ماجرای انبارهای پُر خودروسازان چیست؟
محمدرضا نجفیمنش، رئیس کمیسیون تسهیل محیط کسب و کار و رفع موانع اتاق بازرگانی تهران مساله نقدینگی را مشکل اصلی قطعهسازان میداند که منجر به کاهش تولید شده است. او معتقد است دولت باید در مورد خودروهای دپو شده در گمرک نیز با توجه به عطش بازار زودتر تصمیمگیری کند.
خبرآنلاین: از اتاق بازرگانی تهران، تصاویری که روزهای گذشته از انبوه خودروهای پارک شده در پارکینگ یکی از شرکتهای بزرگ خودروسازی منتشر شد، واکنشهای بسیاری در پی داشت و البته گمانهزنیهای درباره علت دپوی این خودروها نیز بالا گرفت. برخی، فرضیه نقص قطعات این خودروها را مطرح کردند و گروهی نیز بر این عقیده بودند که شرکتهای خودروساز، تولیدات خود را برای عرضه در زمان مناسبتر و با قیمتی بالاتر در پارکینگها نگه داشته است.
محمدرضا نجفیمنش، رئیس کمیسیون تسهیل محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق تهران میگوید که خودروهای دپو شده، عمدتاً دچار کمبود قطعات الکترونیکی وارداتی هستند.
نجفیمنش با بیان اینکه تعداد خودروهای دچار نقص قطعه در دو شرکت خودروسازی به حدود ۲۰۰ هزار دستگاه میرسد، ادامه داد: تصاویری که اخیرا منتشر شد، مربوط به خودروهایی است که تعدادی از قطعات آنها دچار کمبود است. این خودروها اغلب فروخته شده و شرکتهای خودروسازی حتی پول آن را هم دریافت کردهاند؛ یعنی هر شماره موتور مربوط به یک مشتری است. بنابراین انگیزهای برای دپوی این خودروها وجود ندارد و نگهداری آنها باعث ضرر و زیان خودروساز نیز میشود ؛ چرا که باید بابت عدم تحویل به موقع، به مشتری سود هم بپردازند.
او با تاکید بر اینکه این خودروها عمدتاً از نظر قطعات الکترونیکی وارداتی دچار کمبود هستند؛ گفت: علت کمبود قطعات هم کمبود نقدینگی در شرکتهای قطعهسازی است که نتوانستهاند، قطعاتی مانند ECU، چراغ، مودولاتور ABS و ایربگ را به موقع تامین کنند. اگرچه تحریم، واردات را با دشواریهایی مواجه کرده است، اما قطعهسازان میدانند چگونه از سد تحریم عبور کنند؛ مشروط بر آنکه نقدینگی در اختیار داشته باشند؛ قطعهسازان پیش از این نیز این قطعات را وارد میکردند و پول آن را یک سال بعد میپرداختند اما اکنون باید وجه کالای خریداری شده را نقد بپردازند و این مساله مشکلساز شده است. البته وزارتخانه جلسات مفصلی برگزار کرده و از قطعهسازان خواسته است که در تامین این قطعات کمک کنند.
رییس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق تهران ادامه داد: علاوه بر خودروهای تولیدی دپو شده، خودروهای وارداتی نیز در پارکینگ گمرک خاک میخورد و دولت هر چه سریعتر باید نسبت به تعیین تکلیف ترخیص این خودروها اقدام کند. اکنون عطش بازار بالاست و عرضه این خودروها میتواند به کاهش قیمت کمک کند. اما کار اصولی در صنعت خودرو افزایش تولید است و افزایش تولید نیز نیازمند تامین نقدینگی است.
اگر تامین نقدینگی صورت گیرد و قطعهساز بتواند قطعه مورد نیاز را تولید کند، تعادل نسبی میان عرضه و تقاضا پدید میآید. در واقع باید تلاش کنیم که حداکثر داخلیسازی تحقق پیدا کند تا علاوه بر کاهش تقاضای ارز و نیاز وارداتی، وضعیت اشتغال نیز بهبود پیدا کند.
او افزود: باید توجه داشت که هدف اکثر کسانی که خودرو پیشخرید کردهاند، مصرف شخصی نبوده است. بنابراین با ورود خودروهای تولیدشده به بازار، این افراد نیز خودروهای خود را عرضه خواهند کرد و بدین ترتیب قیمت بازار به قیمت کارخانه نزدیک خواهد شد.
نظر کاربران
پس باز دنبال یه پول قلمبه از سمت دولت هستن که به جیبشون سرازیر بشه و حالش رو ببرن ...
دروغ میگه
چرته میدونستن تحریم میشیم پول داشتند انبار رو پر کردن همشون . پس چرا ثبت نام میکنند اگر قطعه نیست
تنها راه نجات مردم ایران اتش زدن خوروسازان وشرکتهای خودروسازی است زیرا پس از چهل سال از زمان شاه هم عقب تریم
دولت گفته تا اخر سال خودروسازی میده خصوصی اینام تحویل نمیدن بعد دعواست سر تحویل هیچ کس گردن نمیگیره مثل بدهی وام به بانک ها میشه
خدا لعنت کنه همتونو که میدونین دارن دروغ میگن ولی بازم ازشون حمایت میکنید...شرم بر شما
پاسخ ها
چرا مطالب این بدون نام بدون نظر چاپ میکنی.
بما می رسه،غیر قابل انتشاره
شرم بر تو باد برترینها...
چهل ساله خودرو بی کیفیت وارزان قیمت بقیمت گذاف از طریق دلالها میفروشید هنوز مینالید نقدینگی نداریم وبقول خودتون پول از مردم هم جلوتر گرفته اید بجهنم واردات چرا ازاد نمیکنید
پاسخ ها
مدیران نادان=کشور ویران
جناب مسئول محترم، قسمتان میدهیم. لطفا توجه کنید. برید ببینید رامک خودرو چکار میکند. خودرو با وعده قیمت 115 میلیون تومان و پیش پرداخت 50 میلیون تومان در سال 96 را الان دارد 390 میلیون تومان حساب میکند. بدادمان برسید.
مگه چقدر میخای به مشتری سود بدین احتکارگران اینم 2ملیون،چقدر میخای خون بکنی توشیشه هر ماشین 50ملیون
اگر کمبود نقدینگی دارند، غلط میکنند باشگاه داری میکنند! غلط میکنند، زمین میخرند! غلط میکنند هزار کار غیر تخصصی انجام میدهند.
پاسخ ها
اگر قطعه ندارند چرا خودرو پیش فروش میکنند
اگر کمبود نقدینگی دارند، غلط میکنند باشگاه داری میکنند! غلط میکنند زمین میخرند غلط میکنند هزار کار غیر تخصصی میکنند.
خدا نابود کنه بنیان این خوروسازها رو .......
دودمانشون دود بشه بره هوا.....
اگر به قصد گرانفروشی ماشینا رو دپو کردن از حیوان چهارپا هم بدترند...
چهار پا حداقل بار میبره ......
ولی گرانفروش بار که نمیبره هیچی . خون ملت رو هم مبخورن
گرانفروش حیوان چهارپاست .
باید سوارش شد وتا دم در خونه اش روندش.
چرا الکی دروغ شاخدار تحویل ملت میدهید نداشتن چراغ جلو و ضبط صوت و جلو پنجره جزو کمبود قطعه محسوب میشود
شما این خودرو ها رو با این وضعیت تحویل ما بدهید خودمان آنها را از اولین لوازم یدکی سر راه میخریم
شما رو به خدا اینقدر به شعور مردم توهین نکنید بسه دیگه شرم کنید مطمئناً به آخرت اعتقاد ندارید وگرنه این کار ها را نمی کردید ولی حداقل با این حرف های آبکی آبروی خودتونو نبرید
این ها حرف های کلیشه ای است.
مسئله رانت هم برای قطعه ساز مطرح است هم برای خودرو ساز.
با منت پول برای نقدینگی هم می خواهند.
چون در مسئولین افراد خوش باور کم نیستند.و افراد همراه اینها هم مسئول هستند.پس تا به مقصد نرسند مشکل حل نخواهد شد.
دیگه برای مردم مهم نیست. خودشون خوب می دانند برای چه هست. ومی دانند چه کار کنند ، تو انبار جاشون امنه .جاش توی همین انباره .
والله بالله همش دروغه
منی که سالهاست هر ده روز یک بار با هواپیما از آسمون تهران رد میشم، از بالا این پارکینگهای پر پیدا بوده و هست. آقای خودروساز، آنچه که مردم میفهمند درستترین است. دست بردار از این نیرنگ!
این سناریو شما مفتخور ها نخ نما شده سه ماهه پول کامل را گرفتند و خودرو تحویل نمی دهند و هر روز هم فروش فوری میگذارند اگر یک بقال سر کوچه اینکار را میکرد پدرش را در آورده بودند همین شما ها بودید که شعار خودرو ملی و توانمندی تولید را به خورد مردم دادید و حالا توان تولید یکسری قطعات قدیمی چهل سال قبل را ندارید قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را
دروغ میگن قطعه زیادهست به بهانه قطعه نیست میخوان پول هنگفتی بدست بیارن
میگه شماره موتور به اسم مشتریه نگه داشتن به ضررشونه
آخه وقتی تو قرار دادتون با مشتری میگین تحویل به قیمت روز کجاش ضرره ؟
بس کنین این همه دروغه ز خدا بترسین ظلم عاقبت نداره
جناب نجفی یعنی اینقدر بی... هستی که نمی فهمی اگر این تعداد خودرو آزاد بشه کمر قیمت ها میشکنه که میگی هر کدوم بنام یک شخص ثبت شده و جریمه میدن
سود شأن حتماً بیشتر از جریمهای است که شاید چند سال بعد اونم اگر پرداخت کنند به مشتریان
ماستمالی
دزدان جنایت می کنند دولت حمایت می کنند.
خدا کنه این دروغ راست باشه
کذاب
ماجرا.....
ماجرا طمع و حرص انگلهای
و حماقت ما مردم......
باور نداری مردم دیگه پول ندارند بروند دزدی