مالکیت عروسکهای محبوب تلویزیون برای کیست؟
مدیرکل مالکیت فکری و حقوق بینالملل سازمان صداوسیما در گفتوگویی در ارتباط با مالکیت برخی کاراکترهای سرشناس تلویزیونی توضیح داده است.
وطنامروز: مدیرکل مالکیت فکری و حقوق بینالملل سازمان صداوسیما در گفتوگویی در ارتباط با مالکیت برخی کاراکترهای سرشناس تلویزیونی توضیح داده است. بحث مالکیت حقوقی و تجاری عروسکهای مورد استفاده در برنامهها و تولیدات تلویزیونی معمولا هر سال با نزدیک شدن به ایام پخش مجموعه تلویزیونی کلاه قرمزی در میان رسانهها داغ میشود. امسال اما باب این موضوع خیلی زودتر از فرارسیدن ایام عید نوروز در رسانهها باز شده است.
در گفتوگو با حامد معینی، مدیر کل مالکیت فکری و حقوق بینالملل سازمان صداوسیما در ارتباط با مالکیت حقوقی عروسکهای صداوسیما بویژه کلاه قرمزی و جناب خان از قول او آورده است: «کلاه قرمزی» اثری بود که به سفارش سازمان صداوسیما تولید شده بود و طرح و برنامه سازمان صداوسیما برای خلق هر کاراکتر آن طبق اسنادی که وجود دارد، از سازمان صداوسیما مبالغی را دریافت کردهاند که آن را انجام بدهند.
در قراردادها هم مقرر شده بود مالکیت این اثر متعلق به سازمان صداوسیماست و به واسطه اینکه سازمان نظارت صحیحی روی این داراییهایش نداشت، در یک برهه با توجه به غفلتی که وجود داشت، دوستان آمدند و از آن بهرهبرداری کردند اما بعدها به موجب رأی دادگاه و رسیدگیای که انجام شد، حتی به رأی دادگاه هم نرسید و با توافقی که با پدیدآورندگان و تهیهکنندگان خود اثر کلاهقرمزی داشتم، پرونده این مجموعه از طریق مصالحه معلوم شد که این حقوق، متعلق به سازمان صداوسیماست.
وی در بخش دیگری از گفتوگوی خود درباره مالکیت حقوقی عروسک «جناب خان» که در حال حاضر سازمان صداوسیما مالکیت آن را بر عهده دارد، اظهار کرد: باز هم در صداوسیما غفلتی شد و بدون اینکه قراردادی درباره نحوه مالکیت این عروسک تنظیم شود، «جناب خان» روی آنتن آمد و به هر حال روی آنتن آمدن و پخش این اثر هم یک ارزش اقتصادی ایجاد کرد. بعد از آن در یک سازش و صلح میان طرفین، مالکیت این اثر به سازمان صداوسیما واگذار شد. وی درباره مالکیت تمام عروسکهای صداوسیما و سازوکار آنها نیز گفت: هر اثری که به سفارش سازمان صداوسیما تولید میشود، کاملاً در مالکیت سازمان قرار دارد.
ارسال نظر