این خودروها نایاب شدند!
تولید خودرو در مقایسه با سال گذشته از نصف هم کمتر شد.
روزنامه شهروند نوشت: تولید خودرو در مقایسه با سال گذشته از نصف هم کمتر شد.
براساس آمار دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت در آبان امسال درحالی ٥٢ هزار و ٧٢٣ دستگاه خودرو در کشور تولید شده که حجم تولید در مدت مشابه پارسال ١٢٦هزار و ١٣٥ دستگاه گزارش شده بود که از کاهش ٥٨,٢درصدی تولید خبر می دهد.
کدام قطعات خودرو نایاب شدند؟
تولید تندر ٩٠ که نسبت به آبان پارسال کاهش بالای ٩١درصدی را نشان میدهد این روزها بلای جان تعمیرکاران شده است. به گفته وزارت صنعت، تولید تندر ٩٠ که آبان پارسال ٤ هزار و ٧١٥ دستگاه بوده حالا در این ماه به ٣٩٨ دستگاه رسیده است.
علیرضا نیک آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران دراینباره به «شهروند» میگوید: «تأمین قطعات ال ٩٠ و ساندرو این روزها حسابی سخت و برخی از آنها حتی نایاب شده است.
بهعنوان مثال دریچه گاز تندر ٩٠ که پیش از این ٦٠٠ هزار تومان فروخته میشد حالا به دلیل نایاب شدن به یکمیلیون و ٨٠٠هزار تومان رسیده است.» او ادامه میدهد: «وقتی خودروسازان قادر به تأمین قطعات مورد نیاز خود نیستند وای به حال تعمیرکاران. متاسفانه تیراژ قطعات این خودروها جوابگوی نیاز بازار نیست.»
به گفته او، تأمین قطعات خودروهای وارداتی هم این روزها با مشکل مواجه شده، اما خودروهایی همچون پژو ٤٠٥، سمند و پراید مشکلی در تأمین قطعه ندارند، اما این به معنای ثبات قیمت در بازار نیست و هر از چند گاهی میبینیم که موجی از افزایش قیمت در برخی از قطعات ایجاد میشود و بعد از مدتی خود آرام میگیرد.
افزایش تقاضا در ماه پایانیسال
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران که نگران وضع بازار در ماه پایانیسال است، ادامه میدهد: «درحال حاضر به دلیل رکود در بازار و خواب پروژههای عمرانی، تقاضا در بازار مکانیسینها کاهش پیدا کرده، اما اسفند که بیشتر مردم برای تعمیر خودروهایشان به تعمیرگاهها مراجعه میکنند در صورت ادامه این روند با مشکل مواجه خواهیم شد.» به گفته او، مراجعه مردم به تعمیرگاهها و تعویض قطعات در ماههای پایانیسال چندین برابر میشود و از همین حالا برای تأمین نیاز بازار در آن روزها باید فکری کرد.
کدام خودروها امسال تولید نشدند؟
از ابتدای امسال تا پایان آبان ( ٨ ماه نخست امسال) ٦٧٤هزار و ٩٤٧ دستگاه خودرو در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ٩٠٠هزار و ٥٤٦ دستگاه خودرو تولید شده است نشان میدهدکه این میزان افت ٢٥,١درصدی تولید را تجربه کرده است. اما خط تولید برخی از خودروها امسال اصلا حال خوشی نداشته است.
پژو پارس دوگانه سوز از جمله خودروهایی است که تولید آن امسال به صفر رسیده است. در حالی میزان تولید این خودرو پرطرفدار در بین ایرانیها در ٨ ماهه نخست پارسال ٧هزار و ٢٢٧ دستگاه اعلام شده که حکایت از کاهش تولید ١٠٠ درصدی دارد.
اما خودروی دیگری که امسال رنگ خط تولید را به خود ندیده خودروی ملی است. در حالی پارسال ٥ هزار و ٧٨٣ دستگاه سمند به تولید رسیده بود که گزارشهای وزارت صنعت از صفر شدن تولید خودروی ملی در این واحد خودروسازی خبر میدهد.
تولید پراید در گروه خودروسازی سایپا کاشان هم که در ٣ فصل ابتدای پارسال ١٥ هزار و ٧٧٢ دستگاه اعلام شده بود امسال به صفر رسیده است. اما لیفان ١٨٠٠cc٦٢٠ هم که حجم تولیدش در گروه کرمان موتور ٧٠ دستگاه بوده امسال با افت صددرصدی به صفر رسیده، اما در گروه بهمن موتورهم تولید آسا B٥٠،B٥٠به صفر رسیده است.
توقف خطوط تولید پژو در آبان
نگاهی به آمارهای اعلامی از طرف وزارت صنعت نشان میدهد که به جز پژو ٢٠٦ معمولی و اتوماتیک، دیگر خطوط تولید خانواده پژو در ایران خودروی مرکزی تهران آبان امسال متوقف شده است.
بهطوری که پژو پارس معمولی و دوگانه سوز که تولیدش در آبان پارسال در مجموع ٤ هزار و ١٧٨ دستگاه گزارش شده بود، امسال صفر بوده است. گزارشهای تولید خودرو سازان نشان میدهد که در آبان حتی یک دستگاه پژو پارس دوگانه سوز تولید نشده است.
تولید X١٠٠ هم در گروه خودروسازی بم و پراید دوگانه سوز در گروه خودروسازی سایپا هم صفر گزارش شده است. نگاهی به آمارها نشان میدهد که وضع تولید در گروه کرمان موتور به هیچ وجه مساعد نیست.
به طوری که از ١٢ خودروی تولیدی این گروه ٩ تای آنها خط تولیدش به نوعی متوقف شده و حجم تولید آن به صفر رسیده است. هیوندای I٢٠ و لیفان X٦٠ و JAC j٤ و JAC J٤ و JAC j٥ که در آبان پارسال به ترتیب حجم تولیدش ٣٦٠، ٦٠، ١٧ و ١٩٠ دستگاه از آن در کرمان موتور بود، آبان امسال هیچ تولیدی نداشته است.
نظر کاربران
چرت و پرت نوشتید این چه تیتریه زدید ؟؟؟؟؟ این که بعضی از خودروها تولیدشون متوقف بشه یه نکته عادیه و هرسال اتفاق می افتاده و مطلب جدیدی نیست
پاسخ ها
چقدر هم با افتخار نوشته خودروی ملی حتما کشور چینو از خودتون میدونید اگه ملی بود که تولیدش متوقف نمیشد
خوب چشمتون روشن
به امید خدا نسلشون کلا از بین برود..
بیچاره ها
ب درک انشالله همشون متوقف بشه
ورشکسته بشن که تمام سرمایه مردم را خوردن ماشینهاشون نه کیفیت دارند ونه ایمنی و ماشینی که ۵تا ۲۰ تومن میارزد را تا ۱۲۰تومن می فروشن و به امید خدا ورشکست میشن چون چوب خدا صدا نداره
همون بهتر که تولید نشن،نه حالا خیلی با کیفیت بودن !!
انشاالله تولید تمام این فرغونها به صفر برسد تا کمتر باعث مرگ مردم شوند.
خدایا خودت به داد این مردم مظلوم برس
خدایا خودت به داد این مردم مظلوم برس
حالا مفهوم خودرو ملی بهتر درک میشه؟!
وقتی با یک باد تحریم خودروی به اصطلاح ملی از مدار تولید خارج میشه، دیگه تکلیف سایر خودروها معلومه!
مسلما کار خود دولت و عزیزان خودرو سازی هستش. جالبه خودرو ملی تولید نشده مثل اینه بگن نفت توی ایران نیس.
خدا قوت
در سایپا و ایران خودرو رو گل بگیرید. بزارید ملت ،ماشین خارجی با قیمت واقعی و مناسب سوار بشن ، مگه ما چه گناهی کردیم که این گاری های داخلی از رده خارج را با قیمت چندین برابر از قیمت واقعی باید بخریم.
پیکان و ژیان را یادتون میاد انروز میگفتند صنعت مونتاژ حالا چی؟
اون زمان ماشین های المانی و امریکایی هم بوفور بود طوری که پژو را مردم کم میپسندیدند
تحریم ها هیچ اثری نداره
عملا به فنا رفته ،من نمیدونم چه اصراری دارن که همچی گلو بلبله
خودرو سازان برای گران فروشی احتکار می کنند
انشاالله باید نابود بشن
عجب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
به درک ماشین وارد کنید
پاسخ ها
با دلار 10500 تومانی وارد میشه و به قیمت دلار21000 تومانی فروخته میشه
انشالله خط تولید همه محصولاتشون تعطیل بشه. چرا باید مردم از جونشون بگذرن واسه اینکه یه عده بیکار نشن.
آیا محصولات وقطعات چینی ملی است
پاسخ ها
با این وضعیت ،چطور انتظار دارن که خودروها بتوانند تعویض قطعه کنند و معاینه فنی دریافت کنند
با نگرشی به وضع واردات غیرمجاز خودرو در ابتدای سال و تخصیص ارز 4200 تومانی به افرادی که نمایندگی خودرو نداشتن، به مافیای خودرو به سرکردگی شریعتمداری وزیر سابق صمت ، صیف و جهانگیری پی می برید
به جهنم که متوقف شده .اینها آلت قتاله هستند .هیچ کدوم از این حضرات و مدیران تولید کننده این آشغالا سوار این ماشینا نمیشن .بجاش همشون خودروخارجی سوار میشن .اگه دروغ میگم یکی از اینها بیاد با ذکر اسمش بگه من خودرو ایرانی سوار میشم .تا ما ها باور کنیم که این فرغون ها اینقدر امنیت دارند که سازنده هاشون مث ما سوار ماشین ایرانی میشن .
به جهنم که متوقف شده .اینها آلت قتاله هستند .هیچ کدوم از این حضرات و مدیران تولید کننده این آشغالا سوار این ماشینا نمیشن .بجاش همشون خودروخارجی سوار میشن .اگه دروغ میگم یکی از اینها بیاد با ذکر اسمش بگه من خودرو ایرانی سوار میشم .تا ما ها باور کنیم که این فرغون ها اینقدر امنیت دارند که سازنده هاشون مث ما سوار ماشین ایرانی میشن .