۸۴۵۳۲۴
۱۷ نظر
۵۰۱۱
۱۷ نظر
۵۰۱۱
پ

جزئیات طرح جایگزین زوج و فرد

دبیرخانه شورای حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران جزئیات طرح جایگزین طرح زوج‌وفرد را اعلام کرد.

خبرگزاری تسنیم: دبیرخانه شورای حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران اطلاعیه‌ای را درباره تغییر طرح زوج‌وفرد و جزئیات طرح جایگزین و زمان اجرای آن اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است: به‌اطلاع شهروندان عزیز تهران می‌رساند؛ پس از انجام مطالعات چندماهه از سوی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران که با حضور مشاوران دانشگاهی انجام شد، نهایتاً با توجه به ضرورت انجام اقدامات جدی‌تر در حوزه کنترل آلودگی هوا، شورای حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران بر سر تغییر نحوه مدیریت محدوده زوج یا فرد به تصمیم قطعی رسید و تعیین طرح جایگزین آن نیز بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، به تیم‌های کارشناسی محول شد.

اکنون پس از چند هفته کار فشرده مشترک، آنچه نهایتاً مورد توافق شهرداری، پلیس راهور، وزارت کشور و استانداری تهران قرار گرفت و از تصویب شورای حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران گذشت، به‌شرح زیر است:

اجرای طرح جایگزین زوج یا فرد از ابتدای تابستان ۱۳۹۸ آغاز خواهد شد و بر اساس آن، محدوده حلقه دوم (زوج یا فرد سابق) به نام محدوده کنترل آلودگی هوا شناخته می‌شود. در طراحی مدل جایگزین طرح زوج یا فرد، تلاش شده است که شرایط برای عموم شهروندان عادلانه‌تر شود و تأثیر بیشتری بر کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک شهر داشته باشد، شرایط تردد برای عموم مردم در حد رفع نیازشان تسهیل شود، رضایتمندی شهروندان افزایش یابد و همچنین در شرایط خطیر فعلی، شرایط اقتصادی جامعه نیز لحاظ شود.

در سال جاری، خودروهای دارای پلاک فرد در هر فصل سال حداکثر ۲۶ روز و خودروهای پلاک زوج نیز حداکثر ۳۹ روز مجاز به تردد بودند. بر اساس طرح جدید، تعداد روزهای مجاز هر خودروی پلاک تهران ۸۰ روز در سال (در هر فصل ۲۰ روز) خواهد بود و در مقابل، دیگر محدودیتی از بابت زوج یا فرد بودن پلاک و روز وجود ندارد و هر خودرویی در هر روزی که نیاز داشت، می‌تواند از حق تردد خود استفاده کند، بدین ترتیب، دیگر چیزی به‌نام محدوده زوج یا فرد وجود ندارد و هرکس در طول فصل، ۲۰ روز حق تردد مجاز و رایگان خواهد داشت و برای تردد مجاز بیش از آن، نیازمند پرداخت عوارض است. تعداد روزهای مجاز برای خودروهای با پلاک غیرتهران ۱۵ روز در هر فصل خواهد بود.

همچنین با هدف تسهیل شرایط برای ترددهای ضروری شهروندان در محدوده دوم، شهرداری تهران در لایحه تقدیمی به شورای اسلامی شهر تهران، پیشنهاد کرده که نرخ عوارض برای روزهای مازاد بر ۲۰ روز استحقاقی، به نصف نرخ عوارض طرح ترافیک کاهش یابد. نحوه محاسبه عوارض محدوده کنترل آلودگی هوا نیز همانند محدوده طرح ترافیک برحسب تردد در ساعات اوج یا غیراوج و داشتن یا نداشتن معاینه فنی برتر محاسبه می‌شود. این طرح (در محدوده کنترل آلودگی هوا) در روزهای پنجشنبه نیز از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ اجرا خواهد شد.

در این لایحه که در مراحل نهایی تصویب در شورای شهر قرار دارد، پیشنهاد شده است که میزان تخفیف خودروهای دارای معاینه فنی برتر نیز از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش یابد، و همچنین برای اولین بار، برای ساکنان محدوده‌ها نیز تخفیف ۵۰درصدی پیشنهاد شده است که این تخفیف به‌ازای هر واحد مسکونی فقط به یک پلاک خودرو تعلق می‌گیرد.

به‌علاوه، مقرر شده است که برای پرداخت عوارض پرداخت‌نشده محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا نیز برای شهروندان مهلت تعیین شود و قبل از اعمال جریمه بابت تردد غیرمجاز به شهروندان اطلاع‌رسانی شود تا در صورت شارژ بموقع حساب و پرداخت عوارض تردد، از جریمه خودداری شود.

بر اساس این مصوبات، شهروندانی که در سال ۹۷ برای طرح ترافیک در سایت «تهران من» ثبت‌نام کرده‌اند، نیاز به ثبت‌نام جدید ندارند و فقط اگر ساکن محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) هستند، برای بهره‌مندی از امتیازات سکونت باید مدارک خود را به دفاتر خدمات الکترونیک شهر ارائه کنند که فراخوان آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

آن دسته از دارندگان خودروها که تا کنون در سایت «تهران من» ثبت‌نام نکرده‌اند، صرفاً با ثبت‌نام در سامانه و سپس افزایش اعتبار خود می‌توانند طبق همین الگو در محدوده طرح ترافیک و همچنین محدوده کنترل آلودگی هوا تردد داشته باشند و اگر در موعد مقرر حساب خود را شارژ و عوارض خود را پرداخت کنند، جریمه نخواهند شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    آلودگی هوا یاکسب ودرآمدبیشرمانه!

  • بدون نام

    از اولش هم معلوم بود این طرح پدر سوخته بازیه شما فقط میخواید جیب مردم رو بزند مثل طرح ترافیک . کار کارشناسی . کارکارشناسی همش دغل بازی تو این مملکت بدبختی ومشکلات یه طرف حال شما با این سد شدید برای یک مشت بدبخت که با وسیله نقلیه امرارماش میکردند حالا پولشی کردید لعنت خدا بر همه اونها که این طرح رو مطرح وتصویب کردند خدا ریشه همه شما را بکنه.

  • بدون نام

    برین خودتون جمع کنید ۰ یک مشت بی سواد نمی دونند چکار دارن میکنند ۰۰۰ بابا گند زدین تو همه چیز

  • شایان

    پول بدی الودگی هوا درست میشه....کار فشرده و کارشناسی...شما اگه کارشناس بودید قیمت و اجاره بهای ملک این تو تهران نبود ...شما شورای شهری ها حتی به ظاهر کارشناس هم نیستید بازم ای ول به شورای شهری های سابق...حداقل نه کارشناس بودند نه به ظاهیر کارشناس نه ....سر گردنه

  • AAAAAAAAAA

    دولت و شهرداری دو دیوانه که باید برای یک کشور تصمیم بگیرند
    خداوند تبارک و تعالی به داد این مردم برسد
    اخه دیوانه ها الان که زوج و فرد هست مردم ساعت‌ها منتظر آژانس خطی و تاکسی هستن حال اگر زوج یا فرد را بردارید و طرح اعلام کنید ببینید چه میشود
    کمی هم‌از مخ‌بو گندو خود استفاده کنید.

  • بدون نام

    یهو.بگین برای تو خیابان راه رفتن هم باید عوارض دهید این شهردار دیگر گندش را در آورده ی رد یک آدم با وجود هم نیست جلوی این قانونهای را بگیرد البته دولت هر قانونی که بشود جیب مردم را خالی کند از آن استقبال میکند

  • بدون نام

    بامبول جدید واسه خالی کردن جیب ملت . طراحان قبلی مگه مدعی نبودن طرح تا ساعت ۱۹آلودگی رو میبره پس چی شد ؟!یه مشت دزد دور هم جمع میشن تا جیب ملت رو خالی کنن یکی بگه عوارض اخذ شده سال ۹۷کجا خرج شد که ما ندیدیم؟!

  • بدون نام

    یا محاسبات ریاض خاصیت خود را از دست داده اند و یا طبق معمول اعداد و ارقام باید به میل آقایان باید خود را نشان دهند!
    در طرح زوج و فرد در طول هفته(با در نظر گرفتن جمعه ها) 4 روز پلاک فرد و 5 روز پلاک زوج یعنی در ماه بطور متوسط 17 روز پلاک فرد و 18 روز پلاک زوج در محدوده حرکت می کردند که در طول یک فصل 51 الی 52 روز برای هر خودرو میشود! حالا چطور ادعا می کنید در طرح جدید 20 روز در فصل خیلی بیشتر طرح قبلی است؟؟؟؟!!!!

  • بدون نام

    فقط تا میتونین ملتو بچاپین . مردم پول بدهند دیگه هوا آلوده نمیشه . خاک تو سر تون بی لیاقت ها

  • بدون نام

    کثافت های دزد سر گردنه یعنی اگر عوارض بدیم هوا آلوده نمیشه ؟ چقدر شما کلاه بردار هستین خدا لعنت کنه شما نامردها رو

  • مرتصی

    به نظر من این طرح از طرح زوج و فرد فعلی بهتره البته شاید برای من که از ماشین شخصی در موارد خاص استفاده میکنم. در مورد نظر سایر دوستان هم باید بگم حق با اونهاست چون هیچ وقت مشخص نمیشه شهرداری از این درآمد که باید صرف کاهش آلودگی هوا بشه در کجا استفاده میکنه. بنظر من اگر شهرداری واقعا به فکر کاهش آلودگی هواست، در ازای این درآمدها حمل و نقل عمومی، معاینه فنی و تنظیم موتور باید رایگان بشه.

    پاسخ ها

    • بدون نام

      برای تو شاید خوب باشه ولی برای ساکنین محدوده های دو طرح ترافیک کنترل آلودگی هوا و اصلی که باید در یک فصل برای ورود به منزلشون 63 روز عوارض شهرداری بدن زیاد خوب نیست!

  • بدون نام

    اگه طرح زوج و فرد نتونست در رفع آلودگی مؤثر باشه در عوض در چاپیدن و پر کردن جیب مسئولان مؤثره!
    در طرح جدید هم عمدتا! باید ساکنین دو طرح محدوده اصلی و کترل آلودگی هوا ترافیک عوارض رو پرداخت کنن و این باعث میشه خونه های این مناطق مفت بشه!

  • ایرانی

    جنابان پرفسور که فکر میکنید خیلی باسوادین . از روزی که طرح ترافیک رو اختراع کردین تا به امروز که مدام در حال اختراعات جدید هستین ، به این فکر نکردین که چرا هر روز آلودگی بیشتر میشه و تاثیری نداره . چون فقط به فکر درآمد بودین . همین . اصلا فکر مردم نبودین . چرا که حتی یه جلبک هم میتونه با ده دقیقه نظاره کردن به تهران بفهمه که ایراد خودروهای گران قیمت و معاینه دار نیستن . اشکال کار در ناوگان حمل و نقل عمومیه که هنوز دارن با هیزم روشن کردن در موتور حرکت میکنن . اینارو برقی کنین تا مشکلمون حل بشه . ا‌گه فهمیدین .

  • بدون نام

    شهرداری، راهور، استانداری، وزارت کشور و گروه به اصطلاح مشاورین دانشگاهی گند زدید به هر چی برنامه ریزی ترافیکییه.

  • سعید

    کاسبی جدید ه ، شهر فروشی

  • سعید هدایتی

    به نظر من این قانون فروشی شما بهتر وسایل حمل نقل عمومی رو توسعه بدین که مردم مجبور نشن اتومبیل شخصی رو روانه خیابون کنن

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج