پافشاری برای دخالت شورای رقابت در بازار خودرو
در آشفته بازار خودرو و در حالی که جریان تعیین قیمت و عرضه آن ظاهراً از سوی مسئولان مربوطه روی زمین مانده است؛ پافشارهایی برای ورود مجدد شورای رقابت به قیمتگذاری خودرو وجود دارد و بعید نیست بار دیگر این شورا که خود رایزنیهایی در این رابطه داشته بار دیگر مرجع قیمتگذاری خودرو در بازار انحصاری باشد.
خبرگزاری ایسنا: در آشفته بازار خودرو و در حالی که جریان تعیین قیمت و عرضه آن ظاهراً از سوی مسئولان مربوطه روی زمین مانده است؛ پافشارهایی برای ورود مجدد شورای رقابت به قیمتگذاری خودرو وجود دارد و بعید نیست بار دیگر این شورا که خود رایزنیهایی در این رابطه داشته بار دیگر مرجع قیمتگذاری خودرو در بازار انحصاری باشد.
بعد از اینکه در هفته گذشته مجلس طرحی را پیشنهاد داد که بر مبنای آن شورای رقابت در قیمتگذاری خودرو مداخله داشته باشد به تازگی نیز سازمان بازرسی کل کشور طی نامهای خواستار بازگشت شورای به قیمتگذاری خودرو شده است.
ماجرا از این قرار بود که سالها شورای رقابت تعیین قیمت محصولات خودروسازان را در بخشهای مختلف برعهده داشت که در ادامه به تعیین قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون که بازار انحصاری داشتند محدود شده بود؛ اما با توجه به عدم تمایل خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مداخله شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو و اختلاف نظرهایی که در این رابطه وجود داشت در نهایت طی مصوبه هیأت هماهنگی سران سه قوا به نوعی این مسئولیت از شورای رقابت سلب شد، چراکه طبق این مصوبه قرار شد سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان به عنوان تنها مرجع کارشناسی قیمت در کشور تعیین شده و تمامی مراجع قانونگذاری و تعیین قیمت مکلف شدند نظرات کارشناسی آن را مدنظر قرار دهند.
بر همین اساس عملکرد شورای رقابت که مرجع تعیین فرمول و تغییرات خودروهای داخلی زیر ۴۵ میلیون تومان بود تحتالشعاع قرار گرفت و تا حدودی از این عرصه کنار رفت.
اما در ادامه و با توجه به شرایط اقتصادی و ارزی که ایجاد شده و بازار خودرو نیز تحت تأثیر قرار داشت و قیمتها به طوری خارج از چارچوب و ضابطه رو به افزایش میرفت، بار دیگر موضوع بازگشت به شورای رقابت به قیمتگذاری خودرو مطرح شد.
این در حالی بود که به گفته برخی مدیران شورای رقابت، از زمان مصوبه سران سه قوا با توجه به اینکه شورا اعتقادی به کنارگیری از قیمتگذاری نداشت، رایزنیهایی در این رابطه با مراجع مربوطه داشته و در صورت تأیید بار دیگر ورود مستقیم به فرمول و قیمتگذاری خودرو خواهند داشت.
در همین شرایط بود که مجلس اقدام به پیشنهاد طرحی برای ساماندهی بازار خودرو کرد که براساس آن به نوعی دیگر پای شورای رقابت را به قیمتگذاری خودرو باز میکرد؛ چرا که تاکید شد شرکتهای خودروسازی موظف باشند هنگام فروش، بهای تمام شده، درصد سود و قیمت قطعی خودرو را محاسبه و به شورای رقابت اعلام کنند.
این مصوبه مجلس البته با خود ابهاماتی به همراه داشت و رضا شیوا - رئیس شورای رقابت - اعلام کرد که موضوع این است که شورای رقابت باید طبق قیمتی که از کدام مرجع اعلام میشود اعلام نظر کند؛ اما این قیمت را چه کسی تعیین میکند در حالی که طبق قانون شورای رقابت از مراجع اصلی در این رابطه است.
شیوا معتقد است حتی طبق مصوبه سران سهقوا، شورای رقابت نمیتواند از قیمتگذاری خودرو کنار گذاشته شود، چراکه طبق اصل ۴۴ قانون اساسی این وظیفه برعهده شورای رقابت گذاشته شده و تاکنون اگر شورا سکوت کرده مسائلی را در نظر داشته است.
اما در فاصلهای کوتاه بود که سراج - رئیس سازمان بازرسی کل کشور - طی نامهای به جهانگیری - معاون اول رئیس جمهور- درخواست بازگشت شورای رقابت به عرصه نظارت بر قیمتگذاری خودرو را مطرح و ادلهای مطرح کرد که با ادعای مطرح شده از سوی شورای رقابت برای ماندن در قیمتگذاری خودرو چندان مغایرتی نداشت.
آن طور که سراج گفته از مصوبه سال گذشته سران سهقوا در مورد قیمتگذاری خودرو تفسیر اشتباهی وجود داشته که در نهایت منجر به این شده شورای رقابت کنار گذاشته شود، در حالی که حذف شورا از مرجع تعیین قیمت خودروهای تولید داخل نادرست است و فرآیند قیمتگذاری خودرو باید به روند پیشین و شورای رقابت بازگردد.
طبق توضیح رئیس سازمان بازرسی، بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مبنی برای اینکه «هرگونه تصمیمگیری در مورد نرخ و ضوابط قیمتگذاری و تعیین سهمیه مقداری کالا و خدمات که بهموجب قوانین و مقررات مختلف در اختیار دستگاهها و شوراهای مختلف قرارگرفته است، منوط به تأیید ستاد تنظیم بازار است» آنچه از آن مستفاد میشود حکایت از آن دارد که شورای رقابت موظف است مصادیق انحصار را تعیین و دستورالعمل تعیین قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالا و خدمات را پس از کار کارشناسی جهت تأیید نهایی به ستاد تنظیم بازار ارائه کند و این ابلاغیه نافی وظایف قانونی شورای رقابت نیست.
وی البته به موضوع دیگری در این رابطه اشاره داشته و آن هم اینکه نقش سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان برای کنترل شرایط بیثباتی بازار خودرو مشخص نیست و نهادی هم روی عرضه خودروسازان و قیمت خودرو نظارتی ندارد، در واقع سازمان مدعی بود با وجود شورای رقابت در بازار خودرو ورود نخواهد کرد اما در حال حاضر که شورا نقشی ندارد همچنان از سوی سازمان حمایت اقدامی انجام نمیشود.
در شرایط موجود به نظر میرسد با توجه به عدم نظارت کافی بر بازار خودرو و حواشی پیرامون آن مسئولان در حوزه نظارتی خارج از دولت، راهکار جدی خود را برگشت شورای رقابت میدانند و در این شرایط بعید نیست بار دیگر پای شورای رقابت به عرصه قیمتگذاری خودرو باز شود؛ هر چند که در سوی مقابل خودروسازان همچنان با این موضوع مخالف هستند و اعتقادی به برگشت شورای رقابت ندارند.
نظر کاربران
مدیرانی که نتوانند مسئله به این سرراستی حل کنند دیگه توقع داریم درعرصه جهانی رقابت کنند. الفاتحه.
حالامثلاشورای رقابت میخوادچه غلطی بکند؟
پاسخ ها
از اسمت که قلابیه معلومه چکاره هستی ، ناراحتی قیمت دلالهای کثیف داره ریزش می کنه ؟؟؟!!! فقط اسم شورای رقابت باعث ریزش سریع قیمتهای کاذب شده ، البته امثال شما ظاهرا گوشهاتون مشکل داره اخبار رو نمی شنوید
شورای رقابت رومیخان کنارباشه تا هرجور عشقشون کشید ببرن بالا اون لگنای بی مصرفشون رو
وقتی یه کالایی در انحصار باشه باید قیمتش هم دستوری باشه ولی وقتی بازار اون کالا از انحصار خارج شد و بصورت بازار ازاد و اقتصاد باز بود اونوقت دیگه عرضه و تقاضا و کیفیت و رقابت و غیره تعیین کننده قیمت هست با این شرایط بسته و انحصاری باید قیمت خودرو از طرف شورای رقابت تعیین بشه نه خود خودروساز که در یک بازار انحصاری هرجور که دلش خواست رفتار کنه.
چرا واردات خودرو آزاد نشود تا مردم آزاد آنه خودرو مورد علاقه خود شون را بخرند چرا اینقدر به مردم ظلم می کنند
همتون مثل هم هستید تنها چیزی که در نظرتون است پر کردن جیبهاتونه نه حال وروز مردم خدا ورشکست کنه خوردر سازها رو ویران بشه کارخونه هاشون که ویران کردن مات را با ماشینهای بی کیفیت شون حقه باز وکلاهبردارهایی بیش نیستند دزد آن نیست که از دیار مردم بلا بره دست در جیب مردم کردن وهست ونیست شون را به تاراج بردن هم دزدیه
آفرین پا فشاری کنید.. تا آون اهم پاشون رو فشار بدن رو گلوی مردم
جان مادرت شورای رقابت فضولی تو کار دیگران نکن که هر موقع دخالت کردی گند زدی به همه چی .تو هم حسابت خالی شده نمیدونی از کجا پرش کنی .
جان مادرت شورای رقابت فضولی تو کار دیگران نکن که هر موقع دخالت کردی گند زدی به همه چی .تو هم حسابت خالی شده نمیدونی از کجا پرش کنی .
خداوند شر این خودرو سازها را از ما کم کنه
اگر مسئولین در پی تامین هزینه حوزه خود نگاهی به تخصیص دادن درصدی از قیمت خودرو را به دفاتر خود کنار می گذاشتند و نگاهی معقولانه به مواضع هدر رفت بودجه ملی و رانت و لابی بی امان دلال ها و کاسبان در این حوزه و تغییر اختیاری قیمت ها را نگرش عمیق می داشتند از سرمایه گذاری در چنین حوزه ای خودداری می کردند و یا از آن می کاستند کشورهای حاشیه خلیج فارس بهترین خودروهای دنیا را استفاده می کنند و برای ما رویا است چرا؟!!چون خود مسئولین از ایجاد بازار رقابتی جلوگیری می کنند
هرکس به فکر خودشه این خودروسازان کثافت اشغال تولید میکنند زور هم میگن خاک بر سر مسولین بی لیاقت باید پراید بیاد مرز 14یا 15این اشغال که کسی هم سوار نمیشه مهدی رحمتی علی کریمی
کنار رفتن شورا به نفع کیه ؟ سازمان بازرسی نامه به کسی میزنه که بیشترین سود تو جیب اون میره باید مسببین گرانی محاکمه بشن این حق مردمه چرا سهل انگاری میشه اگر عده کمی در حال چپاول مردم هستن نباید بپای ناکارآمدی نظام گذاشت باید با شدیدترین وضع برخورد بشه تا اعتماد مردم خدشه دار نشه
اگه بازار انحصاری نبود باید قیمت در حاشیه بازار باشد ولی در مشوری که بازار انحصاری هست باید مرجعی تعیین قیمت کند
اینقدر.جو.ندهید.قیمت..میبرید.بالا.بعد.میخواهید.شورای.رقابت.اینکار.انجام.بدهد.پراید.۸میلیونی.شده.صدمیلیون.دوره.احمدی. نژاد. اینجوری.نبود.خدا.پدر.مادرش.بیامورزد.تحریم.بودیم.قیمت.خودرو.پایین.بود.
حالاکه ایران خودرو13 هزارمیلیارد تومان بدهی دارد و ارزش پول کشور به یک سوم قبل کاهش یافته و قیمت. هرچیزی چندبرابر شده : مسکن و سکه و دلار و گوشت و اجیل و موتورسیکلت و.....دیگه چه انتظاری هست که فقط ماشین ارزان بشه
وزیرصمت باطرح فروش آزاد(۵٪قیمت حاشیه بازار)،دست
خودروسازان رابرای تکتازی دربازارخودروآزادگذاشت.در
حقیقت ریش وقیچی رادردستخودروسازان داد.تولیدرا
پایین می آورندقیمت خودروبالامی رودوفوش آزاد
خودروسازان بالامی رود.
اگرمیخواستن درستش کنن باید توسط حسابرسان خبره قیمت تمام شده یکدستگاه ماشین مثلا پراید رو محاسبه کنن به اضافه درصد سود مشخص که خیلی ساده هست ولی دلشون نمیخواد همش به عمد پیچ میزنن