۸۰۵۴۳۴
۲۵ نظر
۵۰۱۰
۲۵ نظر
۵۰۱۰
پ

پیشنهاد مجلس در مورد تخصیص سهمیه بنزین

کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس با انتشار یک گزارش سیاستی تحت عنوان «تخصیص سهمیه بنزین به هر نفر بر بستر کد ملّی خانوار» پیشنهادی در خصوص سهمیه‌بندی بنزین ارائه کرد که براساس آن سهمیه بنزین یارانه‌ای باید به صورت «ماهانه ۳۰ لیتر بنزین ۱۰۰۰ تومانی به ازای هر فرد» در نظر گرفته شود و نرخ مصارف مازاد بر سهمیه نیز (نرخ آزاد) در بازاری که بین مردم برای خرید و فروش سهمیه شکل می‌گیرد یا توسط دولت، تعیین شود.

خبرگزاری ایسنا: کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی در یک گزارش سیاستی تحت عنوان «تخصیص سهمیه بنزین به هر نفر بر بستر کد ملّی خانوار» پیشنهادی در خصوص سهمیه بندی بنزین ارائه کرد.

بر اساس این گزارش الگوی تخصیص سهمیه بنزین به هر خودرو که طی سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۴ بر بستر کارت سوخت اجرایی شد، آثار مثبتی در مدیریت مصرف و کنترل قاچاق داشت. با این وجود، افرادی که خودرو نداشتند یا کم‌مصرف بودند، در این الگو مدنظر قرار نگرفته و حقوقشان از منابع عمومی کشور اعطا نگردید؛ چرا که عملاً بنزین یارانه‌ای تنها به افراد دارای خودرو و موتور سیکلت تعلق می‌گرفت و این مصداق تخصیص ناعادلانه و غیربهینه منابع بود.

الگوی تخصیص ماهانه ۳۰ لیتر بنزین ۱۰۰۰ تومانی به هر فرد

طبق این گزارش حال که دولت بنا دارد مجددا کارت سوخت را فعال نماید و از مزایای آن بهره ببرد، ضروری است در الگوی اجرای آن بازنگری صورت گیرد. الگوی پیشنهادی جایگزین، «تخصیص سهمیه به هر فرد بر بستر کد ملّی سرپرست خانوار» است. بر این اساس، پیشنهاد می‌شود سهمیه بنزین یارانه‌ای به صورت «ماهانه ۳۰ لیتر بنزین۱۰۰۰ تومانی به ازای هر فرد» در نظر گرفته شود و این سهمیه بر بستر کد ملّی، به سرپرست خانوار تخصیص یابد. نرخ مصارف مازاد بر سهمیه نیز (نرخ آزاد) در بازاری که بین مردم برای خرید و فروش سهمیه شکل می‌گیرد، تعیین شود.

در این الگو، افرادی که مصرف بنزین ندارند یا کم‌مصرف هستند، می توانند با فروش سهمیه خود در بازاری متشکّل از طریق سازوکارهای نرم افزاری، از مابه‌التفاوت نرخ آزاد و نرخ یارانه‌ای بنزین به صورت مستقیم منتفع شوند؛ لذا مسئله پرداخت یارانه نقدی دیگر برای دولت وجود نخواهد داشت و به صورت خودکار این یارانه تخصیص می یابد. همچنین از آنجا که در این سازوکار، نرخ آزاد یارانه چندانی ندارد، مشکل قاچاق و تخصیص یارانه پنهان انرژی به پرمصرف‌ها نیز مرتفع می شود.

در قالب این الگو در صورت لزوم، امکان مدیریت بازار و تعیین نرخ آزاد به صورت تکلیفی نیز توسط دولت وجود دارد. در واقع دولت می‌تواند به‌صورت گام‌به‌گام و با اتخاذ سیاست های هوشمندانه، نرخ دوم را تدریجاً به سمت قیمت فوب خلیج فارس سوق دهد و از آزادسازی ناگهانی آن بپرهیزد.

لزوم کنترل نرخ حمل و نقل عمومی پس از سهمیه بندی

طبق گزارش کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی همزمان با اجرای این طرح، به منظور جلوگیری از اثرگذاری نرخ آزاد بنزین بر هزینه‌های عمومی، باید نرخ حمل و نقل عمومی کنترل شود. این مهم با رفع موانع توسعه سی.ان.جی در کشور امکان‌پذیر است چراکه تقریباً همه تاکسی‌ها دوگانه‌سوز هستند.

ذکر این نکته ضروری است که توسعۀ سی.ان.جی (و حتی ال.پی.جی در نیمۀ شمالی کشور) نه فقط برای تاکسی‌ها بلکه برای همۀ افراد و شرکت‌های خدماتی که فعالیت آن‌ها وابسته به حمل‌ونقل است، مفید واقع خواهد شد. به این معنی که اگر موانع و معضلاتی که پیش روی سوخت‌های جایگزین است رفع شود، اقشار گوناگون بسته به میزان منفعتی که از جایگزینی بنزین با سی.ان.جی دارند، از این بازار استقبال خواهند کرد.

علاوه بر این، برای اطمینان بیشتر می‌توان تخصیص سهمیه ویژه به تاکسی‌ها را نیز مانند گذشته در دستور کار قرار داد. اگر نرخ حمل و نقل عمومی ثابت بماند، عمده تبعات روانی نرخ آزاد بنزین بر سایر هزینه های خانوار قابل کنترل خواهد بود.

۶ مزیت تخصیص سهمیه بنزین به هر فرد برای مردم و دولت

طبق این گزارش تخصیص سهمیه بنزین به هر فرد بر بستر کد ملّی خانوار، مزایای متعددی نسبت به الگوی تخصیص سهمیه به هر خودرو برای مردم و دولت دارد. این مزایا عبارتند از:

یک- به عدالت نزدیک‌تر است؛ چرا که خانوارهای بدون خودرو یا کم‌مصرف نیز از دریافت سهمیه بنزین خود منفعت کسب می‌کنند و لذا همه خانوارها، از یارانه بنزین بهره‌مند می‌شوند.

دو- مشکل قاچاق و یارانه پنهان بنزین پرمصرف‌ها را به صورت دائمی حل می‌کند. چرا که نرخ آزاد تعیین شده با هر سناریو، به نرخ کشورهای همسایه نزدیک بوده و لذا انتقال بنزین به کشورهای همسایه به صورت شفاف و با قیمت منصفانه صورت می‌گیرد. پرمصرف‌ها نیز یارانه اضافی دریافت نمی‌کنند.

سه- افزایش یارانه نقدی مازاد بر ۴۵ هزار تومان فعلی در کار نخواهد بود. در واقع منابع یارانه نقدی از اختیار دولت خارج شده و مستقیماً در اختیار خود مردم قرار خواهد گرفت و از اقشار پردرآمد و دهک‌های بالا به اقشارکم درآمد منتقل می‌شود.

چهار- یارانه نقدی به صورت مستقیم و کاملاً هدفمند به خانوارهای نیازمند منتقل می‌شود. درواقع دیگر ضرورت ندارد دولت در تشخیص خانوارهای نیازمند دخالت کند؛ بلکه یارانه بنزین به صورت خودکار از اقشار پردرآمد و پرمصرف به خانوارهای بدون خودرو یا کم‌مصرف منتقل می‌شود. مشخصا خانوارهای بدون وسیله نقلیه بیشترین منفعت نقدی را از اجرای این طرح خواهند داشت. به عنوان مثال در صورتی یک خانواده ۴ نفره سهمیه بنزین خود را به نرخ ۲۰۰۰ تومان بفروشد، ماهانه ۲۴۰ هزار تومان منفعت نقدی خواهد داشت.

پنج- نارضایتی عمومی از تغییر نرخ بنزین ایجاد نمی شود؛ چرا که اگر نرخ آزاد بنزین به هر دلیل کاهش یابد، بخشی از جامعه رضایت بیشتری خواهند داشت و بخشی دیگر درآمدشان کم می‌شود؛ اگر نرخ آزاد بنزین گران شود نیز درآمد دهک‌های پایین افزایش می یابد و در مقابل به هزینه بنزین پرمصرف ها افزوده می‌شود. درنتیجه همواره بخشی از جامعه منتفع هستند و نارضایتی عمومی شکل نخواهد گرفت.

شش- در این مدل، روزانه تقریباً ۸۰ میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای توزیع می‌شود. اگر تولید فعلی بنزین در داخل روزانه ۹۵ میلیون لیتر در نظر گرفته شود، دولت روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین با نرخ آزاد در بازار داخل خواهد فروخت یا آن را با همین قیمت صادر خواهد کرد. درنتیجه با فرض اختلاف قیمت۲۰۰۰ تومانی نرخ فروش آزاد نسبت به نرخ سهمیه، دولت روزانه ۳۰ میلیارد تومان و سالانه حدود۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش درآمد نسبت به وضعیت فعلی خواهد داشت. این درآمد به‌طور کامل می‌تواند برای ارتقاء زیرساخت‌ها، تقویت حمل‌ونقل عمومی، حمایت از سوخت‌های جایگزین و بهسازی راه‌های روستایی مورد استفاده قرار گیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • روحانی

    چرت..

  • بدون نام

    به درآمد مردم با دولت در این طرح پیشنهادی دقت کنید

  • بدون نام

    خاک عالم ... با این طراحشون

  • بدون نام

    عملا دلالی را بین مردم رواج می دهند

    مرز ها را نمی تونید کنترل کنید چرا سهمیه بندی می کنید؟

    ضمنا یارانه 45 تومن هم یعنی می پرد به نفع شما

    گرانی بنزین دودش در چشم اقشار ضعیف جامعه میرود نه ثروتمندان و باز هم مردم فقیر تر میشوند

  • بدون نام

    آقایان مجلسیان طراحان نابغه مطمئن هستید که بعدآ این درآمد روزانه ۳۰ میلیاردی برای زیرساخت ها وحمل ونقل عمومی هزینه میشود یاهمانند خیلی درآمدهای دیگر .....هاپولی

  • بدون نام

    خدا لعنتون کنه انشالله گاز مفتیه نفت مال ملته

  • سلام

    به شرطی که مثل یارانه ها بعد از یه مدت نیان سهمیه بعضی‌ها رو قطع کنن

  • بدون نام

    اخرش نیرسیم به درامد خودشون ......

  • بدون نام

    تعجب کردم....گفتم دلسوز مردم شدین....خوب یارانه ۳۰ میلیون نفر رو حذف کنید دیگه...مگه مردم شخصیت ندارن...همه رو بنزین فروش کردین شنا...از این جیب به اون جیب...خجالت بکشید...

  • کاکایی

    پیشنهادی از این بهتر وعادلانه تر دارم...حالا که جامعه از نظر روانی القاءآت نرخ بنزین (فوب خلیج) را شنیده وهضم کرده..چطور است که...درآمدهای..ملل حواشی خلیج فارس را باماهم مقایسه بفرمایید...تا عدالت اسلامی رعایت شود...یعنی بر مبنای آنها..حقوق ومزایا وخدمات با نرخ دریافتی آن ملتها بپردازید..وبنزین را آزاد کنید...هرکی هرچی خواست بزنه با نرخ خلیجیها..دیگر هیچکس متضرر نمیشود..نه دولت غارتگر...ونه مردم ستمدیده..چطور است؟؟؟؟

    پاسخ ها

    • بی نام

      موافقم اکثر مردم همین آمار را دارند

    • فریدون

      1-قطع یارانه 45،500 تومانی باعث نارضایتی عمومی خواهد شد مگر زمان هایی که بنزبن گران شد به مبلغ این یارانه چیزی اضافه کردید بنابراین این یارانه هیچ ارتباطی با بنزین نداره که بخواهید با این جور بهانه ها فطعش کنید .
      2-شما اگر حیله ندارید مشگل نیست قیمت بنزین را به اندازه ای زیاد کنید که خروج ک فروش آن به کشورهای همسایه هیچ سودی برای کسی نداشته باشه وبرای هرنفر هم 60 لیتر در نظر بگیرید و با قیمتی که آذاد می فروشید پولش را هر ماه نقدا بر اساس هرنفر به حساب سرپرست خانواده ها بریزید.

  • فقط خدا

    یا خدا چقد شما باهوشین.میگم چرا مملکت گل و بلبله

  • رامین

    از این چرت تر و ابلهانه تر نمیشد الگوسازی کرد
    ۳۰ لیتر بنزین فقط تو ترافیک سنگین تهران و شهرهای بزرگ در عرض یک هفته تا ده روز دود میشه میره هوا
    بازار آزاد بنزین هم فقط یه خیال پردازی ساده اندیشانه س و دقیقا مثل بازار ثانویه دلار خواهد شد و در نتیجه رانت و دلال بازی باز مردم رو فقیرتر و بیچاره تر خواهد کرد
    واقعا باید حال مردم با این نمایندگان مجلس تاسف خورد

  • بی نام

    دولت می تواند برای کمک به اقشار آسیب پذیر و کم درآمد حمل و‌نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس شرکت واحد را رایگان و یا با مبلغ ناچیز برای استفاده اقشار مورد اشاره در نظر بگیرد

  • emad

    با این کار می کند خواهند مردم را سرگرم خرید و فروش سوخت نمایند
    و ذهن افراد را از مشکلات اساسی جامعه و ضعفهای مدیریتی باز دارند

  • جهانگیری

    روحانی متشکریم بوس بوس

  • بدون نام

    احسنت بر شما واقعا کار در ستید انواع بازار دست فروشی کم بود بنرین فروشی را هم اضافه کنید اگر مردم صاحب اصلی منابع هستند چرا باببک زنجانی ها جزایریها وووومیلیارد ها نفت بفروشند انوقت مردم بشکه به دست ماهانه ۳۰ لیتر بنزین دست فروشی کنند واقعا تشان دادید تنها چیزی که برایتان مهم نیست شخصیت و اعتبار مردم است لطفا برای رضای خدا وجلوگیری از افزایش فشا ربر ملت دست ااز اقداماتی که قبلا ازموده شده برداید چون آزموده را آزمودن خطاست

  • بدون نام

    اینا هر کاری که دلشون میخواد انجام میدن...دیگه چرا اطلاع رسانی میکنن!؟

  • بدون نام

    با این طرح های استادانه روی قاجار سفید شده.دیگه از خجالت تو گور نمی لرزن.خوب با این طرح ها تو برره هم نمی تونید مردم فریب بدین.

  • بدون نام

    بابا شما همه جور پدر مردم را در آوردید دیگر بس است شل کن سفت کن در میارید خجالت بکشید خدا کنه مجلس همیشه تعطیل باشه حداقل قانونهای که به ضرر مردم است تصویب نکنند

  • امین

    این یعنی دولت یارانه مردم رو نده..و از این طریق دولت از جیب افراد پولدار یارانه افراد فقیر رو تامین کنه...در واقع خودمون به خودمون کمک کنیم...و دولت همچنان به کشورهای همسایه کمک کنه..

  • بدون نام

    دزدی از نوع دیگه ههههههه،من وسیله نقلیه ندارم بنزینم آخر ماه میسوزه در واقع بر میدارن به خودشون و ...

  • بدون نام

    بهترین کاراست

  • بدون نام

    این طرح خوبست به شرطی که پایان هرماه ذخیره بنزین صفر شود وپول ان به حساب انان واریز شود واین عمل بصورت اتومات انجام شود تا کسی نتواند بنزین ذخیره وبا فرستادن کارتش به مرزها به قاچاق کمک کند

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج