استقبال شدید از خودروهای آمریکایی در ایران
خبرگزاری رویترز در گزارشی مفصل از استقبال فروشندگان خودرو در ایران از خودروهای آمریکایی خبر داد.
به نوشته رویترز تا قبل از انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ ایران یکی از بازارهای بزرگ خودروها و کامیونهای ساخت آمریکا محسوب میشد. اما بعد از انقلاب به دلیل قطع روابط سیاسی و تحریمهای اقتصادی عملا خودروهای آمریکایی دیگر سهمی در بازار ایران ندارند.
با این وجود تقریبا از سال گذشته صدها مدل خودروی آمریکایی و اروپایی در تبریز نمایان شدهاند. شهری که فاصله چندانی از منطقه آزاد تجاری نزدیک به ارمنستان و آذربایجان ندارد.
تاکنون تعداد زیادی تصاویر و ویدئو از خودروهای آمریکایی به عنوان مثال از خودروی چلنجر پوشیده از برف در فضای مجازی توسط فروشندگان، خودروبازان و مالکان این خودروها در ایران منتشر شده است.
ایران چندی پیش با کشورهای ۱+۵ درباره برنامه هستهایش در ژنو به توافق رسید و به این ترتیب قرار شد به تدریج برخی از تحریمهای وضع شده علیه ایران لغو شوند. اتقافی که باعث شد برخی نسبت به ورود مجدد خودروهای آمریکایی به بازار ایران امیدوار شوند.
مدیر فروش یکی از ۲۰ واردکننده خودروهای آمریکایی به ایران میگوید: ما اینجا خودروهای شگفت انگیزی را میبینیم. اینجا علاقه زیادی به این خودروها وجود دارد چرا که تاکنون طی سالهای گذشته تقریبا هیچ خودروی آمریکایی در ایران نبوده است. این اتفاق خوبی برای کسب و کار ما است.
منطقه آزاد تجاری ارس ۸ سال پیش به ثبت رسید و در شمال غربی ایران واقع است و از سال گذشته واردات خودرو به این منطقه آغاز شد. در شرایطی که واردات خودرو به ایران با محدودیتهای زیادی مواجه است اما خودروها میتوانند با پرداخت کمترین تعرفه و عوارض وارد منطقه آزاد تجاری ارس شوند.
فعالان اقتصادی که با رویترز تماس گرفتهاند میگویند که بیش از ۱۵۰۰ دستگاه خودرو از نیمه نخست سال ۲۰۱۲ تاکنون در منطقه ارس فروخته شده است. بیش از نیمی از این خودروها نیز برندهای آمریکایی شامل شورولت، جیامسی، کادیلاک، فورد و دوج بودهاند.
ویدئوها و تصاویر متعددی نیز روی فضای مجازی گذاشته شده که درباره قیمت خودروهای آمریکایی در منطقه ارس در آنها و ویژگیها و چگونگی خرید آنها توضیح داده شده است.
طبق قوانین مناطق آزاد تجاری فقط افراد وابسته به ساکنان یا فعالان اقتصادی به ثبت رسیده در منطقه میتوانند اقدام به خرید خودرو کنند. مالکان این خودروها نیز میتوانند در داخل منطقه خودشان و حتی تبریز اقدام به رانندگی با این خودروها کنند.
مالکان این خودروها همچنین مجوز موقتی را تحت عنوان پلاک موقت یا گذر موقت دریافت میکنند تا بتوانند در سایر نقاط ایران نیز با این خودروها تردد کنند. اعتبار این مجوز حدود دو ماه است.
در ژوئن سال جاری میلادی یک شرکت ثبت شده در ارس تبلیغاتی را در رسانههای ایران شروع کرد که در آن از آغاز فروش خودروهای آمریکایی در ایران بدون هیچگونه محدودیتی خبر داده شده بود.
در یکی از این تبلیغات تصویری از خودروی شورولت نشان داده شده که کنار آن نوشته شده است: بازگشت یک افسانه پس از ۳۴ سال.
صاحبان این شرکت مدعی هستند که کارشان قانونی بوده و دارای مشتریان بالقوهای نیز هستند.
شش ماه پیش هیچ نشانهای از باز شدن بازار ایران دیده نمیشد اما منابع آگاه اعلام میکنند که دولت ایران در حال تشویق شرکتهای این کشور برای پیدا کردن راههایی برای ورود خودرو و کامیونهای آمریکایی به این کشور هستند.
یک فعال اقتصادی ایران در حوزه خودرو میگوید: دولت نه فقط به دنبال واردات خودرو از آمریکا است بلکه حتی روزی میرسد که خط مونتاژ خودروهای آمریکایی نیز راهاندازی میشود. صحبت کردن در این باره هنوز خیلی زود است اما این اتفاق خواهد افتاد.
سالها پیش جنرال موتورز، بزرگترین خودروساز آمریکا شریک یکی از خودروسازان ایران بود. همچنین با وجود برگزاری کنفرانس اخیر بینالمللی خودرو اما هیچیک از نمایندگان شرکتهای خودروسازی آمریکایی در این کنفرانس حضور نداشتند.
نظر کاربران
جنرال موتورز آمریکا چند سال پیش بخاطر ساخت خودروهای باکیفیت در حال ورشکستگی بود. موضوع از این قرار بود که محصولاتش اونقدر باکیفیت و با دوام بودند که مشتریان برای چند سال بی نیاز از تعویض قطعات میشدند درست برخلاف سیاست چینی ها و این یعنی بهبود اوضاع اقتصادی مشتریان و ایجاد امنیت برای اقتصادشون. حالا چرا در این برهه از زمان ما نباید از فرصت بوجود اومده استفاده کنیم و راه رو برای ورود خودروسازهای باکیفیت مثل جنرال موتورز هموار نکنیم؟
وقتی خودروسازای فرانسوی میتونند بر هیئت مذاکره کنندشون در 1+5 تاثیر بزارند چرا همین کارو با خودروسازای آمریکایی و سرمایه گذاراشون نکنیم؟
الان بهترین فرصت برای عمیقتر کردن شکاف بین دوستان آمریکایی ایران و دشمننانشون در لابی ها سیاسی مختلف هست.
هیچ موقع کارخانه ای بخاطر محصول با کیفیت ورشکست نمیشودچونکه تقاضا برای خرید بیشتر می شود و سود بیشتری نصیب تولید کننده خواهد سد
پاسخ ها
شرکتهای خودروسازی از فروش قطعات و خدمات پس از فروش سود سرشاری میگیرند. دلیل اصلی ورشکستگی شرکت خودرو سازی جنرال موتورز کاهش فروش قطعات و بدنبال اون کاهش درآمد شرکت بود.
این مسئله برای شرکت ضررآور بود ولی برای مشتریان بینهایت سوددهی داشت.
همونطور که میدونین انگلیسی ها میگن ما اونقدر ثروتمند نشدیم که جنس های ارزون بخریم. به این معنی که خرید یک کالای ارزون قیمت برای مصرف کوتاه مدت خوبه و در نهایت پول بیشتری در درازمدت از جیبتون خارج میشه. دقیقا همون بلایی که چینی ها توی این چند سال سر ملت ایران آوردند. حالا که تحریم خودرو برداشته شده و خودروسازهای خارجی برای ورود به مملکت دارند سر و دست میشکنند چرا اولویت رو به خودروسازهایی مثل جنرال موتورز نمی دهیم؟هم امنیت مردم تضمین میشه و هم در دراز مدت ستون اقتصاد خانوارهای ایرانی رو مستحکم تر میکنه.
اینجا تبریز است شهر اولین ها خودروهایی که اینجا سوار می شیم تهرونیها 50 سال دیگه هم حسرت سوار شدنش را خواهند خورد !!!
مسولین محترم ازتون خواهش میکنم بذارین پای محصولات خوب باز بشه به ایران بخدا خسته شدیم انقدر خرج این ماشینهای اشغال کردیم اخه شما خودتون بگید ما چیمون از این عربا کمتره بابا به واللا قسم عقده ی شدیم چرا صدای ماروکسی نمیشنوه