دوپینگ خودروسازان با فروش نقدی
"عرضه شرکتهای خودروساز به بازار در هیچ شرایطی نباید متوقف شود. اگر این اتفاق بیفتد قطعاً شاهد افزایش قیمتها در بازار خواهیم بود."
دنیای اقتصاد نوشت: فروش نقدی دو شرکت بزرگ خودروساز که در آخرین ماه سال گذشته به صورت روزانه در دستور کار قرار گرفت، به نظر میرسد که در سالجاری هم تداوم داشته باشد.
ایده فروش ۲۰ درصد از محصولات تولیدی بهصورت روزانه با فرمان وزارت صنعت، معدن و تجارت و برای تنظیم بازار برای نخستین بار از سوی خودروسازان از اسفند سال گذشته اجرایی شد. هر چند موعد تحویل خودروهای فروشفوری، هنوز آغاز نشده با این حال برخی کارشناسان و دستاندرکاران بازار نظری مخالف مسئولان صنعتی دارند.
بهطوریکه برخی از آنها معتقدند اجرای فرمول فروش نقدی ۲۰ درصد از تولیدات روزانه شرکتهای خودروساز بیش از آنکه به تعادل بازار کمک کند، تحرک قابلتوجهی به خط تولید خودروسازان میدهد.
اما خودروسازان نیز نظری موافق وزارت صنعت دارند بهطوریکه شرکت ایران خودرو نیز چندی پیش به نقل از مدیر بازاریابی خود تاکید کرد طرح فروش فوری تنظیم بازار که در اسفند سال گذشته اجرا شد اثرات بسیار مطلوبی بر قیمتهای بازار گذاشته، بهگونهای که قیمتها در روزهای پایانی سال به سمت تعادل حرکت کرده و التهاب ایجاد شده توسط دلالان و سودجویان فرونشانده شد و شرایط بازار به ثبات قابلقبولی رسید.
خودروسازان به گفته رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت از ابتدای سال گذشته یک میلیون دستگاه خودرو پیشفروش کردند که این اقدام مانع از عرضه مستقیم خودرو به بازار شده بود به همین دلیل مسؤولان صنعتی تصمیم گرفتند که ۸۰ درصد محصولات تولیدی را به پیشفروشها اختصاص دهند و ۲۰ درصد مابقی را در قالب فروش فوری به بازار عرضه کنند.
این تصمیم از ابتدای اسفند سال گذشته عملی شد حال آن که در اجرا با انتقاداتی از سوی متقاضیان روبهرو شد بنابراین این سوال مطرح است که شیوه مذکور تا چه میزان توانسته اهداف مورد نظر خودروسازان را تأمین کند و اساساً فروش نقدی توانسته خودرو را به دست مصرفکننده واقعی برساند و دست دلالان را کوتاه کند یا خیر؟
کیفیت فروش نقدی خودروسازان
در روزهای پایانی بهمنماه گذشته بازار خودرو ناگهان متلاطم و نمودار قیمت محصولات در بازار صعودی شد. وزارت صمت برای مهار قیمتها به دو شرکت بزرگ خودروساز اجازه داد تا از ابتدای اسفند ۲۰ درصد از تولید روزانه خود را بهصورت فروش نقدی به بازار عرضه کنند.
وزارتنشینان این اقدام را بخشی از بسته مورد نظر خود در حمایت از زنجیره خودروسازی عنوان کردند.
برخی از دستاندرکاران بازار معتقدند که خودروسازان در ماههایی که با افت تولید روبهرو بودند عملاً امکان فروش فوری و عرضه مستقیم به بازار را نداشتند این در شرایطی است که با روند صعودی تولید از دیماه فروش روزانه در اسفندماه حداکثر به ۴۰۰ دستگاه میرسید؛.
بنابراین این میزان عرضه با توجه به تقاضای موجود در بازار پاسخگوی مشتریان نبود و با انتقاداتی از سوی آنها روبهرو میشد. نکته دیگر که در ارتباط با این نحوه عرضه مورد توجه است محدودیت مدلهای عرضه شده در این فروشها است.
شرکتهای خودروساز در فروشهای فوری خود تنها توانایی عرضه آن بخشی از محصولات خود را داشتند که از عمق داخلیسازی بیشتری برخوردار بود. از دیگر مسائلی که حول فروش نقدی شرکتهای خودروساز مطرح است، میزان تعهدی است که این شرکتها در قبال محصولات پیشفروش شده دارند.
خودروسازان با توجه به تعهداتی که در سال گذشته برای خود ایجاد کردهاند، در حال حاضر به نوعی در منگنه تحویل آنها قرار دارند. از این رو عرضه ۲۰ درصد از تولیدات بهصورت فروش نقدی در شرایطی که سایه سنگین این تعهدات بر خطوط تولید خودروسازان سنگینی میکند، میتواند این شرکتها را با چالشهای جدیدی همراه کند.
روشی برای تأمین نقدینگی
وزارت صنعت، معدن و تجارت مدعی است عرضه شرکتهای خودروساز بهصورت فروش نقدی توانسته از التهابات بازار بکاهد و بازار را به سمت تعادل سوق دهد.
این مساله مورد توجه حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو هم قرار گرفته است. کریمی سنجری در گفتوگو با «دنیایاقتصاد» میگوید: عرضه شرکتهای خودروساز به بازار در هیچ شرایطی نباید متوقف شود. اگر این اتفاق بیفتد قطعاً شاهد افزایش قیمتها در بازار خواهیم بود.
وی با اشاره به تعهدات شرکتهای خودروساز میگوید: مدیران ارشد این شرکتها در شرایط فعلی نیازمند برنامهریزی مدونی هستند تا شرایط را به گونهای پیش ببرند که بتوانند علاوه بر عمل به تعهدات پیشین، فروش فوری هم انجام دهند. زیرا این فروشها در واقع شریان حیاتی خودروسازان در شرایط فعلی است.
این کارشناس ادامه میدهد در حال حاضر خودروسازان با چالش نقدینگی روبهرو هستند. به این ترتیب، فروشهای فوری میتواند تا حدودی مشکل نقدینگی آنها را مرتفع کند.
کریمی سنجری تاکید میکند: خودروسازان باید با توجه به ظرفیت خطوط تولید، تعهدات پیشین و همچنین با رصد شرایط پیش رو به نوعی عمل کنند تا بتوانند در کنار عمل به تعهدات، فروش نقدی هم داشته باشند.
این کارشناس در پاسخ به این سوال که آیا این نحوه عرضه سبب شده تا خودرو در اختیار مصرفکننده واقعی قرار بگیرد، معتقد است: نمیتوان مطمئن بود که شیوه عرضه شرکتهای خودروساز منجر به رسیدن خودرو به دست مصرفکننده واقعی شده است یا خیر؛ زیرا مکانیزمی برای راستیآزمایی آن وجود ندارد.
این کارشناس ادامه میدهد در شرایط فعلی خودروسازان راه دیگری برای عرضه محصولات خود ندارند و به نوعی مجبور هستند به این شیوه محصولات خود را عرضه کنند.
فربد زاوه، کارشناس خودرو، نیز با کریمی سنجری در ارتباط با نقش فروشهای فوری در ادامه حیات شرکتهای خودروساز موافق است. این کارشناس میگوید: شرکتهای خودروساز در شرایط فعلی چنانچه بخواهند به حیات خود ادامه دهند. نیازمند نقدینگی هستند. فروشهای فوری میتواند محل مناسبی برای تأمین نقدینگی شرکتهای خودروساز باشد.
اشاره این کارشناس به ادامه حیات در شرایطی است که خودروسازان در ماههای گذشته زیان هنگفتی را از ناحیه فروش محصولات با قیمتهای دستوری متحمل شدند. زاوه به تفکیک میان مصرفکننده و دلال در بازار خودرو معتقد نیست.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این روش میتواند خودرو را به دست مصرفکننده واقعی برساند یا خیر، میگوید: در شرایط فعلی نمیتوان مصرفکننده را از واسطهها در این بازار جدا کرد، زیرا شرایط بازار به گونهای است که چه مصرفکننده و چه دلال به طمع سود به بازار ورود میکنند.
نظر کاربران
آشغال ترین خودرو ساز ها
پاسخ ها
انشالله خودروسازی کشور نابود بشه که مردم رو بدبخت کرده جون و مال مردمو ب تاراج بردن با اشغالایی که تولید میکنن ول کن مردم نیستن
قیمت خودرو رو ب تعادل رفته؟ حرفهای چرت میزنی یا بی خبری! پراید45میلیونی یا 405 شصت وهفت میلیونی روب تعادل رفته؟هرچند وقتی خود شرکتهای بزرگ خودروساز تبدیل به دلالها ی بزرگ و دستهای پشت پرده میشن دیگه توقعی ازشون نیست که بیان یه سری حرف چرت ودروغ بگن تموم
خدا لعنتتون بکنه با این وضعیت خودروسازی که بجز خالی کردن جیب مردم بیچاره نتیجه دیگه ای نداشته ، وزیر ضعیف و بی کفایت صنعت ، در مقابل مافیای آشغالساز تسلیم شده
این دولت کثیف، هرچی سود ناروا از خودرو داشت را باید خرج سیل زدگان کند تا بفهمد آب آورده را آب خواهد برد.
کاش سیل میآمد ایران خودرو و سایپا را ویران میکرد
چرا که نه!با همین روش زیر زیری دارن هم قیمتو بالا میبرن.هم بدون کوچکترین اعتراضی هرطور دوس داشته باشن با کمک همدستانشون تو بازارقیمت تعیین میکنن!راستی تا بحال کسی از خودش پرسیده قیمت حاشیه بازار اگر بشه صد میلیون برا پراید!.سایپا بفروشه ۹۵میلیون!قانونی هست که بگه قیمت پراید ۷ میلیون بود!!!!!!!!!!
دوپینگ چیه بابا کی پراید میخوهد بیاد زیر 10میلیون میخوام پراید بگیرم ارزوی جوانان ایرانی ...
این آقایان کارشناس میدان دام هستند نه خودرو .چه تفاوتی میان تحویل به موقع خودروهای پیش فروش شده با فروش نقدی یک ماهه هست مگر افرادی که پیش خرید کرده اند پول ندادن یا دعوتنامه براشون بیاد پول نمیدن .یا نکنه پولها با هم فرق داره .یا ماشین گاو وگوسفنده که هر روز ۲۰ درصد بدن بازار که مردم گشنه نمونن .بابا جان به این کار نمیگن عقود اسلامی این کار از جنایت علیه بشریت هم بدتره وبزرگترین کلاهبرداریه جالب اینجاست قبل از عید برای یک عده که کل وجه سواری رو واریز کرده بودن سند وکارت وپلاک آمده بود ولی از ماشین خبری نبود آقایان میترسیدن اگر تحویل بدن این خودروها وارد بازار میشه وکسی از خودرو ساز تحویل یک ماهه سواری نمیخره .یا باید درست وریشه ای واسلامی وانسانی عمل کنید یا درب کارخانه ها رو ببندید با این رفتارها ودروغ گفتنها کار درست نمیشه والله مردم فهم دارن فقط نجیبن .پس مسئولین خودرو ساز سو استفاده نکنن که به ضررشون تموم میشه
اگه اینطوریه پس چرا دیروز همه ی ماشینها تا ۱۲ میلیون گران شدند؟
پاسخ ها
روبرنامه ریزی فردا میگن 5 درصد زیر بازار میفروشیم دست تون دیگه روشود
دقیقا یک روز قبل از فروش فوری حسابی قیمتها را افزایش دادن الان قیمت فروش فوری قیمت روز قبل بازار آزاده
بابا سیل رو ولش کنید یکی جلوی این نامردا رو بگیره که خون ملت رو کردن تو شیشه و زندگی مردم رو خراب کردن .. خدا لعنت که اون وزیر وزرایی که پشت پرده سهام دار این دو شرکتن و فقط به فکر جیب خودشونن هیچکی هم زورشونو نداره
وجود شرکتهای مونتاژ کار گنده و وابسته ، باعث نفوذ انها در دستگاهای تصمیم گیرنده و نظارتی شده ، و به گونه ای فاجعه بار اینده اقتصادی کشور را به خطرذانداخته اند .
تو مدت زمان 30 ثانیه ناموجود شد پیش فروش نقدی. من موندم ادم تا بخواد اعلام کدملی و ادرس و واریز پولو انجام بده حداقل 2 دقیقه زمان می خواد. لعنت بهشون که همه چیز مافیاییه
مردم روفریب دادن وایسادن همه ثبت نام کنن بعد قیمت خودروها روافزایش دادن مثلا ساینا 30 تومن بوده حالاشده 44تومن
چرا کسی به فکر مردم نیست چرا باید سمند سی میلیونی بشه 75. مگه حقوق ها چقدر اضافه شده. چند سال بود پس انداز میکردم ماشین بخرم یک دفعه سه برابر شده. متاسفانه خودروسازی افتاده دست دلالها. وزیر صنعت هم مقصره چون به فکر اقشار ضعیف نیست.