احتمال توقف تولید قطعات خودرو تا پایان سال
یک مقام مسئول در صنعت قطعهسازی، با بیان اینکه ۲۸۰ هزار نفر از ابتدای سال تاکنون، بیکار شدهاند، گفت: ۱۳۰ هزار نفر تعدیل و ۱۵۰ هزار نفر تعلیق شدهاند.
خبرگزاری مهر: یک مقام مسئول در صنعت قطعهسازی، با بیان اینکه ۲۸۰ هزار نفر از ابتدای سال تاکنون، بیکار شدهاند، گفت: ۱۳۰ هزار نفر تعدیل و ۱۵۰ هزار نفر تعلیق شدهاند.
آرش محبینژاد، در گردهمایی قطعه سازان خودرو از سراسر کشور، با اشاره به وضعیت اشتغال در صنعت قطعهسازی گفت: اگرچه قطعهسازی، یکی از صنایع اشتغالزای کشور به شمار میآید، اما ۲۸۰ هزار نفر از ابتدای سال تاکنون، بیکار شدهاند؛ به این معنا که از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر با تعدیل و ۱۵۰ هزار نفر با تعلیق قرارداد خود مواجه هستند.
وی با بیان اینکه از حدود ۱۲۰۰ قطعهسازی فعال در کشور، ۴۰۰ واحد تعطیل و نیمه تعطیل هستند، افزود: قیمتهای فروش قطعات، علیرغم افزایش قیمتهای مواد اولیه و نهادههای تولید هنوز از سوی خودروسازان اصلاح نشده است و بر همین اساس، قطعهسازان با زیان قابل توجهی روبرو هستند؛ ضمن اینکه مجموع مطالبات قطعهسازان از خودروسازان به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان میرسد.
محبینژاد گفت: مطالبات معوق سررسید گذشته قطعهسازان اکنون به رقمی بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان رسیده؛ ضمن اینکه مشکلات حاد زنجیره تامین خودروسازی کشور نیز همچنان ادامه دارد. این در حالی است که بحران نقدینگی به دلیل مطالبات قطعهسازان از خودروسازان، افزایش چشمگیر مواد اولیه و نهادههای تولید اولین مشکل است.
وی اظهار داشت: مشکل قیمت فروش قطعات خودرو نیز باید حل شود؛ این در حالی است که دشواری تامین مواد اولیه داخلی و خارجی و تسویه خریدهای اعتباری و ارزی را نیز باید به مسائل پیش روی صنعت قطعه اضافه کرد؛ ضمن اینکه افت تیراژ پایین تولید باعث افزایش هزینههای سربار و ضرر و زیان کلان قطعهسازی شده است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور تصریح کرد: خودروسازان ۳۱ درصد در سال جاری نسبت به سال گذشته و ۶۰ درصد نسبت به برنامه، افت تولید داشتهاند که اگر با چنین روندی، وضعیت ادامه یابد، تولید تا پایان سال به صفر میرسد؛ ا لبته این موضوع قابلیت اصلاح روند هم دارد، به این معنا که اصلاح فوری قیمت قطعات خودرو از سوی خودروسازان ظرف حداکثر دو هفته آتی بر اساس نرخ نهادههای تولید، تامین کسری نقدینگی قطعهسازان به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان و انجماد بدهی بانکی خودروسازان و قطعهسازان به نظام بانکی کشور به مدت یکسال و پرداخت صرفا بهره بانکی مربوطه جهت جلوگیری از معوق شدن اقساط بانکی میتواند گرهگشا باشد.
وی با بیان اینکه تسهیل اعتبارات اسنادی داخلی LC برای کل زنجیره تامین خودرو، تسهیل ثبت سفارش و تخصیص ارز به خصوص ایجاد گزینه بدون انتقال ارز و امکان تسویه بدهی از هر طریق ممکن میتواند راهحلهایی برای حل مشکلات زنجیره خودرو باشد، گفت: عرضه کافی مواد اولیه تولید داخلی و همچنین تسویه حسابهای باز ارزی با طرفهای خارجی قطعهسازان به نرخ گشایش اعتبار نیز میتواند موثر باشد.
نظر کاربران
منم خودم کارمند یه شرکت خودرو سازی ام. ولی ان شاءالله خدا همتون رو نابود کنه که جز دزدی هیچ کاری انجام نمیدین. همون بهتر که تعطیل بشه. لعنت خدا به همتون. ...
انشاله که همه چی نابود بشه واقعا دیگه ما مخصوصا کارگرها خسته شدیم از این وضعیت
سلام،این خودرو سازان که به عالم و ادم بدهکارند،از مردم بگیر تا قطعه سازان و بانکها،پس این همه از مردم پول پیش فروش گرفته اند چه کار کرده اند، پس مدیریتشان کجاست؟!!!
پاسخ ها
اقای مسعول رودروایستی نکن اگر لازمه تا قولنجتونم بشکنیم خیلی قطعاتتون استاندارد اینقدرهم طلبکارید قطعاتی که شما تولید میکنید از استاندارد ابکی کشور هم دوتا ستاره کیفی نمیگیره دیگه چرا تهدید میکنی اگر صداقت دارین شما و خودروسازان در تولیدیاتونو تخته کنید مافیای بذارید کنار همین شرکت تویوتا میاد یه ماشین مناسب با کیفیت استادارد خودش وارد میکنه اون موقعه شما برید یونجه بکارید
مدیر کجاست تنبل خانه شاه عباس و تافته ها جدا بافته ..
درون این چاه چقدر باید ریخته شود به هدایتگر این فرعون سازها تعطیل و ما بتوانیم از خودروهای پاک و کم مصرف خارجی استفاده بکنیم �ان مابهالتفاوت صرفه جوئی از محل قیمت سوخت حاصل می شود برا به کارگران داده و همه در رفاه و دیگر آلودگی و مشکلات آنان ندارید واقعیت را قبول بکنید شعار ندهید راهکاری های مفتخور در صنعت خودرو را قطع کنید به مرز بحران و فاجعه رسیدیم چه کسانی شعار خودکفایی ساخت داخل را می دادند حالا چگونه شد یک تحریم باعث توقف کامل شد آیا بدهکاری های قبلی را هم آمریکا ایجاد کرده بود یا عدم سیاست های مدیریتی ایندو فرم ساز مخصوصا ایران خودرو
من خودم تو قطعه سازی کار می کردم و اخراجم کردن ولی الان کاری پر درآمدتر دارم و آرزو دارم که در تمامی اینها تخته بشه تا مردم نفس راحتی بکشن از این مافیای خودرو
درش را گل بگیرید دروغ گو های چاپ لوس شما قطعه ساز نیستید شما جز درو گو چیز دیگری نیستید یک عمر به مردم دروغ گفتید
صنعت خودروسازی کشور هم در دولت اصلاحطلبان روحانی و جهانگیری که به آمریکا و اروپایی که همگی دشمن ایران هستند ، توسل کردند ، با مشکل و برشکستگی برخورد کرد ، اصلاحطلبان کی متوجه اشتباهاتشان می شوند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من تو ایتالیا تور لیدر هستم و از کارمندهای قطعه سازان بودم و درآمدم الان ماهی 45 میلیون تومان به پول ایران میشه و از اخراجم راضی ام و امیدوارم درب این کارخونه های مافیایی گل گرفته بشه به امید خدا که دروغ میگن
جمع کنید بی عرضه ها
لعنت خدا به این حزب بازی ها مردم را از لج همدیگر نابود کردید هم اصلاح طلب هم اصولگرا هر دوآشغالند
این همه کارخونه در ایران تعطیل شده این دو تا هم روش ،ولی بخاطر اینکه رانت خواری در این دو فرگون سازی انقدر زیاد هست که نمیزارید تعطیل بشن.
انچنان رونق اقتصادی کنم احتیاج به یارانه نداشته باشیم پس چیشد موقعیت وصع کاروکارگرهاخوب سالی۸۰۰هزارشغل ایجادنیکنیم برعکس میگه دارسم کم میکنیم ..
بابابیچاره هاراست میگن شوهرمن هم یکی ازمدیران سایپاهست اونم دیگه دراستانه تعلیق قرارگرفته لدفادرک کنبد
اخیش