پراید چگونه ۴۶ میلیون تومان شد؟
مدیرعامل اسبق سایپا میگوید: «اگر دولتها اجازه میدادند سالانه بین ۱۰ الی ۱۵ درصد قیمت خودروها گران شود اکنون قیمت پراید به جای آنکه ۴۶ میلیون تومان باشد، ۳۵ میلیون تومان بود.»
سعید مدنی، مدیرعامل اسبق خودروسازی سایپا، در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «در حال حاضر خودروسازان با دو مشکل اساسی مواجه هستند.
یک: تعهدات سنگینی که از ماههای پیش مانده
دوم: نبود نقدینگی برای تأمین مواد اولیه و قطعات است.
طی ۷ الی ۸ ماهه اخیر به دلیل افزایش قیمت ارز و مواد اولیه تولید خودرو، قدرت سفارشگذاری خودروسازان کاهش داشته است. وقتی خودروساز پول ندارد چگونه میتواند به خودروسازان سفارش دهد؟ لذا یکی از تصمیمهایی که برای برونرفت از شرایط موجود اتخاذ شده، تزریق ۴ هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو بود اما هنوز این پول پرداخت نشده است اگر این تأخیر بیشتر شود خودروسازان برای رهایی از وضعیت موجود به پول بیشتری نیاز پیدا خواهند کرد.
سال ۹۲ اگر ۵۰۰ میلیارد تومان به هر کدام از خودروسازان پرداخت شده بود، صنعت خودرو میتوانست فعالیتهای توسعهای خود را داشته باشد اما این پول داده نشد و سال ۹۴ دولت مجبور شد ۳ هزار میلیارد تومان تخصیص دهد. قبل از آنکه آن پول نوشدارو بعد از مرگ سهراب شود باید به خودروسازان اختصاص پیدا کند.
در صورت تخصیص مسیر خرج کردن آن بایستی مشخص شود تا پولها به قطعه تبدیل شود و صنعت خودرو جان بگیرد. در مورد قیمت خودروها میتوان چنین توضیحی را داد، قیمت خودروی چانگان ۱۰ هزار دلار است. اگر آپشنهای آن حذف شود قیمت آن به ۸۵۰۰ دلار میرسد.
قیمت این خودرو با متوسط ارزی که با سایپا تخصیص یافته (۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان) است حدود ۹۰ میلیون تومان میشود. با عوارض و هزینه مونتاژ، قیمت این خودرو برای کارخانه ۱۱۸ میلیون تومان تمام میشود لذا به نظر میرسد قیمت ۱۵۰ میلیون تومان برای این خودرو که با آپشن است، طبیعی است. در هر صورت قیمتهایی که در بازار خودرو ایجاد شده منطق علمی ندارد. این نکته را باید تذکر دهم که اگر دولتها اجازه میدادند سالانه بین ۱۰ الی ۱۵ درصد قیمت خودروها گران شود اکنون قیمت پراید به جای آنکه ۴۶ میلیون تومان باشد، ۳۵ میلیون تومان بود.
متأسفانه دیده نشدن نرخ تورم توسط شورای رقابت، صنعت خودرو را فلج کرد. سال ۷۴ با پول پراید میتوانستیم ۶۰ سکه خریداری کنیم اما سال ۹۴ با پول ۶ سکه امکان خرید یک پراید وجود داشت. این نشان میدهد که قیمت سکه به صورت واقعی مسیر خود را طی کرد و در خودرو سیاست تثبیت قیمتها چه بلایی سر آن آورد. در سال ۷۴ با پول پراید (۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان) امکان خرید یک آپارتمان ۷۰ متری در غرب تهران مسیر بود اما اکنون قیمت آن بیش از ۲۰۰ برابر شده است و قیمت پراید در کارخانه ۳۶ میلیون تومان است. اگر به مواردی که اشاره شد توجه جدی نشود سال آینده صنعت خودرو باقی نمیماند.»
نظر کاربران
بله دولت باید بیشتر پول میداد تا ریسه بیشتر اصافه کار پاداش برمداشتند مگر شما ها به فکر مردم هستید خاینها
پاسخ ها
ایشالا سال دیگه از خودروسازا خبری نباشه خمشون زمین بخورن
از زمانیکه یه مشت احمق شعار مرگ بر این و آن دادن
انگار 35 میلیون می ارزه. چه پررو و طلبکار
از دلایل واضح عملکرد بد دولتهای ادواری همین صنعت خودروسازی ماست که حال و روز امروز را دارد
هیچ کجای دنیا خودرو پیش فروش نمیشه لطفا بگید پول و سود این مبالغ پیش فروش کجا میره.دوم اینکه کجای دنیا صنعتی بوجود میاد بدون سرمایه اولیه .اگه واقعا صنعت خودرو ما بدوم سرمایه و پشتوانه هست پس بهتر که هرچه زودتر منحل بشه
چگونه 46ميليون تومان شد؟؟؟؟؟؟؟معلومه، با بي عرضگي مردم
پاسخ ها
لایک
دوتا لایک
ادم احمق زیاد هست. داشتیم نمونش زیاد .
به جهنم که باقی نمی ماند
به جهنم که باقی نمی ماند
به جهنم که باقی نمی ماند
باباجمعش کنیدخداوکیلی این درود
باباجمعش کنیدخداوکیلی این درودوکونو
از ماست که بر ماست
ملت یه مدت ماشین صفر نخرن تا بساط زباله سازی شرکتها جمع بشه
شما چرا انقدر نگرانی ؟ نکنه فکر میکنی با شیب ملایم رفته بالا قیمتش؟
46 میلیون می ارزه بدیم به یه پراید؟ یه حساب کتابی هم با وضعیت در امد مردم و نرخ تورم و افزایش نجومی قیمت ماشین داشته باش بعد نگران تعطیلی ایران خودرو و سایپا باش
پاسخ ها
پراید یعنی تابوت مرگ تازه به مردم ایران گرانتر میدن بعد به خارج کشور مانند عراق و افغانستان و سوریه ارزانتر میفروش چرا
بابا در مملکت رو باز کنن خودرو وارد بشه ببینن با 10000دلار مردم چی میتونن بخرن الان مملکت شده مثل اوایل که موبایل اومده بود مردم مجبور بودن گوشی سایایران بخرن و وقتیکه واردات گوشی آزاد شد اون شرکت هیچ گوشی نفروخت
خدا کند هر دو شرکت با خاک یکسان شود تا کره وتایلند فکری به حال مردم فقیر ایران دزد زده کنند ماشدیم یمن ثانی
مرگ بر. .........
پاسخ ها
پس پولهای پیش فروش رو چکار میکنید حتما با هاش سکه و دلار خرید میکنید کاری که خیلی از شرکتهای وابسته به دولت انجام دادند.
از ماست که دوغ میشود خخخخخخخخخ
اشغال ساز نه ماشین ساز
بخاطر یه مشت آدم بی کفایت تو تمام کشور تورم مثل رعد برق بالا میره هیچ کس پاسخ گو نیست
تو افغانستان هم پراید را ۵ میلیون نمیخرن
فقط اینجاست که مردم بدبخت باید همه دار و ندارشان را بدهند یه پراید بخرن
خداییش راست میگه الان پرایدباید200میلیون باشه
خوابش برد مسعولش توفاز بود چرت میزد ارزه نداشت یهو شد چهلو ششملیون به همین راحتی مسل ماست
مطلب میذارم اما شما حذف میکنید. در مورد گرانفروشی خودروسازان و دیگر کالاها که به دولت مربوط میشود ...
خاک برسر اون کسی که پراید بخره چهل شش ملیون متور سه چرخه امنیتش بیشتر از پرایده
اولا ٤٦ نيست و همين حالا ٥١ ميليونه ،دوما اين قيمت تا قبل نوروز ٦٠ ميرسه
همون بهتر که صنعت مریض خودرو تعطیل بشه چه لزومی داره خودرویی که تکنولوژی بیست سال پیش رو داره و از رده خارج شده هست ۴۶ میلیون باشه حتما یک ایرادی هست
پاسخ ها
خاک بر سر این مسئولین بی عرضه
ایران بی سروته شده
بخاطر اینکه به هر ضرب و زوری شده جزو کشورهای خودرو ساز باشیم باید یه عده قربانی بشن. اگر مردم ما ذره ای وحدت داشتند و حق و حقوق خودشون رو می دونستند این آقایان اینقدر جیبشان باد نمیکرد.
از انتقام این مردم نمیترسین؟
براحتی .
همانطور که یک گوسفند ۷ میلیون تومان شد .
همانطور که یک نماینده ماهی ۱۰۰ میلیون حقوق می گیره .
...
مبارک کشور و رؤسا و مسئولین بی کفایتش
...
آخرش قشنگه...
راست میگه سال هفتاد و چهار مبایل یک میلیون بود الان پنج هزار تومان است مردک تکنولوژی را با ملک مقایسه می کنی حیا کنید فساد و راند و بی تدبیری نظام گردن مردم بیچاره است؟
برید راهپیمایی
ان شااله که باقی نمیمونه.بخوره توسرتون
باید همه بریم دوچرخه بخریم.... هزارتومن نریزیم توجیب سایپا
والا به نظرمن دوچرخه خیلی هم خوبه نهایتش وسیله نقلیه عمومی استفاده میکنیم... مشکل ملت ما اتحاده
انشاالله خودورسازان نابود بشن ورشکست بشن کارخونه شون آتش بگیره وخاکستر بشه
چرا نمی گی با ۴۰تومن چه ماشین خارجی میشه سوارشد
قیمت پراید تو عراق نصف فیمت تو ایرانه...وقتی واردات رو ممنوع کردن مردم مجبورن همین لگنها رو بخرن با قیمت مضاعف...ان شا الله که خودروسازها و حامیانشون به درک واصل بشن که بعد چهل سال عرضه یه ماشین ساختن رو ندارن...
خیلیا که دو تومن پول دارن همشون دارن میرن اقامت ترکیه میگیرن من دو نفرشونه میشناسم .مردمه نا امید کردین که خدا به زودی جزاتونه بده
تازمانی که مدیران تولید خودرو وتولید قطعات حامیان مافیا یااینکه خودشدن دست پشت پرده با نفوذی ها دلال ها بوده وهست همین آ ش وهمین کاسه وبازار داغ برای دزدان هزارچهره که دست پلیدشان درجیب اقشار متوسط وپایین محروم جامعه ،خدایا به امید روزی که دست هایشان قطع قطع قطع تا ملت صبور بتوانند صاحب خودرو شوند مثل کشورهای همسایه که بهترین خودروهای مدرن با کیفیت سوارنددرهرخانوار حداقل 2 سواری خودرو دارند.
ره خاطر خریت عد ه ای که با هر قیمتی خودرو می خرند
از اول سال از قیمت ۲۲ تمن یواش یواش اومده شده دو برابر ی چیزی هم بیشتر یعنی ۱۱۰ درصد افزایش
.... میان میگن ۵ درصد حق دارن اضافه کنن... این ۵ درصد الآن ۲۲ برابرش کردن... خب مردم نخرن... قطعه هم هست تا دلت بخواد... ولی احتکار کردن تو انبار... . یعنی همه چی تو کشور هست محکم برخورد نمیشه نظارت نیس میشه این اوضاع فعلی.
حالاببینیدچجوری زامبی هاحمله می کنن همش رومیخرن شک نکنیدتاپنجاه میره شایدهم بالاتر
به همون طریق که دلار هزارتومنی صد 17هزار!!!!!!ما روحانیون با کفایت زیاد داریم!!!!!!