۸۵۸۸۹۶
۲۴ نظر
۵۰۲۰
۲۴ نظر
۵۰۲۰
پ

افزایش زمان خرید ارزان‌ترین خودرو برای ایرانیان

با چند ماه کار کردن و پس انداز می‌توان صاحب خودرو شد؟ مقایسه پاسخ این پرسش در سال ۹۷ و اکنون، به نتیجه‌ای دردناک می‌رسد!

تابناک: با چند ماه کار کردن و پس انداز می‌توان صاحب خودرو شد؟ مقایسه پاسخ این پرسش در سال ۹۷ و اکنون، به نتیجه‌ای دردناک می‌رسد!

یک سال پیش در چنین روزهایی، اردیبهشت ماه در حالی آغاز شد که نرخ ارز به شدت افزایش یافته و در پی آن همه بازار‌ها متلاطم شده بود؛ تلاطمی که امید می‌رفت هر چه زودتر مهار شده و مانع از سقوط بیشتر ارزش پول ملی کشورمان شود.

البته آن امیدواری راه به جایی نبرد و سرانجام هر آنچه نباید، رقم خورد. از افزایش چندین برابری نرخ ارز، طلا، مسکن، خودرو و... تا کاهش قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی؛ مجموعه عواملی که منجر به افزایش و گسترش فقر در جامعه ایرانی شده است.

اتفاقی که اگر قرار به ترسیم آن باشد، ناگزیر از بررسی برخی اعداد و ارقام و قیاس آن‌ها با یکدیگر هستیم تا دریابیم قدرت خرید مردم چقدر کاهش یافته است؛ رویکردی که جهانی و پذیرفته شده است و بر مبنای سنجش نسبت حداقل قیمت یک کالای مشخص به حداقل دستمزد است.

کالایی که در این مطلب، خودرو در نظر گرفته شده و بر اساس محاسباتی ساده به این نتیجه می‌رسد که در اردیبهشت ماه ۹۷ برای خرید ارزان‌ترین خودرو در ایران یعنی پراید (مدل ۱۳۱)، انباشت حقوق حداقل قانون کار برای بیش از نوزده ماه نیاز بوده، چون قیمت آن روز پراید (قیمت کارخانه) حدود ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و حقوق قانون کار، یک میلیون و ۱۱۴ هزار تومان بوده است.

این در حالی است که اکنون در اردیبهشت ماه ۹۸، با این ملاحظات که شیوه قیمت گذاری خودرو‌ها تغییر کرده و تقریبا چیزی با عنوان قیمت کارخانه پیدا نمی‌شود، حقوق حداقل قانون کار به یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان رسیده، در حالی که قیمت پراید ۱۳۱ به حدود ۴۷ میلیون رسیده است؛ عددی درشت که در برخی روایات به ۵۰ میلیون نیز رسیده است.

بنابراین با فرض قیمت ۴۷ میلیونی پراید، خرید این خودرو در حالی برای یک کارگر ممکن است که بیش از ۳۱ ماه حقوق خود را بی هیچ برداشتی و کامل پس انداز کند و در تمام این دو سال و نیمه، قیمت خودرو افزایش نیابد؛ اتفاقی که البته می‌دانیم محال است.

مقایسه این دو عدد حکایت از آن دارد که از اردیبهشت ۹۷ تا اردیبهشت ۹۸، قدرت خرید حداقلی بگیران در کشورمان در خودرو به شدت سقوط کرده و بازه‌ای یک ساله (دوازده ماهه) به آن افزوده شده است. بازه‌ای بزرگ که بر اساس تحقیق به عمل آمده توسط معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در آبان ماه سال گذشته افزایش سه ماهه نشان می‌دهد.

بازه زمانی‌ که بر اساس تحقیق اشاره شده، در کشور آلمان برای خرید ارزان‌ترین خودرو در آن کشور ـ که ساندور است ـ معادل پنج ماه حقوق حداقلی قانون کار می‌شود و اگر قصد داشته باشیم همان خودرو را در کشورمان ملاک قرار دهیم، اوضاع به شدت وخیم‌تر خواهد شد و در ایده آل‌ترین قیمت، معادل بیش از صد ماه حقوق قانون کار در کشورمان می‌شود!

این در حالی است که بر اساس تحقیق منتشره از سوی وزارت راه و شهرسازی ـ که حتما رسمی و قابل اعتناست ـ اگر ملاک را درآمد خانوار در نظر بگیریم، پی خواهیم برد هر خانوار متوسط آلمانی می‌تواند با حدود یک سوم درآمد یک ماه خود یک دستگاه خودرو ساندرو خریداری کند که این نکته، عمق فاجعه را بزرگتر هم خواهد کرد.

فاجعه‌ای که اگر تصور کنیم به خودرو محدود مانده و به امور دیگر سرایت نکرده و نخواهد کرد، سخت در اشتباهیم؛ اشتباهی بزرگ که باید منتظر باشیم اثرات آن را در آینده بر همه قیمت‌ها در کشورمان به نظاره بنشینیم و از ندید گرفتن آن افسوس بخوریم. افسوسی بی فایده که تنها راه نرسیدن به آن، مهار قیمت خودرو در این روزهاست که عزم بسیار جدی همه مسئولان را طلب می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • نااشنا

    علت بی عرضگی و کاسب کار بودن مسئولین ماست.

  • محمد باباحاجی

    خب چی میشه مگه؟

  • احمد

    خوب ی طومار نوشتی چه فاید ه ای ب حال مرد م داره ؟اینا رو که خودمون میدونیم چاره چیه ؟به تمام دنیا باج میدیم که ب آمریکا باج ندیم مردمو بدبخت کردید

  • بدون نام

    خداحافظ خودرو سلام اتوبوس و مترو

  • بدون نام

    دولت باید سریع پراید رو ۲ میلیون ارزان کنه
    ماه بعد هم ۲ میلیون دبگه یعنی بشه ۳۳ تا بازار قفل کنه دوماه بعد بشه ۳۰ و قرار دولت هم این بود ولی مثل همسشه به وعدش عمل نکرد و نتیجش این شد که شاهد شدیم
    اونوقت ببینید دلالها خودشون چقدر ماشین میریزن بازار و قیمت رو کمتر از نمایندگی میکنند
    وقتی خودش قیمت پراید رو ۳۷ کنه بازار رو تحریک کرده پس نتیجه این است که خودشون میخان گرون بشه

  • بدون نام

    فقط دولت خودش عامل گرانیه
    خودش بازار رو تحریک میکنه
    تا درامدهاشو بالا ببره و مردم رو بیچاره کرده
    چرا دولت اجازه میده پراید ۸ میلیون نرخ نمایندگیش یه شبه بالا بره
    چرا حقوق کارمندها رو ۴۰۰ فقط بالا برد
    اگر تورم هست و معتقد به تورمه چرا برا حقوق کارمندهاش تورم رو نمیبینه

  • بدون نام

    فقط دولت خودش عامل گرانیه
    خودش بازار رو تحریک میکنه
    تا درامدهاشو بالا ببره و مردم رو بیچاره کرده
    چرا دولت اجازه میده پراید ۸ میلیون نرخ نمایندگیش یه شبه بالا بره
    چرا حقوق کارمندها رو ۴۰۰ فقط بالا برد
    اگر تورم هست و معتقد به تورمه چرا برا حقوق کارمندهاش تورم رو نمیبینه

  • بدون نام

    دو شرکت زیان ده که خونه ملت و خزانه و بیت المال رو دارن به یغما میبرند و دولت و مجلس هم سالی ۲۰ هزار میلیارد تومان دارند از بیت المال به حلقومشون میریزند تازه ادعا دارند قیمت ماشین باید بالاتر هم بره
    ساندرو در المان یه حقوق بگیر ساده با یک ماه حقوقش میتونه بخره
    اینجا شده ۱۸۰ میلیون

  • بدون نام

    باید فشار ابر قدرت ها را تحمل کرد .
    اگر حمله بکنند . در اسارت باشید که بدتر است .
    همین تحریم موجب می شود ما وابسته به نفت نباشیم.

  • بدون نام

    مسئول کجا بود بابا..همه خودشونو بخواب زدن

  • بدون نام

    اقا این دو شرکت رو جمع کنید ببینید اقتصاد مملکت درست خواهد شد اینو دیگه بغاا سر کوچه میدونه
    امنیت صفر
    مرگ و میر در تصادف ۱۰۰ درصد
    ماشینه اشغال
    ضرر هزار هزار میلیاردی
    تورم در جامعه
    عقب ماندگی در تولید که نگو همچناندر سال ۱۹۹۵ موندیم و خواهیم موند
    اجحاف و رانت ۱۰۰ درصد
    ووووووود

  • بدون نام

    اقا این دو شرکت رو جمع کنید ببینید اقتصاد مملکت درست خواهد شد اینو دیگه بغاا سر کوچه میدونه
    امنیت صفر
    مرگ و میر در تصادف ۱۰۰ درصد
    ماشینه اشغال
    ضرر هزار هزار میلیاردی
    تورم در جامعه
    عقب ماندگی در تولید که نگو همچناندر سال ۱۹۹۵ موندیم و خواهیم موند
    اجحاف و رانت ۱۰۰ درصد
    ووووووود

  • Ramin Ghasemi

    چطور قیمت سیم کارت از 2 میلیون تومان به 5 هزار تومان در برهه ای از زمان رسید. پس خودرو را هم می توانیم ارزان کنیم . ونیز انحصار از اين بازار باید برچیده شود. و واردات آزاد و رقابت واقعی . آنوقت ما هم می توانیم

  • بدون نام

    چرا مسکن رو نمیگید؟ قیمت اونم که افتضاح رفته بالا، چرا مسوولا قیمت مسکن رو مثل قیمت خودرو ازتوی دیوار حذف نمیکنند؟

  • بدون نام

    خخخخخ .عزم جدی مسئولان..خنده دار ترین حرف ممکن

  • اس

    مردم نخرید صف نبندید... تحریم کنید

  • کامبیز

    این خوب نیست که هر کارگر باید ماشین داشته باشه از زمانی که قشر ضعیف صاحب ماشین شدند پیاده رو ها هم خلوت نیستند و زمین و زمان شده ماشین بنظر میرسه نباید همه از دم ماشین داشته باشند باید فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی جا بیفته مستکبرا خوبند کمتر از ماشینهاشون استفاده میکنند ولی ضعیفا ندید بدیند برای رفتن توالت خونه اشون هم از ماشین استفاده میکنن خیلی بده همین اینها بنزین را هم گران کردند

  • بی نام

    بارها گفتم باز هم میگم.تنها راه کنترل قیمتها در ایران فقط یکی هستش: به آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی بگید فقط برای پنج سال ،ببینید و خوب توجه کنید فقط برای 5سال سود بانکی رو 30درصد در نظر بگیرند .خواهید دید که چقدر قیمت تمام کالاها کنترل خواهد شد.حالا از ما گفتن و از آنها عمل نکردن

  • سامی کیهان

    به کجا داریم می رسیم

  • بدون نام

    خاک را کردید برسر ایرانیان بدبخت

  • بدون نام

    بهترین خودرو ها باید برای ایرانیان باشه

  • محمد

    کارکر اگر پنج سال هم کار کند چیزی هم خرج نکند باز هم نمیتواند خودرو ارزان بخرد چون افزایش قیمت خودرو بیشتر از دستمزد است

  • بدون نام

    خدایا یک بمب قوی بنداز تو ایران تا هممون با هم بمیریم.

  • بدون نام

    باعث خجالته.....

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج