راه آهن قزوین - رشت فردا افتتاح میشود
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: راهآهن قزوین- رشت فردا چهارشنبه ۱۵ اسفند با حضور رییس جمهور افتتاح و به بهرهبرداری خواهد رسید و بدین ترتیب بیست و دومین مرکز استان به دست توانمند مهندسان ایرانی به شبکه ریلی کشور متصل میشود.
خبرگزاری ایسنا: معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: راهآهن قزوین- رشت فردا چهارشنبه ۱۵ اسفند با حضور رییس جمهور افتتاح و به بهرهبرداری خواهد رسید و بدین ترتیب بیست و دومین مرکز استان به دست توانمند مهندسان ایرانی به شبکه ریلی کشور متصل میشود.
خیرالله خادمی افزود: راهآهن قزوین- رشت سرانجام با تلاش شبانه روزی مهندسان ایرانی و با شکافتن رشته کوههای البرز تکمیل و آماده بهرهبرداری است.
وی اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی کشور را اولویت اصلی توسعه زیرساختهای حمل و نقل اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۳۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید در دست اجرا قرار دارد که ۹۷۰ کیلومتر آن اولویت اجرا دارد.
وی افزود: سال گذشته استان همدان و کرمانشاه با حضور رییس جمهور به شبکه ریلی پیوست و امسال نیز استان آذربایجان غربی به راه آهن متصل شد که با بهرهبرداری از راهآهن قزوین- رشت چهارمین مرکز استان از پروژههای اولویتدار ریلی به راهآهن سراسری متصل خواهد شد.
خادمی با اشاره به میزان ساخت راهآهن در دو سال گذشته ابراز کرد: به طور متوسط با ساخت ۴۴۰ کیلومتر ریل در سال گذشته و حدود ۵۵۳ کیلومتر در سالجاری به طور متوسط سالیانه ۵۰۰ کیلومتر به شبکه ریلی کشور افزوده شده و میتوان گفت دو سال طلایی ساخت راهآهن در کل تاریخ رقم خورده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت این ابر پروژه ریلی بیان داشت: راهآهن قزوین- رشت با عبور از دل رشته کوه البرز با مشخصات فنی بسیار بالا و با در نظر گرفتن شرایط توپوگرافی منطقه و سازند بسیار پیچیده البرز احداث شده است و میتواند الگویی برای صدور خدمات فنی به کشورهای دیگر باشد.
خادمی راهآهن قزوین- رشت را مهمترین بخش کریدور شمال- جنوب معرفی کرد و گفت: این مسیر ریلی با اتصال خلیج فارس به دریای خزر امکان ارتباط ریلی کشورهای شرق آسیا و هند را به سمت حوزه قفقاز، اروپا و روسیه تسهیل میکند.
به گفته وی، با تکمیل راهآهن رشت- انزلی و رشت- آستارا مسافت و زمان طی شده از شمال به جنوب تقریبا نصف میشود و ۳۰ درصد هزینههای انتقال بار نیز کاهش مییابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص اتصال راهآهن میانه تا بستان آباد به عنوان پنجمین اولویت ریلی کشور بیان کرد: عملیات رلواژ خط تا بستانآباد تکمیل شده و به علت برودت هوا عملیات جوشکاری باقی مانده است که تا بهار سال آینده به طور کامل به اتمام میرسد.
وی تاکید کرد: ادامه خط از بستانآباد تا تبریز به طول ۷۰ کیلومتر نیز تا پایان سال آینده تکمیل و قابل بهرهبرداری خواهد بود.
خادمی اتصال استانهای باقیمانده به شبکه ریلی را بر اساس ظرفیت جابهجایی بار و مسافر دانست و افزود: اتصال مراکز استانهای اردبیل، کردستان و کهگیلویه و بویر احمد اولویتهای بعدی وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت وتوسعه است.
نظر کاربران
بعد 30سال لابد مدالم مى خواين چند نفر بابت تاخير اون جونشون رو دادن
اردبیل هنوز باید منتظر بماند 16 سال است پروژه شروع شده است ولی دریغ از همت دولت ومسئولان
بایدبه انزلی-تالش-آستارا وصل شود
تمام مسیرهای استان اردبیل با گردنه های خطرناک طی میشوند، گردنه حیران از شرق، گردنه سراب از غرب، گردنه ی سرچم از جنوب. اردبیل از رشت و سایر مراکز برای بهره مندی از ریل آهن نیازمندتر است. متاسفم که نمایندگان ما فعلا در خواب خرگوشی به سر میبرند.
راه آهن قزوین رشت در زمان احمدی نژاد ساخته شده و در پایان دولت احمدی نژاد ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.خودتون را کشتید درطی ۶سال ده درصد باقیمانده را تکمیل کردید اون هم من نمیدونم راست میگید یا دروغ