روند نزولی قیمت خودرو همچنان ادامه دارد
موج افزایش قیمت خودرو که از حدود پانزدهم فروردین ماه امسال آغاز شده بود، این روزها فروکش کرده و نه تنها خبری از افزایش قیمت ها نیست، بلکه قیمت ها کاهشی شده و کارشناسان می گویند این روند ادامه خواهد داشت.
خبرگزاری ایرنا: موج افزایش قیمت خودرو که از حدود پانزدهم فروردین ماه امسال آغاز شده بود، این روزها فروکش کرده و نه تنها خبری از افزایش قیمت ها نیست، بلکه قیمت ها کاهشی شده و کارشناسان می گویند این روند ادامه خواهد داشت.
مشاهده میدان حاکی از کاهش حدود ۱۰۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۰۸ مونتاژی ایران خودرو است. قیمت این خودرو که اوایل امسال به حدود ۴۵۰ میلیون تومان رسیده بود، این روزها به ۳۴۵ میلیون تومان رسیده و خودرویی نظیر هیوندایی اکسنت با ۷۵ میلیون تومان کاهش قیمت (از ۳۶۰ میلیون به ۲۹۵ میلیون تومان) مواجه شده است.
کارشناسان یکی از دلایل اصلی این افت را حذف قیمت از سایت های خودرویی و آگهی ها می دانند.
در این زمینه، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران معتقد است: عده ای که خودرو در پارکینگ ها در اختیار داشته و احتکار کرده بودند، از فضای رایگان سایت های آگهی دهنده خودرو سوء استفاده کرده و با ارائه قیمت های دلخواه خود، موج های جدیدی به راه می انداختند، اما از روزی که قیمت ها از این سایت ها برداشته شده و نظارت ها بر این موضوع افزایش یافته است، شاهد فروکش کردن هر روزه قیمت ها هستیم.
«سعید موتمنی» اظهار داشت: با این حال هنوز قیمت ها منطقی نشده و در عمل بازار قفل بوده و خرید و فروشی انجام نمی شود.
وی گفت: با صحبت های اخیر وزیر صنعت در تجاری شدن تدریجی خودروهای رسوب کرده در کف کارخانجات خودروسازی و عرضه ۵۰ هزار دستگاه از آنها به بازار، کاهش مجدد قیمت ها در بازار را شاهد بودیم.
موتمنی معتقد است که مشکل اصلی در عرضه کم خودرو به بازار است و اگر عرضه کافی باشد، قیمت ها بیشتر خواهد شکست.
وی تاکید کرد: این روزها پژو پارس در بازار ۱۰۳ میلیون تومان قیمت دارد، اما اگر تنها هزار دستگاه از آن در یک روز به بازار تزریق شود، تا ۸۵ میلیون تومان نیز کاهش خواهد یافت و برای بقیه خودروها نیز در صورت افزایش عرضه، افت ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت ها انتظار می رود.
بررسی خبرنگار ایرنا حاکی از قیمت ۳۳۰ میلیون تومانی سراتوی سایپا و ۳۱۵ میلیون تومانی هایمای ایران خودرو است؛ این خودروها در روزهای آغازین امسال به ترتیب تا ۴۱۰ میلیون تومان و ۴۰۰ میلیون تومان نیز قیمت خورده بودند.
همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۹۷ میلیون تومان، پراید ۴۹ میلیون تومان، تیبا ۵۵ میلیون تومان، سمند ۸۳ میلیون تومان و پژو ۴۰۵، ۸۳.۵ میلیون تومان قیمت دارند؛ با این حال بنگاه داران خودرو می گویند حتی با این قیمت ها خریداری وجود ندارد.
یک نمایشگاه دار در شرق تهران به ایرنا می گوید: قیمت پژو ۲۰۶ که تا ۱۱۰ میلیون تومان افزایش یافته بود، این روزها با کاهش ۱۲ میلیون تومانی مواجه شده است.
وی که سالهاست در این شغل اشتغال به کار دارد، یادآور شد: ثبت نام خودرو و کسب سود از این طریق از اوایل دهه ۷۰ به شغل دوم عده ای تبدیل شده که با خرید چندین دستگاه خودرو و استفاده کردن از فضای هیجانی بازار امرار معاش می کنند.
این نمایشگاه دار تاکید کرد: تعداد این افراد بسیار زیاد است، اما هیچ گاه به تاثیرگذاری آنان در بازار هیچ توجهی نشده است.
وی خاطرنشان کرد: وجود این افراد در بازار ناشی از نبود رقابت و کم بودن عرضه خودرو است، به طوری که هر چه عرضه خودرو کمتر باشد، سوء استفاده ها از این خلا بیشتر می شود.
این بنگاه دار معتقد است که خودروسازان باید به افزایش عرضه محصولات خود در بازار بپردازند و اگر نمی توانند، دستکم اجازه ورود خودروهای بازه قیمتی ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار به کشور داده شود.
نمایشگاه دار دیگری که خواست تا نامش ذکر نشود، به ایرنا گفت: قیمت خودرو در بازار حباب دارد و به همین دلیل مشتریان انتظار دارند قیمت ها با کاهش بیشتری مواجه شود.
وی معتقد است در ماه های گذشته عده ای با دستکاری قیمت هر بازار مسکن و خودرو کمر همت به تضعیف پول ملی بسته اند.
بازگشت شورای رقابت به قیمتگذاری
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه موافق بازگشت شورای رقابت به قیمتگذاری هستم، افزود: هر کجا که انحصار ایجاد می شود، باید شورای رقابت ورود کرده و بر عملکرد خودروسازان نظارت داشته باشد.
موتمنی تاکید کرد: این نظارت نه فقط برای خودروهای زیر ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان، بلکه باید همه خودروهای مونتاژی و غیر مونتاژی را شامل شود.
وی با بیان اینکه شورای رقابت باید قیمت تمام شده خودروها را مشخص کند، خاطرنشان کرد: با تعیین قیمت خودرو پنج درصد زیر قیمت بازار از ابتدا مخالف بودم و در مقاطعی (مثل بهمن ماه پارسال) شاهد بودیم خودروسازان با جلوگیری از عرضه خودرو و بستن ورودی بازار، به افزایش قیمت ها دامن زدند تا سود بیشتری از فرمول پنج درصد زیر نرخ بازار نصیبشان شود.
این مقام صنفی با انتقاد از برخی که شورای رقابت را فاقد نیروی کارشناسی برای تعیین قیمت ها می دانند، گفت: بیش از ۱۰ هزار نمایشگاه دار و بنگاه دار خودرو در کشور فعال هستند که می توانند به شورای رقابت در این زمینه یاری برسانند و چنین سخنانی فقط از سوی عده ای کاسب که در سایت ها و اپلیکیشن ها به دنبال سوء استفاده از قیمت ها هستند، مطرح می شود.
وی ادامه داد: قیمت خودرو از قیمت مواد اولیه و قطعات، تعرفه ورودی گمرک، سود منطقی هفت تا ۱۲ درصدی و غیره تشکیل شده، نه اینکه عده ای به دنبال سودهای ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی هستند.
موتمنی بیان داشت: وقتی عرضه به اندازه کافی در بازار انجام شود، نظام عرضه و تقاضا خودش قیمت ها را تعیین خواهد کرد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۲۹ اردیبهشت ماه در بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو، بند مربوط به مرجع قیمتگذاری خودرو را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت مجددا شورای رقابت را مرجع قیمتگذاری خودرو معرفی کردند.
نظر کاربران
هیچ ربطی به حذف قیمت از سایتها نداره بلکه تابع قیمت دلار و سیاسته!
400درصد افزایش میدن بعد برای 70درصد کاهش؛ مانور میدن و تیتر میزنن!!! یا مسئولن احمقن یا رسانه ها نمیفهمن یا مردمو احمق فرض کردن
پاسخ ها
مردم رو احمق فرض نکردن مطمئن هستند که مردم احمق تشریف دارن. صد رحمت به احمق.
پراید 49 میلیون ارزونه
پاسخ ها
11/55،یحتمل اعلام کنند که دَم قسط خودروهای داخلی را بصورت اقساط دَم قسط اقساط دراز مدت به مردم بدهند البته سود ان فقط کارمزد چهار درصدی است،
انشاالله خرابشه نفرین میکنم که مجموعه خودروسازی هم سایپا هم ایران خودرو نابودبشن انشتلله
دوباره این موتمنی حرف زد. یعنی تمام باز تاکید میکنم تمام حرف های این آدم برعکس از آب در میاد. روز سه بارم مصاحبه میکنه. برو بابا تو هیچ چیز حالیت نیست بازار تا پارس میاد رو 85 واقعاااا.
پاسخ ها
انشالله که اینجور باشه ولی فکر نکنم یعنی مطمعنم
تابع ماهیتابه آبجی دولت هستش که چی توش سرخ کنن
قیمتها باید یک چهارم مقادیر فعلی باشد
پراید بیشتر از ۱۰ ملیون ارزش نداره
این برترینهای پنج روزه که داره این قیمتهارو و این خبر رو با تیتر های مختلف نشر میکنم یک هفست میگه پراید ریزش کرده قیمتش شده چهلو نه تومن ...
پراید ۷ میلیونم زیادشه پژو ۱۲ میلیونم زیادشه . خجالت بکشید
مسخره کردیدن.این قیمتها همون قیمتهای گرونیه .داری جومیدی ارزون شده.تو گرونی پرایدهمون50تومن بود.اگه برگشت به سه ماهه اول سال97اونوقت تیتر بزن.
قدرت خریدمردم لشدت کاهش یافته اگرحتی به نصف قیمت اعلامی تنزل پیداکنه عده بسیارمعدودی قادربه خریدخودروهستند
این کجاش ارزونه,,پراید ۸ میلیون بوده بی شرف ها الان شده ۴۹ تومان,,خودتون خر هستین که میگین ارزون شده
اونایی بهانه ارز را عامل گرانی خودرو میدونید یه کم هم فکر کنید بد نیست. چه جوری با دلار ۱۹ تومانی پژو ۵۰ تومان بود و با دلار ۱۲ تومنی شد ۸۵ تومن.....تنها عامل بهم ربختگی بازار فقط و فقط فرمول ۵ درصد زیر فیمت بازار بود که با هماهنگی دلال ها و....انجام شد اینا یه ادم دیوونه هم میفهمه این فرمول یعنی خالی کردن جیب مردم.
این خبر 5 بار تکرارشده. کاهشی درکارنیست
خدایا با این همه ارزونی چه کنم ،من اگه پول هم داشته باشم هیچوقت به ماشین ایرانی اینقدر پول نمیدم ،مفتش گرونه
ان احمقی که دستور 5درصد زیر قیمت بازار را داد ایا بازار راهم کنترل کرد واین آقا ازاقای قبلی که وزارت صمت رابه نابودی کشاند ناخالص تر است چون اقای اولی دراقوام غرق شده بود ولی این آقا کمر همت به نابودی ریال بسته بود که موفق شد دضمن این آقا کمتر از شیخ الاسلامها وخاوریها نیست
قیمت ماشینای داخلی تا ۴۰درصد ریزش داره.ربطی به ارز و عرضه و دلال و سایت و اینام نداره.دلیلش نبود قدرت خرید و تقاضاس.من خودم برنج فروشم.از موقعی که گرون شده.به ندرت فروش داشتم.بالا و پایین شدن قیمتشم واسم مهم نیس.چون تولید کنندم.نه دلال.حالا این که کالای اساسییه.خودرو که کالای مصرفییه جای خود داره.دلالای ماشین شدیدا ضرر میکنن.اگه واجبتون نیس نخرین و پولتون رو دور نریزین.اینم بگم که اکثر دلالا سواد اقتصادی ندارن و شدیدا طمع کارن.نون دلالییم برکت نداره.جز اون گنده هاش که کمتر میخورن و همیشه میخورن بقیه بازنده ان.یا حق