان مکارانه عمل می کنند
خودروسازی منبع درآمد خیلی مسئولین هست پس هیچوقت درستش نمیکنن خیال همه راحت ، شده فرغون هم بزک میکنن قیمت پراید میفروشن مردمهم جیکشون در نمیاد
فقط یه موردش میگم ، پیگیری کنید یک درصد غیر شمول که هر شش ماه خیلی ارگانها میدن و میلیاردی هست چیه
همینکه برخی جزواستاندارهای اجباری نیستندمثل ضبط صوت وعمداعرضه نکرده اندمصداق فتنه اقتصادی واحتکارست.
لعنت و نفرین بر ایرانخودرو و سایپا و حامینشون
کدوم کشوربجز ایران این مشکلات را داره
امیدوارم کارخونه سایپا با ایرانخودرو با مجلس با مسعولین با حاکمان ایران همه اتیش بگیر بره رو هوا
راه حل واقعی صفر کردن تعرفه واردات می باشد تا هم مردم از دست این دو اشغالساز خوناشام راحت بشند و هم صنعت خودروسازی در ایران رشد کند یک مرد باید پیدا شود و تعرفه را صفر کند