دهنمکی: فوت و فن ساخت فیلم پرفروش را بلدم
مسعود دهنمکی در کارگاه انتقال تجربه جشنواره فیلم مقاومت تاکید کرد فن و هنر فیلم پرفروش ساختن را بلد است.
خبرگزاری مهر: عصر چهارشنبه هفتم آذرماه مسعود دهنمکی کارگردان فیلم «اخراجی ها» که به عنوان استاد در کارگاه انتقال تجربه در جشنواره فیلم مقاومت حاضر بود، گفت: «جذب مخاطب و ساخت فیلم پرفروش یک فن و فوت در سینما است که با جرات میگویم من این فن و هنر را بلدم.»
او افزود: «من ذاتا یک ژورنالیست هستم و همین تخصص در سینما به من کمک کرده است. من در ابتدا شب نامه منتشر میکردم و خودم سه چهارتا کپی از آنها گرفته و به دست مردم میرساندم و بعد این شب نامهها توسط مردم تکثیر میشد و میدیدم که چطور سه چهار کپی من در دست مردم میشود سه چهار هزارتا.
این فیلمساز درباره دلیل اقبال مردم به این اتفاق را اینگونه تشریح کرد: «من حرف خود مردم را مینوشتم و از آن روزها یاد گرفتم که هر حرف را باید در زمان خودش بزنید نه کمی قبلتر یا بعدتر.»
دهنمکی افزود: «ما در دهه هفتاد در مورد اشرافیگری مینوشتیم و با ما برخورد میشد ولی تازگیها همه دادشان از این قضیه درآمده است. یادتان باشد گفتن حرف متفاوت تاوان دارد ولی شما باید مطالبات مردم را بدانید و حرف آنها را بزنید و برای شنیدن حرف مردم و دانستن دغدغه آنها باید بین آنها باشید.»
کارگردان سه گانه «اخراجیها» بخش دیگر صحبتهایش را به سینمای دفاع مقدس اختصاص داد و گفت: «کار در حوزه سینمای دفاع مقدس سخت و پیچیده است زیرا با کلیشههای واحدی سروکار داریم.
من وقتی «اخراجیها» را ساختم و اکران کردم با نقدها و مقاومتهای زیادی روبرو شدم اما مردم فیلم را پسندیدند و برای دیدن آن به سینما رفتند و بلیت خریدند. بعد از آن همه مقاومت در مورد فیلم «اخراجیها» امروز همه این فیلم را پذیرفتهاند و اینکه یادشان آمده در دسته خود یک مجید سوزوکی داشتهاند.»
ده نمکی درباره اینکه خیلیها میخواستند جلوی اکران فیلمش را بگیرند نیز بیان کرد: «خیلیها با فرماندهان جنگ نامهنگاری کردند تا جلوی اکران فیلم را بگیرند ولی وقتی استقبال مردم را دیدند متوجه شدند که چقدر راه را اشتباه رفتند.»
او «اخراجیها» را اولین کمدی جنگی سینمایی ایران دانست و گفت: « فیلم «لیلی با من است»، کمدی بود اما درباره جنگ نبود و فقط درباه آدم ترسویی بود که از جنگ میترسید.»
ده نمکی در پایان کارگاهش خطاب به کسانی که میخواهند فیلم بسازند و در جشنوارهها شرکت کنند، گفت: «هیچ وقت فیلمتان را در جشنواره با منتقدان نبینید چون آنها شما را ناامید میکنند. منتقدان بخشی از مخاطبان شما هستند ولی همه آنها نیستند پس فیلمتان را با مخاطبان مختلف ببینید و از واکنش مخاطبانتان برآیند بگیرید.»
نظر کاربران
فیلمای شعاری چرت تنها کسیه که مجوز ارشاد میگیره برای عبور از خط قرمز خودشون
تحلیلش هم مثل فیلم هاش الکیه، لیلی با من است در مورد جنگ نبود یا آدمی که در جنگ شرکت میکنه با تمام ترسش و تانک رو میزنه زمین؟
اگر هست مرد را از هنر بهره ور
هنر خود بگوید نه صاحب هنر
شیخ اجل سعدی
چی بگم.....غیر ازاینکه بگم خدارا شکر@@@@
سلام و درود
بابا کارگردان
فوت و فن دان
پول درار
دنیا مثل تو ندیده
اخراجی 1 و رسوایی فیلمای فوق العاده ای بودند ولی بقیه شون مالی نبود
فوت و فن پارتی و وابستگی رو هم خیلیی بلدی ...
دقیقا با ساختن فیلم های مزخرف که بدرد بچه های کودکستانی میخوره .واقعا اخراجی ها خیلی مسخره و مزخرف و درسطح بسیار پایین بود .ملت هم از بیکاری بلند شدن رفتن سینما پول زبون بسته رو ریختن تو جیب امثال ده نمکی ها .باعث تاسفه اسم این فیلم ها رو بذاریم طنز .قضاوت با مردم
شرط میبندم این دوستانی که افاضهٔ روشنفکری میکنن همشون با ذوق و شوق نشستن اخراجیها رو دیدن.