احتمال افزایش تعرفههای مخابراتی وجود دارد
با وجود دستور دیوان عدالت اداری برای حذف آبونمان تلفن ثابت، ظاهرا مخابرات تصمیم دارد تعرفههای خود را افزایش دهد و این موضوع در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در حال بررسی است.
خبرگزاری ایسنا: با وجود دستور دیوان عدالت اداری برای حذف آبونمان تلفن ثابت، ظاهرا مخابرات تصمیم دارد تعرفههای خود را افزایش دهد و این موضوع در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در حال بررسی است.
بحث تغییر و افزایش تعرفه تلفن ثابت موضوع جدیدی نیست؛ در موارد متعددی طی سالهای گذشته گفته میشد که تعرفه تلفن ثابت پایین است و البته هر بار هم بالاخره پس از مقاومتهای بسیار، تعرفهها افزایش مییافت که حتی با وجود این هم، به ادعای مسوولان مخابراتی، همچنان پاسخگوی هزینههای مخابرات نبود.
اگرچه مسوولان ممکن است بیان کنند که سیاست افزایش قیمت را ندارند و نمیخواهند به مردم فشاری وارد کنند، اما بارها عنوان شده که در حوزهی تعرفهگذاری تلفن ثابت، یک ظلم تاریخی و بیعدالتی رخ داده است. زیرا مردم برای تلفن همراه، دقیقهای ۶۰ تومان پول میدهند و این هزینه برای تلفن ثابت چهار تومان است اما با آن مشکل دارند، در حالی که ایجاد و نگهداری تلفن ثابت دشوارتر است.
از طرفی، یکی از اقداماتی که اخیرا اتفاق افتاده و موجب شد مخابرات بیش از پیش متضرر شود، دستور لغو آبونمان تلفن ثابت بود. دریافت آبونمان تلفنهای ثابت در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در حالی ابطال شد که با عدم دریافت آبونمان، شرکت مخابرات ایران متحمل هزینههای زیادی خواهد شد و این سوال را ایجاد کرد که ممکن است در آینده تعرفههای تلفن ثابت تغییر کند.
به همین دلیل بود که شرکت مخابرات درخواست تغییر تعرفههای خود را داد که حسین فلاح جوشقانی - رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- هم با بیان اینکه رگولاتوری تنها نهاد و صریحترین نهاد قانونی در حوزه تعرفه گذاری ارتباطات است و دستور برای لغو آبونمان تلفن ثابت در توسعه مخابرات تاثیر منفی خواهد داشت. اعلام کرد: پیشنهاد شرکت مخابرات ایران برای تغییر تعرفههای تلفن ثابت، بهدلیل جبران ضرر و زیان ناشی از لغو آبونمان، در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بررسی میشود.
اما اخیرا، سیدمجید صدری -مدیر عامل شرکت مخابرات ایران- درباره ایجاد تغییراتی در تعرفههای مخابرات اظهار کرد: تعرفههای مخابرات چه در دیتا و چه تلفن ثابت، باید تغییراتی در جهت افزایش داشته باشد؛ البته ما تابع قانون هستیم اما کاهش تعرفه بیش از این در حوزه به صلاح ما نیست. ما برای افزایش تعرفه در سال آینده نیز پیشنهاداتی به رگولاتوری دادیم و امیدواریم که با آن موافقت شود، زیرا با تعرفههای کنونی نمیتوانیم توسعه داشته باشیم.
وی با اشاره به رای دیوان عدالت اداری، مبنی بر لغو دریافت هزینه آبونمان از مشترکان تلفن ثابت بیان کرد: این رای برای ابطال مصوبه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات بوده اما در حق مخابرات اجحاف شده است. لغو دریافت آبونمان از مشترکان به ضرر مخابرات است و درآمد ۷۰۰ میلیارد تومانی سالانه ما را کاهش میدهد. به همین دلیل در تلاش برای بازگرداندن این حکم هستیم.
صدری همچنین خاطرنشان کرد: البته ما موظف به اجرای قانون هستیم و اکنون هم در حال طراحی کردن سیستمها هستیم که حکم دیوان عدالت را اجرایی کنیم، اما در عین حال تلاش میکنیم که با کمک وزیر ارتباطات و رگولاتوری و مذاکره با دیوان عدالت، رای را بازگردانیم، زیرا دریافت هزینه آبونمان برای نگهداری و توسعه شبکه مخابراتی کشور صرف میشود و توسعه مخابراتی با کاهش درآمدها ممکن نیست.
آنچه واضح است، با ابطال مصوبهی رگولاتوری و لغو دریافت آبونمان، مخابرات متحمل هزینههای زیادی خواهد شد و حتی بدون در نظر گرفتن این درآمد هم مخابرات بارها عنوان کرده که هزینهی نصب و نگهداری تلفن ثابت بسیار بیشتر از چیزی است که از کاربران دریافت میشود. اما درنهایت، اینکه جبران این کاهش درآمد از چه طریقی اتفاق میافتد، منوط به رگولاتوری خواهد بود.
نظر کاربران
کشور که شیر تو شیره تو هم گران کن کی به کیه.
مخابرات که چندسال است هیچ قبضی بدست مشترکین نمیده. که مردم بتونن هزینه مکالمه خودشون رو ببینن ومدیریت کنن فقط تلفنی مبلغ رابه اطلاع مشترکین میرسونن ومشترک هم از میزان تعرفه هیچ اطلاعی ندارد متاسفانه سازمان حمایت از مصرف کنندگان هم سازمانی تشریفاتی بیش نیست
بگردید ببینید چی رو میشه گرون کرد مبادا چیز ارزون دست مردم باشه
برای جبران هزینه ها ساده ترین روش دست کردن در جیب مردم است اما مدیریت کارآمد بدنبال کاهش مزینه ها میرود تمام مطلب بالا فقط توجیه در خصوص دست کردن در جیب مردم برای انجام هزینه ها بود.
کم آوردید جیب مردم هست بخورید تا گردنتان کلفت تر شود چاپلوسها.....
خوشم میاد از وزیر ارتباطات آذر جهرمی
اول تریپ میاد باگرانفروشی اپرانورها شویدا برخورد می شه و....!؟
چند روز بعد(شاید یک چیزی مثل امضاطلایی!)
بابررسی کارشناسانه باپیشنهاد اپراتورها براساس اصول بهبود کیفیت موافقت می گردد تقصیر داره جوانه هزاران امید!؟
آبونمان و ثابت شهری هر ماه روی فیش مردم میاد . و طبق رای دیوان ، غیر قانونی است . ولی کسی به رای دیوان که منجی تظلم دولت و سازمان ها به مردم است اهمیتی نمی دهد . این به معنی آن است که مردم باید خودشان حقشان را بگیرند .
خدا لعنت کنه مسولین مخابرات واقعا خون مردم رو دارید تو شیشه می کنید به جای اینکه هزینه مکالمات داخلی وخارجی ارزان یا رایگان کنید هر روز می خواهید قیمت هاتون بالاتر ببرید خداراخوش میاد مکالمه تلفن ثابت وهمراه اول برای خارج از کشور دقیقه ای ۲۵۰۰ باشه یعنی می خواید گرونتر کنید خدا ازتون نگذره.
شما کارتون فقط سانسوره وبس .چرا نظرم درباره مسولین مخابراتی نگذاشتید که مردم ببینن؟
همه چیز در دولت اصلاحات گران شد، تعرفه های مخابراتی هم روش ؟؟؟؟؟!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟