پراید گران نیست!
رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی گفت: پراید حدود ۶۰۰۰ هزار دلار صادر میشود. با هر ارزی در نظر بگیرید مسلماً قیمت آن بسیار بالاتر از نرخهای داخلی است. یعنی نرخهای داخلی هنوز بسیار جای کار دارند و مقرون به صرفهتر هستند.
محمدرضا نجفیمنش در گفتوگو با خبرآنلاین درباره پیشفروش ایرانخودرو و سایپا در مدت زمان بسیار کوتاه و علت این مساله گفت: این مساله نشان میدهد بر خلاف آنچه از ابتدای سال مرتب میگفتیم دولت در قیمتگذاری وارد نشود و اکنون این اتفاق افتاد و قیمت خودرو در بازار ۴۰ میلیون تومان است اما کسی با ثبت نام قبلی ۲۰ میلیون تومان پرداخت کرده و در واقع ۲۰ میلیون تومان سود میبرد.
وی اضافه کرد: خودروساز در حال ضرر کردن است و باید گفت کاری غیر اقتصادی حال انجام شدن است. اگر دولت محبت و لطف کند در این بازار وارد نشود و اجازه دهد قیمتها را بازار و در حاشیه بازار تعیین کنند، این مساله هم به نفع خودروساز و قطعهساز است و هم به نفع مصرفکننده زیرا اگر تولید افزایش یابد به حتم قیمتها کاهش مییابد.
او در پاسخ به این سوال که آیا مکانیزم تعیین قیمت از سوی خودروساز به میزان ۵ درصد کمتر از نرخ بازار کافی نیست پاسخ منفی داد.
او در جواب این پرسش که در این صورت چرا قیمتها مداوم در حال افزایش است، گفت: فراموش نکنیم اگر کالاهایی مانند طلا، ارز، خودرو، نان، گوشت را در کنار هم مقایسه کنیم، میبینیم قیمت خودرو به نسبت سایر کالاها افزایش نیافته است و کمترین رشد قیمت را در خودرو داشتهایم.
نجفیمنش ادامه داد: فکر میکنم خودروسازان تا پایان سال زیان ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیاردی داشته باشند؛ در حالی که نمیتوانند تعهدات خود را به موقع انجام دهند و همچنین نمیتوانند قیمت قبل سال را سامان داده و قادر به تولید نیستند و اگر پیش از سال ۹۸ تولید نداشته باشند، خودرو نیست و کمبود به وجود میآید با وجود تلاش فراوان، امسال شاید مجموع تولید خودرو شاید به مرز ۹۰۰ هزار دستگاه برسد؛ در حالی که سال قبل میزان تولیدات حدود ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو بود. مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا شاید به ۸۱۰ تا ۸۲۰ هزار دستگاه برسد و سایر خودروسازان نیز بتوانند ۸۰ تا ۹۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنند که رقم پایینی در مقایسه با سال گذشته است. نسبت به سال قبل شاهد کاهش تولید ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور هستیم که این اعداد یعنی کاهش حدود ۳۸ تا ۴۰ درصدی تولید خودرو در کشور.
نجفیمنش در پاسخ به این سوال که ابتدای سال پراید ۲۴ میلیون تومان قیمت داشته اما اکنون به نزدیک ۵۰ میلیون تومان رسیده است. آیا ظرفیت و توان اقتصادی مردم با این قیمتها همخوانی دارد، گفت: گوشت کیلویی ۳۰ تومان اکنون شده کیلویی ۱۲۰ هزار تومان. آیا همخوانی دارد؟ در نهایت ممکن است مردم نخرند. اگر اجازه دهند حاشیه بازار و خودروسازان و بازار نسبت به تعیین قیمت تصمیم بگیرند، شاید عقلانی باشد زیرا پرایدی که مثال زدید حدود ۶۰۰۰ هزار دلار صادر میشود. با هر ارزی در نظر بگیرید مسلماً قیمت آن بسیار بالاتر از نرخهای داخلی است. یعنی نرخهای داخلی هنوز بسیار جای کار دارند و مقرون به صرفهتر هستند.
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی بیان کرد: مشکل عمده را در خودروساز و قطعهساز و … نباید دنبال کرد.
وی تاکید کرد: مشکل عمده ما، حجم نقدینگی سرگردان است. الان به طور متوسط روزی هزار میلیارد تومان به نقدینگی اضافه میشود و به دلیل اینکه تولید معادل نداریم در نتیجه قیمتها افزایش مییابد. زیرا نکته ساده اقصادی این است که کل حجم نقدینگی مساوی است با تولید ضرب در قیمت؛ زمانی که نقدینگی افزایش یابد و تولید افزایش نیابد در نتیجه شاهد افزایش قیمتها خواهیم بود.
وی افزود: ریشه این مساله را باید در سیستم بانک مرکزی و افزایش نقدینگی و سود سپرده بالایی که به نقدینگیها داده میشود، جستوجو کرد. سالی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان حداقل سود سپرده داده میشود که باعث فرار تولید و عدم تولید و افزایش قیمتها میشود که در زمانهای مختلف و کالاهای گوناگون این مساله هر از چندی قابل مشاهده است.
وی درباره قیمت تمام شده پراید و فاصله آن تا قیمت فعلی نزدیک ۵۰ میلیون تومان توضیح داد: قیمت تمام شده ساخت پراید را بنده اطلاع دقیق ندارم و خودروسازان باید پاسخ دهند اما میدانم ۶۰ تا ۸۰ درصد برآورد میکنم که نسبت به ابتدای سال هزینه ساخت افزایش باید داشته باشد زیرا قیمت مواد اولیه بیش از ۳ تا ۴ برابر شده و همچنین نرخ ارز بیش از ۳ برابر شده که میتوان گفت بین ۷۰ تا ۸۰ درصد قیمت قطعات برای خودرو باید در نظر گرفت میتوان گفت هزینه تمام شده این خودرو افزایش یافته است.
نجفی منش در پاسخ به این سوال که اگر ۲۴ میلیون قیمت ابتدای سال را مبنا قرار دهیم، ۶۰ تا ۸۰ درصد باید به آن قیمت افزوده میشد تا هزینه تمام شده فعلی مشخص شود؛ گفت: بله.
وی در مورد رقم ۶ هزار دلار برای صادرات پراید و اینکه آیا بازار توان دارد که قیمت پراید در بازار داخل به نرخ ۶ هزار دلار صادراتی برسد، بیان کرد: قیمت دستمزد، بعضی مواد و … هنوز از نرخهای بینالمللی پایینتر است ما این مزیت را داریم تا بتوانیم قیمت تولید را پایینتر نگه داریم و کار دیگری که میتوان برای تعدیل قیمتها انجام داد، این است که مواد اولیه داخلی مانند فولاد، آلومینیوم، مس و… سودهای بالایی دارند و میتوانند حالت رگولاتوری باشد و تولیدکنندگان قانع شوند، سود کمتری داشته و به قطعه سازان و خودروسازان محصولات خود را عرضه کنند که در نتیجه قیمت تمام شده خودرو پایین میآید زیرا بین ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت یک خودرو را قیمت مواد اولیه تشکیل میدهد، اگر همت کنند و با سود ۲۰ درصد مواد اولیه تأمین و خریداری شود، به حتم قیمت خودرو کاهش خواهد یافت و مشکلات ما نیز حل میشود.
این فعال بازار خودرو درباره کمک دولت به خودروسازان و قطعهسازان و میزان طلب از خودروسازان عنوان کرد: ۱۵ هزار میلیارد تومان مطالبات ماست و قرار شد که ۴ هزار میلیارد به صورت نقدی و ۸۰۰ میلیون یورو را به صورت ارزی در اختیار قرار دهند که اکنون پرداخت ۴ هزار میلیارد تومان آغاز و ۲۰ تا ۲۵ درصد آن پرداخت شده است و از مسئولان دولتی و بانک مرکزی درخواست میکنیم این کار را ادامه دهند و این نقدینگی را کامل پرداخت کنند زیرا باعث تنفس دوباره قطعهسازان خواهد شد.
نجفیمنش درباره گلایه شهروندان از خودروسازان بابت عدم انجام تعهدات در موعد مقرر و در مقابل فروش فوری و اینکه آیا تا پایان سال این شرکتها میتوانند به تعهدات خود عمل کنند و آیا قطعهسازان توان تأمین قطعات مورد نیاز را دارند یا خیر، تصریح کرد: بر اساس مجوزهای صادر شده خودروسازان ۲۰ درصد از تولید را به صورت آزاد و ۸۰ درصد را به صورت ثبت نامی به فروش برسانند، پیشفروشها از سهمیه ۲۰ درصدی است.
وی در پاسخ به این سوال که خودروسازان از نبود قطعه گلایه داشتند، آیا اکنون قطعات تأمین شده است؛ گفت: تعهدات نسبت به تولید بسیار عقب است. در سال جاری حدود ۴۰ درصد کاهش تولید داریم. البته نقدینگی مشکل مهمی است و باید گفت مشکلات دیگری نیز در این میان وجود دارد. تأمین مواد از خارج از جمله این مشکلات است زیرا در ماههای گذشته هرچه قطعه ذخیره داشتهایم برای تولید ارائه شده است. اما از این به بعد باید نقدینگی تأمین شود، هم قیمتها درست شود و هم اینکه راههای بازرگانی هموار شود تا بتوانند آن بخش از مواد اولیه و قطعاتی که در داخل وجود ندارد را وارد کنند.
وی تاکید کرد: صنعت خودرو و کار در این بخش مشکلات زیادی دارد که امیدواریم همت کنند تا مشکلات حل شود. بیش از ۶۰ درصد از کسانی که خودرو ثبت نام میکنند برای مصرف خودشان نیست. برای فروش اقدام به ثبت نام میکنند. این افراد اگر با قیمت جدید هم خودرو پیشفروش شود، نسبت به خرید خودرو اقدام میکنند؛ به طوری که در عرض یک ساعت تمام ظرفیت به فروش میرسد. پیام این مساله این است که نقدینگی وجود دارد که سبب افزایش تمایل خرید شده است.
وی افزود: البته باید فکری برای کسانی که درآمدهای پایینتری دارند، شود زیرا این عده علاقمند هستند که خودرو داشته باشند اما توان خرید ندارند بنابراین لازم است لیزینگهای بلندمدت راهاندازی شود و بانکها و شرکتهای لیزینگ اکنون باید وارد گود شوند تا امکان خرید خودرو برای اقشار کمدرآمد به صورت قسطی فراهم شود. این روش در تمام دنیا مرسوم است و خودروها از محل پسانداز خریداری نمیشود بلکه از محل درآمد آتی و به صورت اقساط نسبت به این کار اقدام میکنند.
نجفی منش درباره این مساله که شرکتهای لیزینگ در چند سال گذشته عملکرد خوبی نداشته و موجب متضرر شدن مردم شدهاند، خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از این مساله بانکها باید وارد میدان شوند و شرکتهای لیزینگ مرتبط با بانکها این کار را انجام دهند.
نظر کاربران
غلط کردی تو
پاسخ ها
راست میگی گور پدرشون
اونایی که تا ی چیز گرون میشه بخونن گزارشو، وقتی خبرنگار به قیمت پراید اعتراض کرد علنا گفت شما چرا دارید فضولی میکنید مردم دارن میخرن و بزارید بازار قیمت ماشین و تعیین کنه این شگرد تو تمام جهان هست که بازار قیمت هارو تعیین میکنه و مردم کشورها دستشون اومده و با نخریدن و عدم استقبال قیمت هارو مدیریت میکنن
پاسخ ها
من خودم سه تا بچه کوچیک دارم ولی حاضر نشدم پول بدم ارابه مرگ بخرم
اینجاست که میگن از ماست که برماست. کاش ملت ایران تو این زمینه هم واقعا باهم متحد باشن و نخرن و دلال جماعت ضایع بشه اونموقع ملت بخندن
اگر عقل دارید که حتما دارید در گران شدن کالا خریدن را تحریم کنید
این احمق میاد به دلار حساب میکنه نميگه یک کارگر خارج از ایران چند دلار در ماه درآمد داره نمیدونم اینا خودشون و زدن به خریت
آره آقا تو راست میگی گرون نیست این همه چرندیات را کی وقت داره بخونه
ملت عوضی بن بخرن
ای که لعنت به شرف خودروسازها
یابگیم اشغال سازها
خدا کند عاملین گرانی این آهن غراضه های ایرانی به درد بی علاج مبتلا شوند .
اون که تو خارج به پراید شیش هزار بده عقل نداره اونجا میتونی با دو سه هزار دلار بنز وبی ام و وتویوتا دست دوم پیدا کنی واقعا متاسفم
پاسخ ها
آخه به پراید 40میلیون دادن خیلی زور داره.پراید صفر ساخته سایپا خیلی ارزش داشته باشه 4میلیون نه 40میلیون
بهتره اول یه سرچ بزنی ببینی با 6000دلار چه ماشینهایی میشه خرید آخه کی بابت این لگن اینقدر پول میده چرا شما خودرو سازا هیچ وقت سیر نمیشین
پس هنوز جا داره پدر مردم را دربیارید !!! خیانت نکنید قیمت پراید را ببرید بالا تا همان جایی که جا داره !!!
پاسخ ها
تا ۱۵۰ ملیون جا داره وای بر آن خری که تو صف پراید میره وثبت نام میکنه
تا ۱۵۰ ملیون جا داره وای بر آن خری که تو صف پراید میره وثبت نام میکنه
آقای بی مسئول پراید باید ۶ ملیون باشد
چقدر حرف مفت زدی مردم ایران ریال درامد دارند اما به دلار هزینه کنند واقعا پررو هستید قیمت واقعی پراید همان ۷میلیون تا ۸ میلیون است چون نه امنیت داره ونه اپشن چشم گیری
... حیاءخوب چیزیه.پراید ۶۰۰۰هزاردلار.واقعا خجالت نمیکشی ...
پس چی گرونه
فعلا مملکت خرتوخره ، شما خودرو سازان هم تریبون دستتونه از مردم هم طلبکار میشید رو نیست که سنگ پای قزوین
خیلی عوضی تشریف دارید
راست میگن گران نیست پراید هشت میلیونی شده پنجاه میلیون گران نیست همه چیزم آرومه
سه تا ده تومن نمی خرید
سیر از گرسنه خبر ندارد مردم از ناچاری پراید میخرند چون هم ارزش پولشان حفظ شود هم اینکه ماشینی غیر پراید نمی توانند بخرند
مفت گرونه!
تو خودت به حرفهای خودت خندت نمیگیره احتمالا تو خودتو گذاشتی سرکار اخه مرد حسابی این چه قیاسیه که میکنی گوشت چه ربطی به پراید داره بعد مردم گوشت بخورن هیچیشون نمیشه ولی پراید سوار شن با یه تصادف جونشون رو از دست میدن شماها معلومه هی مردم پرایدو مسخره میکنن وقیح تر میشید جمع کنید این صحبتهای مسخره رو پراید باید ده میلیون باشه
راست میگه بابا صد میلون هم بشه میخریم
خدالعنتکندپراید۶میلونیشوده۵۰میلیوناینمیگویدگراننیستیککارگرسادهازکجابیاردیکپرایدبخرد
دیوانه خانه شده اینجا
زالو صفت پست فطرت ۵۰میلیون بدیم به جلد رانی بعد گرون نیست؟؟ ۶۰۰۰دلار رو با ۶۰۰۰تومان خودمون مقایسه کن اونجا ۶۰۰۰دلار ۵میلیون ما براشون نیست؛...
اگر همه مسئولان به این شکل استدلال کنند کار به جای باریک خواهد کشید بترسید از خشم مردم
پاسخ ها
هیچ کاری نمیکنن مردم.همه فقط شدن لبو دهن حرف مفت
ماشینای خارجی برا خودشون ارزون برا کشواری دیگه تعرفه ومالیات وگمرکی قیمتشو بیشتر میکنه.پراید صادراتی ۶هزار دلاری باید داخلم همون قیمت باشع.این فرقون به درد نخور.گوسفند زیاده البته صف میبندن بداخرید شمام تا دسته میزنین جا براشون
اره هم چیز گرون شده قبول ایا کارمندان وحقوق بگیران ثابت چه گناهی کردن که پا سوز گرانیهای نجومی باشه
آقای بی منش و منطق چرا اراجیف میگی .چرا لالی و نمیگی که ارزش پول ملی کم شده .چرا نمیگی که درامد مردم کمه . چرا خفه خون گرفتی و نمیگی که حقوق 10 درصد زیاد شد و کالا 300 درصد . چرا نمیگی که باید درامد مردم با تورم متناسب باشه . چرا حاضری بخاطر پول حرامی که خودروسازها بهت میدن وجدان و انسانیت را زیز پا بذاری
آقای نجفی اگه عرضه دارین جراتشو دارین تعرفه برداشته بشه بازارخودروازانحصارخارج بشه بازم این حرفومیزدی سایپا وایرانخودرودرشون تخته میشد
،اجازه بدید ماشین وارد شه ببینید کی این لگن ها رو میخره
شرم بر شما باد انصافا ارابه مرگی به نام پراید را کیلویی هم بفروشی 10 میلیون نمیشه چجوری میگی خوردوساز ضرر میکنه
چرا نمیگی مدیران خودروساز کشور با پول مردم سالی صدها سفر خارجی و داخلی لاکچری با ایل و تبارشون میرن
تو روح خودتون و جد وآبادتون
خب حقوق به دلار بده دولت و بعد همه اجناس رو به قیمت دنیا حساب کنه. بسه فریب دادن.خجالت بکشید.
چرا جربزه نداری که بگویی که مدیران ارابه ساز تمام فک و فامیلشون را به عنوان مدیر استخدام کرده و حقوقهای کلان بهشون میدن و باید تاوانش را مردم بدبخت بدن
اگر مردم عتقل بودن و برای خرید این آشغالها حمله نمیکردن معلوم میشد که قیمت واقعی اش چنده ولیافسوس تا ما نادانها هستیم شماها نیازی به مرکب ندارید
چقدر این جماعت پرروشده اند ...
بی زحمت لیست حقوق یک مشت انگل ومفتخور که مسئول توخودروسازی هستند راروشن کنید باحق ماموریت خارج داخل علت گرانی خوررو مشخص می شه ویک مشت انگل تر(آقازاده هاشون)تو خارج ملت باید از جیب بدهند که الهی مرضی بگیرند (روی بی لیاقتی دولت وهم دستی)که دوا نداشته باشه.
کاملا با ایشون موافقم پراید گران نیست
بلکه خیلی خیلی گران هستش
ما مردم ایران لیاقتمون همچین مدیران و کارشناسان و قیمت هاییست مطمئن باشید بیشتر از این حقمونه سرمون بیاد
از ماست که بر ماست
خودرو ساز راست میگه در حال ضرره اسگل شما خودرور نمیسازید تابوت متحرک میسازید
بر پدر آدم دروغگو لعنت
مقصرمامردم هستیم هرچیزی که گران شودبیشترمیخریم اگه ده روز مردم نمیخردندخودروسازها ....
اره 50 ملیون مفته واسه اپشناش
وقتی ملت مثل زامبی میریزن میخرن، بایدم زبونشون داراز باشه بگن گرون نیست.
خوب بگو ببینم آیا فقط شما تخم دوزده کردید که هی از نقدینگی بالا حرف میزنید. یعنی کشورهای دیگه نقدینگی ندارن آخه عوام فریبی تا کی حاشیه بازارو با تولید نکردن به این روز انداختید تازه میگید به نفع مردمه خوب بیا با من مصاحبه کن تا با خاک یکسانت کنم. یه تریبون گرفتی دستت هر چه مزخرفه میگی اومدیم حاشیه بازار که نه نیرنگ شما پرایدو رسوند به 100 میلیون اونوقت چی داری بگی که داره میرسه تو دنبال قیمت ماشینی یا گوشت تو الان داری از بی لیاقتی مسولان یا خودت حمایت میکنی یا مردم. چون گوشت قیمتش 3 برابر شده ماشینم باید 3 برابر بشه اینه تمام منطق وسواد شما. میگم همتونو باید بریزن تو دریا که میریزن بهتون بر میخوره . راستی واجبین قیمتش میدنی چند شده برو بپرس شاید خواستید قیمت خودرو رو بالا پایین کنید. ببین لقمه حرام چه بر سر شما آورده
خواهشا اگه همه چی با دلار حساب میکنید درامد کارگر هم با دلار حساب کنید
میگه اونی که پراید 20میلیونی ثبت نام کرده پرایدشو میفروشه و20تومن سود میبره
تاچشت درآد وماشینهای ثبت نامی رو سر وقت تحویل بدی نه اینکه مردمو ماهها چشم انتظار ابو قرازه بزاری
مردم. همش تقصیر مردمه اگه نخرن این جوری نمیشه به خدا اگه نخرن میان به قیمت خیلی پایین تر التماسمونو میکنن. تورو قران جون بچتون نخرید
نجفی منش حتما سهامدار یا رانتخوار خودروسازیست
لعنت بر خودروسازان داخلی
کاش همه مردم خرید خودرو نو رو تحریم میکردن
مرتیکه اگه حقوقت یه میلیون و دویست بود و مستاجر بودی با این قیمت ها بازم این حرفو میزدی که پراید گرون نیست خدا نشناس
خدا ازت نگذره لعنت بهت بیاد تا ادمایی مثل تو سر کار هستن ما همیشه بدبختیم خدا بزنه از کمرت
تو غلط کردی
فقط نگو پراید گران نیس؛بگو پراید در حد فرقونم نیس.بگو حقوق کارمندان در حد خارجیا نیس.چطور واس خودتون اینارو خوب حساب میکنید
حق تو یکی رو یه روز میزارن کف دستت
اره گران نبست بامقایسه باگوشت و...
خدا یه جو وجدان و شرف به شما بی وجدانها بده و دو ریال عقل و شعور به اونایی که آشغالهای شمارو میخرن .
جمع کنید این آشغال سازا رو بهتره
یارانه ش رو هم مستقیم بدن به مردم
خدا لعنت کند خودروسازان که خون ملت توشیشه کردن امیدوارم از خداوند همه به درد بی دوا مبتلا بشوید امین
من ۴ تاشه خریدم اینقدرها هم گران نیست شما که نمتوانی بخری عیاشی نکن تا بتوانی بخری سانسور نشود
۱۲۴۳ انقدر ماشی تو دپوها هست که خیالت راحت ماشین از خرج نمیاد خواب دیدی خیر باشه
علا برکت الله، گران نیست علا برکت الله بخرید پراید میشه 80میلیون واقعا خنده داره، به این میگن مملکت، حقمونه چون پشتشون ایستادیم هنو دوست داریم باشن حاضرنیستیم برن، مردم نان ندارن شما از پراید صحبت میکنید خجالت داره
غلط کردی که می گی پراید گران نشده آشغال عوضی
اقا جان وقتی خودرو ساز با هر قیمتی که دلش خواست اشغالاش رو به مردم عرضه می کنه و بخشی از مردم از ترس دوباره گرون شدن یا واسه دلالی ، میرن و می خرن ، دیگه چه انتظاری از خودرو ساز دارین.
خودرو سازی در نهایت ، تجارته نه موسسه قرض الحسنه
مردم باید بفهمن که انجام دادن یا ندادن یک کار چه نتیجه ای در سطح کلان داره
همه مردم میگن نخریم ارزون میشه
پس چرا میریم و میخریم
چرا اتحاد نداریم
چرا پراید ۲۰ تومنی رو تحریم میکنیم و بعد چند روز واسه همون پراید با قیمت ۳۰ میلیون صف میکشیم
این که دیگه مافیا نیست
ای کاش مردم فکر می کردن به کارهاشون
ببین چقدر وقیح شدن
بله بیشترین شکت تهسیلات فراوان وسهام داران درصدی از مردانی که دستشان تو دولتن سود های کلان کلان میبرند وفشارش وقولدوریتان را به مر دم قشو ضعیف تحمیل میکنید.مثلا مدر عامل سایپا فرمو د سرکت از حمایت سهامداران اتو خدمت حمایت میکند.بلکه بخش عمده شکست خودرو سازان. وخلاف قانون عمل میکند میباشد.برفرض شخصی ۱۰ حواله اتو خدمت سال نودو۹۴ و۹۵ با ۱۵ میلیون یا۱۹ میلیون خریداری به هرگو نه پر سنل بوده ماهیانه بابت هر حواله ۳۰۰ هزار طا ۴۵۰ هزار تومان سو د تعلق میگرفته .که در زمان پراید ۲۰ میلیونی اصلا تمایول به گرفتن خودرو نشان نمیدادن.اگر ۲۰۰میلیون بر فرض سرمایه گذاری کروه بوده تا کنون بیشتر از ۷۵ طا۸۰ در صد پولش بهش بر گر دانده شده است وطی گرانی ونز دیک ۳ برابر شدن خودرو ۱۰ خودرو هم به قیمت قدیم شر کتها واگذاری کردند.یعنی باید دولت امول اینهارا اصلا به نظر بنده مصادره کنند .چون همه شان از پرسنل وکارمندان بخش عمده بزرگ سهام داران میباشن.
(نظرم کمی نا مرتبط است)
بنظرم ما باید به دین و آیین خود توجه بیشتری داشته باشیم و به دستورات آن واقعا عمل کنیم...
آیا واقعا ما برای این خلق شده ایم که تمام هدفمان خوردن گوشت و مرغ و پر کردن شکم و خواب بیشتر و اینجور مسائل بی ارزش باشد؟ قطعا و مسلما خیر...
بیاییم همه با هم دستورات و راهکارهای کتاب مقدس دین خود را در متن زندگی خود پیاده کنیم.
آهای ملت نخریدتورابه هرکس که می پرستین نخرین.تنها راه پایین آمدن قیمتهاتحریم آنست همه باهم متحدباشیم .
اخه پرایدچیه بش مینازیدعوضیابااین گلنتون حتی عراق نمخواش روکه رونیست
همه محصولات پراید رو با قیمت ۶۰۰۰ دلار صادرکنند مردم ایران نمی خواهند سوار پراید شوند دیگه ضرر هم نمی کنند در عوض تعرفه واردات خودرو را صفرکنند و واردات خودرو کارکرده را ازادکنند
بخدا راس میگه،پراید اصلا هم گرون نیست،وقتی مردم ما میرن با این قیمت ها بازم میخرن معلوم میشه که هنوز توان خرید دارن.این مشکل اقتصادیم که میگن همش حرف.
شعور هم چیز خوبیه آخه نفهم تو حساب کردی درآمد یه ایرانی با دلار چند میشه؟؟؟؟ پراید با این همه نابسامانی ارزی الان بیشتر از ۱۰ تا ارزش نداره. ولی از ماست که بر ماست
این به اصطلاح اقای کارشناس بفرمایند در خارج از کشور با این پول ميشه چه خودروهایی خرید و سوار شد از ماست که بر ماست
اقای نجفی ۶۰۰۰ دلار نه ۷۰۰۰ دلار اگر راست میگی صادر کن
هرکی میخره با این قیمتهای کاذب براش متاسفم به همه ملت که درامد پایین دارن ضربه میزنه