۸۳۷۱۵۳
۲۱ نظر
۵۰۱۰
۲۱ نظر
۵۰۱۰
پ

دپوی سه هزار کانتینر قطعات خودرو در چابهار

در چهارم اسفند سال جاری، رئیس سازمان بازرسی کشور از دپوی ده هزار کانتینر قطعات خودرو در مناطق آزاد و گمرکات کشور خبر داد.

تابناک: در چهارم اسفند سال جاری، رئیس سازمان بازرسی کشور از دپوی ده هزار کانتینر قطعات خودرو در مناطق آزاد و گمرکات کشور خبر داد.

در هفتم اسفند و با مصاحبه مدیرکل گمرک چابهار مشخص شد که ۳ هزار کانتینر متعلق به دو خودروساز بزرگ است که حدود پنج تا شش ماه از ورود آن‌ها به کشور می‌گذرد.

دپوی سه هزار کانتینر قطعات خودرو در چابهار

این در حالی است که طبق مصاحبه دبیر انجمن قطعه سازان همگن ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو در کف کارخانه خودروسازان بزرگ خوابیده است!

از آغاز سال جاری و با افزایش نرخ ارز و سایر هزینه ها قیمت خودروهای داخلی نیز شروع به افزایش کردند.

در ابتدا و قبل از اعلام قیمت های شورای رقابت، دو خودروساز بزرگ کشورمان دست به افزایش قیمتی خودسرانه زدند که این موضوع با واکنش های متفاوتی همراه و فشار رسانه ها باعث شد تا خودروسازان تا اعلام درصد افزایش قیمت شورای رقابت کمی از موضع خود عقب نشینی بکنند.

شورای رقابت در 22 خرداد 1397 اجازه افزایش قیمت 5.6 تا 7.1 درصدی قیمت محصولات سه شرکت خودروسازی ایران را صادر کرد.

این افزایش قیمت شورای رقابت، خودروسازان را راضی نکرد و با آغاز تحریم های دور اول در اواسط مرداد ماه سال جاری آن ها با صدور نامه ای دولت را به تعدیل نیرو و کاهش تولید خودرو تهدید کردند و دو هفته به تعطیلات رفتند.

همچنین از این تاریخ به بعد آن ها بر طبل کنار زدن شورای رقابت از قیمت گذاری خودروهای داخلی کوبیدند. همین نامه و تعطیلی دو هفته ای خودروسازان، موج جدیدی از افزایش قیمت خودروهای داخلی را آغاز نمود، به طوری که قیمت کارخانه ای خودروها با قیمت بازاری آن ها فاصله معناداری گرفت.

در حالی که روز به روز بر فاصله قیمت کارخانه ای و بازاری خودروها افزوده می شد، خودروسازان به بی توجهی خود به تولید می افزودند و همواره در مصاحبه های خود از تحریم ها به عنوان عاملی کارآمد بر کاهش تولید یاد می کردند.

در این بین بود که صحبت برخی نمایندگان مجلس در زمینه احتکار چندین هزار دستگاه خودروهای داخلی در انبارهای دو خودروساز بزرگ و متعاقب آن انتشار تصاویر این خودروهای دپو شده در انبارها خاطر مردم را مکدرتر از قبل نمود.

خودروسازان در واکنش به این خودروهای دپو شده در ابتدا تکذیب و سپس بیان نمودند که این خودروها احتکار نشده است بلکه به دلیل تحریم ها قطعات آن ها ناقص است و به محض رسیدن قطعه آن ها را به بازار عرضه خواهیم کرد.

دولت برای آرام کردن بازار خودرو اقدام به گفت وگو با خودروسازان نمود و وزرات صمت اجازه پیش فروش خودروها در چندین نوبت را صادر کرد؛ پیش فروش هایی که در همان ساعات اولیه ظرفیتشان تکمیل می شد و این خود گواه تشنه بودن بازار و تقاضای بالا بود.

با دیدن چنین صحنه هایی، دولت و خودروسازان جهت مقابله با سوداگری در بازار خودرو پیشنهادهایی چون پیش فروش خودروها با نرخ 5 درصد زیر قیمت بازار، پیش فروش با کد ملی و ... را امتحان نمودند ولی این راهکارها کارساز نشد.

چند وقتی است دوباره موج جدید افزایش قیمت خودرو از راه رسیده است.

برای نمونه قیمت خودروی پرایدی که برای جواب به تقاضای همه دهک ها تولید می شد به بیش از 50 میلیون تومان در بازار و بیش از 33 میلیون تومان در کارخانه رسیده است. یا قیمت خودروی 206 بسته به نوع آن بین 79.5 تا 93 میلیون تومان در بازار و بین 47 تا 55 میلیون تومان در کارخانه می باشد.

در این بین و با آغاز موج دوم افزایش قیمت خودروهای داخلی، در چهارم اسفند 1397 خبری در رسانه ها منتشر شد که همه را شوکه کرد. پس از خبر دپوی 17 هزار تن گوشت در گمرک، این بار خبر رسوب ده هزار کانتینر قطعات خودرو در مناطق آزاد و گمرکات کشور همه شوکه نمود.

در تاریخ مذکور، ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در حاشیه جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امروز صبح با رئیس گمرک ایران جلسه‌ ای در رابطه با لوازم یدکی که در گمرکات و قبل از گمرکات مانده بود، داشتیم.

وی ادامه داد: متأسفانه حدود ۱۰ هزار کانتینر لوازم یدکی خودرو در گمرکات و مناطق آزاد وجود دارد که آنها را بررسی کردیم و امروز هم با مدیران عامل سایپا و ایران خودرو صحبت کردیم آنها مطالبی در رابطه با کمبود نقدینگی داشتند و قرار شد اقداماتی در رابطه با ترخیص این ۱۰ هزار کانتینر لوازم یدکی انجام شود.

سراج افزود: امیدواریم هرچه سریع ‌تر این کانتینرها ترخیص شوند و به سیستم خودروسازی راه بیایند که قبل از عید مشکلات تا حدودی مرتفع شود.

در هفتم اسفند 1397، بررسی یکی از خبرگزاری ها نشان داد که تنها در منطقه آزاد چابهار 3 هزار کانتینر قطعات خودرو مربوط به دو خودروساز بزرگ کشورمان دپو شده است.

عزیز شمس مدیرکل گمرک چابهار طی مصاحبه ای ضمن تأیید دپوی 3 هزار کانتینر قطعات خودرو متعلق به دو خودروساز بزرگ کشور گفت: اخیرا این شرکت ها برای جلوگیری از متروکه شدن کانتینرهای خود به گمرک مراجعه کرده اند.

وی افزود: گفت: بارها از سازمان بنادر خواسته ایم تا تکلیف این کانتینرها را مشخص کنند، در نهایت اعلام کرده اند این محموله ‌ها حدود 5 یا 6 ماه است در بندر باقی مانده و به عبارت دقیق تر اظهار نشده ‌اند.

این شرکت ها به دنبال تمدید مهلت هستند تا در ادامه کالای خود را به گمرک اظهار کنند. آنها معتقد هستند در ثبت سفارش و مسائل بانکی مشکلاتی برای آنها وجود دارد.

وی افزود، متروکه کردن این محموله های اظهار نشده در اختیار گمرک است اما ابتدا انبارهای زیر نظر سازمان بنادر باید موضوع را به گمرک منتقل کنند. وی با ابراز اینکه مبدأ این قطعات خودرو چین است، گفت: به خودروسازان اعلام کرده ‌ایم چنانچه تا بیست روز دیگر این 3000 کانتینر ترخیص نشود، آنها را جزو کالای متروکه اعلام می ‌کنیم دیگر ربطی به ما ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • اسد

    مرگ بر سایپا وایران خودرویی که درمواقع بحرانی به جای اینکه در کنار مردم باشد در کنار دشمنان ایران است پس ایرانی بودن این خودروسازها به چه درد می خورد فرق آمریکا با این دوخودرو ساز چیست ومردم بدونند خودرو ساز وطنی در کنار امریکااستو مردم را آزار می دهد پس مرگ را نثارشان باید کرد. مردم نباید بدونند چرا دپو کردن وبعد میگن قطعه نداریم برای اینکه پراید را از ۲۲ملیون به پنجاه ملیون برسانتد

    پاسخ ها

    • hassan.h

      وقتی مدیریت جهادی نباشد این می شود

    • بدون نام

      چقد از این کلمه مدیریت جهادی بدم میاد

      اینا فساد نتیجه همون مدیریت بدون اندیشه است

      مدیریت منطقی نداریم
      قانون نداریم

    • hassan.h

      برادر عزیز من نگفتم مدیریت جهادی باشد و عقل و اندیشه نباشد منطق نباشد قانون نباشد مدیریت جهادی که از عقل و قانون فاصله بگیرد همان پوپولیسم است که مورد نفرت ماست

  • rira

    کیه که ندونه که این گاری سازها دارن بخاطر دولت عزیزمون جیب مارو میزنه.جیب البته یه سری احمق که همه دارو نداشرونو میرن گاری ثبت نام میکنن

  • کریم

    مرسی از تنظیم کننده خبر، ای کاش این جور خبرنگاران بیشتر بشن و رسوایی این لجن سازهارو بیشتر مخابره کنند.

  • بدون نام

    خدایااااااااااااااااااااااااااااا خستم .. خسته از زندگی تو این کشور

  • بدون نام

    هزار کانتینر مربوط به ساندرو و آل ۹۰ هست .
    ول متاسفانه این دولت دزد داره حق مردم را می خوره .

  • بدون نام

    هزار کانتینر مربوط به ساندرو و آل ۹۰ هست .
    ول متاسفانه این دولت دزد داره حق مردم را می خوره .

  • بدون نام

    اینا همش کار خودشون هست که مفت بگیرن دولاپهنا بچسبونن

  • ا

    یعنی واقعا یه کسی تو ای مملکت بی در پیکر نیست که جلوی ای دو خودرو سازو بگیره حتما باید امام زمان بیاد بساط ظلم و ثروت اندوزیشون رو بگیره ،،گوسفندای تو بیابون میدونن تک تک مسولین با ای دو خودرو ساز مبخورن برادرانه وار مردم رو رو میدرن اینهو گرگ گرسنه،

  • بدون نام

    خو اول باید کمیاب بشه تا گرون بشه تا این دوتا خونخوار بیشتر سود کنن
    و بتونن به بقیه هم پورسانت بدن

  • بدون نام

    خدالعنتتون بکنه چراواردبازار نمیکنیدقطعه رابایدباچندبرابرقیمت بخریم به این جورمملکت داری میگن مدیریت درپیتی

    پاسخ ها

    • بدون نام

      خدا ازتون نگزره بی لیاقتها مسئولین کجایند به فکر ملت بدبخت ایران باشید

  • محمد احمدی

    بی شرف،بی شرف

  • بیکار

    چرا دولت این همه احتکار را نمی ببیند حالا اگر یک مغازه دار یک کیلو نخود داخل مغازه اش قایم کرده بود شهر را خبر می کرد به سود مردم واگذار می کردین هزار کانتینر را نمی بیند اینها باعث گرانی خودرو هستند

  • بدون نام

    پس معلوم با این موضوع دولت می خواهد من در کم بود و گرانی باشند و کسی نیست جلوی اینکار را بگیرد

  • بدون نام

    دير مياد،گرانتر و گرانتر ميفروشن غصه چي رو ميخوري
    نوش جان تاجران و رانت ها
    والله

  • بدون نام

    چون همتی ریس بانک مرکزی برای خود شیرینی دلار نمیده که نگن دلار گرون شد ...

  • بدون نام

    پولشویی و رانتخواری با بودجه مردم و بیت المال
    چرا قوه قضاییه ورود نمیکنه
    چرا این مفسدین فی الارض به دار کشیده نمیشوند
    چرا مروم باید اینهمه زجر بکشند

  • جوان بی کار افسرده

    لعنت به این دوخودروساز دولتی که تمام این گرونی هابی بندوباروافسارگریخته کار خودشون هست؟ اصلاً هرجا تواین مملکت دست دولتی ها تو کار باشه اوضاع همین میشه؟ نمونش همین گوشت مرغ وقرمز؟ درپایان خودروسازها خودشون عامل تمام مشگلات هستن

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج