مقاومت دلالان در برابر کاهش قیمت خودرو
با وجود حذف قیمت خودرو از روی برخی سایتهای فروش اینترنتی، دلالان همچنان در برابر کاهش قیمتها در بازار مقاومت میکنند و مانع خرید و فروش خودرو با قیمتهای پایینتر میشوند.
خبرگزاری فارس: پس از آنکه شاهد رشد نجومی قیمت خودرو در کشور و درج این نرخها بر روی سایتهای فروش خودرو بودیم، اقداماتی برای حذف قیمتها انجام شد که این مساله تا حدی تاثیر روانی بر بازار داشت. اما با این وجود، دلالان و افرادی که خودرو برای فروش دارند همچنان در برابر کاهش قیمتها مقاومت کرده و حاضر نیستند آن را با قیمتهای پایینتر عرضه کنند.
بررسی بازار نشان میدهد که با وجود کاهش قیمت برخی خودروها، همچنان نرخها در بازار غیرواقعی و حبابی هستند به طوری که پراید ۱۳۱ با قیمت ۵۱ میلیون تومان در بازار عرضه میشود اما خریدار چندانی برای این خودرو وجود ندارد و مردم به امید منطقی شدن قیمتها دست نگه داشتهاند.
همچنین سایپا ۱۱۱ با قیمت ۵۳ میلیون تومان، تیبا معمولی با نرخ ۵۳ میلیون تومان و تیبا هاچبک با قیمت ۵۸ میلیون تومان در بازار عرضه میشوند. قیمت ساینا نیز در بازار ۶۲ میلیون تومان است که نسبت به دو هفته گذشته شاهد کاهش قیمتها هستیم اما همچنان بازار با رکود مواجه است.
قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز در بازار ۹۸ میلیون تومان و تیپ ۵ این خودرو ۱۲۰ میلیون تومان است، پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز با قیمت ۱۱۸ میلیون تومان به مشتریان عرضه میشود. قیمت پژو پارس در بازار به ۱۰۱ میلیون تومان رسید و سمند LX و سمند EF۷ نیز به ترتیب ۸۷ و ۹۲ میلیون تومان است.
در مورد پژو ۴۰۵ نیز باید به قیمت ۸۴ میلیون تومانی این خودور در بازار اشاره کنیم. قیمت پژو ۴۰۵ مدل SLX نیز در بازار ۹۱ میلیون تومان است.
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در این مورد به خبرنگار فارس گفت: بعد از حذف قیمتها از روی سایتهای فروش اینترنتی خودرو، افزایش قیمت خودرو در بازار متوقف شده و در عین حال خرید و فروشی صورت نمیگیرد.
وی با بیان اینکه قیمت خودروهای مونتاژی و وارداتی نیز طی روزهای اخیر نوسانی نداشته است، گفت: خریداری برای این نوع خودروها نیز وجود ندارد.
* قیمتهای نجومی فقط روی کاغذ است؛ خریداری نیست
وی با بیان اینکه اخیراً شیطنتهایی برای افزایش قیمت خودرو در بازار اتفاق میافتاد ولی خرید و فروشی صورت نمیگرفت، گفت: خودرو باید دارای قیمت مصرفکننده باشد یعنی از نظر قانونی قیمت فروش خودرو بعد از تحویل از کارخانه مشخص باشد و تعیین کنند که چه میزان سود در فروش یک خودرو قابل کسب است.
موتمنی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت های بالایی که برای خودروها اعلام میشود، فقط بر روی کاغذ نوشته میشوند، گفت: بازار راکد است و خرید و فروشی صورت نمیگیرد.
وی توضیح داد: عدهای از دلالان و همچنین برخی از مردم نسبت به خرید خودرو اقدام کردهاند و منتظرند تا قیمتها بالا رود و پس از آن نسبت به عرضه خودرو اقدام کنند. در عین حال، متقاضیان نیز برای خرید خودرو دست نگه داشتند و منتظرند تا بازار تعدیل شود.
به گفته وی، افرادی که خودرو را در زمان گرانی خریداری کردهاند حالا مقابل کاهش قیمتها مقاومت میکنند و منتظرند تا قیمتها افزایش یابد و پس از آن برای فروش اقدام کنند.
* تأخیر عجیب در تحویل پژو 2008
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه این افراد فروشنده خودرو نیستند، گفت: وزیر صنعت وعده افزایش عرضه خودرو را داده است که باید ببینیم این اتفاق عملیاتی میشود یا خیر.
وی ادامه داد: تاخیر در تحویل برخی خودروها قابل توجه است، به عنوان مثال پژو ۲۰۰۸ که سه سال پیش ثبت نام آن انجام شد، اخیرا از سوی ایران خودرو به خریداران تحویل داده میشود . این در حالی است که واردات قطعات ممنوع است، پس مشکل تامین قطعه برای این خودروی مونتاژی وجود نداشته است.
وی ادامه داد: با فاکتور شدن پژو ۲۰۰۸ از سوی ایران خودرو، روز گذشته قیمت این خودرو افت ۵۰ میلیون تومانی را تجربه کرد و به ۳۸۰ میلیون تومان رسید.
به گفته موتمنی، جک S۷ نیز که قبلا قیمتش به ۳۸۰ میلیون تومان رسیده بود حالا با قیمت ۳۲۵ میلیون تومان در بازار عرضه میشود. قیمت جک S۵ نیز قبلاً در بازار به ۳۵۸ میلیون تومان رسیده بود که حالا به ۳۲۵ میلیون تومان رسیده است. در مورد جک S۳ نیز باید به قیمت ۲۳۰ میلیونی این خودرو در روزهای قبل اشاره کنیم که حالا به ۲۱۰ میلیون تومان رسیده است.
بازار خودرو در حالی همچنان بی سر و سامان است که نه از نظارت سازمانهای مربوطه به ویژه سازمان حمایت خبری هست و نه از تحقق وعدههای وزیر صنعت برای افزایش تیراژ تولید خودرو.
نظر کاربران
مگه این دلال ها همون آدمهای سایپا و ایران خودرو نیستند که با قانون قیمت کارخانه ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار آزاد قیمتهای کارخانه رو افزایش دادن ؟؟؟ دنبال کی و چی میگردین؟؟ همه این داستانها زیر سر دولت هست و بقیه ماجرا شبیه سیرک شده...
پاسخ ها
کاملا درسته بیشترین سود را دولت و کارخانه های ورشکسته ایران خودرو و سایپا از این وضعیت برده اند و هیچوقت نمی گذارند این تولیدات آشغال ارزان شود و همچنین مالیات
واردات خودرو را نیز به این علت کم نمی کنند چون کسی آنوقت این ماشینها را سوار نمی شود.
حالا باید گفت دوزد کی زن پرتقال فروش
درسته همش تقصیر حسن کلید سازه
دمت گرم جواب دادی
این از بی عرضگی دولت محترم که حتی نمی تونه چند تا دلال رو کنترل کنه
حروم لقمه ها!!
قشنگ تابلو که دولت خودش تو کاسه هست.چطور دلار رو از چهار تومن برد بالا بعد که یه تعدادی رو بدبخت کرد دوباره آورد پایین.فقط میخاد جیب مردم رو خالی کنه.با نخریدن همه چی درست میشه
برترین ها وقتشه تیتر بزنی با 200میلیون چه خودرویی می توانیم بخریم
یعنی دلالها تو این کشور اینقدر قدرتمند .شما که میگید آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه.اما دلالها هر غلطی خواستند میکنند.خخخ
واقعا دستتون درد نکنه بسیار قیمت ها عالی و منصفانه شده. من و این همه خوشبختی محاله..........
بهتر است بگوئید دلالان دولتی مقاومت میکنند
خیلی جالبه قیمت پراید از تیبا صندوقدار بیشتر شده... قیمت تندر شده ۱۳۰ میلیون... پارس همشون بالای ۱۰۵ شدن... اینها همش بازیه... .
دلالها همون شرکتها هستند که ادم دارند بیرون براشون کار میکنه خیلی راحت معلومه.
برید بازار خیلی راحت هر چندتا بخاید هر نوع ماشین توی بازار کارتکس هست
اخه کارتکس توی بنگاهها چکار میکنند
یادش بخیر پدرم همیشه یه تیکه کلام داشت وموقعی که ما میخواستیم یه جورایی دورش بزنیم میگفت بچه جون انگشتت رو تو دهن من نکن حالا شده ماجرای شما انگشتتون رو تو دهن مردم نکنید
خدا لعنت کنه این دلال هارو که خون مردم رو عین پشه می خورن