۸۵۴۵۶۲
۲۶ نظر
۵۰۰۸
۲۶ نظر
۵۰۰۸
پ

چرا حال بازار خودرو خوب نمی‌شود؟

به گفته یک کارشناس صنعت خودرو، در صورت حمایت دولت و بانک مرکزی از قطعه‌سازان با تامین نقدینگی و در اختیار قرار دادن ارز کافی می‌توان به تحقق هدف‌گذاری صورت گرفته برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۸ امیدوار بود.

ایسنا نوشت: به گفته یک کارشناس صنعت خودرو، در صورت حمایت دولت و بانک مرکزی از قطعه‌سازان با تامین نقدینگی و در اختیار قرار دادن ارز کافی می‌توان به تحقق هدف‌گذاری صورت گرفته برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۸ امیدوار بود.

در شرایطی وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در اظهارات چند روز گذشته خود بر هدف‌گذاری تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۸ تاکید کرد که به‌نظر می‌رسد تحقق این میزان تولید در سال جاری با توجه به شرایط اقتصادی کشور با الزاماتی همراه باشد.

با توجه به اینکه سال ۹۷ برای خودروسازی کشور چندان سالی خوبی نبوده است امکان تحقق این هدف جای بررسی دارد؛ چراکه با وجود مشکلات داخلی و تحریم‌های خارجی تولید خودرو در حدود یک سال گذشته سیر نزولی داشته و بازار نیز به تبع عملکرد خودروسازان با آشفتگی‌های زیادی روبه‌رو بوده است.

در این رابطه امرالله امینی - عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی - اظهار کرد: چنانچه از تمام پتانسیل‌های داخلی برای صنعت خودرو استفاده شود و برخی قطعات که در داخل وجود نداشته و نیازمند واردات هستند، بتوانند وارد زنجیره تأمین شوند، می‌توان به تحقق تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری امیدوار بود.

وی افزود: اما شرط تحقق این هدف‌گذاری این است که قطعه‌سازانی که دچار مشکل شده و از خودروسازان طلب دارند، مشکلاتشان برطرف شده و بتوانند با ایجاد تحول و بازسازی در روند فعالیت خود، قطعات را به میزان کافی در اختیار خودروسازان قرار دهند.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه خودروسازان مشکل چندانی برای اجرای افزایش تولید ندارند، تصریح کرد: مشکل اصلی این صنعت در تأمین قطعه و مواد اولیه است که باید تأمین شوند. در واقع مشکل اصلی تولید در ایران به دو موضوع نقدینگی و کمبود ارز باز می‌گردد. نقدینگی باید به قطعه‌ساز پرداخت شود و ارز برای قطعات و مواد اولیه‌ای که امکان تولید در داخل ندارند و وارداتی هستند، تأمین شود. ضمن اینکه مشکلات در تأمین منابع مالی و تبدیل آن به ارز و انتقال آن است.

امینی با بیان اینکه می‌توان مشکل تهیه ارز را به صورت جهانی از طریق خرید نقدی حتی با قیمت بالاتر یا انتقال پول برای صرافی‌ها برطرف کرد، اظهار کرد: مشکل اصلی این صنعت مشکلات داخلی و نبود سازمان‌دهی قوی داخلی بین قطعه‌ساز و خودروساز است. البته که می‌توان گفت تمامی این مشکلات امکان برطرف شدنشان وجود داشته و می‌توان به تحقق هدف‌گذاری برای افزایش تولید در سال ۹۸ امیدوار بود.

وی در تشریح استفاده از پتانسیل‌های داخلی گفت: لازم است که خودروسازان مقداری کارهای خود را با شفافیت بیشتر انجام داده و هزینه‌های خود را مدیریت و ساختار هزینه‌ها را بهبود بخشند و در راستای این تلاش کنند که کارایی و بهره‌وری افزایش یابد.

امینی افزود: علاوه بر این لازم است که بانک مرکزی از خودروسازان و قطعه‌سازان حمایت کرده و تسهیلات، ارز و غیره را در اختیار آن‌ها قرار دهد. صنعت خودروسازی کشور دچار بحرانی است که ضروری است برای احیای آن همکاری‌های لازم صورت گرفته و در زمینه سیستم امور مالیاتی، تعلق ارز و قطعه همکاری شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • م

    چونکه همشون دلال بی ناموسن

    پاسخ ها

    • بدون نام

      دقیقا

    • بدون نام

      تا قیمت پیکان حلبی به چهارده هزارتومان نرسد.حال به همین منوال باقی میماند.

    • بدون نام

      بی ناموس رو خوب اومدی

    • مهدی آبی

      لایک شدید

  • نظر

    بعنوان یک فرزندشهیدمعتقدم که انحصارخودروبایدشکسته شود%

    پاسخ ها

    • بدون نام

      احسنت

  • بدون نام

    خوب حتما منظورتان گرانتر شدن است انشاالله که خوب نشود

  • بدون نام

    شما که همه ی قطعات خودرو را وارد می کنید حتی نمی تونید یک پیچ موخره بسازید دیگه خودرو سازیتون چیه؟

  • نگران

    چرا سال 97 برا خودروسازی خوب نبوده؟قیمتها رو تا ۲.۵ برابر بردن چی از این بهتر؟

  • ساسان

    همینقدر که حالش بدتر نشود خدا را شکر .

  • بدون نام

    تا جون وزیر صنعت ومعدن بالا بیاد

  • امیر

    تحریم ها

  • امیر

    تحریم ها

  • بدون نام

    انشاالله که ورشکست کنیدبااون لگنهای که اسمشو خودرو نهادین خاک برسرتان با صنعتتان

  • بدون نام

    چون دست دزدان قطع نمیشود ومسئولین زیاده خواه هستند ومردم براشون هیچ اهمیتی نداره فقط زمان نیاز ومشکلات کشور برای کمک باد مردم میافتند

  • بدون نام

    انشاالله ورشکست بشن وکلا آتش بگیره وخاکستر بشه

  • احمدم احمد

    شرکت و کارخونه ای که سوددهی نداره باید اعلام ورشکستگی کنه قرار نیست مردم هزینه سو مدیریت و بی لیاقتی دوتا شرکت خودروسازی رو پرداخت کنن

  • بدون نام

    ما برای تولید همه چیز (کشتی ، قطار ،تجهیزات سنگین ،...) تجهیزات و امکانات داریم (و یا سریع تهیه کنیم ) تنها چیزی که نداریم مسئول متخصص وطن پرست درستکاره .چون در این محیط الوده نمی تواند رشد کند.

  • بدون نام

    اصل حرف اینه هر تصمیمی گرفته بشه مصرف کننده باید تاوان بده مثل همیشه

  • بدون نام

    فقط خودرو ساز باید بفکر صادرات باشد .
    همین پراید را ۲۰ میلیون صادر کنید .
    بعنوان کلا غیر نفتی .

  • بدون نام

    بنظر من خودرو سازی در شأن ایران نیست .
    فقط نفت بده خوراکی بگیر .

  • ANTILONG

    آپشنهای یک فرغون خارجی ازیک ماشین ساخت داخل بیشتره

  • بدون نام

    امینی فرمود رضا جواب داد موسوی فرمود محمد علی جواب داد ..ای شر ور ها بدرد خودتون میخوره من ساده و ضعیف پول پیکان نداشتم الان باید 40 سال کارگری کار کنم تا بتونم پراید مدل 85 ک طرف خریدش 7 میلیون باید بگیرم ظلم تر از ندیدم گو تو ای زندگی خدا ظلم بس ...

  • بدون نام

    چون که رقابت نیست واردات نیست به خاطر اینه

  • بدون نام

    اقاجان ایران رویکجا بفروشی حالت خوب میشه

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج