روشهای اعتراض به جریمه نادرست پلیس راهور
سازمان قضایی نیروهای مسلح به مناسبت آغاز سفرهای نوروزی شهروندان ضمن اعلام روش های اعتراض به جریمه های نادرست پلیس راهور به تشریح نکاتی درباره متوقف کردن خودروها بدون مشاهده تخلف و رعایت ایمنی برای پیشگیری از سرقت خودرو پرداخت.
ایرنا: یکی از امور مهمی که پلیس راهور در کنار تمامی وظایف برعهده دارد، تامین نظم و امنیت خیابان ها و جادهها و نظارت بر اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی است که این وظیفه خطیر، نیازمند رعایت مبادی آداب و اصول اخلاقی شغلی از سوی ماموران است.
افرادی که مسئول اجرای تامین نظم خیابانها هستند باید از تخلف، هم از سوی خود و هم از سوی دیگران، جلوگیری کنند اما در این میان ممکن است سهلانگاری برخی ماموران باعث بروز تخلف از سوی آنها شود که این تخلفات قابل رسیدگی هستند.
پلیس راهنمایی و رانندگی و امور حمل و نقل یکی از پلیسهای پیشبینیشده در سازمان نیروی انتظامی است که وظایف و مأموریتهای آن برنامهریزی و هدایت فعالیتهای راهنمایی و رانندگی به منظور تأمین نظم عبور و مرور، اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی و حمل و نقل و همچنین حفظ حریم راهها در سطح کشور با توجه به مقررات داخلی و بین المللی است.
از دیگر وظایف پلیس راهور برنامه ریزی به منظور انجام مأموریتهای خدماتی و تأمین سلامت عبور و مرور و حمل و نقل و تدوین رویهها، صدور دستورالعملها در زمینههای مرتبط با راهنمایی و رانندگی و امور حمل و نقل از قبیل تسهیل عبور و مرور، رسیدگی به تصادفات، آزمایش رانندگی، صدور پروانهها، صدور گواهینامه بینالمللی و پلاک ترانزیت، تبدیل گواهینامههای خارجی به ایرانی، معاینه وسایط نقلیه، شمارهگذاری و اخذ جرایم و اجرائیات است.
*مواردی که غیرمجاز شناخته شدند
وظیفه اصلی پلیس راهور تامین نظم و نظارت بر رعایت اصول رانندگی در خیابانها و جادههاست اما گاهی پیش آمده که برخی افراد به ناحق توسط مامور راهنمایی و رانندگی جریمه شدهاند. برخی رفتارها و اعمال باعث شده تا جریمههای نادرست و خلاف واقع صورت بگیرد که به مواردی از آنها که بسیار شایع بودهاند، اشاره میکنیم:
*متوقف کردن خودروها بدون مشاهده تخلف
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در 30 خرداد 1396 با صدور رایی، حکم بر ابطال بند 2 بخشنامه شماره 2-92/7 مورخ 17 مهر سال 1392 بازرسی پلیس راهور ناجا صادر کرد.
برابر این بند پلیس راهور میتوانست بدون مشاهده تخلف مبادرت به متوقف ساختن خودروهای در حال حرکت کند و استدلال، این بود که برخی تخلفات مانند همراه نداشتن مدارک، رعایت شروط گواهینامههای مشروط، اضافه سرنشین و برخی جرایم مانند نداشتن گواهینامه، بدون متوقف کردن خودرو قابل تشخیص نیست.
طبق ماده 2 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی «به افسران کادر و پیمانی مورد وثوق راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که برای تشخیص تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور تعیین شده و آموزش لازم را دیدهاند، اجازه داده میشود تا تخلفات مربوطه را وفق قانون تشخیص داده و قبض جریمه صادر کنند.»
بر اساس ماده چهار قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، پلیس زمانی میتواند خودروی در حال حرکت را متوقف کند که تخلفی مشاهده کند. در غیر این صورت، چنانچه بدون دلیل خودرویی را متوقف کند، دستور دهنده مرتکب تخلف شده است. این ماده مقرر میکند «به مأموران موضوع ماده 2 این قانون اجازه داده میشود متخلفین از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را پس از تشخیص تخلف و انطباق آن با میزان جرایم متوقف کنند.»
طبق ماده ٢ قانون ذکرشده تنها افسران کادر و پیمانی مورد وثوق راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از چنین اختیاری برخوردارند و حتی در صورت مشاهده تخلف از سوی سربازان، آنها فاقد چنین صلاحیتی هستند.
در ماده ٩ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، عدم صلاحیت و اختیار پلیس جهت متوقف ساختن خودروها بدون مشاهده تخلف آشکارا مورد تاکید قرار گرفته و در بند نخست این ماده ضمن بیان تکلیف رانندگان برای همراه داشتن مدارکی مانند گواهینامه، کارت خودرو و بیمهنامه معتبر شخص ثالث و برگه معاینه فنی برای خودروهایی که بیش از پنج سال از تولید آن گذشته است، در ادامه میگوید: «ماموران در صورتی مدارک رانندگان را مطالبه میکنند که شاهد تخلف از سوی راننده بوده یا تحت تعقیب قضایی یا انتظامی باشد.»
طبق ماده ٤٢ قانون بیمه اجباری وسایل نقلیه موتوری مصوب سال 1395، حرکت وسایل نقلیه موتوری زمینی بدون داشتن بیمهنامه موضوع این قانون ممنوع است و تمامی دارندگان وسایل نقلیه موضوع قانون مکلفند سند حاکی از انعقاد قرارداد بیمه را هنگام رانندگی همراه داشته باشند و در صورت درخواست ماموران راهنمایی و رانندگی یا پلیس راهور ارایه کنند.
قانونگذار برای اینکه بیجهت خودروهای اشخاص متوقف نشوند، مقرر داشته است: ماموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه موظفند از طرق مقتضی مانند دوربینهای نظارت ترافیکی ضمن شناسایی وسایل نقلیه فاقد بیمهنامه نسبت به اعمال جریمههای مربوط اقدام کنند.
بنابراین جریمهکردن افراد توسط ماموران راهنمایی و رانندگی باید با دلیل و مستند باشد و حتما تخلفی از سوی شخص راننده صورت گرفته باشد در غیر اینصورت مامور راهنمایی و رانندگی نمیتواند خودرو را متوقف و شخص را جریمه کند که این موضوع، تخلف محسوب میشود.
*قانون در خصوص پرداخت جریمه و نحوه اعتراض چه میگوید؟
افراد خاطی ملزم به پرداخت جریمه هستند اما گاهی برخی افراد به جریمه خود اعتراض دارند. ماده پنج قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی میگوید: متخلف موظف است ظرف مدت 60 روز از تاریخ مندرج در قبض جریمه یا تاریخ ابلاغ شده در قبض جریمهای که به اطلاع او میرسد جریمه را به حسابی که از طرف خزانهداری کل تعیین و اعلام میشود پرداخت و رسید دریافت کند یا مراتب اعتراض خود را ظرف مدت مذکور با ذکر دلایل به اداره اجرائیات راهنمایی و رانندگی تسلیم کند.
اداره مذکور موظف است حداکثر ظرف 24 ساعت پس از وصول اعتراض، بررسی لازم را انجام داده و در صورت غیرموجه دانستن اعتراض، مراتب را به معترض ابلاغ کند. در صورت اصرار معترض، اداره اجراییات موضوع را جهت رسیدگی به واحد رسیدگی به اعتراضات ناشی از تخلفات رانندگی ارسال میکند.
واحد فوقالذکر متشکل از یک قاضی با ابلاغ رییس قوه قضاییه و یک کارشناس راهنمایی و رانندگی با معرفی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی مربوطه است و ریاست آن واحد با قاضی خواهد بود که پس از اخذ نظر مشورتی عضو دیگر مبادرت به صدور رأی میکند و رأی صادره قطعی است.
در صورتیکه متخلف در مهلت قانونی مذکور اعتراض خود را تسلیم نکرده یا ظرف 20 روز پس از ابلاغ رأی واحد جریمه را پرداخت نکند، موظف است جریمه را به میزان دوبرابر مبلغ مندرج در قبض جریمه بپردازد.
*مجازات قانونی برای ماموران متخلف
تبصره ماده پنج قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی میگوید: در صورتی که ثابت شود مأموران و نیز داوطلبان مذکور در ماده (2) حسب مورد به ناحق قبض جریمه صادر کرده یا با علم و اطلاع گزارش خلاف واقع در مورد امور مربوط به این قانون دادهاند، ضمن جبران خسارت وارده به مجازات بزه گزارش خلاف واقع محکوم میشوند.
*نحوه اعتراض به خلافی خودرو
اما در کنار جریمههای صادره، گاهی افراد پس از مراجعه به مراکز پلیس+10 و اخذ خلافی خودرو، با رقمهای سنگین جریمههایی مواجه میشوند که از نظرشان این جریمهها غیرقانونی هستند و به آنها اعتراض دارند. این افراد چهکاری باید انجام دهند؟
اگر فردی نسبت به صورت وضعیت تخلفات اعتراض داشته باشد، ابتدا به دفاتر پلیس + 10 مراجعه میکند و درخواست اعتراض میدهد، این درخواست از طریق سیستم به مرکز اجرائیات کل کشور ارسال شده و اجرائیات برابر قانون ظرف مدت حداکثر 24 ساعت باید موضوع را رسیدگی کند و پاسخ دهد که البته این رسیدگی معمولا در کمتر از چند ساعت رسیدگی و پاسخ داده میشود.
در این مرحله اگر متقاضی قانع شد، نسبت به پرداخت جریمه اقدام میکند ولی در صورتی که قانع نشده باشد میتواند به واحد رسیدگی پلیس راهور مراجعه کند که در این واحد یک کارشناس پلیس راهور و یک قاضی تخلفات را بررسی و حکم نهایی در این مورد را قاضی صادر میکند که رای صادر شده در این مرحله قطعی بوده و قابل اعتراض نیست.
مهلت اعتراض به خلافی یا قبوض جریمه صادرشده، طبق ماده پنج قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی 60 روز از تاریخ مندرج در قبض یا تاریخ ابلاغ شده در قبض جریمهای که به اطلاع راننده میرسد، تعیین شده است. در صورتی که متخلف در مهلت قانونی ذکرشده اعتراض خود را تسلیم نکند یا ظرف 20 روز پس از ابلاغ رای واحد رسیدگی، جریمه را پرداخت نکند، باید جریمه را به میزان 2 برابر مبلغ مندرج در قبض جریمه بپردازد.
*نکات ایمنی برای پیشگیری از سرقت خودرو در نوروز
برای پیشگیری از وقوع جرم سرقت خودرو به خصوص در ایام نوروز، رعایت نکات ذیل می تواند راهگشا باشد:
- حتی الامکان خودروی خود را در محل دید و دسترس دوربین های مداربسته اماکن یا پارکینگ پارک کنید.
- اوراق شناسایی شخصی خود را در خودرو رها نکنید.
- شماره پلاک خودروی خود را روی ضبط صوت و سایر وسایل حک و شماره سریال را درجایی ثبت کنید.
- اگر بسته ای در اتومبیل دارید، آن را در معرض دید قرار ندهید و هرگز کلیدهای خود را در اتومبیل بدون سرنشین رها نکنید.
- همیشه درب خودرو را قفل و شیشه ها را کاملا بالا بکشید.
- به محض مشاهده افراد مشکوک و اتومبیل های رها شده، مراتب را به پلیس گزارش دهید.
- اتومبیل خود را به قفل مرکزی، دزدگیر، قفل پدال، قفل فرمان و سوییچ مخفی مجهز کنید.
- هنگام تعویض چرخ یا برطرف کردن نقص فنی اتومبیل از قفل بودن درب ها اطمینان حاصل کنید.
- به هنگام تصادف یا نزاع هایی که احتمال می رود، ساختگی باشد خودرو خود را رها نکنید.
- در صورتی که اتومبیل شما به سرقت رفت، فورا پلیس را در جریان قرار دهید.
- با دادن مشخصات کامل اتومبیل از قبیل شماره پلاک، شماره شاسی و موتور، پلیس را در کشف سرقت یاری دهید.
- به هنگام سفر از پذیرفتن هرگونه خوراکی و نوشیدنی از مسافرین ناشناس خودداری کنید.
- خودروی خود را حتی برای دقایقی کوتاه در اختیار افرادی قرار ندهید که شناخت کافی از آنان ندارید.
- زمان خروج از پارکینگ منزل، ابتدا خودرو را خاموش کرده و سوئیچ را برداشته سپس درب پارکینگ را ببندید.
- هنگام ورود و خروج از پارکینگ منزل، مراقب باشید افراد غریبه وارد پارکینگ نشوند.
نظر کاربران
هدف جریمه کردنه، نظم کیلوی چنده،،، بارها خود پلیس تو جاده دیدم که خلاف کرده ،،، اما اگه ما خلاف کنیم جریمه میشیم ... هدف جریمه کردن پول در آوردنه ، و انجام اجبار وظیفه ، نه سلامتی مردم ، چون آمار تلفات که روز به روز بیشتر میشه ، نزخ جریمه اا هم همینطور
پاسخ ها
بله روحانی به اینها گفته حقوق و درآمدشان را خودتان تامین کنید.
من اسنپ هستم مسافر را در فرودگاه سوار کردم ۵۰هزار تومان جریمه کرده میگویم چرا میگوید شما اسنپی ها نباید سوار کنید
عمل کرد راهنمایی و رانندگی را بررسی کن اصلا نمی خواهد شما دا راهنمایی کند فقط جریمه میکند و میرود،
کامیون تریلی را روز می بینند جریمه سنگین میکنند و رهایش میکنند اگر وجود کامیون و تریلی خطر ناک است پس چرا بعد از جریمه او را رهامیکنی؟
پس هدف شما نظم و انظبات نیست فقط جریمه کردن است.
باز هم سیاه قلم بازی . باز میخواهید جیب ملت را خالی کنید برای مراجعه و اعتراض کتبی هم حتما باید پولی بدهند
من تو ماشین نشستم فقط،5دقیقه منتظر مسافر بودم بیاد سوار شود باور کنید 5دقیقه نشد پلیس آمد بدون تذکر جریمه کرد و رفت پلیس ها ما فقط،جریمه کردن بلد هستند البته افراد در پلیس هم هستند تذکر میدن اگر توجه نکردید جریمه میکنند البته با احترام ولی خیلی کم در پلیس این افراد هستند در ضمن اعتراض هم فایده ندارد
خدا شاهده من شب تو جاده میرفتم سر یه پیچ که اصلا دید نداشت پلیس ایستاده بود و دوتا افسر تو ماشین که جریمه مینوشتن و دوتا سرباز هم تو جاده چراغ قوه بدست جلو ماشینا میگرفتن
آخه کجای قانون این و میگه ؟
تازه وقتی خودرو نگه میداشتن اون دوتا سرباز با چراغ قوه به خودروهای درحال عبور علامت میدا ند تا راننده خودرو توقف کرده از عرض جاده بگذرد و خدمت جناب افسر برای قبض جریمه برسد
اگر حادثه ایی در اینجور جاها رخ بده کی مقصره؟