بازار خودرو در شوک فرو رفت
در ماههای گذشته با افزایش قیمت خودرو، مردم شوک بیسابقهای را تجربه کردند بهگونهای که خرید ماشین برای افراد با درآمدهای معمولی تبدیل به رویا شد. این روند ادامه پیدا کرد و ما هر روز شاهد خبرهایی مبنی بر نوسان قیمت در بازار خودرو بودیم و قطعهسازان، بازار خودرو و مصرفکننده منتظر روشن شدن تکلیف این بازار بودند.
روزنامه ابتکار: در ماههای گذشته با افزایش قیمت خودرو، مردم شوک بیسابقهای را تجربه کردند بهگونهای که خرید ماشین برای افراد با درآمدهای معمولی تبدیل به رویا شد. این روند ادامه پیدا کرد و ما هر روز شاهد خبرهایی مبنی بر نوسان قیمت در بازار خودرو بودیم و قطعهسازان، بازار خودرو و مصرفکننده منتظر روشن شدن تکلیف این بازار بودند.
با افزایش قیمت و عدم تقاضا در این بازار، رکود مهمان صنعت خودروسازی شد. در این میان قطعهسازان برای احیای دوباره، خواهان افزایش قیمت کارخانهها بودند اما مصرفکنندگان با توجه به شرایط پیش آمده و ناتوانی خود در تامین مخارج زندگی تمایلی به افزایش قیمت نداشتند. اما با توجه به تمام این مسائل سرانجام تکلیف قیمت محصولات خودروسازان در ۲۲ دی ماه مشخص شد و اینبار بازار خرید و فروش خودرو از افزایش قیمت کارخانهها در شوک فرو رفت و به عقیده برخی از فعالان بازار در آستانه اعلام قیمت خودروهای داخلی بازار همچنان راکد باقی مانده است.
عدهای دیگر از فعلان شرایط را طور دیگری میبینند و معتقدند اگر تولید و عرضه در بازار افزایش یابد ما میتوانیم به مرور شاهد کاهش قیمتها در این حوزه باشیم. رضا ویسه، معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیسجمهوری از تاثیر افزایش عرضه در بازار خودرو به «ابتکار» گفت: با اعلام قیمت خودروهای داخلی اگر عرضه و تولید از طرف تولیدکنندگان افزایش یابد میتوانیم شاهد تعادل در بازار خودرو باشیم، اما اگر عرضه به سمت کاهش برود ما دوباره افزایش قیمت را در این بخش خواهیم داشت. به عبارتی دیگر یکی از راههای مهار کردن قیمتها در بازار نوع عرضه است و وقتی تقاضا در بازار وجود داشته باشد باید عرضه بتواند پاسخگو باشد و اگر تعادل میان عرضه و تقاضا نباشد افزایش قیمت را خواهیم داشت.
وی افزود: در حال حاضر قیمت خودرو تحت کنترل سازمانهای رسمی و نهادها است. تا پیش از اعلام قیمت عملا حاشیه سود موجود به نفع دلالان بوده و قطعهسازان سودی نمیبردند. نکته مهم اینجاست که خودروسازان میتوانند در بحث قطعهسازی به خودکفایی برسند. در حال حاضر با شرایط به وجود آمده خودروسازان نمیتوانند قطعات مورد نیاز خود را وارد کنند، پس مجبور هستند که قطعات را خودشان تولید کنند.
زمانی هم که تولید در داخل انجام شود نیاز به سرمایهگذاری عظیم است و اگر منبعی نباشد نمیتوانند به فعالیت ادامه دهند. متاسفانه در شرایط کنونی قیمت عوامل تولید که عمدتا مواد اولیه است به شدت افزایش یافته و خودروسازها در حاشیه زیان نمیتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. این اشکالی است که در سیاستگذاری و تدوین مقررات وجود دارد و باید به آن توجه شود. مسئله متعادل ساختن قیمت محصولات کارخانه با کف بازار موضوع جدیدی نیست و در سالهای گذشته این اتفاق بارها رخ داده است.
به عنوان مثال در سالهای ۷۳.۷۴ افزایش قیمت خودرو را در بازار داشتیم و آن افزایش قیمت دلایل متفاوتی داشت. در آن زمان دولت وقت تصمیم خوبی گرفت و خودرو را در حاشیه بازار به فروش رساند و سازمان مالیاتی و سازمان حمایت را مستقر کرد و گفت که قیمت تمام شده به اضافه سود معقول متعلق به خودروساز است و مابقی آن را دولت به عنوان مابهالتفاوت از خودروسازان گرفت. شرایط اینگونه ادامه پیدا کرد تا بازار به تعادل رسید و همانطور که گفتم این جریان تازهای نیست و ما در گذشته هم چنین تجربهای را داشتهایم که موفق هم بوده است.
البته باید بگویم که با این بحث نمیتوانیم به آسانی شاهد کاهش قیمت باشیم ولی از طرفی اگر تولید و عرضه زیاد شود و دیگر تفاوت قیمت میان کارخانه و بازار وجود نداشته باشد میتوانیم شاهد تعادل در قیمتها باشیم. وقتی خودروساز تولید خود را افزایش دهد و افراد برای خرید در نوبت نباشند، مجبور میشود به مرور زمان خودروهای خود را قسطی به فروش برساند، کاهش قیمت را خواهد داشت و به اجبار تسهیلاتی را برای خرید خودرو در اختیار مصرفکنندگان قرار میدهد. من همیشه میگویم که متاسفانه در بحث خودروسازی و تعیین قیمت تاکنون سهلانگاری شده است و باید به آن توجه ویژه شود.
ویسه از مشکلات پیشروی صنعت خودروسازی و تولیدکنندگان گفت: ما میتوانیم در بحث عمل نکردن خودروسازان به تعهداتشان بگوییم وقتی که خودروسازان را در بلاتکلیفی قرار میدهیم طبیعی است که نتوانند به وظایف خود عمل کنند. مقدمه هر تولیدی برنامهریزی است، زمانیکه این افراد نمیتوانند برنامهریزی داشته باشند یقینا نمیتوانند تولید مناسبی هم داشته باشند. به عنوان مثال وقتی خودروساز میخواهد فولاد یا مواد پتروشیمی بخرد و تهیه کند باید بداند که وقتی این مواد را خریداری میکند میتواند محصول را به قیمت مناسب به فروش برساند و سود را داشته باشد!
خودروساز در شرایط کنونی در بلاتکلیفی قرار گرفته است نمیتواند یک برنامهریزی دقیقی داشته باشد و یقینا در این شرایط تولیدش با افت روبهرو میشود. اگر بخواهیم در این وضعیت به نفع مصرفکننده کاری انجام بدهیم در ابتدا باید کمک کنیم که تولید خودروساز به شرایط نرمال برگردد و همین مسئله بخش عظیمی از مسائل قیمت را حل خواهد کرد.
تمام خودروسازیها در بورس حساب و کتاب مشخصی دارند و دولت باید قیمت تمام شدهشان را ملاک قرار دهد و سود معقولی هم برای آنها در نظر بگیرد، اگر در آن زمان ببیند که خودروسازها سود اضافه به دست میآورند میتواند مابهالتفاوت را از آنها دریافت کند، کاری که در گذشته هم انجام شد. باید بگویم که بلاتکلیف گذاشتن صنعت خودروسازی در انتها به ضرر مصرفکننده تمام خواهد شد.
نظر کاربران
همش دروغ خوددولت مافیاست
واردات روآزادکنید ببینید چی میشه
پاسخ ها
دلالهای کثیف همشون عامل همین آشغالسازها هستند
تا ابد بلاتکلیف بمونن ایشالا و به چه کنم گرفتار باشن
برپدر همتون از دم لعنتتتتتتتااا
پاسخ ها
بشمار
لعن الله علی قوم الظالمین
قیمت دست ملت است اگر نخرن قیمتها پایین میاد
من به روحانی رای دادم حالا می بینم گول ریشش را خوردم واشتباه کردم به روحانی رای دادم. تا من باشم سر صندوق رای نروم
پاسخ ها
بازم چند سال دیگه این حرفت یادت میره دوباره میری پای صندوق این دفعه به جهانگیری رای میدی .... خخخخخ
هیچکی نبایددیگه بره
دیگه دیره دیگه دیره جانم اونوقت باید نادانی نمیکردی فک کردی آزادی میاره ...
لعنت خدا بر باعث گرانی
پاسخ ها
بشمار
همه صحبتها را که میخوانی میبینی فقط توجیه گرانی میکنند یک کلمه به نفع مصرف کننده نهایی پیدا نمی کنی واقعا در این وانفسا مردم فراموش شده اند.
به امید خدا این شوک آخرش باشه وبعدش دیگه نابود بشه که مردم رونابود کردن با ماشینای بی کیفیت.
ببنیددراین لگن سازی،نه خودروسازی
صفحه را باز کردم که بخوانم...اما دیدم حوصله ندارم!واقعا حوصله اینقدر آسمان و ریسمان بافتن را ندارم!
وقتی که قیمت قطعی فروش خودرو تو رسانه جمعی جلو چشم میلیونها نفر گفته شده،چطور با افزایش عرضه و خرید مردم،قیمت پایین میاد؟یکی اینو به من بفهمونه
تمام این گرفتاریها در اثر تحریمهاست.روزی که تحریمها نباشند همه چیز حل میشود.ارز کاهش پیدا میکند و به تبع آن همه چیز به زیر نصف کاهش.منتها هنوز به آنجا نرسیده ایم ولی می رسیم.
پاسخ ها
دوست ساده من کدوم تحریم تحریم خارجی اصلا نمیتونه ایرانو به زانو در بیاره تحریم داخلیه ...
تو دیگه چه نابغه ای هستی ....برو عامو مردم دیگه اه ندارن با ناله سودا کنن اومدی حرف یامفت میزنی ...حالا مگه تو برجام تحریما را ورداشتن اون پرایدی که شش میلیون بود رفت بیست و سه میلیون برگشت همون شش میلیون که الان بخوان با برداشتن تحریما برگرده به قیمت قبل برو دیگه حرف مفت نزن
هرچه می کشیم تز سر سادگی امثال شماست گرون شدن سنگ پا هم به خطر تحریمهاست
اتفاقا کاملا درسته.تحریمها هیچوقت حتی بعد برجام برداشته نشد.اگر واقعا با دنیا راه بیایم و واقعا تحریمها برداشته بشه همه چیز درست میشه.در درجه اول رانت و فساد خشک میشه که به مزاج تو که عامو عامو میکنی خوش نمیاد.تو داری حرف مفت میزنی چون به نفع امثال شما نیست با دنیا کنار بیاین. برای هماهنگی با دنیا مجبوریم fatf و تجارت درهای باز و خیلی چیزای دیگر را رعایت کنیم که اصلا با دزد جماعت جور در نمیاد.
مردم مافهمیده هستن ومیدونن دراین شرایط فعلی که هنوزخودروهای پیش فروش قبلی که تعدادشم زیاده ۲۰۰هزار تحویل خریداران نشده وازموعدآن چندماهی گذشته پس چطورخودروسازها میتونن تولیدکنن وبه موقع تحویل دهنداینهافقط میخوان پول روازخریداربگیرندوبعدبه جای تحویل بهانه جویی کنن ازنظیرتورم قیمت دلارتحریم کمبودوبعدحساب خریداران باکرم الکاتبین میباشد خخخ واقعاکه عجب مدیران ومسعولان بیخیالی داریم
پاسخ ها
وووووووو عجب مردمی
آره.. ما هم احمقیم... گفته اگه مردم نخرن قیمت ها رو میبریم بالا... به همین خیال باشید که مردم بیان ازتون ماشین بخرن
توف توشرفشون که لگن قاتل روگرون میکنن وزیرصنعت چه غلطی میکنه پس
مردم مافهمیده هستن ومیدونن دراین شرایط فعلی که هنوزخودروهای پیش فروش قبلی که تعدادشم زیاده ۲۰۰هزار تحویل خریداران نشده وازموعدآن چندماهی گذشته پس چطورخودروسازها میتونن تولیدکنن وبه موقع تحویل دهنداینهافقط میخوان پول روازخریداربگیرندوبعدبه جای تحویل بهانه جویی کنن ازنظیرتورم قیمت دلارتحریم کمبودوبعدحساب خریداران باکرم الکاتبین میباشد خخخ واقعاکه عجب مدیران ومسعولان بیخیالی داریم
مردم مافهمیده هستن ومیدونن دراین شرایط فعلی که هنوزخودروهای پیش فروش قبلی که تعدادشم زیاده ۲۰۰هزار تحویل خریداران نشده وازموعدآن چندماهی گذشته پس چطورخودروسازها میتونن تولیدکنن وبه موقع تحویل دهنداینهافقط میخوان پول روازخریداربگیرندوبعدبه جای تحویل بهانه جویی کنن ازنظیرتورم قیمت دلارتحریم کمبودوبعدحساب خریداران باکرم الکاتبین میباشد خخخ واقعاکه عجب مدیران ومسعولان بیخیالی داریم
دراین سرای بی كسی كسی به در نمی زند
به دشت پر ملال ما پرنده پر نمی زند
یكی زشب گرفتگان چراغ بر نمی كند
كسی به كوچه سار شب در سحر نمی زند
نشسته ام در انتظار این غبار بی سوار
دریغ كز شبی چنین سپیده سر نمی زند
دل خراب من دگر خراب تر نمی شود
كه خنجر غمت از این خراب تر نمی زند
گذر گهی است پر ستم كه اندرو به غیر غم
یكی صلای آشنا به رهگذر نمی زند
چه چشم پاسخ است از این دریچه های بسته ات
برو که هیچ کس ندا به گوش کر نمی زند
نه سایه دارم و نه بر بیفکنندم و سزاست
اگر نه بر درخت تر کسی تبر نمی زند
هوشنگ ابتهاج گل گفتی و هر روز بیشتر شعرت معنا پیدا میکنه
شش ماه ملت فهیم مطلقا خودرو ازسایپا وایران خودرو نخرن مشکل گرانی حل می شود
مردم اگه غیرت دارید اگه مردید اگه دانایی نخرید نخرید بزار ورشکست بشن به درک به جهنم ...
نخرین لامصبا نخرین بزارین این دزدی پایان پیدا کنه
تا میتونید گران کنید
وقتی گران کنید مردم شریف ایران زمین به صف میشوند!!!!!
بهترین راه آزاد شدن واردات خودروهای دست دوم ژاپنی است که بسیار با کیفیت و قیمت خیلی پایینی دارند.
بزگترین کلاه بر دار خود دؤلت است
پاسخ ها
صد در صد
دروغ پشت دروغ!
در کشورمون نام یه کالا راببرید که بعدازافزایش کاهش داشته است؟
مردم توان خرید خودروهایی داخلی را بااین روند وحشتناک افزایشی ندارد.
اگر دولتمردان ذینفع نیستند وواقعا با مردمند فقط کافیه برای مدتی هرچند کوتاه واردات خودروهای خارجی باقیمت پایینتر والبته و البته بدون اخذعوارص به کشور راآزادکنند تا این ازخدابیخبران و سیری ناپذیر بفهمند هرکاری رانمیتوانتدبا ملت مطلوم ایران انجام دهند.
حیف وصدافسوس که هراده ای برای کاهش آلام مردم مشاهده نمیشود.
با بازار گوشت ومرغ و مایحتاج عمومی مردم هم به همین شکل اقدام گردد
از کی تا حالا افزایش تقاضا باعث کاهش قیمت شده چرا فکر نشده حرف میزنید. مردم رو ساده گیراوردید.
پاسخ ها
دارن خودشون خرفرض میکنن
در حالی که کارخانجات ما توان طراحی وتولید یک گیربکس اتوماتیک را با قیمت تمام شده قابل قبول ندارند،ادعای مسولین ما گوش فلک را کر کرده و مدام از پیشرفت علمی!و قله های دانش صحبت می کنند.
آقایان با شاخ وشانه برای دنیا کشیدن آنهم در کشوری با این سطح درآمد سرانه پایین (ودر واقع بدون تعارف فقیر در دنیای تکنولوژیک امروز)به کجا می خواهند برسند معلوم نیست.
اقتصاد جهان الان مثل ظروف مرتبطه است و اگر کشوری خودش را به هر اسمی منزوی کند(ولو این اسم خودکفایی باشد)جز فلاکت سر انجامی ندارد.
كار خودشونه
عملا به کاهش ارزش پول ملی دامن زدین!
آیا حقوقها هم همینقدر زیاد میکنین؟!!!
خدا لعنتتون کنه با این خودروهای بی کیفیت اینقدر منت سر مردم بدبخت هم می گذارید.آخه پراید چی داره که اینقدر گرونشم میکنید.یه حلب درست میکنن یه قرآن هم داخلش میگذارن میگن بروید قرآن پشت و پناهتون ما هیچ مسئولیتی نمی پذیریم
ورود خودرو که ممنوع بشه خودروسازان با این آشغالهایی که تولید می کنند جولان می دهند
صنعت عظیم خودروسازی کشور هم در دولت اصلاحطلب و حامی برجام ، با مشکل بزرگی برخورد کرد ، چرا ؟؟؟؟؛!؟؟؟؟
همش عربده مشقیه که اگه بخرید ارزون میشه اگه نخرید گرون
اینو میگن که ملت رو به خرید وادار کنن
فقط می تونم بگم که کارشناسان اقتصادی ما بدرد چسباندن برچسب تخلیه چاه می خورند .
خدا مرگتون بده
بازاز خودرو نیست، بازار حرام خواری هستش همه به فکر دزدی هستن
مگه میشه یه ماشین تو چند ماه چند ده میلیون گرانتر بشه!!!! مگه داریم..........
پاسخ ها
آره میشه گرون بشه چون دست خودشونه مملکت رو بی صاحب فرض کردن هرکی هر کاری خواست می کنه چون نهادی نیست جلو اینارو رو بگیره هرکی هرکیه
اگر سیاست درستی در باره صنایع خودرو سازی در پیش گرفته میشد و صرفا حمایت بی چون و چرا و جلو رقابت با خودروهای خارجی گرفته نمیشد و این انحصار ایجاد نشده بود الان این وضعیت نبود که بعد از این همه سال هنوز در زمینه ساخت قطعات وابسته به خارج باشیم با اینهمه حمایت یکجانبه
باشه
قیمت تمام شده پراید ۸ میلیون بیشتر نیست
بعد از این همه کلاه برداری هنوز یک عده خر ثبت نام می کنند
بابا تو این مملکت بدون اجازه دولت مگر میشه یک دکان زد
خودشونن
همه چیز خودشونن
دلار ، ماشین ، مسکن و...
فقط یک جنگ زرگری راه میندازن ، این میگه اینه اون میگه اینه
کجای دنیا در عرض هفت سال قیمتها ده برابر میشه
از سال 90 تا الان همه چیز تقریبا ده برابر شده ، همینطوری هم داره میره جلو
خاک عالم بر سرشان. ببینید خودرو بدرد نخور رو چطوری گرون کردن اونوخت یه مشت آدم زبون نفهم میرن می خرن عجب
مردم نخرید جون هرکی دوست دارید نخرید اگه ارزون نشد من اسممو عوض میکنم .
گرون شد علی برکت الله