دلیل آتشسوزی سکوی شماره ۹پارسجنوبی
وزارت نفت علت آتشسوزی در سکوی شماره ۹ پارسجنوبی را اعلام کرد که بر اساس آن، پارگی در یکی از خطوط لوله این سکو، عامل اصلی بوده است.
خبرآنلاین: وزارت نفت علت آتشسوزی در سکوی شماره ۹ پارسجنوبی را اعلام کرد که بر اساس آن، پارگی در یکی از خطوط لوله این سکو، عامل اصلی بوده است.
یحیی رشیدی با اشاره به اینکه سکوی شماره ۹ یکی از سه سکوی فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی، بعدازظهر چهارشنبه ۲۲ خردادماه دچار حریق شد و کمتر از دو ساعت پس از حضور تیمهای آتشنشانی، آتشسوزی مهار شد و عملیات خاموش کردن آتش پایان یافت، گفت: شناسایی دلیل حادثه آتشسوزی در سکوی شماره ۹ پارس جنوبی پس از اعزام تیمهای کارشناسی و ارزیابی قسمتهای آسیبدیده این سکو انجام شد.
وی افزود: پس از وقوع حادثه پارگی در یکی از خطوط لوله فرآیندی سکوی ۹ پارس جنوبی که در شرایط عادی کاری، در مسیر جریان گاز قرار ندارد، آتشسوزی موضعی همراه با صدای انفجاری رخ داد که به اقلام جانبی سکو نظیر کانکس، انبار و اتاقک جرثقیل سکو سرایت کرد.
رشیدی، پارگی خط لوله ناشی از خوردگی درونی قسمتی از پیگ لانچر و نشت گاز را دلیل آتشسوزی بخشی از سکوی شماره ۹ پارس جنوبی اعلام کرد و ادامه داد: با مهارت ویژه و عملکرد دقیق بخشهای مرتبط با این حادثه و واکنش سریع سیستمهای کنترلی سکو، سامانههای ایمنی و قطع اضطراری سکو بلافاصله وارد عمل شدند و ضمن ایزوله کردن ورودی و خروجی گاز و تخلیه حجم باقیمانده از سیال سکو به مشعلها، از ایجاد یک حادثه در ابعاد وسیع جلوگیری شد.
معاون عملیات و پشتیبانی شرکت مسؤول در منطقه فراساحل پارس جنوبی با تاکید بر اینکه هیچیک از بخشهای اصلی سکو آسیب ندیده است، گفت: درباره بازسازی بخشهای آسیب دیده، گروههای مختلف مدیریت مهندسی ساختمان و مدیریت تولید و عملیات هماکنون در حال ارزیابی این موضوع هستند.
وی، بازسازی سریع بخش آسیبدیده این سکو را از اولویتهای اصلی عملیات تولید اعلام کرد و اظهار داشت: با توجه به تمرکز گروههای مختلف بر این برنامه، انتظار داریم سکوی شماره ۹ تا پیش از آغاز فصل سرد سال، عملیاتی شود.
خسارت ناشی از آتشسوزی، جزئی است
رشیدی به عملکرد و اقدامهای مناسب نفرات شاغل سکو در زمان حادثه و حضور بهموقع گروه آتشنشان در موقعیت حادثه اشاره کرد و گفت: حادثه در زمان کوتاه مهار شد و خوشبختانه خسارت ناشی از حریق در این سکو کمتر از برآوردهای اولیه پس از آتشسوزی است. کارکنان مستقر در سکو بلافاصله پس از ایمنسازی وضع مطابق دستورالعملهای موجود، ضمن اعلام شرایط اضطراری و درخواست امداد، نسبت به ترک ایمن سکو از طریق قایق نجات اقدام کردند.
این مقام مسؤول با اعلام شرایط اضطراری و تشکیل کمیته بحران، بلافاصله یک شناور تندرو و شش شناور آتشخوار مستقر در منطقه عازم محل سکو شدند و ظرف مدت دو ساعت نسبت به اطفای حریق و خنکسازی سکو و نیز امدادرسانی و انتقال نفرات مستقر در قایق به موقعیتهای ایمن در سکوهای مجاور اقدام کردند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه این اقدامها سبب شد تا آتشسوزی بدون تلفات جانی پایان یابد، تصریح کرد: البته در این حادثه، چهار نفر از کارکنان جراحتهای بسیار جزئی داشتند که در همان دقایق ورود به عسلویه، پس از درمان سرپایی ترخیص شدند.
رشیدی از تشکیل یک کارگروه تخصصی با هدف ارزیابی دقیق اقدامهای پس از حادثه و پیگیری با شرکت بیمهکننده برای برآورد خسارت خبر داد و گفت: هماکنون مقدمات عملیات بازسازی و راهاندازی مجدد سکوی یادشده در جریان است، این در حالی است که دو سکوی دیگر پارس جنوبی نیز مشابه سکوی شماره ۹ طراحی و ساخته شده کار پایش این سکوها هم آغاز شده و در حال بررسی است.
ارسال نظر