۸۱۱۹۷۹
۹ نظر
۵۰۱۳
۹ نظر
۵۰۱۳
پ

اجرای اپرای زنانه برای نخستین بار پس از انقلاب

شهلا میلانی خواننده سوپرانو موسیقی کلاسیک غربی و فولکلوریک ایرانی و سرپرست گروه موسیقی آواز ملل از اجرای اپرای «کارمِن» برای نخستین بار پس از انقلاب در تالار وحدت خبر داد.

ایلنا نوشت: شهلا میلانی خواننده سوپرانو موسیقی کلاسیک غربی و فولکلوریک ایرانی و سرپرست گروه موسیقی آواز ملل از اجرای اپرای «کارمِن» برای نخستین بار پس از انقلاب در تالار وحدت خبر داد.

داستان اپرای «کارمِن» در حدود سال ۱۸۲۰ در سویلِ اسپانیا می‌گذرد و روایتگر زندگی این کولی زیبا با خلق و خویی آتشین است، با عشقی رها از هر بند.

اجرای اپرای زنانه برای نخستین بار پس از انقلاب

این اپرای اسپانیایی که توسط آهنگسازی فرانسوی نوشته شده است اگرچه در پیش از انقلاب بارها روی صحنه رفت اما از سال ۱۳۵۷ تاکنون روی صحنه را ندید و حال قرار است گروه موسیقی آواز ملل با همراهی گروه نمایشی شیفتگان دل آن را در تالار وحدت اجرا کنند.

​آهنگسازی فرانسوی که اپرایش در اسپانیا می‌گذرد

شهلا میلانی (خواننده سوپرانو موسیقی کلاسیک غربی و فولکلوریک ایرانی) در مورد اجرای این اثر گفت: می‌دانید که اپرای «کارمِن» توسط آهنگسازی فرانسوی؛ ژرژ بیزه نوشته شده است و متن آن نیز به زبان فرانسه است اما سوژه، سوژه‌ای اسپانیایی است و داستان دختری است کولی که اتفاقاتی احساسی و عاشقانه برایش رخ می‌دهد و در نهایت به قتل می‌رسد. بنابراین داستان اسپانیایی است اما آهنگساز فرانسوی.

او ادامه داد: ما سال‌ها روی متن «کارمِن» کار کرده‌ایم و البته نه به شکل اپرایی که الان روی صحنه می‌بریم بلکه در قالب آریاهایی که مشتمل بر آن‌هاست و ما به شکل رسیتال اجرایشان کرده‌ایم. زمانی که در موارد دیگر با خانم کیشی‌پور همکاری کردیم به این فکر افتادیم که می‌توان این اپرا را هم در قالب یک اپرت نمایشی روی صحنه برد.

زنانی که نقش مردان را ایفا می‌کنند

میلانی که طی سال‌ها تدریس شاگردان بسیاری در رشته آواز کلاسیک غربی آموزش داده و بسیاری از آن‌ها در مراکز هنری کشورهای اروپایی فعالیت دارند، افزود: البته می‌دانید که انجام چنین کاری بسیار دشوار است. ما در این اپرا شخصیت‌های مرد هم داریم اما چون اجرا ویژه بانوان است امکان استفاده از بازیگران و خوانندگان مرد وجود نداشت و در نتیجه از زنانی با صدای آلتو برای بازی در نقش مرد استفاده کردیم و فکر کردیم همانطور که در تئاتر سنت زن‌پوشی هست اینجا نیز می‌توان با کمی تغییر آن را به مردپوشی تغییر داد.

او در مورد اینکه آیا صدای خانم‌ها از چنین تنوع صوتی برخوردار بود که بتوانند به راحتی از پس این کار برآید نیز گفت: بله. این کار کاملا شدنی بود و توانستیم نقش مردان را به خانم‌هایی که صدای بم دارند بدهیم و کسانی که صدای زیرتری دارند نقش‌های دیگر را ایفا می‌کنند تا همه چیز را به گونه‌ای مدیریت کنیم که بدون وارد شدن لطمه‌ به کار و وارد آمدن فشار به این هنرمندان، نقش‌ها تقسیم شود.

میلانی ادامه داد: کارگردانی باله برعهده خانم کیشی‌پور است و کاری بسیار دشوار است و من هم به نوعی خوانندگان را ارگانیزه می‌کنم و به نظرم کار خوبی از آب درآمده است. ما هشت ماه است که در غیاب اسپانسر روی این پروژه کار می‌کنیم و از همین جا از خانم‌هایی که به هر حال دستی در بیزینس دارند، دعوت می‌کنم که حتما به تماشای این اپرا بیایند زیرا شاید بعد از دیدن کار دوست داشته باشند اسپانسر اجرای ما شوند.

او در مورد هزینه‌هایی که تاکنون برای اجرای «کارمِن» متحمل شده‌اند، گفت: ما باید برای تمام کسانی که قرار است روی صحنه بیایند لباس بدوزیم که بخشی از آن زنانه و بخشی از آن مردانه است که هر دو را زنان به تن می‌کنند. دو گروه کُر داریم؛ یکی گروه کُر کودکان و دیگری گروه کُر بزرگسالان که به مدت زیادی تمرین نیاز داشتند. به آکسسواری نیاز داریم که باید تهیه شود و در واقع در حالِ ممکن کردن، غیرممکن هستیم. این کار هم موسیقی زیبایی دارد و هم کاراکترهایی زیبا و به نظرم می‌رسد که مخاطبین از آن لذت خواهند برد.

این خواننده سوپرانو در مورد سابقه اجرای اپرای «کارمِن» گفت: این اپرا اگرچه در پیش از انقلاب بارها روی صحنه رفته اما در بعد از انقلاب اجرا نشده و اولین بار است که ما چنین کاری را انجام می‌دهیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    خوبه بعد 40 سال رسیدیم نقطه سر خط.. چقدر هم با افتخار این و تیتر کردید

    پاسخ ها

    • علی عطایی

      اتفاقا اون خطی که تو و امثال تو واسه مردم سرمشق کردن ،خیلی وقته که سر و تهی نداره دوست عزیز ،هر موقع واست بلیط خریداری شد و اصرار کردن بهت که بری ،اون موقع استغفار کن و یه وضو بگیر و بلیط و پاره کن
      گاهی وقتا با خودم فکر میکنم سهراب هم چیزی می‌زده خدا بیامرز ،اونجا که میگه : چشمها را باید شست جور دیگر باید دید
      به نظرم بعضی چشما اصلا لیاقت شستن و ندارن ،فقط باید کور شد برادر ،کوووووور!

  • بدون نام

    انگار در ماقبل تاریخ به سر میبریم

  • بدون نام

    خوبه که کار برای زنان اجرا میشه تو کشورهای اروپایی بعضی کنسرتهاشون به خاطر تعرض به بانوان در حین کنسرت تعطیل میشه و اجرای جداگانه برای بانوان دارند اتفاقا اونها رفتند سر خط ما داریم به راهمون ادامه می دیم

    پاسخ ها

    • بدون نام

      این حرفای چرت از کجا آوردی؟.چند دفعه به کنسرت اروپا رفتی ....

  • بدون نام

    هورا هورا هیپیپ هورا هیپیپ هورا هیپیپ هورا

  • سهیل اردبیلی

    باز این کهنه مطرب های در باری جان گرفتند داریم به کجا می رویم باز هم که همان کاسه همان آب پس برای چی انقلاب شد وبرای چی این همه شهید دادیم ؟

    پاسخ ها

    • بدون نام

      دلواپس داعشی چطوری؟؟
      خودت خجالت نکشیدی با این نظرت؟؟

  • بدون نام

    تو ورزشگاه راه بدید این پیشکش..فردا واسه اینم حرف در میارن...دوران پارینه سنگی هستیم.

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج