۸۶۸۴۱۷
۲۶ نظر
۵۰۰۸
۲۶ نظر
۵۰۰۸
پ

بهرام پارسایی: ‌منعی برای واردات خودرو وجود ندارد

منعی برای واردات نداریم و حتی خودرو‌های ۲۵۰۰ سی سی هم که از سال ۲۰۱۳ ممنوع شده، در هیج جای قانون منعی برای واردات آن وجود ندارد/عوارض هجده‌گانه‌ای که برای واردات خودرو اخذ می‌شود، در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. این موضوع هم به واسطه لابی‌های گسترده در کمیسیون حذف شد.

تابناک: چند وقت پیش، مجلس شورای اسلامی، قانون ساماندهی صنعت خودرو را پس از ماه‌ها به تصویب رساند و مقرر شد تا خودروسازی‌های کشور، قیمت تمام شده خودرو و همچنین سود آن را به شورای رقابت اعلام کنند تا این شورا در خصوص قیمت‌گذاری نهایی خودرو تصمیم بگیرد.

بنا بر قانون مجلس، خودرو‌های هیبریدی نیز به کلی از پرداخت حقوق گمرکی معاف شدند و به این ترتیب، زمینه برای واردات خودرو فراهم می‌شود. پیش بینی‌ها نشان می‌داد، پس از این مصوبه باید قیمت‌ها در بازار کاهش چشمگیر پیدا کند، که تا حدودی نیز درست از آب درآمد.

با این حال، روز بعد یکی از مسئولان وزارت صمت اعلام کرد، واردات خودروی هیبریدی ـ بنا بر ابلاغیه دولت ـ ممنوع است و اجرایی شدن قانون مجلس، زمانی امکان دارد که واردات و ثبت سفارش خودرو آزاد شود.

بهرام پارسایی در این باره اظهار داشت: قوانین مجلس دایمی هستند، ولی برخی قوانین نیاز به آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی دارند؛ اما در موضوع خودرو، قانون صراحت دارد و پس از تصویب آن در شورای نگهبان، قابل اجراست و باید وزارت صنعت و خودروسازی‌ها از آن تمکین کنند.

این نماینده مجلس گفت: واکنش‌هایی که نسبت به تصویب این طرح در مجلس شد و دم خروس خودروسازی‌ها را بیشتر نشان می‌دهد، رفتار چند روز پیش معاون مرتبط با خودرو در وزارت صنعت بود که نگرانی خود را در این باره نشان داد و گفت که این قانون هنوز به تصویب شورای نگهبان نرسیده یا اینکه قابلیت اجرایی ندارد و یا از این موارد که افراد دیگر نیز گفته اند.

وی در ادامه افزود: این موضوع نشان می‌دهد، خود وزارت‌خانه هم دوست دارد بازار این گونه بی ثبات بماند و همین می‌شود که قانون مصوب مجلس را نیز با دستپاچگی بی اثر می‌نامند؛ یعنی تا زمانی که قانون نباشد، این‌ها نخواهند گذاشت بازار اصلاح شود.

پارسایی افزود: در قانون مصوب مجلس، منعی برای واردات خودرو وجود ندارد و تنها خودرو‌هایی که می توانند از معافیت برخوردار شوند، معرفی کرده و نگفته که بقیه خودرو‌ها منع دارند و یا نمی‌توانند وارد شوند؛ اما اگر وزارت صنعت بخواهد این موضوع را دستاویز قرار دهد و مجلس احساس کند که مقاومتی در این خصوص است، به راحتی طرح دیگری را در قالب فوریتی تصویب و شرایط واردات را هم اعلام می‌کنیم.

اما این قانون صراحت دارد که واردات می‌تواند صورت گیرد؛ با این تفاوت که خودرو‌های حقوقی معاف از حقوق گمرکی هستند.

مجلس به دلیل برخی ملاحظات، یکسری اختیارات به دولت داده، ولی چون خودرو کالایی است که بر تورم کل اثر گذاشته و به تمثیلی برای افزایش قیمت‌ها بدل گشته، باید آن را استثنا کرد، ولی اگر نیاز باشد، ما این موضوع را در مجلس تعیین تکلیف می‌کنیم.

خلاصه آنکه ما منعی برای واردات نداریم و حتی خودرو‌های ۲۵۰۰ سی سی هم که از سال ۲۰۱۳ ممنوع شده، در هیج جای قانون منعی برای واردات آن وجود ندارد.

این نماینده در ادامه یادآور شد: متأسفانه طرح اصلی در کمیسیون، دچار تغییرات بسیاری شد، ولی ما توانستیم فقط سه مورد آن را در صحن اصلاح کنیم؛ یکی مربوط به خودرو‌های هیبریدی بود که ما آن را از حقوق گمرکی معاف کرده بودیم و در کمیسیون، به تمام‌هیبریدی تبدیل شده بود تا بتوانند بعدها روی آن، اما و اگر بیاورند، ولی در صحن تبدیل به دو نیرو شد.

بحث دیگر مربوط به پاسخگو کردن خودروساز‌ها بود که به زمان گارانتی معطوف کرده بودند، ولی در صحن اصلاح شد. دیگری نیز قیمت گذاری خودرو بود که قبلا هیچ سازوکاری نداشت، ولی توانستیم این مسأله را در صحن اصلاح کنیم.

موضوع دیگری که ما در طرح آورده بودیم، این بود که سایر عوارض خودرو نباید بیشتر از ۲۵ درصد از حقوق ورودی باشد، ولی در کمیسیون حذف شود و چون ناگهانی به صحن آمد، حتی پیشنهاد‌های ما را به بهانه اینکه پیشنهاد‌های جدید جایگزین شده است، نپذیرفتند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هم اکنون عوارض هجده‌گانه‌ای که برای واردات خودرو اخذ می‌شود، بیشتر از حقوق گمرکی است که در دنیا گرفته می‌شود. باید گفت، این میزان عوارض در هیچ جای دنیا وجود ندارد و خلاصه این موضوع هم به واسطه لابی‌های گسترده در کمیسیون حذف شد.

به دلیل لابی‌های پشت پرده و نفوذی که خودروسازی‌ها دارند، انتظار می رود تا اجرای این طرح کُند شود، ولی بی شک ما در مجلس بعد، نظارت خود را در این خصوص بیش از هر زمان دیگری خواهیم کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    مرگ بر این ها که همه چیز دست خودشونه و نمیخوان چیزی ارزون بشه

  • بدون نام

    وزارت خانه ای ها دلال بازار خودرو هستن
    دستشون باهم توی یه کاسه ست معلومه نمیزارن این قانون عملی بشه
    مگه میشه سوناتا هیبرید با مزدا 3 برابر باشه؟
    مزدا 3 رو باید قیمت خون بفروشن

  • بدون نام

    واسه همگی متاسفم

  • بدون نام

    آخرش چیشد ؟؟ وارد میشه یا نمیخواید وارد کنید تو صنعت خودرو به مردم واقعا خیانت کردید

  • بدون نام

    باید خون گریست

  • پاندورا

    البته كه نداره پولدارن ميتونن ماشين گرون بخرن اما انگار فقط غذاي سگ و گربه خار داشت

  • بدون نام

    واقعا که.مصوبه مجلس دستاویز چند خودرو ساز شده و مانع اجرای آن می شوند.

  • احمدزارعی

    خدا ریشه این دو خودروساز خونخوار زالو صفت را از بیخ وبن بکنه که واقعا دیکتاتور شدند توی کشور وهیچ مسئولی هم عرضه این که کاری بکنه پیدا نمی شود. خدایا خودت این وزرای بی لیاقت وپیر را از سر راه بردار که فقط به فکر سرمایه دار هستند

  • بدون نام

    خلاصه اش اینه که خود دولت روحانی هم دوست داره پراید 50 میلیونی بکنه تو پاچه مردم

  • بدون نام

    دولت فقط به فکر گرفتن تعرفه واردات است .بدبخت ملت که باید خودروی ما ایمن را با پول هنگفت بخرد

  • بدون نام

    ازاول همینطور بود باید یه عده حرام خواری بکنن

  • یوسف بقا

    سوال من اینه چراپراید1978وپژو1977و78دست ازسرمابرنمیدارد؟چراهیچ اتومبیل دیزل(گازوییل)سوزواردنشده چراهراتومببلی که واردشده ویامیسازندهمه وهمه پرمصرف بنزین سوزمیباشند!؟چرادردنیااتومبیل باسوخت دیزل حرف اول رامیزندانهم بامصرف صدکیلومتر4لیتر!؟لطفاجواب بدهنداقایان!؟فهمیده مهندس دلسوزدانایان وبلدان کار!؟

  • بدون نام

    وقتی نظارت توکشور نباشد پول شوی بیقید شرط باشد معلوم هست وزارت صنعت پولی میشود مجلس پولی میشود خرید فروش انسان های بی شخصیتی که مسول شده اند ازاد میشود

  • بدون نام

    دوستان توجه کنید در قسمت اخیر اظهارات ایشان اشاره شده " در مجلس بعد نظارت خود را بیشتر در این بخش خواهید نمود"یعنی این بنده خدا دنبال تبلیغ برای خود جهت جمع آوری رای برای خود برای دوره بعدی مجلس است.چرا که اکنون،حدود ۹ماه تا زمان رای گیری مجلس بعدی مونده ودر این مدت می توان جلو مافیای صنعت خودرو را گرفت و مصوبه مجلس در خصوص معافیت گمرکی خودروهای هیبریدی اجرائی کرد.به عبارتی می گه نقد رو ول کن نسیه بچسب ویا به عبارتی بزک نمیر بهار میاد قمبزه با خیار میاد.

  • بدون نام

    مدیران داانا=رفاه و آرامش ملت |||| مدیران نادان== زجر ملت

  • کارمند

    راست میگه منعی وجود نداره،بلکه موانعی وجود داره که هیچکس توان مقابله با آنها را ندارد.اگر وجود نداشت که لگن سازان داخلی اینچنین یکه تازی نمیکردند

  • گلعلی

    عوارض هیجده گانه غیر از گمرک صد درصد بر واردات خودرو تنها دلیل تورم در کشور

  • بدون نام

    مسبب تمام گرونی ها دولت با ند باز

  • ههه

    خب پس زودتر بزار بیاد دیگه

  • بدون نام

    چوخ گوزل

  • فالکون

    دمت گرم.قیمتا میریزه اگه واقعا سفت بگیرن

  • بدون نام

    درود بر آقای پارسائی درد و بلا ت بزن تو سر آن نماینده های بی عرضه بی مسئولیت آن حقوقی که از بیتالمال می گیرند و کاری نمی کنند حرام حرام حرام

  • محمد

    تو جایی که راحت نماینده اون کشور میگه لابی میشه و نمیخوان انجام بشه فکرشو کنید چه قدر فساد هست و همشونم توش گیرن نمیتونن کاری کنن چون دست همشون رو میشه و آبرو ریزی بزرگ تو کشور رخ میده :)

  • حق پر ست

    تا زمانی که این اقای وزیر هست قانون اجرا نمی شود خودرو وارد نمیشود رانت خودروساز دلال تعدادی نماینده مجلس

  • بدون نام

    عزيزان بحث نكنيد بايد لگن سواري ادامه پيدا كنه اگه ايراني سوار بنز بشه غرب زده ميشه اونوقت لگنا رو دستمون باد ميكنه

  • بدون نام

    برای حل مشکل خودرو باید واردات خودرو کار کرده ازاد شود البته با تعرفه حد اکثر ۱۰ درصد بعدش خودرو سازان هر قیمتی دوست داشتند بفروشند

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج