سهم سایپا از فروش هر پراید ۲۰۰۰ دلار است
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با حضور در ایسنا در گفت وگوی چالشی با خبرنگاران این خبرگزاری پاسخگوی سوالات آنان شد.
خبرگزاری ایسنا: مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در گفت وگوی چالشی پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.
محمدرضا سروش در ابتدا به بیان کلیاتی از صنعت خودرو پرداخت و گفت: صنعت خودروسازی کشور علیرغم تمام محدودیتها توانسته سالانه ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو تولید کند که نشاندهنده پتانسیل صنعتی بالای کشور در این صنعت، توان بالای قطعهسازی و مدیریت زنجیره تامین است که در طول زمان برای کشور ایجاد شده است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا سپس افزود: در حال حاضر صنعت خودرو ظرفیت تولید حدود ۲ میلیون دستگاه خودرو را دارد. توانایی تولید قطعات و مونتاژ خودرو نشان از دانش و ظرفیت صنعتی بالای کشور است که البته ضعف بهروز نبودن محصولات نیز وجود دارد.
سروش با بیان اینکه رشد صنعت خودرو مدیون تصویب قانون خودرو در سال ۱۳۷۲ است و توسعه صنعت خودرو عمدتا در زمانی که مالکیت متعلق به دولت بود پایهگذاری شده است، گفت: از زمانیکه مالکیت به بخش غیردولتی واگذار و توسعه صنعت فراموش شد و مدیران آن بیشتر به فکر توزیع سود سهام بودهاند.
وی شرط موفقیت پایدار در صنعت را سرمایهگذاری برای توسعه دانست و گفت: اگر در شرکتی توسعه صورت نگیرد، سود پایداری حاصل نخواهد شد. قرار بود واگذاری شرکتها ذیل اصل ۴۴ سبب شکوفایی اقتصادی شود و با وجود انتقال مالکیت، مدیریت انسجام پیدا نکرد و سبب خروج منابع از شرکتها شد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با یادآوری اینکه سایپا براساس گزارشها تا قبل از سال ۱۳۹۰ حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان سود توزیع کرده است، گفت: این میزان توزیع سود، بدون سرمایهگذاری برای محصولات آتی، روند ناخوشایندی را برای شرکت ترسیم کرده است.
وی ادامه داد: هرگاه درآمدهای نفتی و ارزی کشور خوب بوده است، روی واردات خودرو تاثیر داشته و واردات به خوبی انجام شده است و هر زمان که محدودیتهای منابع داشتیم به صنعت خودرو توجه بیشتری شده است.
مدیرعامل سایپا در ادامه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران بود که با هم میخوانیم:
فرمایشات شما درست، امامردم این صحبتها را نمیپذیرند. در این صنعت قرار بر این بوده که به جایی برسیم، وعدههایی داده شده که اکثرا محقق نشده است. اکنون در مقایسه با سرعت سیرصنعت خودرو در کشورهای آسیایی و نه اروپایی در چه جایگاهی قرار داریم!؟
در اینکه فاصله ما با بعضی کشورهای پیشرفته زیاد است، شکی نیست، چرا که محیطها متفاوت است. تنها بنگاه با بنگاه نباید مقایسه شود. صنعت خودرو مشکلاتی دارد. بخشی از این مشکلات مربوط به درون بنگاه و صنعت و بخشی مربوط به خارج از صنعت است.
اگر به این شکل پیش برویم و بگوییم مقصر اصلی ما نیستیم و مشکل جای دیگر است، ۲۰ سال دیگر هم مشکل حل نخواهد شد. در حال حاضر وضعیت مالکیت مدیریت در صنعت خودروسازی به چه شکلی است؟ دولتی یا غیردولتی؟
در حال حاضر سهم دولت بسیار کم است. درواقع در سایپا ۱۷ درصد و در ایران خودرو ۱۵ درصد سهم متعلق به دولت است. مسائل باید ساختاری حل شود. همانطور که قبلا هم ذکر شد رشد صنعت خودرو در زمانیکه مالکیت و مدیریت دولتی بود، اتفاق افتاده است. قرار بود مالکیت غیردولتی شود تا سرعت رشد و توسعه بیشتر و افزایش بهرهوری داشته باشیم.
اگر قرار به قیاس باشد، هدف از اصل ۴۴ ایجاد توسعه بوده است، اما همان زمان حس شد که دولت و مدیریت آن، دست و پا گیر است و نباید مدیران سیاسی و غیرحرفهای وارد این عرصه نشوند؛ اما نتیجه نگرفتیم.
علیرغم قدمت محصولات تولیدی، کیفیت محصولات در حد استانداردهای مصوب کشور است. کیفیت مطلوبیتی است که مشتری از محصول و خدمات دریافتی انتظار دارد و باید متناسب با پرداختی باشد.
نرخ ارزهای خارجی متغیر اصلی در اقتصاد ما بوده و مشخصکننده قیمت فولاد، مس، آلومینیوم، مواد پتروشیمی، پلاستیک، لاستیک و غیره است و با توجه به اینکه خودرو نیز از همین اجزا تشکیل شده و حدود ۷۵ تا۸۰ درصد قیمت تمام شده خودرو از این مواد تشکیل شده، بنابراین محصول تابع قیمت ارز است.
کارخانه برای محصول پراید ۲۰۰۰ هزار دلار میگیرد در بازار هم قیمت این محصول ۳۲۰۰ دلار است. در اصل پراید یک محصول ۶۰۰۰ دلاری است که اگر با سایر محصولات هم قیمت مقایسه شود، از حداقل کیفیت قابل قبول برخوردار است.
چرا مردم در مورد همین پراید میگویند پراید کرهای بهتر بود؟ خود ماشین که تغییر نکرده است!؟
پراید تولیدی امروز اگرچه از لحاظ ظاهری شبیه به پراید اولیه است ولی از لحاظ مشخصات فنی، موتوری و امکانات با پراید قبلی متفاوت است. متاسفانه سیاست قیمتگذاری دستوری منجر به زیاندهی شرکت شده و فرصت سرمایهگذاری برای توسعه محصول و ارتقای کیفیت را به شدت محدود کرده است.
در حال حاضر صنعت خودروسازی زیانده شده است. این صنعت زیانده تا کی میتواند اینطور ادامه دهد؟
طبق قوانین برنامه و قانون اصل ۴۴، در جایی که دولت قیمتگذاری میکند و بنگاه با زیان مواجه میشود، دولت باید زیان را جبران کند. به نظر با توجه به شرایط اقتصادی و مالی دولت، بهتر است در خصوص نحوه اداره و سیاستگذاری صنعت خودرو تجدیدنظر شود.
مردم تا کی باید تاوان این وضعیت را بدهند!؟
وقت آن رسیده که نسبت به نظامات بنگاهداری و تدوین استراتژی توسعه صنایع بزرگ اقدام جدی و حرفهای به عمل آید. تفکیک مالکیت از مدیریت و توجه به مدیریت حرفهای بنگاهها میتواند بخشی از مشکلات موجود را برطرف کند.
گفته میشود که شما در شرایط سختی به مدیریت این شرکت منصوب شدهاید، آیا واقعاً همین طور است؟
شرکت در شرایط مالی سختی قرار دارد. از یک طرف قیمت تمام شده محصولات از قیمت فروش بالاتر است و از سوی دیگر شرکت دچار کمبود نقدینگی است. بخشی از کمبود نقدینگی بهخاطر قیمت غیرعادلانه محصولات است. اگر نقدینگی وجود داشت، حتما تولید به این حد آسیب نمیدید.
شرکتهای خودروسازی از سال ۱۳۹۱ تحت فشار قیمتگذاریهای دستوری قرار گرفتهاند و قدرت تحرکشان گرفته شده که باعث زیاندهی نیز شده است. زمانیکه بنگاهی زیانده شد، فرآیند توسعه محصول آسیب میبیند.
نظر کاربران
2دلار هم زیاد است.
شما هاهم با این پراید فرقون هاتون برید گم شید
خوب میشه ۲۲ میلیون سود.. مگه کلا ی پراید چند
پاسخ ها
عزیزم تا تهش وارد کردن به مردم
کل حرفاش از اساس دروغ است
خدایا توبه
این پراید که از جایی روغن نباتی درست میشه ۶۰۰۰هزار دلار قیمتشه
یعنی به نرخ دیروز حدود ۶۷ملیون تومن
دروغ که خناق نیست آقای مدیر عامل یک دفعه میگفتی پراید با لامبورگیتی هم قیمت خستش و باید قیمتش میلیاردی باشه
خخخخخخخخخخخخ
شرکت لگن سازی سایپا ی دزد
پراید ۳تومنی ۳۵تومن میدید زیانده حالت خوبه عامو دارو هاتو خوردی چقدر دروغ بس کنید خجالت داره
به شرکت لگن سازی سایپا خوش امدید خخخ تتتتف
کاری نداره ابشناشو کم کنید مثلا گیربکس و دینام وچارتا چرخ نذارید کاری نداره برا شماها خخخخ
اقا از بس دروغ گفتید حرف راستتون کسی قبول نمیکنه داداش چقدرکم داری اختلاس کن وفرار کن کی بکیه خرتوخره
اینها خودرو نیستند فرغون هستند
ارابه های مرگ و نابود کننده ی آرزوها هستند
خاک بر سر شما کنند کدامیک از مدیران بی لیاقت خودروسازی محصولات خودشان را سوار میشوند؟
سهم بی توان چند تومان هست؟
خب قربون شکل ماهت برم میشه حدودبیست میلیون دیگه چیزی نمیمونه
یعنی 22ملیون تومان بابا انصاف هم خوب چیزی هست
از یه طرف میگن ضرر میکنیم از طرف دیگه سالی نزدیک ۲ میلیون دستگاه تولید میکنید اگه نمیصرفه چرا تولید میشه
بعدشم بهتر نبود از کمیت بزنید و به کیفیت و امنیت اضافه میکردید تا شاید بی کیفیت ترین خودرو دنیا لقب نگیره البته اگر پول و سود آوری مهمتر از جان و امنیت ایرانی نیست!!!
اگر سهم سایپا از هر پراید ۲۰۰۰ دلار است پس ۱۲۰۰ دلار بقیه کجا می رود در ضمن با ۲۰۰۰ دلار هم سود زیادی شرکت می برد اینها همه حرف است
بابا جمع کنید کارتون شده فقط داستان تعریف کردن
معلوم هست تو چی میگی
فقط کار شما خودرو سازا شده بازی دادن و خالی کردن جیب مردم
ان شاء اللله که خسر دنیا و آخرت باشید
آمین
لعنت خدا بر خودتون و پرایدتون
لطفا با دقت بخونید!جواب هیچ کدوم از سوالهای خبرنگار رونمیده
میگه 15و17درصدسایپا وایران فرغون مال دولته اما نمیگه بقیه ش مال کیه!!
توچهل سال نتونستید مشکلات این صنعت وحل کنید تو400سال هم نمیتونید چون مدیریت ندارید
مرده شور همه تونو ببره
کی رو میخواین سیاه بکنید
فرض بر این بگیریم پراید۳۲۰۰دلاره ولی ایا قیمت دلار که ۴۲۰۰بود یا۳۸۰۰شما ارابه های مرگ رو به همین قیمت میدادین؟؟؟؟؟
اخه واس چی میخواین به خورد مردم بدبن که ما صنعت داریم چنتا تکه اوراقی و مونتاژ میکنین بعد اسمشو میزارین صنعت تو این چهل سال چه نو اوری داشته این صنعت که اینهمع روش مانور میدین کاشکی ما از این صنعت محروم بشیم شاید راحت شدیم
اصلا کل ماشین۵۰۰دلار ارزش نداره ۲۰۰۰تا فقط سهم سایپا شده
مگه بنز میسازین خخخخخخخخخ
سانسورچی خسته نباشی .
من دیگه با مسوولان کاری ندارم فقط مرگ بر مردم نادان وبیشرف
میگن دروغگو دشمن خداست، پس چرا خدا این کذابین رو از رو زمین برنمیداره بنداره قعر جهنم
مثل همیشه یک فرد غیر مسئول و کار نابلد و بیسواد یک مشت اراجیف که فقط بدرد خودشون میخوره تحویل مردم داد.
خدا لعنت کنه شما و نسل شماهایی که به مردم ظلم میکنید و از روی زمین برداره
لعنتی با این همه افزایش قیمت باز هم میگه طویله مان زیان ده هست.
امثال شما ستمگران و غارتگران ملت رو خدا با خاک گور سیر کنه
ایا میدانید با ۶۰۰۰هزار دلار چه خودرویی غیر ایران می توان با اقساط بلند مدت خرید