چالش «قسم» با یک مساله فقهی
درام فیلم «قسم» ساخته محسن تنابنده بر اساس یک مساله فقهی شکل گرفته است و برای نخستین بار حکم «قَسامه» وارد یک اثر سینمایی شده.
روزنامه هفت صبح: درام فیلم «قسم» ساخته محسن تنابنده بر اساس یک مساله فقهی شکل گرفته است و برای نخستین بار حکم «قَسامه» وارد یک اثر سینمایی شده. قَسامه در لغت به معنی سوگند و سوگندخوردگان است. از لحاظ فقهی و حقوقی نیز روشی است که با استفاده از آن، در موارد وجود لوث (شک قوی)، شاکی و متهم یا اقوام و خویشاوندان مرد که پیوند خونی با آنها دارند، میتوانند با سوگند خوردن موجب محکومیت یا برائت کسی از اتهام ارتکاب جنایت شوند.
در فیلم «قسم» راضیه (مهناز افشار) اقوام درجه یک خود را از گرگان سوار بر اتوبوس کرده است تا در دادگاهی که قرار است در مشهد برگزار شود علیه متهم ِقتل خواهرش قسم یاد کنند. در طول مسیر بحث های متعددی درباره این که آیا متهم واقعا مرتکب قتل شده است یا خیر، درمی گیرد. آن ها گاهی دچار تردید می شوند نکند قسمی که یاد خواهند کرد ، منجر به کشته شدن یک انسان بی گناه شود. فیلم در قالب داستانی پرکشش حکم قسامه را به چالش می کشد اما درباره آن قضاوت نمی کند.
ارسال نظر