نابسامانی قیمتها در بازار خودرو ادامه دارد
بازار خودرو کشور این روزها همچنان در مسیر صعودی شدن قیمتها پیش میرود. این وضعیت در شرایطی است که خودروسازان بزرگ کشور طرح پیشفروشهای فوری را با امید به کنترل بازار و کاهش قیمتها در دستور کار خود قرار داده بودند، اما همانطور که شرایط بازار نشان میدهد این طرح هم نتوانست اوضاع آشفته این روزهای بازار را سروسامان بدهد و بازار برعکس تمام تصورات حرکت میکند.
روزنامه ابتکار: بازار خودرو کشور این روزها همچنان در مسیر صعودی شدن قیمتها پیش میرود. این وضعیت در شرایطی است که خودروسازان بزرگ کشور طرح پیشفروشهای فوری را با امید به کنترل بازار و کاهش قیمتها در دستور کار خود قرار داده بودند، اما همانطور که شرایط بازار نشان میدهد این طرح هم نتوانست اوضاع آشفته این روزهای بازار را سروسامان بدهد و بازار برعکس تمام تصورات حرکت میکند.
با وجود تداوم طرح پیشفروش خودرو و انتظار برای کنترل شرایط آشفته بازار، روند افزایشی قیمتها همچنان ادامه دارد و صاحبنظران دلایل مختلفی را برای این وضعیت عنوان میکنند. عدهای نامتوازن بودن عرضه و تقاضا را دلیلی برای بینظمی در این بازار دانسته و معتقدند هنگامی که عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی نداشته باشد وضعیت به این شکل خواهد شد. به عبارتی دیگر وقتی عرضه محصولی کم و تقاضا برای مصرف آن زیاد باشد، طبیعی است که بازار شاهد افزایش قیمت باشد.
همچنین در همین راستا برخی از نمایشگاهداران شکاف عمیق میان عرضه و تقاضا را دلیلی برای کسادی کار خود میدانند و نسبت به رکود این صنعت هشدار میدهند. در مقابل عدهای دیگر تحت تاثیر قرار گرفتن بازار خودرو از بازار ارز را دلیل عمده افزایش قیمتها میدانند و میگویند نرخ ارز نه تنها در بازار خودرو بلکه در تمام بازارها تاثیر خود را نشان میدهد و نمونه آن را میتوان در بازار مسکن و یا کالاهای اساسی مشاهده کرد. در این میان وقتی که خودرو به یک کالای سرمایهای تبدیل شده است، قطعا بیش از پیش از بازار ارز تاثیر خواهد گرفت.
اما این افزایش قیمتها درحالی است که فعالان در این بازار از افت معاملات خبر میدهند و معتقدند که رکود گریبان این بازار را گرفته و هیچ محرکهای هم آن را به فعال شدن وادار نمیکند. آنها میگویند عملا خرید و فروشها به نصف رسیده است و دارندگان خودرو به امید افزایش بیشتر قیمتها از فروش ممانعت میکنند و در مقابل هم مصرفکنندگان دیگر توان خرید خودروی داخلی با اندک امکانات را هم ندارند و نتیجه این نوع رفتار کسادی بازار خواهد بود.
سودجویی برخی از افراد در این بازار
البته در این بین برخی از کارشناسان بر این باورند که عدم نظارت بر بازار و حمایت نشدن از حقوق مصرفکننده دلیل آشفتگی بازار خودرو شده است و هیچ چارچوبی برای تنظیم قوانین وجود ندارد، که بودن این مشکلات اوضاع بازار را بدتر میکند. البته نکته دیگری وجود دارد که میتواند بینظمی در بازار خودرو را دوچندان کند و آنهم سودجویی برخی از افراد در این بازار است که باز هم به ضعف نظارتها بازمیگردد. این افراد با قیمتهای کارخانه خودرویی را خریداری میکنند و در مقابل در کف بازار با قیمت نجومی آن را به فروش میرسانند. به عبارتی دیگر با توجه به شرایط موجود از آب گلآلود ماهی میگیرند و از این طریق سودهای کلان به جیب میزنند.
برای اثبات این گفتهها کافی است سری به سایتهای اینترنتی و قیمت انواع خودروها بزنیم، آنگاه خواهیم دید که رقمهایی غیرواقعی برای خودروها درنظر گرفته میشود که علاوه بر سود این افراد، نوعی جو روانی در بازار ایجاد میکند و ما بهدنبال آن شاهد نوسان در بازار خواهیم بود، به عبارتی دیگر تنور ماجرا توسط همین تبلیغات داغتر از گذشته میشود.
در نتیجه، این بینظمی باعث به وجود آمدن یک بازار آشفته میشود که قیمتها در آن روز به روز بیشتر خواهد شد. البته در این میان نباید محدودیتهایی که برای کشور توسط تحریمها به وجود آمده و تاثیر هرگونه تصمیم سیاسی و اقتصادی را نادیده بگیریم. در گذشته هم تجربه نشان داده است که بازارهای اقتصادی به دنبال هر نوع تصمیم سیاسی، به سرعت از خود واکنش نشان داده و به راحتی تغییر مسیر میدهند.
نظر کاربران
مردمان آگاه و هوشیار === کشور آباد
پاسخ ها
اپلیکیشن ها و سایتهایی مثل دیوار و باما و شیپور رو ببندید اگر افت قیمت رو سریعا مشاهده نکردید ، دلالها اینجا جولان میدن و هر روز قیمتها رو بیخود بالا می برند
نابودی ایران نزدیک است
پاسخ ها
این وزیر صنعت اگه غیرت داشت جلوی این قیمتها رو میگرفت.تیتر نوشته بود وزیر صنعت با دودلال بزرگ اصفهان با هم دستشون توی یه کاسه اخطار اخطار
بیچاره مردم که هیچ پناهی ندارند
مدیران بی لیاقت که روزی یک قیمت میدهند وتولید را کم میکنند یا کم فروشی دلیل اصلی همینه که خودشون هم میدون چطور مردم دور بزنند واز حقشان نمیگذرن چون سهامداران فعلا سوارند ما هم پیاده.
گرون شدن خودرو فقط بنفع خودرو سازهاست و در نهایت بنفع دولت بنظر شما این همه خودرو صفر کیلومتر در بازار از کجا اومده غیر از اینه که با چراغ سبز صمت بوسیله کارگزاران خود خودروسازها به قیمت بالا در بازار فروخته میشه بهتر سرمونو از زیر برف بیاریم بیرون و قبول کنیم که این گرانی ها هدفمند انجام میشه و دولت محترم روی موج تحریمها در حال بازی باز مردم و جمع آوری نقدینگی برای خود است
پاسخ ها
کاربر 9/00 راست گفت باعث وبانی گرانی خودرو هیچکس نیست جز دولت باعث همه گرانیها چه خودرو باشه چه مسکن باشه چه اقلام دیگر به خدا قسم خود دولت است هرکسی میگه گرانیهارا دلال یا خودروساز بوجود آورده سخت در اشتباه است دولت میخواهد کسری بودجه اش را جبران کند این گرانیها را بوجود آورده تا ما ملت را به خاک سیاه نکشد ول نمیکند دولت اگر بخواهد آب از آب تکان نمیخورد دولت سرمایه داری وطرفدار سرمایه داران است همین آقای روحانی خودش و وزرایش همه ثروتمند وسرمایه دار هستند وطرفدار سرمایه دار ما ملت فقیر ول معطلیم
کاربر 9/00 راست گفت باعث وبانی گرانی خودرو هیچکس نیست جز دولت باعث همه گرانیها چه خودرو باشه چه مسکن باشه چه اقلام دیگر به خدا قسم خود دولت است هرکسی میگه گرانیهارا دلال یا خودروساز بوجود آورده سخت در اشتباه است دولت میخواهد کسری بودجه اش را جبران کند این گرانیها را بوجود آورده تا ما ملت را به خاک سیاه نکشد ول نمیکند دولت اگر بخواهد آب از آب تکان نمیخورد دولت سرمایه داری وطرفدار سرمایه داران است همین آقای روحانی خودش و وزرایش همه ثروتمند وسرمایه دار هستند وطرفدار سرمایه دار ما ملت فقیر ول معطلیم
هرچقدر دوست دارن گرون کنن مال بد بیخ ریش صاحبش میمونه
دو لگن ساز سایپا و ایرانخودرو خودشون مافیای خودرو هستند
اینها افرادی بیرون دارند که خودروهاشون را تحویل آنها میدهند که باقیمت بالا بفروش برسانند
این دوشرکت خودشون رانتخوار هستند
اگه راست میگید که کمیته ایی جداگانه تشکیل بدید تا نظارتی مستقیم بر عملکرد این دو لگن ساز داشته باشه اونموقع هست که خواهید دید اینها چه گندی زدند
چرا کسی عرضه ورود به سیستم این دو لگن ساز نداره؟
مگر اینها از مابهترون هستند؟
چرا پرونده قضایی برای این دو شرکت خونخوار تشکیل نمیشه؟
آقایان مسوول مگه نمیبینید خیانت این دو لگن ساز؟
چرا چشمهایتان بر روی خیانت و رانتخواری اینها بسته اید؟
پاسخ ها
احسنت .گل گفتی
نابسامانی در تمام کشور در همه چیز ادامه دارد
ای داد از این بیداد....
آی خبری نظر منو چاپ نکردی همین الان فرستادم
سایت دیوار متاسفانه عامل این هرج و مرج بازاره. داخل هر زمینه ای .چه مسکن ک تموم این قیمت های نجومی را خود مردم میزند و اصلا کاری به قیمت بنگاه ندارند .ماشین هم همینجور
راه برگشت ثبات حذف دیوار و شیپور
چشم اونا ئیکه میرن میخرن کور.....تو پاچشون میکنند ...بازم هول میزنن...خاک بر سرشون
ایران....ویران....
مردم زیاد خودتون و گیج نکنید این دو شرکت لگن ساز دولتی هستن خودشونم قیمت هارو میبرن بالا بعد شعار میدن نابسامانی در بازار خودرو چرا وقتی قیمت کارخانه پراید اعلام شده 33میلیون و هفتصدو پنجاه برا خودرو پیش فروش شده رو 38 میلیون حساب کتاب میکنن میگن بیا تکمیل وجه کن؟ اینا خودشون دارن قیمت هارو میبرن بالا اصل قیمت گذاری داخل بازار خود این دو شرکت لگن سازه نه چهارتا دلال. دلالو بهانه کردن اگر دولتی نیست پس چرا صدای دولت در نمیاد؟ پس دولت منافع دولت پاش وسط هست که هیچ کاری نمیکنن به هر قیمتی هم که دلشون بخواد ماشینو میچسبونن به مردم آخه ظلم تا کی...؟
. ولی وزیر صنعت که گفته حبابه!!!!!
پاسخ ها
حباب .. این حباب کی شکسته میشه وزیر ویز ویزک
تا زمانی که اداره کشور دست اصلاحطلبان مرفه باشد وضعیت خودرو و.......ثبات چندانی نخواهد داشت....................
دو راه برای کاهش قیمت خودرو وجود داره.اول مردم خودروهای هردو کارخانه سایپا وایران خودرو رانخرن وتحریم کنن.دوم ورودخودروهای خارجی ارزان قیمت در. شان مردم ایران.وگرنه تا مشتری احمق هست ارزان شدن رابه گور خواهید بد.
تولید داخل جوابگوی نیاز کشور نیست باید واردات خودرو کارکرده ازاد شود و تعرفه وارات کاهش یابد
این وزیر خودش ار روز اول که اومد با نقشه اومد خدا خیر نبینه حاشیه بازار درست کرد قیمتا را کارخونه روز به روز میبره بالا بعدش میگه ما هر روز سایتو باز میکنیم خوب به غیر از خودشون شما برید نگا کنید ببینم میتونید ثبت نام کنید سایت خودرو ودیوار هم عامل گرانی خودرو هست که یه مشت دلال ریخته توش قاضی وکیل مغازه دار کارمند همه زدن تو کار خرید فروش خوردو