«کریم بوستان» چگونه ماندگار شد؟
علی نصیریان با اشاره به دشواریها و ملاحظات خود برای ایفای نقش «کریم بوستان» در سریال «برادرجان» عنوان کرد که بیان و لحن خود را براساس فیلمنامه به این شخصیت نزدیک کرده است.
خبرگزاری مهر: علی نصیریان با اشاره به دشواریها و ملاحظات خود برای ایفای نقش «کریم بوستان» در سریال «برادرجان» عنوان کرد که بیان و لحن خود را براساس فیلمنامه به این شخصیت نزدیک کرده است.
هر چند سریال «برادرجان» شب گذشته و با فوت «کریم بوستان» به پایان رسید اما قطعاً این کاراکتر زندهترین شخصیت داستان در ذهن مخاطبان این مجموعه رمضانی باقی خواهد ماند؛ کاراکتری که با هنر استاد علی نصیریان این چنین در قاب تلویزیون جان گرفت و ماندگار شد.
اهمیت دیالوگنویسی در سریال
علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر که در شبهای ماه رمضان با ایفای نقش «کریم بوستان» در سریال «برادرجان» خوش درخشید، درباره اهمیت دیالوگنویسی در فیلمنامههای سریالهای تلویزیونی بیان کرد: بخشی از جذابیت سریالها و فیلمهای سینمایی به قسمتهای تصویری مربوط میشود اما بخش مهمتر سریالها دیالوگ است. همان قدر که در تئاتر و صحنه دیالوگ اهمیت پیدا میکند در سریال نیز دیالوگها تاثیر بسیاری در کار دارند.
وی درباره افت دیالوگ در سریالهای تلویزیونی در سالهای اخیر عنوان کرد: ما هنوز در ساختار دراماتیک و داستانگویی به پیشرفت چندانی نرسیدهایم، یکی از ساختارهای شخصیت در آثار دراماتیک زبان او یا همان دیالوگ است اما در این زمینه نتوانستهایم رشد آنچنانی داشته باشیم.
نزدیک کردن فیلمنامه به زبان کاراکتر
یکی از ویژگیهای شاخص «برادرجان»، سبک خاص دیالوگنویسی سعید نعمتالله در مقام فیلمنامهنویس بود. سبکی که منتقدانی هم داشت و مهمترین نقد به آن یکدست بودن وزن و آهنگ جملات در دهان همه کاراکترها فارغ از جایگاه اجتماعی آنها بود.
نصیریان درباره اینکه چگونه زبان و لحن خود را با دیالوگهای سعید نعمتالله نزدیک کرده است، بیان کرد: من سعی کردم نقش کریم بوستان را به دیالوگهایی که میگوید نزدیک کنم.
وی بعنوان مثال درباره اصلاح برخی واژهها برای نزدیک شدن جملات به کاراکتر کریم افزود: در اوایل سریال جایی هست که من طبق فیلمنامه باید میگفتم «نجات تو برای خودت خوبه» و اینجا باتوجه به فرهنگ زبانی و جایگاه اجتماعی کاراکتر کریم، واژه «عمه» را با اجازه نویسنده اضافه کردم. گفتم او یک لات و چاقوکش بوده که حالا آدم حسابی شده است پس با این حساب میتواند بگوید «نجات تو برای عمهات خوبه». به این ترتیب سعی میکردم روی انتخاب واژهها دقت داشته باشم.
بازیگر نقش «کریم بوستان» در ادامه تصریح کرد: البته من در کار نویسنده تغییری ایجاد نمیکنم اما اگر نیازی احساس کنم از او اجازه میگیرم و توضیح میدهم.
این بازیگر پیشکسوت در عین حال اضافه کرد: من در این سریال تلاش کردم لحن و نوع گفتار را طوری انتخاب کنم که به شخصیت داستانی کریم بوستان نزدیک شود و به نوعی بهجای این کاراکتر زندگی کردم.
هنر کار پرزحمتی است
علی نصیریان که پیش از این و در نشست رسانهای سریال نقدی ضمنی بر پیچیدگیهای برخی دیالوگها و دشواری حفظ و بیان آنها برای خود بعنوان بازیگر مطرح کرده بود درباره دیگر ملاحظات خود برای قبول ایفای این نقش در سن ۸۵ سالگی تاکید کرد: سختی همیشه وجود دارد، هر کاری که ما انجام میدهیم سختی های خود را دارد؛ هنر کار آسانی نیست بلکه پرزحمت است.
وی اضافه کرد: به طور مثال من همان ابتدا شرایط خود را به آنها گفتم که سن من ایجاب نمیکند که از ۹ یا ۱۰ بیشتر ساعت پای کار باشم و آنها هم خیلی با من همکاری کردند.
کاراکتر «کریم بوستان» در سریال «برادرجان»، پس از کاراکتر «حاج یونس» در سریال «میوه ممنوعه» به کارگردانی حسن فتحی، دومین حضور خاطرهساز و ماندگار علی نصیریان در یک مجموعه مناسبتی ویژه ماه رمضان محسوب میشود.
نظر کاربران
از زمان فیلم شیر سنگی
سریال چرتی بود.خیلی غیر واقعی و مسخره.منو یاد فیلم هندی مینداخت.
استاد بزرگ علیرضا نصیریان مثل یک پدر دستان کریم بوستان رو میبوسم شما کریم بوستان فرزندان ایران پدر قلب ما جا دارید .
سیمرغ بلورین رو مردم ایران که شایسته ترین آن درجه یک وقلب مردم ایران است شایسته شما استاد بزرگ میباشند.
بدترین نوع حرف زدن و دیالوگ
سریال چرتی بود
اگه بازی استاد رو حذف کنیم سریال بیخودی بود
سریال از این مزخفتر ندیده بودیم
دستمزد هشتصد میلیونی به هرکسی بدهند معلوم است ، وای خجالت از این ملت نمیکشید با حقوق ناچیز گرسنگی میکشند و عده ای الدنگ هزاران برابر کارگر حلال خور پول میگیرند ...
حیف از نصیریان نبود تو این سریال بیخود بازی کرد
از یه طرف دلمون برای ماه رمضان تنگ میشه ولی از طرفی خوشحالم که این سریالهای مزخرف تموم شد . ۲۹ روز یه داستان چپرچلاق و آبکی رو کش میدن و در یه شب سروته رو هم میارن . این شده هنر کارگردانهای درپیت ساز ما . داستان مزخرف ، دیالوگهای عهد قل قل میرزا که پر بود از حرفهای رکیک .
من یه سوال جدی از صدا وسیما دارم
واقعا دلیل انتخاب این فیلم نامه ها و ساخته شدن این سریال ها با هزینه های چند ده میلیاردی چیه. چه چیزی رو میخواید به مردم و کودکان و نوجوانان که همه مخاطب این سریال هان آموزش بدین
این همه دیالوگ های سخیف. این همه عصبانیتها این همه روابط غیر قابل توجیه بین نامحرم ها در این سریال ها. این همه خشونت.تو این سریال ها. واقعا غیر قابل توجیه. واقعا احساس میکنم صداو سیما رها شده و هرکی هرچی دوست داره با هرموضوع و باهر عنوانی و باهر محتوایی میسازه.
تشکر از رسانه عزیز ملی .حسودا نظر ندن؟*