احتمال ورود شورای رقابت به قیمتگذاری خودرو
این روزها و در جریان آشفته بازار خودرو، ظاهراً رایزنیهای برای ورود مجدد شورای رقابت به عنوان مرجع قیمتگذاری خودرو در حال انجام است.
خبرگزاری ایسنا: این روزها و در جریان آشفته بازار خودرو، ظاهراً رایزنیهای برای ورود مجدد شورای رقابت به عنوان مرجع قیمتگذاری خودرو در حال انجام است.
سال گذشته بود که براساس مصوبه هیأت هماهنگی سران سه قوا قرار بر این شد تا سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به عنوان تنها مرجع کارشناسی قیمت در کشور تعیین شده و بر همین اساس تمامی مراجع قانونگذاری و تعیین قیمت مکلف شدند نظرات کارشناسی آن را مد نظر قرار دهند.
در همین راستا عملکرد شورای رقابت که تا آن زمان مرجع تعیین فرمول و تعیین تغییرات قیمت خودروهای داخلی زیر ۴۵ میلیون تومان بود نیز تحت شعاع قرار گرفت و قرار شد تا شورا فقط در چارچوب قیمت گذاری خوردهای داخلی و البته خودروهای که در بازار آنها انحصاری شده عمل کرده و نظر خود را به ستاد تنظیم بازار اعلام کند ولی میزان افزایش و قیمت نهایی هر خودرو با مجوز این ستاد در سازمان حمایت مشخص و به خودروسازان ابلاغ شود.
اما این روزها که بازار خودرو دچار آشفتگی بسیاری شده و تعیین قیمتها بیضابطه و خارج از چهارچوب مشخصی در حال انجام و بازار با افزایش شدید و گاهاً غیرمنطقی مواجه است، بحث ورود شورای رقابت به قیمتگذاری و نظارت بر آن مطرح است.
اینکه وضعیت شورای رقابت برای ورود به بازار خودرو چگونه خواهد، موضوعی است که پرس جوی آن از برخی از اعضای شورا با این توضیح همراه بود که گرچه طی مصوبه، مرجع قیمت گذاری و ابلاغ خودرو، شورای رقابت نیست و به نهاد دیگری واگذار شده اما این شورا همچنان معتقد است از فرآیند قیمت گذاری کنار نرفته است.
این در حالی است که گفته میشود شورا در حال نامه نگاری و رایزنیهای با مراجع ذیربط برای بازگشت مجدد به بازار خودرو و ورود مستقیم به تعیین فرمول و قیمت گذاری خودرو است و اگر بار دیگر به این شرایط برگردد به طور حتم برای نظارت بر قیمت تمامی خودروهای داخلی و وارداتی که بازار آنها انحصاری تشخیص داده شده ورود خواهد کرد.
در این رابطه باید گفت شورای رقابت از اوایل دهه ۹۰ به عنوان مرجع قیمت گذاری خوردهای داخلی انتخاب و در ابتدا تقریباً تعیین قیمت تمام محصولات خودروسازان را برعهده داشت اما به تدریج از حجم فعالیت آن برای قیمت گذاری کاسته شد و تنها به تعیین قیمت خودروهای داخلی بالای ۴۵ میلیون تومان که بازار انحصاری داشتند محدود شد، به عبارتی میتوان گفت شورای در قیمت گذاری خودورهای بالای ۴۵ میلیون تومان دخالتی نداشت.
این در حالی بود که در زمان فعالیت شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو با اینکه تقریباً هیچگاه رأی به کاهش قیمت خودروها نداد ولی بارها انتقاداتی از سوی خودروسازان و البته وزارت معدن صنعت تجارت (صمت) مطرح بود و حتی خودروسازان معتقدند بودند قیمت گذاریهای شورای رقابت موجب سرکوب بازار آنها شده است.
از سوی دیگر در سالهای قبل وزارت صمت نظراتی برای حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو داشت و تاکید بر این بود که بازار خودرو انحصاری نیست که شورا به آن ورود کند با این وجود شورای رقابت معتقد بود که بیش از ۹۰ درصد بازار در دست دو خودروساز است و این به معنای انحصار میتواند باشد و باید بر آن نظارت کند.
در مجموع با افزایش قیمت خودرو دیگر خودروی زیر ۴۵ میلیونی تومانی وجود نداشت که شورای رقابت در قیمت گذاری آن دخالتی داشته باشد و در این حالت به صورت خودکار شورا حذف میشد با این وجود گفتههای برخی از اعضای شورا حکایت دارد که ۴۵ میلیون تومان فقط یک ملاک بود و میتواند با توجه به شرایط تغییر کند و گستره دخالت شورای رقابت در قیمت گذاری به نحوی دیگر تغییر کند.
نظر کاربران
جالبه تازه میگن احتمال ورود شورای رقابت قیمت گذاری برای کنترل بازار خودرو هست
دقت کنید احتمال...
الان من حدس میزنم با این تهدید کوبنده نبض بازار ایستاد
فقط يه چيز ميتونم بگم:
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
نوش دارو پس از مرگ سهراب.جمع کنید بساطتون رو
آنچه بیش از هر چیز باید مورد توجه واقع شود تغییر وزیر صمت و بعد از آن جدا کردن تجارت در قالب وزارت بازرگانی از وزارت صمت است علاوه بر آن بهتر است سازمان حمایت بر کلیه اقلام ندرد نیاز مردم اعم از تنقلات مثل بیسکویت و شکلات گرفته تا روغن و قند وشور و برنج حتی نرخ خدمات ورود کند تا بازار از این آشفته ای رها شود بعضی از تولید کنندگی در سال چندین نوبت افزایش قیمت می دهند مثل شرکتی لبنی و نامهای صنعتی و تنقلات باید مانع هرج و مرج شد این کاری شدنی است هیچ ارتباط مستقیم به تحریم ندارد فقط قدری اراده لازم است
آخه مگه شورای رقابت تا الان چکار کرده وقتی اصلا شرکتهای تولید کننده خدا را هم بنده نیستند، نه شورای رقابت نه هیچ نهاد دیگری نمیتونه سر و سامانی به این اوضاع بده، دولت کلا کار نظارت را رها کرده و بیخیال شده.
شورای رقابت با مصرف کننده نیست بازیچه ایست دست تولید کننده بیاید یا نیاید همین است متاسفم
در ایران هیچ چیزی به حالت اولیه برنمیگرده کشوری که مدعیه داعشرو ازمیان برداشته نمیتونه تنظیم بازارکنهنهفقطخودروهمهچی،این وسطفقطرانتخواریدزدیوجوددارهپرایدمیرهتا۷۰تومنمزدزورها
شورا رقابت ..خنده دار...آخه شورا رقابت خودشان هستند ...مردم و سرو کار گذاشتند
تنها سواری قیمتش نرفته بالا کامیون وماشین انقدر رفته بالا که کسی جرعت نمی کند بخرد چرا کامیون وارد نمی کند بخدا اگر کامیون دست دوم هم وارد شود قیمت خود به خود مباد پایین فشار خارج از یه طرف فشار دولت از طرف دیگر من نمی دانم این چه سیاستی است ومردم داری داریم خفه می شویم
لطفا خودتون به زحمت نندازید.خسته میشید.یا بدترش میکنید
پاسخ ها
چه غلطی مثلاً میخان انجام بدن مردشور شورای رقابت ببره
تا زمانی که دولت سهام خودروسازها را دارد هیچ کاری وزیر مربوطه نمی کند که قیمت عادلانه شودهر جا که دولت سهامدار یا متولی نیست اگر قیمت ها بالا رود سریع دخالت میکنند قیمت بر میگردد اما جای تاسف است که دولت بانی گرانی است
من نمیدونم سران خود را به آن راه میزنند یا مردم را گاگول میدانند آخه در کشوری که ورود خودرو ممنوع هست و دو تا خودرو ساز در پیت هم بیشتر نداریم کدام آدم عاقلی تصویب میکنه قیمت خودرو 5 درصد زیر قیمت بازار دلال باز و سفته باز خودرو باشه
شورای رقابت یا رفاقت
یعنی پراید بزودی ۱۰۰ تومن میشه دیگه
اگر میخواهید خودرو ارزان شود به نظر من ازطرف شماره گذاری اگر خودروی که قیمت آن ازقیمت واقعی بیشتر باشد اداره شماره گذاری به آن خودرو پلاک صادر نکند یا هرخودرویی که قیمتش بالای قیمت واقعیه اداره مالیات آن اضافه قیمت مالیات دریافت کند یا اداره ثبت اسناد مدارک خودرو را به نام نزند اگر میخواهند خودرو یا مسکن ارزان شود خیلی راهها هست برای ارزان شدن که ازطرف اداره مالیات یا ثبت اسناد یا اداره شماره گذاری این اداره میتوانند خودرویی که قیمت واقعی ندارد میتوانند اقدام نکنند تا زمانیکه به قیمت واقعی برسد
چرا حذف کردید که بر گردانید .شما این کاره نیستید.پارسال هم گفتند نشنیدید و کار خودتان را کردید الان فهمیدید گند زدید به همه چی و همه جا
پس معطله چی هستید بابا دلالها با دوتا شرکت دست با دست دادند دارند جیب مردم بیچاره رو خالی میکنند
دردی ازین بالاتر هست رانت نگو دیگه شده دزدی علنی و اجحافه علنی
پس معطله چی هستید بابا دلالها با دوتا شرکت دست با دست دادند دارند جیب مردم بیچاره رو خالی میکنند
دردی ازین بالاتر هست رانت نگو دیگه شده دزدی علنی و اجحافه علنی
این مدیران بی کفایت شورا نظارت وتعزیرات ووزارت صنعت خودشان را مسخره وباجلسات بیهوده چند سال مردم را سر کار گذاشتن!
این مافیای شورای رقابت را که عامل گرانی خودرو می باشد را منحل ومسئولین ان باید محاکمه شوند
کسانی که عامل گرانی سرسام آور خودرو شده اند قوه محترم قضاییه آنها را محاکمه واشد مجازات را برای آنها در نظر بگیرد این خواسته تمام ملت می باشد
چرا شورای رقابت در دولت اصلاحطلب از قیمت گزاری خودرو حذف شد تا این وضعیت پیش آید !؟؟؟؟!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شورای رفاقت
اینم یه روش کثیف دیگه برای اینکه یه مدت دیگه مردم سرگرم باشند
خدا همشون رو لعنت کنه تک تک چه شورای رفاقت چه خودرو ساز چه مسئولین مسئولی که در این شرایط اقتصادی سیر بخوابه خائنه
تولید کنندگان فکر خودشان هستند مردم به درک لطفا فکری به حال این ملت کنید پراید ۷میلیونی۵۰میلیون سر آدم وآلم سوت میکشد
لطفا صدای مردم را به مجلس برسانید با این همه گرانی تولید کنندگان دیگر حقوق کفاف نمیدهد لهشدیم
شورای رقابت محترم اگر راست میگویید قیمت خودروها را به چند سال قبل بازگردانید تولید کنندگان شده اند همه کاره وتصمیم گیرنده مملکت وجدان هم خوب چیزی است دیگر تحمل نداریم
برید بمیرید
صدها بار این سیاستهای تکراری ودور تسلسل وهمه اقدامات پیشین تکرار واب از اب تکان نخورد
در متن کاملا مشهود است ورود شورای قینت گذاری تا 80
میلبون میشود بعد خودروساز قیمت پراید را بالاتر میبرد و
دوباره شورای مربوطه حذف میشود و همینطور ادامه دارد...