تکرار بلای پراید بر سر لادا
خودروساز ایرانی قرار است همان بلای پراید را سر لادای روسی دربیاورد؟
روزنامه آفتاب یزد نوشت: خودروساز ایرانی قرار است همان بلای پراید را سر لادای روسی دربیاورد؟
چندی قبل بود که صحبت حضور خودروسازان روسی در ایران مطرح شد و از میان آنها حضور لادا در ایران مورد بحث قرار گرفت اما حالا طرف ایرانی میگوید هر خودروساز خارجی که بخواهد به ایران بیاید نمیتواند محصول ساخت خودش را وارد ایران کند بلکه باید با طرف ایرانی ملغمهای ترکیبی از برند خود و محصول ایرانی را بسازد!
مشابه این اتفاق پیشتر در مورد پژو و پراید افتاده بود. آنها ابتدا خودروهای اصیل خود را وارد ایران کردند، بعد طرف ایرانی خواستار مشارکت در ساخت یا همان مونتاژ (سرهم بندی) شد، نتیجه این شد که پژو و پراید ایرانی محصولی نامرغوب و بی کیفیت از آب درآمد!
حال خودروساز ایرانی قرار است همین بلا را بر سر لادای روسی در بیاورد؛ در واقع قانون در ایران این است: هر خودروسازی بخواهد وارد ایران شود باید آن چه را سیستم انحصاری میخواهد، بسازد یعنی خودروی ترکیبی که ملغمهای از دستاورد ایرانی هم در آن دخیل باشد.
اصل جنس نه!
حال نوبت شرط و شروط برای لادا رسیده تا آنها هم متوجه باشند که اصل محصول اورجینال خود را نمیتوانند وارد ایران کنند بلکه باید دانش خود را بیاورند تا خودروساز ایرانی مطابق میل خود با پایینترین کیفیت و با گرانترین قیمت آن را به خورد مشتری بدهد! بررسیها نشان میدهد انحصار خودرو در داخل کشور سهم بالای ۳۰ درصد را برای خود قائل است که اگر این سهم مهیا نشود هیچ خودروساز خارجی نمیتواند وارد ایران شود.
در همین خصوص احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در این باره میگوید: با توجه به شرایط فعلی، دولت به هیچ وجه اجازه واردات خودروی خارجی را نخواهد داد و اگر قرار باشد فقط خودروی لادا به ایران وارد شود و اینجا تولید نداشته باشد، این احتمال وجود ندارد. مگر این که با یک شرکت داخلی قرارداد ببندند و در واقع به صورتی که ترکیبی از ساخت داخل باشد، تولید محصولات لادای روسیه را در دستور کار قرار دهند.
گرچه خبرهای رسیده حکایت از دستیابی به چنین توافقی دارد اما در این سو شرکت سایپا و پارس خودرو، در برابر انتشار خبر توافق با شرکت خودروسازی آوتوواز (لادا) سکوت اختیار کردهاند و با این وجود منابع روسی اخباری را در این خصوص انتشار میدهند.
دبیر انجمن خودروسازی هم میگوید از جزئیات موضوع اطلاعات دقیق و جزئی ندارد و هنوز خبری در این زمینه به صورت رسمی انتشار نیافته اما آن چه مسلم است این که مطمئناً دولت اجازه واردات خودروی ساخته شده را نمیدهد و همکاری ایران و روسیه در این حوزه باید منجر به انعقاد قرارداد تولید خودرو در داخل شود. این شرایط در حالی است که اروپاییها از بازار ایران خارج شدهاند و چینیها هم در واقع همکاری نمیکنند.
ممکن است لادای روسی با شرکتهای ایرانی قرارداد مشترک بسته باشند اما هنوز هیچگونه اطلاعات جزئی در این خصوص به کسی داده نشده است و مشخص نیست چه شرکتی قرار است با لادای روسی همکاری کند با این حال احتمال این که با یکی از تولیدکنندگان خودروی داخلی قرارداد منعقد شود اما باید جزئیات این قرارداد مشخص شود زیرا آن طور که خودروسازان میگویند سهم خودروساز داخلی حداقل باید ۳۰ درصد به بالا باشد تا وزارت صمت اجازه تولید دهد.
این نکته از سوی مقامات شرکت روسی نیز مورد تاکید قرار گرفته و در رسانههای خارجی بازتاب یافته است، مدیر سیاستگذاری منطقهای و بینالمللی روسیه اعلام کرد که این شرکت برای تولید و مونتاژ خودروهای خود با ایران مذاکراتی را انجام داده است. ویکتور کلادف، مدیر سیاستگذاری منطقهای و بینالمللی سازمان فناوریهای پیشرفته روسیه «روستک» اعلام کرد که این شرکت برای تولید و مونتاژ خودروهای خود در بازار برخی از کشورها نظیر ایران آماده بوده و بدین منظور مذاکراتی را نیز با مقامات ایرانی مربوطه در این زمینه داشته است.
ملغمهای به نام خودروی ایرانی-روسی!
داستان اما وارد فاز تازهای شده است؛ چرا که اخباری در خصوص خروج خودروسازان چینی از ایران منتشر شده است با این حال به نظر میرسد چینیها از قبل تعداد قابل ملاحظهای تجهیزات وارد کردهاند که مرتبط با کارشان است و همین امر خروج قطعی آنها را از بازار ایران با تردیدهایی روبرو میکند.
اما بررسیهای خبرنگار آفتاب یزد نشان میدهد مشکلات طرف چینی در وارد کردن قطعات اصل به ایران موجب شده که آنها قطع همکاری را به ماندن در ایران ترجیح دهند. در چنین شرایطی تولید داخلی خودرو متوقف نمیشود و خودروسازان هم که با مشکل واردات قطعه روبرو هستند مجبورند با قطعات کمکیفیتتر محصول خود را تولید و روانه بازار کنند.
علی مهاجر، فعال صنعت خودرو در خصوص محصول مشترک تولیدی ایران با دیگر کشورها و برندها به آفتاب یزد میگوید: وقتی خودروساز داخلی میگوید برند خارجی باید در ایران بومی (سرهم بندی) شود منظورش دقیقاً عملیات مونتاژ پیچیده و عجیب غریب با حفظ درصد سهامی است که برای طرف ایرانی در نظر گرفته شده است.
وی میافزاید: تولید مشترک مد نظر خودروساز داخلی به معنای داخلی سازی محصولات است اما مسلماً وقتی به عنوان مثال رنو قطعات خود را از فرانسه میآورد و ایران خودرو قطعاتش را از چین وارد میکند، تصور کنید که چه اتفاقی بر سر محصول نهایی میآید.
مهاجر میگوید: در قراردادهایی که با خودرو ساز خارجی (مثلاً لادا) در نظر دارند شرط میکنند که ۷۰ درصد قطعات از طرف کشور میزبان تأمین شود که از قضا همان مقدار ۷۰ درصد قطعات ارزان قیمت و بیکیفیت وارداتی هستند که در خوشبینانهترین حالت ۷ درصد آن در داخل ایران تولید میشود.
این فعال صنعت خودرو میگوید: الان حتی نام مونتاژ را هم نمیشود بر محصولات فعلی گذاشت چون در مونتاژ قطعات اصل از کشور مهمان وارد میشود اما در حال حاضر خودرو ساز داخلی حتی حاضر نیست برای بهبود کیفیت، کشور سازنده را وادار به وارد کردن بهترین قطعات کند و برای این که محصول خود را بومی و وطنی جلوه دهد با قطعات کم کیفیت عاریتی، محصول مشترک را سرهم بندی میکند.
نظر کاربران
خودرو ساز ایرانی میخواد تمام خودروهای خارجی و تبدیل به تابوت کنه وهمه رو با زور بفرسته به بهشت پژو خود زنی میکنه وآتیش میگیره پراید بالای صد کیلومتر در کمترین زمان برات ویزای بهشت و میگیره میده دستت
پاسخ ها
مافیای کثیف خودرو با قطعه ساز که جز آشغال چیزی تولید نمی کنند بلای جان مردم شدند
ملت ایران لیاقتی بیشتر از این ندارن .
پاسخ ها
متاسفانه
نمردیم یه تحلیل درست دیدیم. آفرین کم وبه جا ودرست.
ما ایرانی ها لیاقتمون همون پراید بی کیفیت 50 میلیونی هست اگر غیر از لین بود نمیرفتیم ظرف نیم ساعت هر آشغالی رو که خودروسازای داخلی بهمون میدن بخریم
دولت سود زیادی از شرکتهای ایران خودرو سایپا میبرد والا بهترین ماشینها ژاپن وبعد آمریکا و فرانسه والمان دارن آنها را وارد میکردن ...بعدها تاریخ قضاوت میکند
ای کاش همه تنظیم کننده های خبر اینقدر شجاعت داشتند و اینجور خبرهایی تنظیم می کردند.احسنت
یعنی به هر چی دست میبرن گند میزنن جنسهای چینی شرف دارن والا
اسم خودرو روسی میشه قطعات چینی بدون اسم رو روش میذارن بعد میگن خودکفایی.
خود لادا خودروی با کیفیتی نیست حالا بیاد ایران چی میشه !
من برای همه دولتهایی که سرکارآمدن واین انحصار رانشکستن متاسفم.به اسم حمایت ازتولیدداخل انحصارایجادکردن تامافیای خودرومنافع کثییفش را تامین کند.البته که خودروسازها تحت حمایت دولتهاهستند.دولتها از واردات خوردروعوارض سنگین میگیرندتاجیبشان پرشود خودروسازهم با خیال راحت هرفرغونی دلش بخواهدمی سازد..یعنی بازی دوسر برد برای دولتها وفرغون سازهاوبازنده مردم بیچاره هستند.نتیجه این می شودکه بعداز۶۰سال مونتاژهنوز وابسته به خارجی هاهستند.حتی مونتاژکردن درست هم بلدنیستن.
لادا خوش اشقالی بیش نیست ترکیبش دیگه چی در میاد خخخخخخخ
اگر این کار را نکنند چگونه هزینه آقازاده ها از رانت خودرو تامین شود؟
یعنی کیف میکنم میبینم که خودرو سازها همه کاراشون زوریه اما مردم همچنان در صف خرید پراید و امثالهم هستند
خراب بشه این دوتاکارخونه
هیچ چیری حالیشون نیست
لا پراید خودروی خوبی خواهد شد باور کنید خخخخ
پس نه فکرکردید خودروسازای داخلی که دستشون با دولت در یک کاسه ست وعمری ملتو چاپیدن اجازه میدن لادابیاد وبا کیفیت بالا وقیمت منصفانه وقانونی بفروش برسه ،نه از این حرفانیست باید توزیع وفروشش دست خودروسازای ایرانی باشه که اینکاره اند وبلدن حسابی تا… ..بچپونن
ایران بست یہ عدہ مفتخور شکم گندہ کہ فقط بہ پول فک می کنند
ایران بست یہ عدہ مفتخور شکم گندہ کہ فقط بہ پول فک می کنند
همه مردم ایران اسب های نجیبی هستند که خوب به مسولان سواری میدن.
فرعون و نمرود را روسفید کردید ....
کاش معلوم می شد ایران خردو و سایپا به کجا وصل هستن؟؟؟
احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران
احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران فقط نقش بلندگو رانت های خودروئی را دارد و ایشان تا کنون چه گلی بر سر ملت زدند لطفا یک بررسی از اقدامات ایشان تا کنون انجام گردد و ایشان صلاحیت لازمه را دارند ایشان همان کسی است که در مصاحبه تلویزیونی وقتی پرسیدند چه خودروئی سوار میشوند به میزان آموخته های خود اقدام نمود .
نویسنده محترم گزارش ظاهرا اصلا متوجه نیستن که واردات. یک کالای مصرفی مثل اتوموبیل نیاز به پرداخت دلار داره
دلار رو شما از صادرات چی بدست میاری ؟
قطعا هر روشی که به کاهش میزان خروج ارز کمک کنه روش اقتصادی تریه
مشکل خودروسازهای داخلی چیز دیگه ایه ولی اصل تلاش برای کاهش خروج ارز از کشور یه اصل کاملا قابل دفاعیه
چند سال بعد روسیه تحریمشان می کند کشور ضعیف به این میگن
واردکنندگان خودرو دارن سیاه بازی میکنن و تلاش میکنن تا خودرو رو بی دردسر و زحمت وارد کنند و بفروشند و اصلا زیربار ساخت داخل نروند چون زحمت دارد و نیاز به دانش مدیریت و سوادو غیرت و اراده دارد و با مفت خوری و آماده بری سازگار نیست
از بیعرضگی و بی لیاقتی مسوولین خودروسازی هم که اصلا نیازی نیست بگویم و گندش تا اونور دنیا هم رفته
درصد ساخت داخل نباشد اشتغال برای من وشما و فرزند و برادرمان هم نیست و وابستگی همیشه هست. قهر کرد و لوازم یدکی نداد تمومه
خاک بر سر خودرو سازان داخلی هنوز حاضر نیستن پراید از رده خارج کنن حی تغییراتی میدن وقیمت چن برابر میفروشن هزار ان نفر به کشتن دادن خدا ازتون نگذره
من نمیدونم چرا سایپا و ایرانخودرو آتیش هم نمیگیرند....
این مرگ سازان داخلی از خون ملت دارن ارتزاق میکنن، هر شرکت خارجی بیاد همینه
بازم یه بدبختی دیگه
بازم یککلاهبردای ملی جدید
تابوتی جدید برا ایرانیهای بدبخت
این است لیاقت ایرانی چون خودش خواسته
چرا
بازم یه بدبختی دیگه
بازم یککلاهبردای ملی جدید
تابوتی جدید برا ایرانیهای بدبخت
این است لیاقت ایرانی چون خودش خواسته
چرا
ادامه غارت و دزدی توسط خودرو سازان داخلی
زور گفتن و ظلم کردن به این ملت نمیدونم چه طعمی داره واسه شما مسئولین که بس نمیکنید هیچ جای دنیا مثل کشور ما اینقد به ملتشون ظلم نمیکنند چقد دیگه باید تحمل کرد
چرا.دولت.جلوی.خودروسازان.نمیگیرد.چرا.قیمت.پراید.اشغالترین.ماشین.قیمتش.در.بازار.هشتاد.میلیون.چرا.مسؤلین.جلوی.دلالان.خودروساز.نمیگیرن.هرروز.ی.قیمت.میزنن.چرا.دولت.هیچ.اقدامی.در.مورد.خودروسازان.نمیکند.ممنون.به.گوش.مسؤلان.برسانید
مردم تو خارج باپول پراید وپژو خودروهای لوکس سوار میشن اون وقت ماباید لگن سواربشیم بابا نمیتونید کاری بکنید واردات خودرو رو ازاد کنید سالی ۳هزار ۴هزارنفر بااین ماشینا میمیرن بهتره که همون ورشکست بشه خودرو سازی ایران
ملت ایران لیاقتی بیشتر ازاین ندارند
اشغال سازای ایرانی،،ی مشت بیشرفن