۱۰نکته درباره طرح زوج و فرد جدید تهران
قرار است از ابتدای تیر ماه به جای «طرح زوج یا فرد»، طرح کنترل آلودگی هوا موسوم به «طرح کاهش» در تهران اجرا شود.
خبرآنلاین: قرار است از ابتدای تیر ماه به جای «طرح زوج یا فرد»، طرح کنترل آلودگی هوا موسوم به «طرح کاهش» در تهران اجرا شود.
البته بهتر بود به جای استفاده از لغات جدید برای این طرح، از همان لغات قدیمی استفاده می کردند و نام این طرح را می گذاشتند «طرح نه زوج نه فرد»؛ چرا که اصلی ترین تفاوت طرح جدید با طرح قبلی، این است که در طرح زوج یا فرد، خودروهای با پلاک زوج در روزهای زوج و خودروهای با پلاک فرد در روزهای فرد می توانستند در محدوده طرح مذکور تردد کنند اما الان نه خودروهای زوج می توانند در این محدوده تردد کنند، نه خودروهای فرد.
چند نکته را درباره طرحی که نامش تغییر کرده و محدودیتش فراگیر شده، به اجمال می توان برشمرد.
نکته اول؛ پیش نیاز اجرای هر طرح شهری به ویژه اگر با اعمال محدودیت برای شهروندان همراه باشد، نیازمند پیش بینی ساز و کارهای مورد نظر و زیرساخت های مورد نیاز است و اگر این امکانات و ملزومات از قبل فراهم نشده باشد، اجرای آن طرح به دلیل اعمال محدودیت ناشی از آن، نه تنها به رضایتمندی شهروندان منجر نمی شود، بلکه به نارضایتی عمومی از عملکرد مدیریت شهری دامن می زند.
نکته دوم؛ سوالی که قبل از آغاز اجرای این طرح باید از مجریان آن پرسید، این است که چه تعداد واگن مترو و چند دستگاه اتوبوس به شبکه ریلی و ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه کرده و امکان جا به جایی چند مسافر جدید با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را فراهم کرده اند که به یک باره می خواهند برای رانندگان و سرنشینان نیمی از خودروهای شهر که در نیمی از روزهای هفته اجازه تردد در محدوده طرح زوج یا فرد را داشتند، محدودیت وضع کرده و آنها را مجبور به استفاده از حمل و نقل عمومی کنند؟
نکته سوم؛ در حالی قرار است این طرح از اول تیر ماه اجرا شود که به فاصله کمتر از دو هفته تا آغاز آن، ظاهراً از سه میلیون دستگاه خودروی تهران، کمتر از نیم میلیون دستگاه خودرو در سامانه طرح ترافیک موسوم به تهران من ثبت نام کرده اند.
این اتفاق می تواند دو دلیل داشته باشد: یا اطلاع رسانی مسئولان مربوطه در خصوص طرح ترافیک و به طور مشخص در مورد سامانه مربوطه، آنقدر ضعیف بوده که اغلب شهروندان از آن خبر ندارند یا عملکرد مسئولان مربوطه به نحوی بوده که مردم به مجریان طرح اعتماد ندارند.
نکته چهارم؛ مسئولان مربوطه که گویی می خواهند به شهروندان صدقه بدهند، از امکان ۲۰ روز تردد رایگان خودروهای پلاک تهران و ۱۵ روز تردد رایگان خودروهای پلاک شهرستان در هر فصل در محدوده طرح سخن گفته اند، در حالی که هر فصل ۹۰ روز دارد و در سایر ایام، شهروندانی که بابت هر ۹۰ روز عوارض و مالیات می پردازند، حق استفاده از خودروهایشان را ندارند و در صورت استفاده، هم از سوی پلیس جریمه می شوند و هم از سوی شهرداری در قالب عوارض، جریمه مضاعف می شوند که البته قانونی بودن آن محل تردید است.
نکته پنجم؛ اینکه مسئولان مربوطه عدد ۲۰ روز تردد در محدوده طرح از ۹۰ روز هر فصل برای خودروهای پلاک تهران را از کجا آورده اند، بماند اما اینکه خودروهای پلاک شهرستان فقط ۵ روز کمتر از خودروهای پلاک تهران یعنی ۱۵ روز امکان تردد در این محدوده را دارند، جای تامل و تعجب دارد.
نکته ششم؛ اینکه شهروندان با هزینه گزاف، خودرو خریداری می کنند و مبالغ هنگفتی هم صرف بیمه خودرو کنند اما تنها ۲۰ روز در هر فصل و با احتساب ۱۳ روز جمعه یک فصل، مجموعاً ۳۳ روز در هر فصل، امکان تردد در سطح شهر را داشته باشند، اگر اجحاف در حق شهروندان نباشد، بی توجهی به حق آنهاست.
نکته هفتم؛ اینکه ابتکار مسئولان مربوطه چه تاثیری بر میزان کرایه خودروهای ناوگان اینترنتی بر جای می گذارد و به دلیل پولی شدن ایامی که این خودروها می توانستند بدون پرداخت پول وارد محدوده طرح شوند، این طرح چقدر به کرایه خودروهایی که در قالب اسنپ و تپسی و سامانه های مشابه فعالیت می کنند خواهد افزود، در حالی که نه تنها خبری از افزایش ظرفیت شبکه مترو و ناوگان اتوبوسرانی نیست، بلکه ناوگان تاکسیرانی نیز از ورود خودروهای جدید بی بهره است، موضوعی است که مجریان این طرح باید پاسخگوی آن باشند.
نکته هشتم؛ اینکه مسئولان مربوطه مکرر تاکید می کنند این طرح لازم الاجراست و نیازمند تایید ثانوی و مجدد هیچ فرد، سازمان و نهاد ذیمدخل دیگری نیست، اتفاقاً آدم را دچار شک و تردید می کند که احتمالاً تایید فرد، سازمان و نهاد دیگری هم لازم باشد، کمااینکه رئیس پلیس راهور پایتخت نیز تاکید کرده است که طرح جدید تاییدیه پلیس را ندارد.
نکته نهم؛ آنچه واضح و مبرهن است و البته این وضوح و برهان اگر بر هر کسی پوشیده باشد، برای مجریان طرح کاملاً آشکار است، این است که هیچ طرح ترافیکی در تهران بدون هماهنگی، همراهی و همکاری پلیس امکان پذیر نیست و شاهد مثال آن در دوره گذشته مدیریت شهری، عقیم ماندن طرحی بود که قرار بود در معابر اطراف میدان بهارستان اجرا شود اما به دلیل مخالفت پلیس متوقف شد.
نکته دهم؛ در مجموع، طرحی که از آن به عنوان طرح جدید یاد می شود، عکس برگردان طرح زوج و فرد و کاریکاتور طرح کاهش است که قرار بود در دوره سابق مدیریت شهری اجرا شود، البته بدون آنکه به توسعه حمل و عمومی در آن با عنایت به محدودیت های اعمال شده برای شهروندان توجه شده باشد؛ طرح شتر، گاو، پلنگ ...
شهرام جباری زادگان
کارشناس حمل و نقل شهری
نظر کاربران
ما ساکنین محدوده طرح چیکار کنیم؟ یعنی چی منت میزارن که بعد بیست روز تخفیف ۵۰ درصد!!! تو سایت هم اجازه ثبت سند نمیده، احتمالا باید بریم پیشخوان!!!!! بعد مگه ما چه گناهی کردیم خونمون توطرح افتاده؟
پاسخ ها
خدا خوار و خفیف کنه همشونو، درد و مرض به خودشو خانوادش بده ایشالا
بالاخره یکی پیدا شد و جرات حرف حق زدن را داشت و توانست از حقوق مردم دفاع کند دمت گرم مرد شریف شهرام جباری
پاسخ ها
خدا باعث و بانیشو لعنت کنه، اسیر و گرفتارتون کنه خدا
بسیار متاسفم که مسئولین پیش از ارتقای خدمات حمل و نقل عمومی به فکر پر کردن خزانه از جیب مردم هستند.
این به ظاهر اصلاح طلبا که شورای شهر و شهرداری و در دستشون با فریب مردم و ریا گرفتن بدتر از همه هستن...حالا ملت عزیز تحویل بگیرید ...یکی از یکی دیگه بدتر...
فقط میشه گفت خاککککککک تو سرشون با این انتخاب و با این نظرشون
با همه این اوصاف من به همه رانندگان توصیه میکنم بعنوان اعتراض به این طرح کثیف همچنان با پلاک مخودش از کنار دوربین عبور کنند در غیر اینصورت این طرح بزور به مردم تحمیل میشود ونارضایتی عموم مردم را در پی خواهد داشت پس یادتان نرود رانندگان عزیز با مخودش کردن پلاک خودرو وعبور از گذرگاه یی که دوربین نصب شده عبور کنید
افرادی که متاسفانه هیچگونه نظریه کارشناسی را قبول ندارند دستوری می دهند که خودشان در گل می مانند از اول تیر ماه وضعیت خیا بانها چه شود ایا با پول دادن هوای تهران تمیز می شود البته خیر فقط هدف پول به جیب شهرداری برود اینها بهانه است این امر باعث می شود دیگر اصلا جا برای پارک در پارکینگها هم پیدا نشود
یواش یواش دارن روانی میشن مسولین راهنمایی ورانندگی دنبال این هستن چطور مردم سرکیسه کنن لعنت
دزدی از جیب وحق شهروندی مردم بخور بخور جدید رو دارن باب میکنن ......شهرداری غلط کرده با اون کارمندان مفت خورش....این طرح نباید اجرا بشه بجای اینکار زیر ساخت ترددوحمل نقل عمومی شهر رو تقویت کنید ترافیک اتوماتیک کاهشی میشه
مسولین لطفا جواب بدن. اسم این طرح رو باید گذاشت طرح حرف حرف منه وبه کسی مربوط نسیته.
درودبه شما فقط شخرداری بفکرپول گرفتن ازمردم است انهم باتصمیم یه پیرمرد ۸۰ ساله !!!
همینکه پارتی بازی پلاکهای زوج و اجحاف در حق پلاکهای فرد بتاریخ میپیونده جای تشکر داره ... البته بجای بیست روز باید به سی تا چهل روز ارتقا میافت ..
دقیقا دزدی تو روز روشنه یعنی عوارض و مالیات سالیانه رو به طور کامل میگیرن و برای الودگی مبلغ تعیین میکنن که اگر عوارض ورود رو بدی دیگه الودگی اهمیت نداره تازه معلوم نيست كه اين پول کجا هزینه میشه هیچ تسهیلات ویژه ایی هم برای ساکنیین داخل طرح نه میدن نه قایلند کلن مردم حکم هویج رو دارن براشون اینا هم اب, هویج زیاد دوست دارن
این طرح کاسبکارانه فقط به نفع شهرداری نوشته شده.توسط سید آقایی.دوم اینکه مردم اعتماد ندارن که ثبت نام نمیکنن.
کاهش آلودگی بهانه است
اصل در آمد نشانه است
به دیالوگ مصاحبه ها توجه کنید
هر فصل 20روز رایگان
یعنی برای بقیه روزها پول بدهید
می گویند درآمد حاصله صرف کاهش آلودگی هوا میشود ولی نمی گویند چگونه؟
احتمالا به پرسنل شهرداری لوبیا میدهند تا باد تولید کنند
شورای شهر فقط کارش شده دست تو جیب مردم کردن و تعویض اسامی خیابان ها...
آفرین آقاشهرام حرف دل مردم و زدی
خدا لعنتشون کنه هدفشون فقط طرح پولگیری از مردم است
دزدی توی روز روشن است ... یکباره خودتون را راحت کنید و راستش را بگید که دزد سر گردنه هستید .
نه به فکر آلودگی هستید و نه چیز دیگر فقط پووووول مردم
فقط کسب درآمد وپول مهمه برای مسئولین ولاغیر
آخه آقایون تصمیم گیرنده خودشون هم کارت تردد دارن و هم آرم طرح و ترافیک.
اصلا به فکر من کارگر نیستن که چجور و چطور این هزینه را جبران کنم
بنده با یک پراید همسرمو میرسونم محل کارش. بچه یک ساله رو میرسونم مهد کودک بچه 8 سالمو میرسونم مدرسه و در آخر خودم میرم سر کار..حالا با این هزینه مظاعف چه کنم خدا داند..
دمت گرم حرف دل مردم را زدی ولی مواظب باش به خاطر این مطلبی که گفتی اعمال قانون نشوی چون تو این مملکت هر کی حرف حق را زد سر از اوين در می آورد
همش درد پوله دولت بی کفایت و به گونه های مختلف از مردم پول میگرن تا چرخشون بچرخه تمام این گرونیها بابت همینه مردم بیچاره
دزدی که شاخ ودم ندارد البته اینها شاه دزدند به بهانه هوای پاک میخوان جیب مردم را خالی کنند مردم باید بریزند تو خیابون واعتراض کنند این طرح برای خودشون ومرفهان مشگلی نداره خودشون از ماشینهای دولتی استفاده میکنند مرفهان هم یه سه چهار ماشین دیگه میخرند هم رو ماشینشون میره هم رایگان سوار میشند پس باز فشار روی بد بخت وبیچاره می آید بر پدر ومادرشون لعنت کسانیکه این طرح را عنوان وبرنامه ریزی کردند اگر طرحی پیاده کردید ودست تو جیب ملت نکردید مردید مردم تهران همه جوره باید زجر بکشند
بازم برید رای بدید